| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Ny CPU til ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard~ Fra : Wind | 
  Dato :  08-11-10 21:41 |  
  |  
 
            Hej NG,
 Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor (Athlon 
 XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan der 
 anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
se under fanebladet download/BIOS
 Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB L2 
 cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre at 
 få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache, 
 eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere spænding, 
 bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af 
 motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud fra 
 den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 Mvh
 Wind 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           jk (09-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jk | 
  Dato :  09-11-10 22:41 |  
  |  
 
            On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >Hej NG,
 >
 >Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor (Athlon 
 >XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan der 
 >anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >
 > http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>se under fanebladet download/BIOS
 >
 >Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB L2 
 >cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre at 
 >få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 > http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache, 
 >eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >
 >En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere spænding, 
 >bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af 
 >motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud fra 
 >den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >
 Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 ben.
 Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 droslede ned med 33% i tide og utide.
 Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 OC uden at blinke !
 mvh
 John
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Wind (10-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Wind | 
  Dato :  10-11-10 11:41 |  
  |  
 
            Mojn,
 Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
 Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug af 
 en 2800+!
 jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er det 
 forklaringen?
 Mvh
 Wind
 "jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:1bfjd6d724d58vtk8encb5sh3rf66uq77b@4ax.com...
 > On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >
 >>Hej NG,
 >>
 >>Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor 
 >>(Athlon
 >>XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >>ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan der
 >>anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >>
 >> http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>>se under fanebladet download/BIOS
 >>
 >>Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB 
 >>L2
 >>cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre 
 >>at
 >>få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 >> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache,
 >>eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >>
 >>En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere 
 >>spænding,
 >>bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
 >>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud 
 >>fra
 >>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >>
 > Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 > fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 > koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 > ben.
 > Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 > bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 > poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 > imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 >
 > Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 > andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 > droslede ned med 33% i tide og utide.
 > Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 > CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 > OC uden at blinke !
 >
 > mvh
 >
 > John
 >
 >
 >
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            jk (10-11-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : jk | 
  Dato :  10-11-10 12:02 |  
  |  
 
            On Wed, 10 Nov 2010 11:41:24 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com>
 wrote:
 >Mojn,
 >
 >Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
 >Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug af 
 >en 2800+!
 >jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er det 
 >forklaringen?
 >
 Ja, bios indeholder kendskab til CPU'er og poster med en tekststreng,
 når den booter. Nogle gange er kommunikationen fra AMD så
 fremadrettet, at bios er programmeret til fremtidige CPU'er, men man
 kan ikke vide det. Hvis den booter er det dog ligemeget, hvad den
 skriver. Programmet cpu-z kan jo fortælle hvilken cpu, og hvordan den
 kører.
 Nej, jeg mente nu, at det er en god ide med den 2800+, når det er den
 med fsb 266. Barton.
 Men brug nu ikke for mange penge på det.
 Der er en freak-site om de cpu'er:
 http://www.ocinside.de/index_e.html
se workshop.
 mvh
 John
 >
 >"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen 
 >news:1bfjd6d724d58vtk8encb5sh3rf66uq77b@4ax.com...
 >> On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >>
 >>>Hej NG,
 >>>
 >>>Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor 
 >>>(Athlon
 >>>XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >>>ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan der
 >>>anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >>>
 >>> http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>>>se under fanebladet download/BIOS
 >>>
 >>>Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB 
 >>>L2
 >>>cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre 
 >>>at
 >>>få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 >>> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>>>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache,
 >>>eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >>>
 >>>En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere 
 >>>spænding,
 >>>bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
 >>>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud 
 >>>fra
 >>>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >>>
 >> Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 >> fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 >> koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 >> ben.
 >> Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 >> bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 >> poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 >> imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 >>
 >> Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 >> andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 >> droslede ned med 33% i tide og utide.
 >> Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 >> CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 >> OC uden at blinke !
 >>
 >> mvh
 >>
 >> John
 >>
 >>
 >>
 >> 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Wind (03-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Wind | 
  Dato :  03-04-11 14:00 |  
  |  
 
            Hej igen,
 Så fik jeg installeret en AMD Athlon XP 2800+, men dog den forkerte. Det 
 anvendte bundkort ECS K7VTA3 ver. 3.1 supportere kun op til 133 Mhz FSB og 
 den CPU jeg har fået fat i er målrettet en 166 Mhz FSB. Den CPU jeg har fået 
 fat i er en AXDA2800DKV4D, se mere her: 
 http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors#Athlon_XP_.22Barton.22_.28Model_10.2C_130_nm.29
Den står rated med en multiplier på 12.5x og ved en FSB på 133 Mhz giver det 
 en CPU speed på "kun" 1666MHz. Den CPU jeg egentlig søgte er en 
 AXDA2800DKV4C, er der nogen der ligger inde med sådan en?
 Er der nogen der har erfaring med at overclocke en AXDA2800DKV4D på et 
 K7VTA3 bundkort?
 Mvh
 Wind
 "jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:jgukd613hsfc59rg06ch9d14lreqfhn2ta@4ax.com...
 > On Wed, 10 Nov 2010 11:41:24 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com>
 > wrote:
 >
 >>Mojn,
 >>
 >>Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
 >>Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug 
 >>af
 >>en 2800+!
 >>jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er 
 >>det
 >>forklaringen?
 >>
 > Ja, bios indeholder kendskab til CPU'er og poster med en tekststreng,
 > når den booter. Nogle gange er kommunikationen fra AMD så
 > fremadrettet, at bios er programmeret til fremtidige CPU'er, men man
 > kan ikke vide det. Hvis den booter er det dog ligemeget, hvad den
 > skriver. Programmet cpu-z kan jo fortælle hvilken cpu, og hvordan den
 > kører.
 >
 > Nej, jeg mente nu, at det er en god ide med den 2800+, når det er den
 > med fsb 266. Barton.
 >
 > Men brug nu ikke for mange penge på det.
 >
 > Der er en freak-site om de cpu'er:
 >  http://www.ocinside.de/index_e.html
> se workshop.
 >
 > mvh
 >
 > John
 >>
 >>"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen
 >>news:1bfjd6d724d58vtk8encb5sh3rf66uq77b@4ax.com...
 >>> On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >>>
 >>>>Hej NG,
 >>>>
 >>>>Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor
 >>>>(Athlon
 >>>>XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >>>>ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan 
 >>>>der
 >>>>anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >>>>
 >>>> http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>>>>se under fanebladet download/BIOS
 >>>>
 >>>>Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB
 >>>>L2
 >>>>cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre
 >>>>at
 >>>>få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 >>>> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>>>>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache,
 >>>>eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >>>>
 >>>>En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere
 >>>>spænding,
 >>>>bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
 >>>>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud
 >>>>fra
 >>>>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >>>>
 >>> Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 >>> fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 >>> koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 >>> ben.
 >>> Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 >>> bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 >>> poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 >>> imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 >>>
 >>> Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 >>> andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 >>> droslede ned med 33% i tide og utide.
 >>> Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 >>> CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 >>> OC uden at blinke !
 >>>
 >>> mvh
 >>>
 >>> John
 >>>
 >>>
 >>>
 >>>
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              jk (04-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : jk | 
  Dato :  04-04-11 19:32 |  
  |  
 
            On Sun, 3 Apr 2011 14:59:58 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 Ja, hej igen
 Jeg kan da godt finde sådan en CPU på ebay (med fsb 266 eller 2x133)
 http://cgi.ebay.com/RARE-BARTON-266-AMSN2800DUT4C-AMD-ATHLON-MP-2800-462-/270684906852?pt=CPUs&hash=item3f0613e564
Men altså et ECS bundkort er det værst tænkelige valg for kreative. Du
 skal have fat i et ordentligt socketA bundkort, fra Asus eller Abit.
 Ikke et micro-ATX men et ATX.
 Jeg har lige smidt et Abit på genbrugspladsen for få uger siden.
 Sådan et her:
 http://cgi.ebay.co.uk/ABIT-NF7-V2-0-400-FSB-SOCKET-462-MOTHERBOARD-/150581912432?pt=UK_Motherboards_CPUs&hash=item230f61a370
Det kan indstille ALT i bios.
 mvh
 John
 >Hej igen,
 >
 >Så fik jeg installeret en AMD Athlon XP 2800+, men dog den forkerte. Det 
 >anvendte bundkort ECS K7VTA3 ver. 3.1 supportere kun op til 133 Mhz FSB og 
 >den CPU jeg har fået fat i er målrettet en 166 Mhz FSB. Den CPU jeg har fået 
 >fat i er en AXDA2800DKV4D, se mere her: 
 > http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors#Athlon_XP_.22Barton.22_.28Model_10.2C_130_nm.29
>Den står rated med en multiplier på 12.5x og ved en FSB på 133 Mhz giver det 
 >en CPU speed på "kun" 1666MHz. Den CPU jeg egentlig søgte er en 
 >AXDA2800DKV4C, er der nogen der ligger inde med sådan en?
 >
 >Er der nogen der har erfaring med at overclocke en AXDA2800DKV4D på et 
 >K7VTA3 bundkort?
 >
 >Mvh
 >Wind
 >
 >"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen 
 >news:jgukd613hsfc59rg06ch9d14lreqfhn2ta@4ax.com...
 >> On Wed, 10 Nov 2010 11:41:24 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com>
 >> wrote:
 >>
 >>>Mojn,
 >>>
 >>>Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
 >>>Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug 
 >>>af
 >>>en 2800+!
 >>>jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er 
 >>>det
 >>>forklaringen?
 >>>
 >> Ja, bios indeholder kendskab til CPU'er og poster med en tekststreng,
 >> når den booter. Nogle gange er kommunikationen fra AMD så
 >> fremadrettet, at bios er programmeret til fremtidige CPU'er, men man
 >> kan ikke vide det. Hvis den booter er det dog ligemeget, hvad den
 >> skriver. Programmet cpu-z kan jo fortælle hvilken cpu, og hvordan den
 >> kører.
 >>
 >> Nej, jeg mente nu, at det er en god ide med den 2800+, når det er den
 >> med fsb 266. Barton.
 >>
 >> Men brug nu ikke for mange penge på det.
 >>
 >> Der er en freak-site om de cpu'er:
 >>  http://www.ocinside.de/index_e.html
>> se workshop.
 >>
 >> mvh
 >>
 >> John
 >>>
 >>>"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen
 >>>news:1bfjd6d724d58vtk8encb5sh3rf66uq77b@4ax.com...
 >>>> On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >>>>
 >>>>>Hej NG,
 >>>>>
 >>>>>Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor
 >>>>>(Athlon
 >>>>>XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >>>>>ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan 
 >>>>>der
 >>>>>anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >>>>>
 >>>>> http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>>>>>se under fanebladet download/BIOS
 >>>>>
 >>>>>Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 512KB
 >>>>>L2
 >>>>>cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være bedre
 >>>>>at
 >>>>>få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 >>>>> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>>>>>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 cache,
 >>>>>eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >>>>>
 >>>>>En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere
 >>>>>spænding,
 >>>>>bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
 >>>>>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding ud
 >>>>>fra
 >>>>>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >>>>>
 >>>> Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 >>>> fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 >>>> koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 >>>> ben.
 >>>> Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 >>>> bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 >>>> poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 >>>> imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 >>>>
 >>>> Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 >>>> andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 >>>> droslede ned med 33% i tide og utide.
 >>>> Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 >>>> CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 >>>> OC uden at blinke !
 >>>>
 >>>> mvh
 >>>>
 >>>> John
 >>>>
 >>>>
 >>>>
 >>>>
 >> 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Wind (05-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Wind | 
  Dato :  05-04-11 19:11 |  
  |  
 
            Hej John,
 Den du har fundet er vist en mobil processor, den jeg søger er en desktop 
 processor - en specifik AXDA2800DKV4C. Men den du har fundet kan sikkert 
 fint bruges.
 Jeg er ikke villig til at betale $54 for en så gammel processor - så måske 
 jeg skulle skrotte mit lille optimeringsprojekt.
 Ærgeligt at jeg ikke lige fik fingerne i dit bundkort - det kunne jeg godt 
 have brugt, ÆV   
Har du andet godt liggende?
 Jeg er en generel samler af computer processorer helt tilbage fra 1970'erne 
 og frem til i dag. Så alt hvad du smider ud kan jeg sikkert godt bruge   
Jeg står også og mangler et keyboard med DIN stik og en mus med 9-Polet 
 Sub-D stik til min gamle 486'er.
 Mvh
 Wind
 "jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:d63kp69k9tgcsu1ghk18lg14t5sfg02aeh@4ax.com...
 > On Sun, 3 Apr 2011 14:59:58 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >
 > Ja, hej igen
 >
 > Jeg kan da godt finde sådan en CPU på ebay (med fsb 266 eller 2x133)
 >
 >  http://cgi.ebay.com/RARE-BARTON-266-AMSN2800DUT4C-AMD-ATHLON-MP-2800-462-/270684906852?pt=CPUs&hash=item3f0613e564
>
 >
 > Men altså et ECS bundkort er det værst tænkelige valg for kreative. Du
 > skal have fat i et ordentligt socketA bundkort, fra Asus eller Abit.
 > Ikke et micro-ATX men et ATX.
 > Jeg har lige smidt et Abit på genbrugspladsen for få uger siden.
 >
 > Sådan et her:
 >  http://cgi.ebay.co.uk/ABIT-NF7-V2-0-400-FSB-SOCKET-462-MOTHERBOARD-/150581912432?pt=UK_Motherboards_CPUs&hash=item230f61a370
>
 > Det kan indstille ALT i bios.
 >
 > mvh
 >
 > John
 >
 >>Hej igen,
 >>
 >>Så fik jeg installeret en AMD Athlon XP 2800+, men dog den forkerte. Det
 >>anvendte bundkort ECS K7VTA3 ver. 3.1 supportere kun op til 133 Mhz FSB og
 >>den CPU jeg har fået fat i er målrettet en 166 Mhz FSB. Den CPU jeg har 
 >>fået
 >>fat i er en AXDA2800DKV4D, se mere her:
 >> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors#Athlon_XP_.22Barton.22_.28Model_10.2C_130_nm.29
>>Den står rated med en multiplier på 12.5x og ved en FSB på 133 Mhz giver 
 >>det
 >>en CPU speed på "kun" 1666MHz. Den CPU jeg egentlig søgte er en
 >>AXDA2800DKV4C, er der nogen der ligger inde med sådan en?
 >>
 >>Er der nogen der har erfaring med at overclocke en AXDA2800DKV4D på et
 >>K7VTA3 bundkort?
 >>
 >>Mvh
 >>Wind
 >>
 >>"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen
 >>news:jgukd613hsfc59rg06ch9d14lreqfhn2ta@4ax.com...
 >>> On Wed, 10 Nov 2010 11:41:24 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com>
 >>> wrote:
 >>>
 >>>>Mojn,
 >>>>
 >>>>Så det du siger, er at det er mest rigtigt at upgrader til en 2600+?
 >>>>Kan du prøve at uddybe hvorfor BIOS kan have svært ved at poste ved brug
 >>>>af
 >>>>en 2800+!
 >>>>jeg kan godt se at BIOS'en er fra 2003 og en 2800+ er fra slut 2004, er
 >>>>det
 >>>>forklaringen?
 >>>>
 >>> Ja, bios indeholder kendskab til CPU'er og poster med en tekststreng,
 >>> når den booter. Nogle gange er kommunikationen fra AMD så
 >>> fremadrettet, at bios er programmeret til fremtidige CPU'er, men man
 >>> kan ikke vide det. Hvis den booter er det dog ligemeget, hvad den
 >>> skriver. Programmet cpu-z kan jo fortælle hvilken cpu, og hvordan den
 >>> kører.
 >>>
 >>> Nej, jeg mente nu, at det er en god ide med den 2800+, når det er den
 >>> med fsb 266. Barton.
 >>>
 >>> Men brug nu ikke for mange penge på det.
 >>>
 >>> Der er en freak-site om de cpu'er:
 >>>  http://www.ocinside.de/index_e.html
>>> se workshop.
 >>>
 >>> mvh
 >>>
 >>> John
 >>>>
 >>>>"jk" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i meddelelsen
 >>>>news:1bfjd6d724d58vtk8encb5sh3rf66uq77b@4ax.com...
 >>>>> On Mon, 8 Nov 2010 21:41:17 +0100, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >>>>>
 >>>>>>Hej NG,
 >>>>>>
 >>>>>>Har et ECS K7VTA3 ver. 3.1 motherboard med en AMD socket A processor
 >>>>>>(Athlon
 >>>>>>XP 1800+).  Overvejer at skifte den ud med en hurtigere CPU.
 >>>>>>ECS skriver på deres hjememside at ved BIOS upgrade til ver. 3.0d, kan
 >>>>>>der
 >>>>>>anvendes en 2600+ (256KB L2 cache, FSB: 266MT/s) CPU.
 >>>>>>
 >>>>>> http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product/Product_Detail.aspx?CategoryID=1&DetailID=185&DetailName=Feature&MenuID=24&LanID=0
>>>>>>se under fanebladet download/BIOS
 >>>>>>
 >>>>>>Nu findes der en Athlon XP 2800+ "Barton" med FSB: 266MT/s men med 
 >>>>>>512KB
 >>>>>>L2
 >>>>>>cache. Den må betrages som en "storebror" til 2600+, og kunne være 
 >>>>>>bedre
 >>>>>>at
 >>>>>>få i (for sjov!). Den er dog ikke nævnt på ECS' hjemmeside.
 >>>>>> http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_Athlon_XP_microprocessors
>>>>>>En mulig årsag, kunne det være at BIOS ikke understøtter 512KB L2 
 >>>>>>cache,
 >>>>>>eller har det ikke noget med hinanden at gøre?
 >>>>>>
 >>>>>>En anden ting. Hvis man sætter en anden processor i med en lavere
 >>>>>>spænding,
 >>>>>>bliver begge processorer så ikke forsynet med samme spænding af
 >>>>>>motherboardet, og så laver processorerne selv sin egen Vcore spænding 
 >>>>>>ud
 >>>>>>fra
 >>>>>>den (1.75V for 1800+ "Palomono" og 1.65V for 2600+ "Thorton")?
 >>>>>>
 >>>>> Begge CPU'er, du nævner, bruger 1.65 volt (Barton 2800+). Men CPU'en
 >>>>> fortæller altid bundkortet, hvilken spænding, den bruger ved nogle
 >>>>> koder i CPU'en. Det er nogle nuller og 1-taller kodet igennem visse
 >>>>> ben.
 >>>>> Du skal overholde fsb 266 MHz. Det med cachen er ret ligemeget. Men da
 >>>>> bios er fra marts 2003, kan du ikke være sikker på, at bundkortet
 >>>>> poster under boot med den korrekte betegnelse 2800+. Det kan
 >>>>> imidlertid være ret ligegyldigt, bare den booter.
 >>>>>
 >>>>> Det bundkort, du nævner, er ikke det sjoveste at arbejde med: Visse
 >>>>> andre K7V5A eller sådan noget, havde det med at bios'en resatte og
 >>>>> droslede ned med 33% i tide og utide.
 >>>>> Andre socketA bundkort for fsb400 var meget sjove at sætte en mobile
 >>>>> CPU for fsb266 på. En XP-M 2000+ kunne snildt køre fsb400. Det var 50%
 >>>>> OC uden at blinke !
 >>>>>
 >>>>> mvh
 >>>>>
 >>>>> John
 >>>>>
 >>>>>
 >>>>>
 >>>>>
 >>>
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                jk (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : jk | 
  Dato :  06-04-11 09:32 |  
  |  
 
            On Tue, 5 Apr 2011 20:11:14 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >Hej John,
 >
 >Den du har fundet er vist en mobil processor, den jeg søger er en desktop 
 >processor - en specifik AXDA2800DKV4C. Men den du har fundet kan sikkert 
 >fint bruges.
 >Jeg er ikke villig til at betale $54 for en så gammel processor - så måske 
 >jeg skulle skrotte mit lille optimeringsprojekt.
 >
 >Ærgeligt at jeg ikke lige fik fingerne i dit bundkort - det kunne jeg godt 
 >have brugt, ÆV   
>
 >Har du andet godt liggende?
 >Jeg er en generel samler af computer processorer helt tilbage fra 1970'erne 
 >og frem til i dag. Så alt hvad du smider ud kan jeg sikkert godt bruge   
>Jeg står også og mangler et keyboard med DIN stik og en mus med 9-Polet 
 >Sub-D stik til min gamle 486'er.
 >
 Ih, du milde nej. De dele har jeg ikke mere.
 Jeg har lige ryddet op i et skab i mit værksted. Efter at have
 supporteret 2 sønner igennem 15 år med PC'ere i en stadig strøm af
 opgraderinger.
 Jeg har ikke mere socketA tilbage. 
 Nu bruger begge sønner Mac, som de selv køber. 
 Jeg er kommet til den erkendelse, at man ikke rigtigt kan sælge PC'ere
 i kabinetter mere. Folk køber bærbare og tablets, smartphones og i den
 dur.
 Hvad de så gør af det, når det er umoderne, ved jeg ikke.
 Jeg har været lidt PC-klunser, og det tror jeg også, at du er. Men
 genbrugspladsen bliver jo overvåget, og folk smider ikke rigtig noget
 ud, der duer.
 men god jagt på dba.dk og qxl.dk
 mvh
 John
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Wind (06-04-2011) 
         
	
            | Kommentar Fra : Wind | 
  Dato :  06-04-11 18:23 |  
  |  
 
            Hej John,
 Okay bare iorden, det er selvfølgelig rigtigt at man ikke kan blive ved med 
 at gemme til det uendelige.
 Skulle du komme over noget interessant som du mener jeg kunne bruge, kan du 
 bare sende en mail.
 Mvh
 Wind
 "jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:1q8op69fli98v94pojdjrknc3dgsp9b3du@4ax.com...
 > On Tue, 5 Apr 2011 20:11:14 +0200, "Wind" <windven@hotmail.com> wrote:
 >
 >>Hej John,
 >>
 >>Den du har fundet er vist en mobil processor, den jeg søger er en desktop
 >>processor - en specifik AXDA2800DKV4C. Men den du har fundet kan sikkert
 >>fint bruges.
 >>Jeg er ikke villig til at betale $54 for en så gammel processor - så måske
 >>jeg skulle skrotte mit lille optimeringsprojekt.
 >>
 >>Ærgeligt at jeg ikke lige fik fingerne i dit bundkort - det kunne jeg godt
 >>have brugt, ÆV   
>>
 >>Har du andet godt liggende?
 >>Jeg er en generel samler af computer processorer helt tilbage fra 
 >>1970'erne
 >>og frem til i dag. Så alt hvad du smider ud kan jeg sikkert godt bruge   
>>Jeg står også og mangler et keyboard med DIN stik og en mus med 9-Polet
 >>Sub-D stik til min gamle 486'er.
 >>
 >
 > Ih, du milde nej. De dele har jeg ikke mere.
 >
 > Jeg har lige ryddet op i et skab i mit værksted. Efter at have
 > supporteret 2 sønner igennem 15 år med PC'ere i en stadig strøm af
 > opgraderinger.
 > Jeg har ikke mere socketA tilbage.
 >
 > Nu bruger begge sønner Mac, som de selv køber.
 >
 > Jeg er kommet til den erkendelse, at man ikke rigtigt kan sælge PC'ere
 > i kabinetter mere. Folk køber bærbare og tablets, smartphones og i den
 > dur.
 >
 > Hvad de så gør af det, når det er umoderne, ved jeg ikke.
 >
 > Jeg har været lidt PC-klunser, og det tror jeg også, at du er. Men
 > genbrugspladsen bliver jo overvåget, og folk smider ikke rigtig noget
 > ud, der duer.
 >
 > men god jagt på dba.dk og qxl.dk
 >
 > mvh
 >
 > John
 > 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |