| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | BMW pløreturbine - olieskift eller ej? Fra : Flemming & Lone Kans~ | 
  Dato :  11-11-11 01:33 |  
  |   
            Hej med jer
 
 Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 
 BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 flødekarameller...
 
 Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 
 - Kanstrup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (11-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  11-11-11 10:11 |  
  |  
 
            "Flemming & Lone Kanstrup" <kanstrup53@gmail.com> skrev
 > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 Olien holder sådan set evigt hvis ikke den bliver forurenet, så se på olien
 om den er ren, lad et par dråber løbe ned af et spejl, er der grums så få
 den skiftet sammen med filteret.
 Det ser ud som det er et kombineret bundkar-filter, det er lidt usædvanligt 
 men sådan ser det ud.
 http://www.schmiedmann.es/automatgear%20filter/produkt-type/new/find-via-tekst/side2.aspx#paging
Generelt er automatoliefiltre anbragt inde i gearkassen så tanken er ikke at 
 skifte dem jævnligt, nærmest at de gennem årene omsamler det grums der kan 
 komme.
 Så det er absolut muligt at BMW forventer det fungerer hele bilens levetid.
 Motoroliefiltre sidder aldrig inde i motoren netop fordi de skal skiftes 
 jævnligt.
 mvh
 Alex Christensen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus G. (11-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  11-11-11 13:23 |  
  |   
            > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 På E39 sagde BMW det samme, meen virkligheden sagde noget andet :)
 
 Hvad koster det at få skiftet olien? Skifter du for hver 135.000km, såå er 
 det jo ikke ret mange penge pr. kørt km :)
 
 Men gearolien i en pløretubine tager først rigtig skade hvis den bliver for 
 varm. Så det er mig lidt en gåde BMW bare siger, "den skal ikke skiftes, 
 uanset hvad".
 
 --
 Klaus G. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Nielsen (11-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Nielsen | 
  Dato :  11-11-11 13:40 |  
  |  
 
            Klaus G. skrev den 11-11-2011:
 >> Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 > På E39 sagde BMW det samme, meen virkligheden sagde noget andet :)
 >
 > Hvad koster det at få skiftet olien? Skifter du for hver 135.000km, såå er 
 > det jo ikke ret mange penge pr. kørt km :)
 >
 > Men gearolien i en pløretubine tager først rigtig skade hvis den bliver for 
 > varm. Så det er mig lidt en gåde BMW bare siger, "den skal ikke skiftes, 
 > uanset hvad".
 Ingen service omkosninger ser godt ud i salgsaterialet og Citroen har 
 samme politik, men ZF som har lavet tomatkassen på min C5 II, mener 
 noget andet.
 5-, 6- and 8-speed as well as 4HP20 automatic transmissions:
 ZF 5-, 6- and 8-speed as well as the ZF 4HP20 automatic transmissions 
 are filled maintenance-free with specially developed partially
 synthetic ATF oils. Maintenance-free fills are intended for normal 
 operating conditions. Especially driving at very high operating
 temperatures can result in accelerated aging or increased wear of ATF 
 oils. It is recommended, in the event of severe operating
 conditions, such as:
 - frequent highway driving in top speed range,
 - offensive, sporty driving style,
 - frequent trailer operation,
 being above average, oil purification (oil change) on automatic 
 transmissions is recommended between 80,000 km and 120,000 km, or
 8 years, depending on the load.
 In each case, only.
 http://www01apps.zf.com/kst464/ZF_InteroeleV2_manager/Work/2011-10-01/TE-ML%2011_en0700.pdf
Som jeg fandt her:
 http://www.zf.com/zfXmlServlet?resultUrl=/corporate/en/products/services/servicecenter/lubricants_steel/interoele_multilang_list.jsp&serviceUrl=http://www01apps.zf.com/ZF_AppInterfaces/services/interoeleSelectLanguage&languageISOCode=en
-- 
 Mvh. Jørgen
 [e-mail address is valid]
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per H. Kristensen (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per H. Kristensen | 
  Dato :  12-11-11 09:40 |  
  |  
 
            "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev i meddelelsen 
 news:2d65dde9-75c6-487d-bdd4-12dadfde6957@m7g2000vbc.googlegroups.com...
 Hej med jer
 Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 flødekarameller...
 Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 ===
 Det er min erfaring at folk skifter olie på deres gearkasser selv om det 
 ikke er i serviceplanen - men først når gearkassen begynder at gøre knuder. 
 Samtidig ser de sig om efter diverse additiver, så den forhåbentlig kan 
 komme til at fungere normalt.
 Jeg skiftede mit sidste sommer, ikke fordi der havde været problemer, men 
 for at komme problemerne i forkøbet. Gearkasser er meget meget dyre at få 
 ordnet i forhold til et par liter olie.
 Og min gearkasse er en ganske almindelig 6-speed manuel.
 -- 
 Per
 www.campingogbil.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-11-11 10:25 |  
  |  
 
            Jeg skiftede også olien i min 5-gears manuelle fordi
 frisk olie altid er godt. Og så var det en billig omgang.
 Fik også tilsat et additiv for mindre slidtage.
 "Per H. Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ebe30f0$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
 > "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev i meddelelsen 
 > news:2d65dde9-75c6-487d-bdd4-12dadfde6957@m7g2000vbc.googlegroups.com...
 >
 > Hej med jer
 >
 > Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 > jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 > Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 > - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 > det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 >
 > BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 > der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 > og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 > flødekarameller...
 >
 > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 > ===
 > Det er min erfaring at folk skifter olie på deres gearkasser selv om det 
 > ikke er i serviceplanen - men først når gearkassen begynder at gøre 
 > knuder. Samtidig ser de sig om efter diverse additiver, så den 
 > forhåbentlig kan komme til at fungere normalt.
 >
 > Jeg skiftede mit sidste sommer, ikke fordi der havde været problemer, men 
 > for at komme problemerne i forkøbet. Gearkasser er meget meget dyre at få 
 > ordnet i forhold til et par liter olie.
 >
 > Og min gearkasse er en ganske almindelig 6-speed manuel.
 >
 > -- 
 > Per
 >  www.campingogbil.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           EjS (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : EjS | 
  Dato :  12-11-11 06:32 |  
  |   
            On Nov 11, 9:33 am, "Flemming & Lone Kanstrup" <kanstru...@gmail.com>
 wrote:
 > Hej med jer
 >
 > Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 > jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 > Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 > - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 > det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 >
 > BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 > der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 > og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 > flødekarameller...
 >
 > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 >
 > - Kanstrup
 
 Olieskifte i gearkasse kommer vel an på om du beholder bilen i lang
 tid eller du tror det giver økonomisk mening i forbindelse med et
 salg.
 
 Jeg har haft to Volvoer og en Peugeot med automatgear inkl. mine
 nuværende biler. Jeg har altid skiftet olien omkring 100kkm.
 
 Den første volvo havde problemer med skift mellem 2-3. gear ved høj
 fart/acceleration i højre-sving (S60 T5). Efter at checket noget
 udluftning mente Volvo værkstedet at man kunne prøve at skifte
 ventilstyringen (15000 DKK). I stedet gennemskyllede jeg gearkassen og
 skiftede olien (7000 SEK). Efter dette var problemet borte og skiftene
 blev mærkbart bedre.
 
 Jeg har netop skiftet på min Peugeot - det kostede 5000 DKK hos
 Peugeot i Malmø. Og jeg gør det også på min nuværende Volvo XC60 når
 den om et år eller to har nået 100kkm.
 
 Jeg regner selvfølgelig med at beholde bilerne i mange år endnu.
 
 
 VH Esben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  12-11-11 17:42 |  
  |   
            Læser jeg 5000 kroner ???
 Jeg gav vel 300,- for olien + ldt arbejdsløn.
 
 
 "EjS" <baatbyggaregatan236@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:57f82b76-b7fe-477c-969f-b712a9322cfa@e2g2000vbb.googlegroups.com...
 On Nov 11, 9:33 am, "Flemming & Lone Kanstrup" <kanstru...@gmail.com>
 wrote:
 > Hej med jer
 >
 > Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 > jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 > Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 > - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 > det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 >
 > BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 > der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 > og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 > flødekarameller...
 >
 > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 >
 > - Kanstrup
 
 Olieskifte i gearkasse kommer vel an på om du beholder bilen i lang
 tid eller du tror det giver økonomisk mening i forbindelse med et
 salg.
 
 Jeg har haft to Volvoer og en Peugeot med automatgear inkl. mine
 nuværende biler. Jeg har altid skiftet olien omkring 100kkm.
 
 Den første volvo havde problemer med skift mellem 2-3. gear ved høj
 fart/acceleration i højre-sving (S60 T5). Efter at checket noget
 udluftning mente Volvo værkstedet at man kunne prøve at skifte
 ventilstyringen (15000 DKK). I stedet gennemskyllede jeg gearkassen og
 skiftede olien (7000 SEK). Efter dette var problemet borte og skiftene
 blev mærkbart bedre.
 
 Jeg har netop skiftet på min Peugeot - det kostede 5000 DKK hos
 Peugeot i Malmø. Og jeg gør det også på min nuværende Volvo XC60 når
 den om et år eller to har nået 100kkm.
 
 Jeg regner selvfølgelig med at beholde bilerne i mange år endnu.
 
 
 VH Esben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           EjS (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : EjS | 
  Dato :  12-11-11 14:36 |  
  |   
            On Nov 12, 5:42 pm, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
 > Læser jeg 5000 kroner ???
 > Jeg gav vel 300,- for olien + ldt arbejdsløn.
 >
 > "EjS" <baatbyggaregatan...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:57f82b76-b7fe-477c-969f-b712a9322cfa@e2g2000vbb.googlegroups.com...
 > On Nov 11, 9:33 am, "Flemming & Lone Kanstrup" <kanstru...@gmail.com>
 > wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Hej med jer
 >
 > > Jeg har en E91 320d Steptronic fra 10/2005 med 134.000 km på uret, og
 > > jeg skal have skiftet bremsevæske, pollenfilter og olie til januar.
 > > Jeg er begyndt at overveje at få skiftet gearolie i automatgearkassen
 > > - udelukkende fordi jeg intuitivt mener at den har godt af det, og at
 > > det derudover vil give mig en god mavefornemmelse. Den skifter fint.
 >
 > > BMW anbefaler det jo ikke, men kan det virkeligt have sin rigtighed at
 > > der "aldrig" skal ny olie på? Da jeg kørte hyrevogn, skete det da af
 > > og til at der kom nye olie i mercerne og den gamle lugtede af brændte
 > > flødekarameller...
 >
 > > Er der nogen her som har erfaringer eller holdninger i den retning?
 >
 > > - Kanstrup
 >
 > Olieskifte i gearkasse kommer vel an på om du beholder bilen i lang
 > tid eller du tror det giver økonomisk mening i forbindelse med et
 > salg.
 >
 > Jeg har haft to Volvoer og en Peugeot med automatgear inkl. mine
 > nuværende biler. Jeg har altid skiftet olien omkring 100kkm.
 >
 > Den første volvo havde problemer med skift mellem 2-3. gear ved høj
 > fart/acceleration i højre-sving (S60 T5). Efter at checket noget
 > udluftning mente Volvo værkstedet at man kunne prøve at skifte
 > ventilstyringen (15000 DKK). I stedet gennemskyllede jeg gearkassen og
 > skiftede olien (7000 SEK). Efter dette var problemet borte og skiftene
 > blev mærkbart bedre.
 >
 > Jeg har netop skiftet på min Peugeot - det kostede 5000 DKK hos
 > Peugeot i Malmø. Og jeg gør det også på min nuværende Volvo XC60 når
 > den om et år eller to har nået 100kkm.
 >
 > Jeg regner selvfølgelig med at beholde bilerne i mange år endnu.
 >
 > VH Esben- Hide quoted text -
 >
 > - Show quoted text -
 
 Der går en del specialolie til først at gennemskylle gearkassen for at
 få skidt og spåner med - ellers hjælper skiftet ingenting.
 
 Den olie der efterfølgende fyldes på koster over 1000 DKK pr. liter.
 
 Jeg har hørt om en del automatgearkasser der er havereret efter
 olieskifte - og hvis man ikke har brugt aut. værksted og den rigtige
 olie betaler du selv. Derimod ved jeg af erfaring at maskinskader på
 Volvo og til dels på Peugoet dækkes langt ud over den officielle
 garanti.
 
 Det er jo lidt et spørgsmål om indstilling. Volvoen kostede mig knap
 900.000 DKK - og hvis jeg ville "spare et par tusinde" havde jeg købt
 en Kia til 150.000 DKK som også er en fremragende bil til prisen.
 
 
 VH Esben
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus G. (12-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus G. | 
  Dato :  12-11-11 22:42 |  
  |   
            > Der går en del specialolie til først at gennemskylle gearkassen for at
 > få skidt og spåner med - ellers hjælper skiftet ingenting.
 Der er dem der sætter en magnetisk prop i, så diverse spåner samler sig der 
 og så er gennemskylning osv. ikk nødvendigt.
 
 --
 Klaus G. 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (13-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  13-11-11 10:37 |  
  |   
            Det snakkede min mekker godt nok noget om.
 Uden der var noget at komme efter.
 
 "Klaus G." <webmaster@seth-enoch.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4ebee820$0$289$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Der går en del specialolie til først at gennemskylle gearkassen for at
 >> få skidt og spåner med - ellers hjælper skiftet ingenting.
 > Der er dem der sætter en magnetisk prop i, så diverse spåner samler sig 
 > der og så er gennemskylning osv. ikk nødvendigt.
 >
 > --
 > Klaus G. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Flemming & Lone Kans~ (15-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~ | 
  Dato :  15-11-11 00:34 |  
  |   
            Tak for alle svar. Har forhørt mig lidt på priser hist og her, og det
 viser sig at filteret er bygget sammen med bundkarret og koster
 1000-1200,-, den skal vist bruge 6 liter olie - ala Castrol Transmax Z
 til mindst 150,- pr liter.
 
 Fik en pris der hedder 4000 plus moms fra en ekspert.
 
 Kan man gøre det selv hjemme på matriklen, og hvor forskelligt er det
 fra at skifte motorolien? Forstiller mig ikke det er så vanskeligt at
 fjerne noget afdækning, tappe olien, afbolte bundkaret, montere det
 nye inkl. filter og magneter, påfylde olie. Jeg har dog aldrig prøvet
 noget i den retning, men jeg synes bare 4k plus moms er meget for
 noget som udelukkende har til formål at give mig en god
 mavefornemmelse.
 
 - Kanstrup
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mcwm (15-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mcwm | 
  Dato :  15-11-11 11:10 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Mcwm (15-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mcwm | 
  Dato :  15-11-11 11:15 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (15-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  15-11-11 19:27 |  
  |   
            "Flemming & Lone Kanstrup" skrev
 
 > Kan man gøre det selv hjemme på matriklen, og hvor forskelligt er det
 > fra at skifte motorolien?
 
 Ikke så principelt forskelligt bortset fra at du ikke skal have bundkarret
 af for at skifte motorolie.
 Hvis du alligevel har tænkt dig selv at skifte motorolie/filter og 
 bremsevæske, så
 er der ikke langt til at tage gearolien med.
 En god dag i garagen så er det klaret, eller måske et par timer på liften på
 g.d.s. værkstedet med en kammerat, så kan du lige så godt kigge på
 bagtøjsolie og skifte dieselfilter.
 Hvis det skal foregå i en carport ville jeg vente til sommer.
 
 Hvis du vælger at prøve selv vil jeg foreslå dig at starte med at bedømme
 mængden af olie ved kold motor.
 Før i tiden havde automatgear en oliepind nu har mange en sideprop på
 gearkassen hvortil olien skal være i niveau ved varm motor.
 
 Tag den prop ud ved kold motor, stik en finger eller en stump ledning ind i
 hullet og mærk oliestanden, så du ved hvor højt olien står inden du tapper
 af.
 
 Tap af og tag bundkarret af, mål den aftappede mængde, det gør det nemmere
 at påfylde nyt, der skal selvfølgelig mindst den samme mængde på, bedøm om
 det står i samme niveau, start motoren lad den køre, skift lidt
 gear engang imellem, mærk på gearkassen den skal være varm, tag sideproppen 
 af fyld olie i lidt efter lidt til det løber ud.
 Færdig.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (17-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  17-11-11 16:45 |  
  |   
            Den 15-11-2011 19:26, alexbo skrev:
 > "Flemming & Lone Kanstrup" skrev
 >
 >> Kan man gøre det selv hjemme på matriklen, og hvor forskelligt er det
 >> fra at skifte motorolien?
 >
 > Ikke så principelt forskelligt bortset fra at du ikke skal have bundkarret
 > af for at skifte motorolie.
 > Hvis du alligevel har tænkt dig selv at skifte motorolie/filter og
 > bremsevæske, så
 > er der ikke langt til at tage gearolien med.
 > En god dag i garagen så er det klaret, eller måske et par timer på
 > liften på
 > g.d.s. værkstedet med en kammerat, så kan du lige så godt kigge på
 > bagtøjsolie og skifte dieselfilter.
 > Hvis det skal foregå i en carport ville jeg vente til sommer.
 >
 > Hvis du vælger at prøve selv vil jeg foreslå dig at starte med at bedømme
 > mængden af olie ved kold motor.
 > Før i tiden havde automatgear en oliepind nu har mange en sideprop på
 > gearkassen hvortil olien skal være i niveau ved varm motor.
 >
 > Tag den prop ud ved kold motor, stik en finger eller en stump ledning ind i
 > hullet og mærk oliestanden, så du ved hvor højt olien står inden du tapper
 > af.
 >
 Modsat motorolien, som man kan komme ud for at skulle efterfylde 
 undervejs på en tankstation, er gearolie et servicepunkt (læs: aftapning 
 og genpåfyldning), hvorfor der ikke er hold i at overløbshullet skal 
 bruges 'varmt' :-|
 
 -- 
 Armand.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             alexbo (17-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  17-11-11 17:17 |  
  |   
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
 
 > Modsat motorolien, som man kan komme ud for at skulle efterfylde undervejs
 > på en tankstation, er gearolie et servicepunkt (læs: aftapning og
 > genpåfyldning), hvorfor der ikke er hold i at overløbshullet skal bruges
 > 'varmt' :-|
 
 Jo varm og med kørende motor som man altid gør med automatgear.
 men der er mange gearkasser så det er klogt at undesøge hvilken metode der
 foreskrives for lige præcis den model man vil skifte på.
 
 Men som jeg skrev er en god start at undersøge hvor meget der er på inden
 man begynder, derefter måle hvor meget man tapper af, så kommer man tæt på
 uden videre.
 
 En standard metode:
 The transmission fluid temperature must be between 30°C and 35°C before 
 checking can begin.
 Use test equipment to determine the trans temperature.
 2) The vehicle must be level with engine running at idle speed and air 
 conditioning turned on.
 3) Step on the brakes firmly, apply parking brake fully and shift to D and 
 R, briefly pausing in each
 position before shifting back to the Park position.
 4) With the engine running at idle speed and the selector in Park position, 
 remove the filler plug. Monitor
 the transmission temperature, if a small stream of oil runs out at 40°C, the 
 fluid level is correct.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Flemming & Lone Kans~ (16-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming & Lone Kans~ | 
  Dato :  16-11-11 00:10 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (16-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  16-11-11 18:31 |  
  |   
            "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev
 
 > Der er vel ikke andet at gøre end at tappe de 3-4 liter der kommer
 > ud af bundproppen, fylde nyt på, køre en tur, tappe igen og tage
 > bundkaret af, nyt bundkar og ny olie.
 
 Ja hvis det er sådan du gør når du skifter motorolie, tapper af fylder på,
 kører en tur tapper af igen og fylder på.
 
 Hvis automatolien er beskidt så skift det hele igen om 20.000 km,
 lad den nye olie opsuge urenheder rundt omkring i gearkassen og afsætte det
 i filtret.
 Men er olien beskidt og lugter af friture har gearkassen alligevel ikke
 langt igen.
 
 En skylning med et særligt skyllemiddel er efter min mening i bedste fald
 værdiløs, i værste fald efterlader det så meget skyllemiddel at
 olieblandingen ændrer karakter.
 
 En del af olien og derfor også skyllemiddel efterlades i converteren det kan
 ikke komme ud, har man først kommet skyllemiddel i gearkassen kommer det
 aldrig helt ud igen.
 Faktisk kan det være en ide at starte motoren med bundkarret afmonteret for
 at få noget af det efterladte ud.
 Måske bare fjerne bundproppen lade olien løbe ud, starte motoren lad den
 køre ½ minut.
 
 Der kan være mening i at skylle motoren, nogle bilejere skifter aldrig olie
 de fylder bare på, så kan en blanding af petrolium og olie og en times
 tomgang hjælpe, men ellers er det bedste bare at skifte tit for at stille og
 roligt få indmaden renset.
 I motorer kan der afsættes et tykt lag af tjære, det sker aldrig i en
 gearkasse.
 Olien i en alm. gearkase kan stort set ikke tage skade, den er reelt
 uforgængelig, nogle gearkasser har ikke engang en bundprop, gearkassen skal
 skilles ad for at få olien ud.
 Automatkassernes problem er afslid fra bremsebånd og koblinger og
 overophedning det er det sidste der giver friturelugten.
 Afsliddet skulle gerne ende i filteret.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Mcwm (16-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mcwm | 
  Dato :  16-11-11 23:37 |  
  |  
 
            Den 16-11-2011 18:30, alexbo skrev:
 > Der kan være mening i at skylle motoren, nogle bilejere skifter aldrig olie
 > de fylder bare på, så kan en blanding af petrolium og olie og en times
 > tomgang hjælpe, men ellers er det bedste bare at skifte tit for at
 > stille og
 > roligt få indmaden renset.
 Hvordan er din holdning til rense-additiver til motorer? Værdiløst?
 Jeg tænker på fx ; 
 http://www.thansen.dk/product.asp?c=6063607404&n=-2027216145&pn=-2027216019
Venligst
 Mcwm
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             alexbo (17-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  17-11-11 09:24 |  
  |  
 
            "Mcwm" <me@home.invalid> skrev
 > Hvordan er din holdning til rense-additiver til motorer? Værdiløst?
 Næh,  jeg foreslår jo at bruge petroleum.
 >  http://www.thansen.dk/product.asp?c=6063607404&n=-2027216145&pn=-2027216019
Det er vel stort set petroleum, databladet siger 30-40% Solvent naphtha.
 http://www.pesticideinfo.org/Detail_Chemical.jsp?Rec_Id=PC35721
0,4 liter indeholder flasken det vil sige 0,12- 0,16 liter petroleum i 4
 liter motorolie, det kan da sikkert godt rense lidt.
 Men de fleste motorolier er selvrensende som det hedder, så at tilsætte mere
 betyder nok ikke så meget.
 Har man en motor der er meget beskidt indvendig, det opdager man når man
 tager ventildækslet af så sidder der 2-5mm fedtet stads over det hele, så
 vil jeg foreslå et gang 50% petroleum i en times tomgang, derefter olie og
 filterskift for hver 5.000 km
 mvh
 Alex Christensen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Mcwm (17-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mcwm | 
  Dato :  17-11-11 21:26 |  
  |   
            Den 17-11-2011 09:23, alexbo skrev:
 > Har man en motor der er meget beskidt indvendig, det opdager man når man
 > tager ventildækslet af så sidder der 2-5mm fedtet stads over det hele, så
 > vil jeg foreslå et gang 50% petroleum i en times tomgang, derefter olie og
 > filterskift for hver 5.000 km
 Tak alexbo
 
 Venligst
 Mcwm
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (17-11-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  17-11-11 05:20 |  
  |  
 
            On 16 Nov., 18:30, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
 > "Flemming & Lone Kanstrup"  skrev
 >
 > > Der er vel ikke andet at gøre end at tappe de 3-4 liter der kommer
 > > ud af bundproppen, fylde nyt på, køre en tur, tappe igen og tage
 > > bundkaret af, nyt bundkar og ny olie.
 >
 > Ja hvis det er sådan du gør når du skifter motorolie, tapper af fylder på,
 > kører en tur tapper af igen og fylder på.
 Nu er en af forskellene på en traditionel automatgearkasse og en motor
 jo, at man tapper en temmelig stor procentdel af det samlede volumen
 af motoren ved olieskift, mens man ved gearkassen skal være glad for
 at få halvdelen tappet af. Det er et godt argument for at skifte flere
 gange i træk for at få en større procentdel frisk olie i kassen, men
 det er bestemt også et argument for at bruge den rigtige olie til at
 'skylle' med.
 Jeg har fået skiftet olie en gang på min ved ca. 17 år og 220000 km,
 men det var nu lige så meget for at få skiftet filter. Jeg fik lige
 skiftet alle væsker, så var den del af servicen ligesom
 nulstillet...   
(nej, ikke batterisyre og sprinklervæske...)
 MVH Leo
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |