|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Lydkort til spil Fra : Thïngmand
 | 
 Dato :  08-01-02 15:43
 | 
 |  | Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
 
 Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
 bruge 4 kanaler)
 
 Hvad gør EAX og andet lir godt?
 
 
 
 
 |  |  | 
  Mogens Meier Christe~ (08-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Meier Christe~
 | 
 Dato :  08-01-02 18:13
 | 
 |  | 
 
            "Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
 news:3c3b0561$0$62870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
 Ja, performance-mæssigt og kvalitet/feature-mæssigt.
 Onboard-lyd sluger efter sigende hurtigt meget CPU-kraft.
 > Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
 > bruge 4 kanaler)
 Kender ikke Audigy, men det er velkendt at der er/var meget støj på SB16!
 > Hvad gør EAX og andet lir godt?
 EAX er features, såsom rumklang, ekko osv.
 Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule osv. -
 det kan SB16 ikke (i hardware).
 --
 Mvh. Mogens
www.momech.dk |  |  | 
  Thïngmand (09-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thïngmand
 | 
 Dato :  09-01-02 09:42
 | 
 |  | > Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule osv. -
 > det kan SB16 ikke (i hardware).
 
 Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
 eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
 lydkvalitet)
 
 
 
 
 |  |  | 
   Wizeguy (09-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wizeguy
 | 
 Dato :  09-01-02 14:52
 | 
 |  | 
 "Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
 news:3c3c023e$0$35426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule
 osv. -
 > > det kan SB16 ikke (i hardware).
 >
 > Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
 > eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
 > lydkvalitet)
 
 Nej, du vil aldrig få EAX med et SB16. EAX virker ikke i software, men
 kræver et kompatibelt lydkort.
 
 --
 Best regards/venlig hilsen
 Anders Albrechtsen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens Meier Christe~ (10-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens Meier Christe~
 | 
 Dato :  10-01-02 17:04
 | 
 |  | 
 "Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
 news:3c3c023e$0$35426$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > Det er ret fedt at få rumklang når man i et spil er i en klippehule
 osv. -
 > > det kan SB16 ikke (i hardware).
 >
 > Det vil sige på et SB16, vil der være de samme lyde som på et med EAX, den
 > eneste forskel er at det bruge mere CPU saft? (hvis man ser bort fra
 > lydkvalitet)
 Nej, årsagen til min knudrede formulering ovenfor er at der er nogen (gamle)
 spil der kompenserer for manglende EAX ved at have flere forskellige udgaver
 af den samme lyd med forskellig rumklang, men det fylder jo x gange så meget
 på CD'en, harddisken og måske i RAM'en - og er besværligt, så det skal du
 nok ikke forvente at se fremover.
 EAX er den "sikre" løsning, langt de fleste nuværende spil understøtter EAX
 (og evt. andre standarder).
 --
 Mvh. Mogens
www.momech.dk |  |  | 
  René Jensen (08-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : René Jensen
 | 
 Dato :  08-01-02 18:21
 | 
 |  | "Thïngmand" wrote:
 > Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
 
 Næh egentligt ikke. -Men det er jo selvf. rart at have et kort, som kan
 give spilleoplevelse en smule mere, når man nu har en computer som
 ellers er "tunet" til spil.
 
 > Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
 > bruge 4 kanaler)
 
 Det skulle kun være støjen på kortene, som gør den store forskel, ellers
 ikke.
 
 > Hvad gør EAX og andet lir godt?
 
 EAX er udviklet af Creative, og bruges til at give f.eks. Half-Life en
 dydbe i lyden. Således vil der være væsentligt forskel på skud affyret
 inde i nogle små lukkede rum og udenfor i en stor arena. Samtidigt vil
 der også være forskel på hvilke materiale som væggene og rummet er
 opbygget på der vil give en mere realistisk lydoplevelse. Læg mærke til
 at kun EAX 3.0 understøtter real-time beregning, noget de sikkert har
 implementeret fra Aureal's A3D 2.0 teknologi, som de opkøbte tidligere.
 
 --
 Med venlig hilsen,
 René Jensen
 
 Once a upon a time a wise man said to me:
 "I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
 for something better"
 
 
 |  |  | 
  Wizeguy (08-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wizeguy
 | 
 Dato :  08-01-02 19:49
 | 
 |  | 
 "René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> wrote in message
 news:3C3B2A6A.8B898BCB@adslhome.dk...
 >Læg mærke til at kun EAX 3.0 understøtter real-time beregning, noget de
 sikkert har
 > implementeret fra Aureal's A3D 2.0 teknologi, som de opkøbte tidligere.
 
 EAX 3.0 (eller EAX Advanced HD som Creative Labs kalder det) beregner IKKE
 første orden refleksioner i real time. EAX Advanced HD er blot en række
 udvidelser til den eksisterende EAX teknologi. EAX er en tilføjelse til
 Microsoft's DirectSound 3D teknologi, og ikke et selvstændigt API som Aureal
 A3D 2.0/3.0,og derfor skal alle lyde på forhånd placeres i et 3D rum
 relativt til lytteren for at man kan høre dem i spillet. Fordelen ved en
 sådan implementering er, at det hele kan gøres via lydkortets processor uden
 at belaste cpu'en.
 
 Aureal A3D 2.0/3.0 er/var på mange måder en bedre og mere realistsik
 implementering af 3D lyd end EAX, men ulempen var at det var svært at
 programmere i spil. A3D 2.0 virker på den måde, at lyd beregnes i real time
 givet omgivelserne, dvs. den kastes tilbage fra vægge, dæmpes af
 forhindringer og objekter etc., nøjagtigt som i vrkeligheden. A3D
 teknologien kræver en særlig udgave af spillets baner for at kunne foretage
 disse beregninger, hvilket kun Aureal var i stand til at skrive. Resultatet
 blev, at de fleste spiludviklere valgte EAX som er lettere at programmere,
 og A3D 2.0 virker da også kun helt efter hensigten i to spil, nemlig
 Halflife (og diverse add-ons som CS) og Heretic 2. Detter er grunden til at
 Aureal til sidst gik konkurs. At Creative opkøbte rettighederne betyder
 ikke, at de ønsker at gøre brug af Aureal's teknologi. Hensigten var at
 forhindre potentielle konkurrenter (f.eks. Sensaura eller Nvidia) i at kunne
 udnytte teknologien. Creative satser fuldt på deres egen EAX teknologi, som
 ikke gør brug af real-time beregning.
 
 --
 Best regards/venlig hilsen
 Anders Albrechtsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Wizeguy (08-01-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wizeguy
 | 
 Dato :  08-01-02 19:27
 | 
 |  | 
 "Thïngmand" <michael@thingmand.dk> wrote in message
 news:3c3b0561$0$62870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Er det vigtigt hvilket lydkort man har til en spillecomputer?
 
 Efter min mening - ja, specielt hvis man spiller spil der understøtter 3D
 lyd (f.eks. Counterstrike)
 
 > Kan man høre forskel på et gammelt SB16 og et Audigy kort? (hvis man ikke
 > bruge 4 kanaler)
 
 Ja, lydkvaliteten er langt bedre, ligesom du får EAX i spil der understøtter
 dette.
 
 > Hvad gør EAX og andet lir godt?
 
 EAX skaber rumklang og ekko som afhænger af de omgivelser man bevæger sig
 rundt i. Er det godt implementeret, som i f.eks. Rainbow 6:Rogue Spear eller
 Thief 2, gør det spilleoplevelsen meget bedre.
 
 --
 Best regards/venlig hilsen
 Anders Albrechtsen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |