enrico  skrev bl.a.:
> Jeg har nu lavet mit første blad i InDesign og jeg vil gerne bede om
> kritik (konstruktiv), samt meget gerne forslag til forbedring af
> layout mm.
> 
http://www.vibfisk.dk/files/pdf/Smelten_1-09.pdf
Adskil logos og info om årgang osv. Gerne med streger. Hold margen så den 
passer til billedet eller evt lidt mindre -  ikke ud over billedet. Det 
skaber disharmoni. Ryk evt linjen ned under billedet, så logo kan stå alene.
ALDRIG 

 en kolofon i højremargen. Den skal ud i venstre margen og altid 
når den er på en venstreside. Ansvarhavende i henhold til presseloven *skal* 
fremgå.
Pas på med for mange rammer og firkanter, (det ligner noget word clipart), 
prøv at bruge omløbende tekst.  Brug gerne billedetekster til billederne 
(fotos).
Billeder på side 6-7 er da pæne, men jeg aner ikke en dyt om, hvem eller 
hvad det er jeg glor på! Hvorfor skal jeg kigge på disse billeder. Mindre 
billeder eller noget forklarende tekst..
Reklamesiden fungerer ikke, det er ikke en retfærdig placering over for 
sponsorene, fordi folk springer dem over, når de er samlede på denne måde. 
Anbring en reklame på en side med tekst. Placer gerne reklamen i nedre, 
højre del af siden. Det er det, man i fagsprog kalder sidens optiske 
midtpunkt, og er det punkt, folks øjne automatisk og ubevidst  falder på 
først. Sponsorer har krav på at få optimal placering, og bør ikke være noges 
som gemmes væk. Hvis folk ikke ser reklamerne, så mister du sponsorene på 
sigt, fordi de føler, at de ikke får noget ud af aftalen. Reklamer skal 
anbringes jævnt ud i bladet og ikke som en optakt til at lukke bladet.
Claus