Den 17-08-2011 19:30, KASO skrev:
>> ...i oktober, via Tyskland, Luxembourg, Frankrig Spanien.
>> Noget bestemt der skal forberedes i form af tilladelser til motorveje,
>> forsikringer osv.?
> Hvis du er medlem af FDM, kan du finde en lang række praktiske
> oplysninger om hvert land på deres hjemmeside.
> Hvis du skal ind i byer i Tyskland på vejen, skal du være opmærksom på,
> at en del af dem har indført miljøzoner. Mærkat skal købes inden man
> kører ind i zonen (og farven afgør, om du må køre derind).
> I Frankrig betaler man motorveje efter forbrug - i Luxemborg er der (mig
> bekendt) ingen afgifter.
> Spanien har jeg ikke prøvet at køre i.
 >
I Spanien har de 'Autopista', Motorveje og 'Autovia', motortrafikveje.
Motortrafikvejene er næsten lige så gode som motorvejene.
Her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_autopistas_and_autov%C3%ADas_in_Spain
kan du se hvad der er hvor.
Der er et kort.
Efterfølgende er der en liste hvor du kan se hvor der er betalingsveje.
Det er muligt, men ret besværligt at komme ind i Spanien uden at komme 
til at betale.
Hvis du kommer ind på vestsiden, ved San Sebastian, kan du godt undgå at 
betale, men det vil være så besværligt at komme uden om at det slet ikke 
kan svare sig i forhold til det lidt det koster. (1,38 €)
Derefter kan du faktisk køre helt til Malaga uden at det koster 
yderligere. Der bliver et kort stykke øst for Burgos hvor du skal på 
"bondevej", ellers er det betalingsfri motortrafikvej resten af vejen.
Hvis du bare kører, og ikke kører udenom betalingsvejene, vil det koste 
28,89 € at komme til Malaga fra grænsen ved Irun.
Hvis du kommer ind på østsiden, ved Middelhavet, ligger det lidt tungere 
med det med betaling.
Du kan godt køre ind i Spanien, og tage den første afkørsel på 
motorvejen. Og derved undgå at betale. Men der er ikke nogen særlig god 
alternativ til motorvejen det første lange stykke.
Og til Barcelona skulle det kun koste 12,95 €. Dem kan det næsten ikke 
betale sig at forsøge at spare.