| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Om kvitteringer Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 08:26 |  
  |  
 
            En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en 
 mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram 
 til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 Men kan man sige det generelt? Jeg ved at Outlook Express og vel også 
 Outlook har en sådan funktion, men sender man mails med ønske om 
 kvittering til andre mailprogrammer, så virker kvitteringssystemet ikke.
 Fungerer kvitt.syst. 'globalt' imellem alle andre/de fleste 
 mailprogrammer således, at sender man fra fx Mailprogram X til 
 Mailprogram Y, så virker det som regel? Eller er det ikke 
 hovedsagelig/altid kun 'internt' i samme programmer, man kan bruge 
 kvitteringssystemet?
 Håber, jeg har udtrykt mig klart; ellers prøver jeg igen.
  
-- 
 Jørgen Grandt
 www.grandts.dk
www.stornotime.dk
www.nyrnberggaarden.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           emjeppesen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : emjeppesen | 
  Dato :  24-07-10 08:45 |  
  |   
            Jørgen Grandt skrev:
 
 >En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en 
 >mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram 
 >til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 
 Det er en rigtig dårlig ide at sende kvitteringer på modtagne mails.
 Dels sker det så automatisk og dels modtager skidt og spamafsendere jo
 også en kvittering og ved dermed, at man  HAR læst mailen og at
 modtageradressen eksisterer. 
 Hilsen emj
 
 --
 
 lamaguf.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 09:07 |  
  |   
            emjeppesen skrev bl.a.:
 
 > Det er en rigtig dårlig ide at sende kvitteringer på modtagne mails.
 
 Jeg synes også det er en dårlig idé, men det er vel en smagssag.
 
 > Dels sker det så automatisk
 
 Men gør det nu også det - i /alle/ mailprogrammer - uanset fra hvilket 
 man sender, og med hvilket man modtager?
 
 -- 
 Jørgen Grandt
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            emjeppesen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : emjeppesen | 
  Dato :  24-07-10 11:23 |  
  |   
            Jørgen Grandt skrev:
 
 >> Dels sker det så automatisk
 >
 >Men gør det nu også det - i /alle/ mailprogrammer - uanset fra hvilket 
 >man sender, og med hvilket man modtager?
 
 Jeg kender ikke et mailprogram, hvor man kan sortere, hvem der skal
 have kvittering eller ikke.
 
 I lukkede netværkssystemer er det helt fint med kvittering eller
 returmeddelelse om at man har ferie eller hvad man nu vil kvittere
 med, men det er ganske fjollet udenfor disse systemer.
 
 Hilsen emj
 --
 
 lamaguf.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 12:34 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 12:23, emjeppesen skrev:
 > Jeg kender ikke et mailprogram, hvor man kan sortere, hvem der skal
 > have kvittering eller ikke.
 Man kan lave en grovsortering i Thunderbird.
 > I lukkede netværkssystemer er det helt fint med kvittering eller
 > returmeddelelse om at man har ferie eller hvad man nu vil kvittere
 > med, men det er ganske fjollet udenfor disse systemer.
 Fx kan man vælge én indstilling for kvitteringer for mails 
 inden for ens eget domæne, og en anden indstilling for mails 
 fra andre afsendere.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Det nemmeste komma:
 http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 09:10 |  
  |   
            Den 24-07-2010 09:45, emjeppesen skrev:
 > Jørgen Grandt skrev:
 >
 >> >En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en
 >> >mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram
 >> >til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 > Det er en rigtig dårlig ide at sende kvitteringer på modtagne mails.
 > Dels sker det så automatisk og dels modtager skidt og spamafsendere jo
 > også en kvittering og ved dermed, at man  HAR læst mailen og at
 > modtageradressen eksisterer.
 > Hilsen emj
 >
 og desforuden er det langtfra alle systemer som håndterer kvitteringer, 
 eller bruger forskellige metoder. Kvitteringer har pt. kun relevans 
 "indenfor" samme system som håndterer dette.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 12:38 |  
  |   
            cykelsmeden skrev bl.a.:
 
 > Kvitteringer har pt.
 > kun relevans "indenfor" samme system som håndterer dette.
 
 Sådan opfatter jeg det også. Altså fx fra den ene Outlook 
 Express-adresse til den anden, men vel næppe fra OE til en Yahoomail-, 
 Ofir-, Hotmail- eller Thunderbird-adresse m.fl. eller omvendt?
 
 -- 
 Jørgen Grandt 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 12:48 |  
  |   
            Den 24-07-2010 13:38, Jørgen Grandt skrev:
 > Sådan opfatter jeg det også. Altså fx fra den ene Outlook
 > Express-adresse til den anden, men vel næppe fra OE til en Yahoomail-,
 > Ofir-, Hotmail- eller Thunderbird-adresse m.fl. eller omvendt?
 
 groupwise bruger en måde, firstclass en anden. Groupwise svarer ikke på 
 andre systemer overhovedet (gjaldt for et  par år siden). Firstclass 
 virker også over internet, men kun fra andre firstclass systemer osv.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 12:53 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 13:38, Jørgen Grandt skrev:
 > cykelsmeden skrev bl.a.:
 >
 >> Kvitteringer har pt.
 >> kun relevans "indenfor" samme system som håndterer dette.
 >
 > Sådan opfatter jeg det også. Altså fx fra den ene Outlook
 > Express-adresse til den anden, men vel næppe fra OE til en
 > Yahoomail-, Ofir-, Hotmail- eller Thunderbird-adresse m.fl.
 > eller omvendt?
 Funktionen virker fint på tværs af browsere - hvis ellers 
 brugeren har slået funktionen til. Jeg tror, det vigtige ord 
 i cykelsmedens svar er "relevans", og at "samme system" fx 
 henviser til inden for en enkelt virksomhed.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Hjælp til computeren og internettet:
 http://kimludvigsen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 10:07 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 09:26, Jørgen Grandt skrev:
 > En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være
 > sikker på at en mail er nået frem til modtageren, så skal
 > man indstille sit mailprogram til enten altid eller i de
 > enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 Medsender han også en svarkuvert, der skal sendes tilbage, 
 når han sender almindelige breve?
 > Men kan man sige det generelt? Jeg ved at Outlook Express og
 > vel også Outlook har en sådan funktion, men sender man mails
 > med ønske om kvittering til andre mailprogrammer, så virker
 > kvitteringssystemet ikke.
 Mange mailprogrammer understøtter funktionen, men det er 
 heldigvis muligt at slå den fra i de fleste.
 Kvitteringerne kan i enkelte tilfælde være en god ide, fx 
 internt i en virksomhed, hvor man har fastlagt en politik om 
 brugen af den slags. Men i de fleste tilfælde er det noget 
 skidt, bl.a. fordi afsenderen ofte vil forvente hurtigt at 
 få svar, når han har fået en kvittering.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og 
 ordsprog.
 http://ordforklaring.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 12:19 |  
  |   
            Kim Ludvigsen skrev blandt andet:
 
 > Medsender han også en svarkuvert, der skal sendes tilbage,
 > når han sender almindelige breve?
 
 Helt ærlig! Hvad har det med mine spørgsmål at gøre?
 
 -- 
 Jørgen Grandt 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 12:42 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 13:18, Jørgen Grandt skrev:
 > Kim Ludvigsen skrev blandt andet:
 >
 >> Medsender han også en svarkuvert, der skal sendes tilbage,
 >> når han sender almindelige breve?
 >
 > Helt ærlig! Hvad har det med mine spørgsmål at gøre?
 Det rammer nerven i dit spørgsmål.
 En kvittering øger ikke sandsynligheden for, at mailen 
 kommer frem, ligesom en svarkuvert ikke øger sandsynligheden 
 for at et almindeligt brev kommer frem.
 Faktisk kan du være mere sikker på, at mails afleveres 
 korrekt end breve, fordi du normalt vil få en 
 fejlmeddelelse, hvis mailen ikke afleveres korrekt. Du får 
 kun sjældent en fejlmeddelelse ved breve, der ikke afleveres 
 korrekt.
 Så hvis han ikke medsender en svarkuvert ved breve, er der 
 altså endnu mindre grund til at gøre det ved mails.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Undgå virus og andet snavs på computeren:
 http://pc-sikkerhed.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 12:52 |  
  |   
            Kim Ludvigsen skrev bl.a.:
 
 >>> Medsender han også en svarkuvert, der skal sendes tilbage,
 >>> når han sender almindelige breve?
 >>
 >> Helt ærlig! Hvad har det med mine spørgsmål at gøre?
 >
 > Det rammer nerven i dit spørgsmål.
 
 Langt fra! For der er ikke tale om hvad 'han gør', men om en 
 akademisk-teoretisk diskussion om de forskellige mailprogrammer 
 /indbyrdes/ normalt kan håndtere hinandens kvitteringssystem.
 
 > En kvittering øger ikke sandsynligheden for, at mailen
 > kommer frem, ligesom en svarkuvert ikke øger sandsynligheden
 > for at et almindeligt brev kommer frem.
 
 Kvittering retur fra modtager til afsender betyder vel, at beskeden er 
 nået frem!? Men naturligvis ikke, at den er læst endsige forstået. 
 Eksemplet med svarkuvert er galt. Brug i stedet anbefalet brevpost som 
 eksempel. I øvrigt er jeg enig, men svarkuvert og kvitteringsønske har 
 ikke meget med hinanden at gøre.
 
 -- 
 Jørgen Grandt
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 13:06 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 13:51, Jørgen Grandt skrev:
 > Kim Ludvigsen skrev bl.a.:
 >
 >>
 >> Det rammer nerven i dit spørgsmål.
 >
 > Langt fra! For der er ikke tale om hvad 'han gør', men om en
 > akademisk-teoretisk diskussion om de forskellige
 > mailprogrammer /indbyrdes/ normalt kan håndtere hinandens
 > kvitteringssystem.
 Jamen, så lad mig omformulere: Mener han 
 akademisk-teoretisk, at hvis man vil være sikker på, at et 
 brev kommer frem, skal man medsende en svarkuvert?
 Som skrevet andetsteds i tråden er der større sandsynlighed 
 for, at en mail kommer korrekt frem end et brev.
 Og som også skrevet andetsteds i tråden virker 
 kvitteringsfunktionen på tværs af mailprogrammer.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.
 http://ordforklaring.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 14:00 |  
  |   
            
 > Og som også skrevet andetsteds i tråden virker kvitteringsfunktionen på
 > tværs af mailprogrammer sjældent!
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 14:06 |  
  |   
            Kim Ludvigsen skrev:
 
 >> Langt fra! For der er ikke tale om hvad 'han gør', men om en
 >> akademisk-teoretisk diskussion om de forskellige
 >> mailprogrammer /indbyrdes/ normalt kan håndtere hinandens
 >> kvitteringssystem.
 >
 > Jamen, så lad mig omformulere: Mener han
 > akademisk-teoretisk, at hvis man vil være sikker på, at et
 > brev kommer frem, skal man medsende en svarkuvert?
 
 Den sammenligning drog vi ikke, og det eksempel var ikke til diskussion.
 
 > Som skrevet andetsteds i tråden er der større sandsynlighed
 > for, at en mail kommer korrekt frem end et brev.
 
 Det kan godt være. Jeg skal ikke kloge mig på en eventuel (u)officiel 
 statistik for den slags kommunikation.
 
 > Og som også skrevet andetsteds i tråden virker
 > kvitteringsfunktionen på tværs af mailprogrammer.
 
 Okay. Jeg foretog lige to forsøg: Afsendte en mail fra min OE-adresse 
 til min Gmail-adresse og til min aarhusmail-adresse med anmodning om 
 kvittering for modtagelse. Da jeg åbnede mailen i disse to programmer, 
 var der ingen som helst tegn på at jeg havde bedt om kvittering - og der 
 kom da heller intet retur til OE.
 
 Hvilket selvsagt ikke beviser at /andre/ mailprogrammer heller ikke kan 
 spille sammen kvitteringsmæssigt. Men hvilke kan, og hvilke kan ikke?
 
 -- 
 Jørgen Grandt
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 14:57 |  
  |   
            Den 24-07-2010 15:05, Jørgen Grandt skrev:
 >
 > Hvilket selvsagt ikke beviser at /andre/ mailprogrammer heller ikke kan
 > spille sammen kvitteringsmæssigt. Men hvilke kan, og hvilke kan ikke?
 kan du ikke få et klart svar på, da:
 1. kombinationerne er utallige
 2. metoderne er utallige
 3. postadministratorens individuelle valg spiller ind
 4. postmodtagerens individuelle valg spiller ind
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 16:20 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 15:05, Jørgen Grandt skrev:
 > Kim Ludvigsen skrev:
 >
 >> Jamen, så lad mig omformulere: Mener han
 >> akademisk-teoretisk, at hvis man vil være sikker på, at et
 >> brev kommer frem, skal man medsende en svarkuvert?
 >
 > Den sammenligning drog vi ikke, og det eksempel var ikke til
 > diskussion.
 Det var en sammenligning for at belyse, at han tager fejl. 
 Men i dette tilfælde forvirrede det åbenbart mere end det 
 belyste.
 >> Som skrevet andetsteds i tråden er der større sandsynlighed
 >> for, at en mail kommer korrekt frem end et brev.
 >
 > Det kan godt være. Jeg skal ikke kloge mig på en eventuel
 > (u)officiel statistik for den slags kommunikation.
 Det har ikke noget med statistik at gøre.
 Når man sender et brev, får man /måske/ besked, hvis 
 adressaten ikke findes, og man får kun sjældent besked, hvis 
 brevet ikke er leveret til en korrekt adresse (fx hvis det 
 er leveret til naboen), eller hvis det på anden vis er 
 blevet væk.
 Når man sender en e-mail leveres den /altid/ til den 
 korrekte adresse, og ellers får man en besked tilbage. I 
 teorien kan man dog risikere, at mailserveren tager imod 
 mailen, hvorefter serverens harddisk går itu, og mailen mistes.
 Bemærk, at den korrekte adresse i tilfældet med e-mailen er 
 den adresse, man har skrevet i til-feltet. Der er ingen 
 garanti mod, at man skriver en anden adresse, end den man 
 skulle have skrevet, i til-feltet.
 >> Og som også skrevet andetsteds i tråden virker
 >> kvitteringsfunktionen på tværs af mailprogrammer.
 >
 > Okay. Jeg foretog lige to forsøg: Afsendte en mail fra min
 > OE-adresse til min Gmail-adresse og til min
 > aarhusmail-adresse med anmodning om kvittering for
 > modtagelse. Da jeg åbnede mailen i disse to programmer, var
 > der ingen som helst tegn på at jeg havde bedt om kvittering
 > - og der kom da heller intet retur til OE.
 Gmail er ikke et mailprogram. Der er dog også 
 webmail-tjenester, der understøtter kvitteringer.
 > Hvilket selvsagt ikke beviser at /andre/ mailprogrammer
 > heller ikke kan spille sammen kvitteringsmæssigt. Men hvilke
 > kan, og hvilke kan ikke?
 Disse kan:
 Outlook
 Outlook Express
 Windows Mail
 Windows Live Mail
 Thunderbird
 Webmail-tjenester:
 SOL
 Og sikkert også mange andre mailprogrammer og 
 webmail-tjenester.
 Det er nok meget lettere, at du prøver dig frem med dem, du 
 vil sende til. Ikke mindst fordi det det også er et 
 spørgsmål om opsætning, som cykelsmeden også skriver.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Stor guide til installation og brug af mailprogrammet 
 Thunderbird 3:
 http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen Grandt (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  24-07-10 16:48 |  
  |   
            Kim Ludvigsen skrev bl.a.:
 
 >>> Som skrevet andetsteds i tråden er der større sandsynlighed
 >>> for, at en mail kommer korrekt frem end et brev.
 >>
 >> Det kan godt være. Jeg skal ikke kloge mig på en eventuel
 >> (u)officiel statistik for den slags kommunikation.
 >
 > Det har ikke noget med statistik at gøre.
 
 Men så sandsynlighedsberegning da? Eller gemen og personlig erfaring?
 
 > Gmail er ikke et mailprogram.
 
 Det er sikkert rigtigt, men mon ikke det af lægmand bliver opfattet som 
 et sådant?
 
   - Hvilket mailprogram bruger du?
   - Gmail.
   - Det er ikke et mailprogram.
   - Øh? Jeg kan da eller både sende og modtage post.
   - Ja, men det er ikke et mailprogram!
   - Det gør ikke noget. Jeg bruger det alligevel.
 
 >> Hvilket selvsagt ikke beviser at /andre/ mailprogrammer
 >> heller ikke kan spille sammen kvitteringsmæssigt. Men hvilke
 >> kan, og hvilke kan ikke?
 >
 > Disse kan:
 > Outlook
 > Outlook Express
 > Windows Mail
 > Windows Live Mail
 > Thunderbird
 >
 > Webmail-tjenester:
 > SOL
 >
 > Og sikkert også mange andre mailprogrammer og
 > webmail-tjenester.
 
 Tak, dét 'ramte nerven i mit spørgsmål'. Og min konklusion er herefter: 
 Nogle programmer/tjenester kan - andre ikke.
 
 -- 
 Jørgen Grandt
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 16:54 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 17:47, Jørgen Grandt skrev:
 > Kim Ludvigsen skrev bl.a.:
 >
 >> Det har ikke noget med statistik at gøre.
 >
 > Men så sandsynlighedsberegning da? Eller gemen og personlig
 > erfaring?
 Nej, viden om, hvordan det fungerer. Det blev uddybet 
 efterfølgende.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og 
 ordsprog.
 http://ordforklaring.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           skibber (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  24-07-10 10:20 |  
  |  
 
            On 24-07-2010 09:26:03, Jørgen Grandt wrote:
 > En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en
 > mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram
 > til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 > 
 > Men kan man sige det generelt? Jeg ved at Outlook Express og vel også
 > Outlook har en sådan funktion, men sender man mails med ønske om
 > kvittering til andre mailprogrammer, så virker kvitteringssystemet ikke.
 > 
 > Fungerer kvitt.syst. 'globalt' imellem alle andre/de fleste
 > mailprogrammer således, at sender man fra fx Mailprogram X til
 > Mailprogram Y, så virker det som regel? Eller er det ikke
 > hovedsagelig/altid kun 'internt' i samme programmer, man kan bruge
 > kvitteringssystemet?
 > 
 > Håber, jeg har udtrykt mig klart; ellers prøver jeg igen.
 >  
> 
 > --
 > Jørgen Grandt
 >  www.grandts.dk
>  www.stornotime.dk
>  www.nyrnberggaarden.dk
> 
 > 
 Prøve dette
 http://www.msgtag.com/E_Mail_Received_.html
Har selv brugt det i årevis,det spørger ikke om
 at afgive nogen kvitt,det går helt auto når mailen bliver åbnet
 får du besked at din mail er blevet åbnet.
 /fb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 12:48 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 11:19, skibber skrev:
 > Prøve dette
 >  http://www.msgtag.com/E_Mail_Received_.html
>
 > Har selv brugt det i årevis,det spørger ikke om
 > at afgive nogen kvitt,det går helt auto når mailen bliver åbnet
 > får du besked at din mail er blevet åbnet.
 Hvis jeg ikke tager meget fejl, benytter tjenesten sig af en 
 såkaldt bug. Det vil sige, de placerer et billede - 
 sandsynligvis et usynligt billede - i mailen. Billedet 
 hentes fra tjenestens server, så når billedet er blevet 
 vist, kan tjenesten se, at mailen er åbnet.
 Bugs bruges oftest af spammere, så de fleste moderne 
 mailprogrammer stopper heldigvis den slags ved at blokere 
 eksterne billeder.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Stor guide til installation og brug af mailprogrammet 
 Thunderbird 3:
 http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ivan V. Klattrup (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ivan V. Klattrup | 
  Dato :  24-07-10 12:57 |  
  |   
            Kim Ludvigsen skrev:
 
 >Hvis jeg ikke tager meget fejl, benytter tjenesten sig af en såkaldt bug. 
 >Det vil sige, de placerer et billede - sandsynligvis et usynligt billede - 
 >i mailen.
 
 Så virker det vel også kun med html-mail
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 14:02 |  
  |   
            Den 24-07-2010 13:56, Ivan V. Klattrup skrev:
 >> Hvis jeg ikke tager meget fejl, benytter tjenesten sig af en såkaldt
 >> bug. Det vil sige, de placerer et billede - sandsynligvis et usynligt
 >> billede - i mailen.
 >
 > Så virker det vel også kun med html-mail
 og ikke i mailsystemet men med andre (imho usmagelige) metoder.
 firstclass glimrer bl.a. ved at undgå disse metoder.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Kim Ludvigsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  24-07-10 16:24 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 15:02, cykelsmeden skrev:
 > og ikke i mailsystemet men med andre (imho usmagelige) metoder.
 > firstclass glimrer bl.a. ved at undgå disse metoder.
 Jeg husker Firstclass som et udmærket system, da det blev 
 brugt af Politiken i sin tid. Blandt andet kunne man vist 
 slette mails, hvis man fortrød, inden modtageren åbnede dem.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Det nemmeste komma:
 http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=decimalkomma
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 16:39 |  
  |   
            Den 24-07-2010 17:23, Kim Ludvigsen skrev:
 >> og ikke i mailsystemet men med andre (imho usmagelige) metoder.
 >> firstclass glimrer bl.a. ved at undgå disse metoder.
 >
 > Jeg husker Firstclass som et udmærket system, da det blev brugt af
 > Politiken i sin tid. Blandt andet kunne man vist slette mails, hvis man
 > fortrød, inden modtageren åbnede dem.
 
 Det er i princippet et helt andet og bedre system end dengang, som 
 indeholder features som ikke findes i andre systemer.
 Bruges meget i undervisningsverdenen, hvor uni-c kører en server med 
 400.000+ brugere
 
 ifh. til emnet, at kontrollere om en mail læses, er systemet bygget 
 således at der aldrig automatisk åbnes dybe links, når man læser en mail.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               emjeppesen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : emjeppesen | 
  Dato :  24-07-10 17:57 |  
  |  
 
            Kim Ludvigsen skrev:
 >Jeg husker Firstclass som et udmærket system, da det blev 
 >brugt af Politiken i sin tid. Blandt andet kunne man vist 
 >slette mails, hvis man fortrød, inden modtageren åbnede dem.
 Det kan man stadig. Er nået til Version 10.xx
 Man kan se i historikken om modtageren har læst det og fortryde SEND,
 hvis man ønsker det. det gælder dog kun for mails sendt internt. 
 Mails til internettet kan man ikke nå at fortryde i dag. De bliver
 simpelthen "routet" straks, hvilket ikke var tilfældet på Politiken,
 men det er jo også 12-15 år siden og før Verden gik af lave  
Hilsen emj
 --
 lamaguf.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                cykelsmeden (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  24-07-10 18:21 |  
  |  
 
            Den 24-07-2010 18:56, emjeppesen skrev:
 > simpelthen "routet" straks, hvilket ikke var tilfældet på Politiken,
 > men det er jo også 12-15 år siden og før Verden gik af lave  
dengang hed gateway-en Nasta, og var typisk sat til at forbinde 1 gang i 
 timen   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (25-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-07-10 20:28 |  
  |  
 
            skibber skrev:
 > Har selv brugt det i årevis,det spørger ikke om
 > at afgive nogen kvitt,det går helt auto når mailen bliver åbnet
 > får du besked at din mail er blevet åbnet.
 Send mig en testmail og se om du kan få kvittering.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            skibber (26-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  26-07-10 10:27 |  
  |  
 
            On 25-07-2010 21:27:30, Bertel Lund Hansen wrote:
 > skibber skrev:
 > 
 >> Har selv brugt det i årevis,det spørger ikke om
 >> at afgive nogen kvitt,det går helt auto når mailen bliver åbnet
 >> får du besked at din mail er blevet åbnet.
 > 
 > Send mig en testmail og se om du kan få kvittering.
 > 
 > --
 > Bertel
 >  http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
Hej Bertel.
 Det blivet lidt svært lige nu da jeg er gået ovet til
 Win7 og ikke har den installeret pt.
 /fb
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Bertel Lund Hansen (26-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  26-07-10 11:58 |  
  |  
 
            skibber skrev:
 > Det blivet lidt svært lige nu da jeg er gået ovet til
 > Win7 og ikke har den installeret pt.
 Skidt med det. Jeg kan betro dig at det ikke ville virke.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              skibber (27-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  27-07-10 10:48 |  
  |  
 
            On 26-07-2010 12:57:53, Bertel Lund Hansen wrote:
 > skibber skrev:
 > 
 >> Det blivet lidt svært lige nu da jeg er gået ovet til
 >> Win7 og ikke har den installeret pt.
 > 
 > Skidt med det. Jeg kan betro dig at det ikke ville virke.
 > 
 > --
 > Bertel
 >  http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
Sikkert ikke,hvis systemet er sat op til at filtre det
 og det er også rigtigt at prg lægger et lille mærke i mailen
 som så retunere et svar til serveren.
 Men hvis man ikke lige er klar over det virker
 det ganske godt og ubemærket da man jo kun vil vide
 at ens mail er blevet åbnet,om den er læst er jo noget andet.
 Men ind imellem er det rart at vide at ens mail er åbnet
  
/fb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kim Ludvigsen (27-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  27-07-10 11:06 |  
  |  
 
            Den 27-07-2010 11:48, skibber skrev:
 > Sikkert ikke,hvis systemet er sat op til at filtre det
 Det er ikke et spørgsmål, om systemet er sat op til at 
 filtrere det. Jeg tror, alle nyere programmer forhindrer den 
 slags.
 Selv Microsofts Windows Mail, der er fra 2001, stopper den 
 slags. Umiddelbart kan jeg forestille mig, at funktionen kun 
 vil virke, hvis modtageren bruger Outlook Express. Forudsat 
 Microsoft ikke forlængst har lukket "hullet" også i det program.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Stor guide til installation og brug af mailprogrammet 
 Thunderbird 3:
 http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Bertel Lund Hansen (27-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  27-07-10 13:03 |  
  |  
 
            skibber skrev:
 > Men ind imellem er det rart at vide at ens mail er åbnet
 Hvorfor dog det? Jeg synes at det er ubehageligt at du prøver at
 snage i folks systemer på den måde. Om jeg åbner eller ikke åbner
 en mail, rager ikke andre end mig.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                skibber (28-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  28-07-10 10:10 |  
  |  
 
            On 27-07-2010 14:03:33, Bertel Lund Hansen wrote:
 > skibber skrev:
 > 
 >> Men ind imellem er det rart at vide at ens mail er åbnet
 > 
 > Hvorfor dog det? Jeg synes at det er ubehageligt at du prøver at
 > snage i folks systemer på den måde. Om jeg åbner eller ikke åbner
 > en mail, rager ikke andre end mig.
 > 
 > --
 > Bertel
 >  http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
Det er muligt det er din mening,men nu brugte jeg det ikke til
 snage i folks personlige mail,den kan de havde for sig selv
 jeg brugt i forbindelse med noget firma mail hvor det var rigtigt 
 vigtig for mig at vide at de i det mindste havde set mail jeg havde sendt til
 dem.
 Tja så er den ged vist barberet.
 /fb
 med 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Chano Andersen (28-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Chano Andersen | 
  Dato :  28-07-10 10:36 |  
  |   
            Den 28-07-2010 11:09, skibber skrev:
 > jeg brugt i forbindelse med noget firma mail hvor det var rigtigt
 > vigtig for mig at vide at de i det mindste havde set mail jeg havde sendt til
 > dem.
 
 Er det så ikke bare at ringe og spørge dem, om de har modtaget mailen? 
 Der er rigtigt mange der undlader at sende en kvittering, så det er slet 
 ikke til at stole på, at bare fordi du ikke har modtaget kvitteringen, 
 så er mailen ikke læst.
 
 - Chano Andersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  skibber (29-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  29-07-10 09:23 |  
  |   
            On 28-07-2010 11:35:48, Chano Andersen wrote:
 > Den 28-07-2010 11:09, skibber skrev:
 >> jeg brugt i forbindelse med noget firma mail hvor det var rigtigt
 >> vigtig for mig at vide at de i det mindste havde set mail jeg havde sendt til
 >> dem.
 > 
 > Er det så ikke bare at ringe og spørge dem, om de har modtaget mailen?
 > Der er rigtigt mange der undlader at sende en kvittering, så det er slet
 > ikke til at stole på, at bare fordi du ikke har modtaget kvitteringen,
 > så er mailen ikke læst.
 > 
 > - Chano Andersen
 > 
 
 Hej Chano.
 
 Jo det er det da,men det er svært når modparten enten ikke svarer
 eller altid har tlf svarer på.
 
 Det lille program jeg brugte spurgte ikke om at afgive nogen kvit
 for det sendet bare en reur mail til mig at mailen var modtaget og åbnet
 ikke om den var læst,jeg ville bare sikre mig at mailen var nået frem
 intet andet.
 
 Om de havde læst indholdet eller ej var så op modtageren
 jeg var bare overbevist om at den var vel modtaget.
 
 Men det var den gang,bruger det ikke pt.
 
 
 /fb
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Chano Andersen (29-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Chano Andersen | 
  Dato :  29-07-10 10:07 |  
  |   
            Den 29-07-2010 10:23, skibber skrev:
 > Jo det er det da,men det er svært når modparten enten ikke svarer
 > eller altid har tlf svarer på.
 
 Så er det vel fordi du ikke er vigtig nok, til at have et nummer hvor du 
 altid kan få fat på folk? :P
 
 > Det lille program jeg brugte spurgte ikke om at afgive nogen kvit
 > for det sendet bare en reur mail til mig at mailen var modtaget og åbnet
 > ikke om den var læst,jeg ville bare sikre mig at mailen var nået frem
 > intet andet.
 
 Tja, de fleste virksomheder bruger enten Outlook eller Lotus Notes, og 
 mig bekendt spørger begge om man vil sende kvitteringen retur. Jeg har 
 personligt sat min outlook op til ALDRIG at sende kvitteringer, så hvis 
 du sender til mig, vil du ikke kunne bruge det til noget.
 
 Hvis noget er så vigtigt, at du vil være 100% sikker på det når frem, så 
 kommer du ikke uden om at sende et anbefalet brev med posten. Og hvis du 
 ikke stoler nok på e-mail til bare at sende, så er det måske slet ikke 
 den vej du skal sende vigtig information? Det kan jo også blive læst af 
 3. part på vejen...
 
 > Om de havde læst indholdet eller ej var så op modtageren
 > jeg var bare overbevist om at den var vel modtaget.
 
 Og det er netop derfor kvitteringerne ikke giver mening. At jeg bare 
 bladre gennem mine mails, ville give en "Læst" kvittering, men det er 
 ingen garanti for at jeg har modtaget budskabet, og så er kvitteringen 
 ikke meget værd, hvis det var vigtigt jeg faktisk læste mailen.
 
 En bedre løsning er at bede modtageren om at sende en bekræftelse på at 
 mailen er modtaget og forstået.
 
 - Chano Andersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Else Holm (29-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Else Holm | 
  Dato :  29-07-10 11:15 |  
  |  
 
            "Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4c5144c3$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
 > Den 29-07-2010 10:23, skibber skrev:
 >> Jo det er det da,men det er svært når modparten enten ikke svarer
 >> eller altid har tlf svarer på.
 >
 <klip>
 >
 > En bedre løsning er at bede modtageren om at sende en bekræftelse på at 
 > mailen er modtaget og forstået.
 >
 > - Chano Andersen
 - "og forstået" .. er det ikke store krav at stille!   
Hvis man endelig skulle sende en kvittering, kan det jo kun sidestilles med 
 f. eks. "En meddelelse er kommet frem, når modtageren kan gøre sig bekendt 
 med indholdet. I forhold til at komme frem er det uden betydning om 
 modtageren læser meddelelsen."
 -- 
 Else
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    skibber (30-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  30-07-10 10:11 |  
  |   
            On 29-07-2010 11:07:09, Chano Andersen wrote:
 > Den 29-07-2010 10:23, skibber skrev:
 >> Jo det er det da,men det er svært når modparten enten ikke svarer
 >> eller altid har tlf svarer på.
 > 
 > Så er det vel fordi du ikke er vigtig nok, til at have et nummer hvor du
 > altid kan få fat på folk? :P
 > 
 >> Det lille program jeg brugte spurgte ikke om at afgive nogen kvit
 >> for det sendet bare en reur mail til mig at mailen var modtaget og åbnet
 >> ikke om den var læst,jeg ville bare sikre mig at mailen var nået frem
 >> intet andet.
 > 
 > Tja, de fleste virksomheder bruger enten Outlook eller Lotus Notes, og
 > mig bekendt spørger begge om man vil sende kvitteringen retur. Jeg har
 > personligt sat min outlook op til ALDRIG at sende kvitteringer, så hvis
 > du sender til mig, vil du ikke kunne bruge det til noget.
 > 
 > Hvis noget er så vigtigt, at du vil være 100% sikker på det når frem, så
 > kommer du ikke uden om at sende et anbefalet brev med posten. Og hvis du
 > ikke stoler nok på e-mail til bare at sende, så er det måske slet ikke
 > den vej du skal sende vigtig information? Det kan jo også blive læst af
 > 3. part på vejen...
 > 
 >> Om de havde læst indholdet eller ej var så op modtageren
 >> jeg var bare overbevist om at den var vel modtaget.
 > 
 > Og det er netop derfor kvitteringerne ikke giver mening. At jeg bare
 > bladre gennem mine mails, ville give en "Læst" kvittering, men det er
 > ingen garanti for at jeg har modtaget budskabet, og så er kvitteringen
 > ikke meget værd, hvis det var vigtigt jeg faktisk læste mailen.
 > 
 > En bedre løsning er at bede modtageren om at sende en bekræftelse på at
 > mailen er modtaget og forstået.
 > 
 > - Chano Andersen
 > 
 
 Jeg bruger outlook men ikke kvit systemet har egenligt aldrig brugt det
 men dem der beder om kvit får det.
 
 Det lille program jeg brugte den gang var til brug
 til bestemte adresser ovre i østen hvor de ikke lige var
 særlige opsatte på at svare ,da var det rart for mig at bare vide
 at mailen var set.
 
 Jo jeg havde da rigeligt med direkte tlf forbindelser
 og brugte dem da også,men på grund af det ikke altid var en der
 var men på det Engelske sprog vat det lidt svært at få den
 rigtige forståelse.
 
 
 I dag har jeg ikke brug for sådan noget,da jeg har trukket mig tilbage
 i fred og ro.
 
 Men nu var det jo bare lidt info til Jørgen Grandt
 om hvad jeg havde oplevet og ikke en ny tråd start.
 
 Folk må bruge hvad de vil,og hvad de syntes best for dem
 de må også havde deres meninger om det,det er deres sag.
 
 Så Chano, jeg slutter tråden her fra og håber Jørgen Grandt
 har fået info nok.
 
 
 /fb
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jørgen Grandt (30-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  30-07-10 15:43 |  
  |  
 
            skibber skrev bl.a.:
 > Så Chano, jeg slutter tråden her fra og håber Jørgen Grandt
 > har fået info nok.
 Det har jeg, tak. Til overmål.   
-- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Bertel Lund Hansen (29-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  29-07-10 11:39 |  
  |  
 
            skibber skrev:
 > Det lille program jeg brugte spurgte ikke om at afgive nogen kvit
 > for det sendet bare en reur mail til mig at mailen var modtaget og åbnet
 > ikke om den var læst,jeg ville bare sikre mig at mailen var nået frem
 > intet andet.
 Det er komplet overflødigt. Hvis du ikke får en rapport om at
 mailen ikke kunne afleveres, så er den afleveret. Det eneste der
 kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 læst. Den slags sikrer dit fuskerprogram ikke imod. Systemet kan
 bryde ned samtidig med at dit spyprogram har fortalt dig at
 mailen er åbnet.
 Der er større chance for at få en tagsten i hovedet end at en
 mail ikke bliver aflevert. Og hvis det er noget juridisk du
 tænker på, så er det nok at mailen er kommet frem. Derefter er
 det modtagers problem hvis han burde læse den men ikke gør det.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    skibber (30-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  30-07-10 10:19 |  
  |  
 
            On 29-07-2010 12:39:18, Bertel Lund Hansen wrote:
 > skibber skrev:
 > 
 >> Det lille program jeg brugte spurgte ikke om at afgive nogen kvit
 >> for det sendet bare en reur mail til mig at mailen var modtaget og åbnet
 >> ikke om den var læst,jeg ville bare sikre mig at mailen var nået frem
 >> intet andet.
 > 
 > Det er komplet overflødigt. Hvis du ikke får en rapport om at
 > mailen ikke kunne afleveres, så er den afleveret. Det eneste der
 > kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 > teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 > læst. Den slags sikrer dit fuskerprogram ikke imod. Systemet kan
 > bryde ned samtidig med at dit spyprogram har fortalt dig at
 > mailen er åbnet.
 > 
 > Der er større chance for at få en tagsten i hovedet end at en
 > mail ikke bliver aflevert. Og hvis det er noget juridisk du
 > tænker på, så er det nok at mailen er kommet frem. Derefter er
 > det modtagers problem hvis han burde læse den men ikke gør det.
 > 
 > --
 > Bertel
 >  http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
Ok det virkede godt nok til det jeg skulle bruge det 
 til den gang.
 Som jeg skrev til Chano at det ikke var en ny tråd
 jeg startede men bare lidt info til Jørgen Grandt
 om min oplevelse med såden et system
 så jeg har egentlig ikke mere at tilføje til tråden.
 /fb
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 11:46 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen skrev bl.a.:
 > Hvis du ikke får en rapport om at
 > mailen ikke kunne afleveres, så er den afleveret. Det eneste der
 > kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 > teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 > læst.
 Vel også /før/ mailen er modtaget!? Som for eksempel her i formiddags da 
 jeg vidste at der i morges var sendt en mail til mig, om der var 
 tennistræning i dag eller ej. Men da der var nedbrud på kabelnettet i 
 bebyggelsen (måske i hele Århus), kunne jeg ikke modtage den, før jeg 
 gik hjemmefra kl. 9:30.
 Da jeg åbnede Outlook Express kl. 12:30, var nettet igen o.k. - og den 
 bemeldte mail var nu bogført som modtaget kl. 08:25. Det må have været 
 på serveren, for det var ikke hos mig! Og afsenderen har ikke fået nogen 
 rapport om manglende aflevering.
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Bertel Lund Hansen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  04-08-10 12:00 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt skrev:
 > > kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 > > teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 > > læst.
 > Vel også /før/ mailen er modtaget!?
 Det burde ikke kunne lade sig gøre. Dit system kan ikke afgive
 den endelige kvittering hvis den ikke fysisk har modtaget mailen
 fra den sidste server i leveringskæden.
 > Som for eksempel her i formiddags da 
 > jeg vidste at der i morges var sendt en mail til mig, om der var 
 > tennistræning i dag eller ej. Men da der var nedbrud på kabelnettet i 
 > bebyggelsen (måske i hele Århus), kunne jeg ikke modtage den, før jeg 
 > gik hjemmefra kl. 9:30.
 Så skal den ligge på serveren og vente til du forbinder og
 henter.
 > Da jeg åbnede Outlook Express kl. 12:30, var nettet igen o.k. - og den 
 > bemeldte mail var nu bogført som modtaget kl. 08:25.
 Hvordan kunne du se det?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 12:16 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen skrev:
 > Jørgen Grandt skrev:
 >
 >>> kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 >>> teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 >>> læst.
 >
 >> Vel også /før/ mailen er modtaget!?
 >
 > Det burde ikke kunne lade sig gøre. Dit system kan ikke afgive
 > den endelige kvittering hvis den ikke fysisk har modtaget mailen
 > fra den sidste server i leveringskæden.
 Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en afsender 
 ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når frem til 
 modtageren - straks.
 >> Da jeg åbnede Outlook Express kl. 12:30, var nettet igen o.k. - og
 >> den bemeldte mail var nu bogført som modtaget kl. 08:25.
 >
 > Hvordan kunne du se det?
 Det fremgår af Indbakken og af mailens egenskaber: Afsendt OG 'modtaget' 
 kl. 08:25.
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Kim Ludvigsen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  04-08-10 12:31 |  
  |  
 
            Den 04-08-2010 13:15, Jørgen Grandt skrev:
 > Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at
 > en afsender ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans
 > mail ikke når frem til modtageren - straks.
 Der er ingen, der har sagt, at man får tilbagemeldingen straks.
 Hvis mailen er afleveret korrekt til modtagerens mailserver, 
 kommer der ingen tilbagemelding. Og det er her, mailen 
 teoretisk kan forsvinde, hvis modtagerens mailserver går 
 ned, inden modtageren henter mailen, og der ikke er en backup.
 Hvis mailen ikke kan afleveres, forsøger afsenderens 
 mailserver endnu nogle gange med længere og længere 
 mellemrum. På et tidspunkt vil afsenderen få en meddelelse 
 om, at mailen ikke er afleveret, men at serveren stadig 
 forsøger at aflevere den. Det sker vist typisk efter en time 
 eller to.
 Mailserveren forsøger så igen og igen i op til 24 eller 48 
 timer. Undervejs vil afsenderen muligvis få endnu en 
 meddelelse, og hvis serveren til sidst opgiver, får man en 
 meddelelse herom.
 Advarsler og mellemrum mellem forsøg afhænger af opsætningen 
 på mailserveren, og er derfor ikke det samme hos alle.
 Med hensyn til klokkeslættet i din mail, så er det ganske 
 givet afsendelsestidspunktet, du får vist. I nogle 
 mailprogrammer, kan man vælge mellem at få vist forskellige 
 tidsangivelser, så man i stedet får vist 
 modtagelsestidspunkt på sin egen computer.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og 
 ordsprog.
 http://ordforklaring.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 13:02 |  
  |  
 
            Kim Ludvigsen skrev bl.a.:
 > Der er ingen, der har sagt, at man får tilbagemeldingen straks.
 Bevares!
 > Med hensyn til klokkeslættet i din mail, så er det ganske
 > givet afsendelsestidspunktet, du får vist.
 På en mail som jeg fik forleden fra en hotmail.com-adresse står der i 
 dens egenskaber, at den er sendt kl. 09:04 og modtaget kl. 09:09.
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Bertel Lund Hansen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  04-08-10 12:56 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt skrev:
 > Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en afsender 
 > ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når frem til 
 > modtageren - straks.
 Se Kims forklaring.
 > Det fremgår af Indbakken og af mailens egenskaber: Afsendt OG 'modtaget' 
 > kl. 08:25.
 Dit system har kvitteret for modtagelsen, og derfor skal afsender
 slet ikke have nogen tilbagemelding.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 13:11 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen skrev:
 > Dit system har kvitteret for modtagelsen, og derfor skal afsender
 > slet ikke have nogen tilbagemelding.
 Så det var altså dét du mente med
 "Hvis du ikke får en rapport om at
 mailen ikke kunne afleveres, så er den afleveret. Det eneste der
 kan forhindre at man får læst en mail man gerne vil læse, er et
 teknisk nedbrud efter at mailen er modtaget men før man får den
 læst."
 Det forekommer mig at være en strid om kejserens skæg. Som lægmand er 
 jeg ligeglad med hvad mit og afsenderens mailprogram, server og /system/ 
 foretager sig, blot jeg kan sende og modtage uden problemer. Mon ikke de 
 fleste andre teknisk ukyndige har det ligesådan ...
 Og for lige at vende tilbage til trådens udgangspunkt: Fuck 
 kvitteringer!
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Bertel Lund Hansen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  04-08-10 14:49 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt skrev:
 > Det forekommer mig at være en strid om kejserens skæg.
 Jeg strider ikke. Jeg gør opmærksom på at når man ikke får en
 rapport om problemer, så er der ingen.
 > Som lægmand er jeg ligeglad med hvad mit og afsenderens mailprogram, server og /system/ 
 > foretager sig, blot jeg kan sende og modtage uden problemer.
 Det er næppe rigtigt. Hvis serveren meddeler dig at mailen ikke
 kunne afleveres, ved du at beskeden ikke er kommet frem, og så
 kan du prøve at kontakte personen på anden vis - eller opgive.
 Men jeg tror godt at du vil have den besked.
 > Og for lige at vende tilbage til trådens udgangspunkt: Fuck 
 > kvitteringer!
 Jo, men det jeg snakker om her, er ikke kvitteringer.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        cykelsmeden (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  04-08-10 15:17 |  
  |   
            Den 04-08-2010 13:55, Bertel Lund Hansen skrev:
 > Dit system har kvitteret for modtagelsen, og derfor skal afsender
 > slet ikke have nogen tilbagemelding.
 pointen i hele tråden er, at jvf. smtp-protokollen SKAL afsender ikke 
 noget som helst.
 Han KAN få en meddelse om at mailen er afvist grundet ....
 han KAN få en meddelse om at mailen er modtaget.
    dette KAN være servergenereret ELLER klientgenereret, afh. af de 
 individuelle systemer
 han KAN få en meddelse om at mailen er åbnet, igen afh. af forskellige 
 parametre
 
 Den eneste sikkerhed han har er, at han INGEN sikkerhed har på noget som 
 helst.
 
 finn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Erik Olsen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Olsen | 
  Dato :  04-08-10 16:46 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt wrote:
 > Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en afsender
 > ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når frem til
 > modtageren - straks.
 Hold da op hvor er du utålmodig.
 -- 
 Venlig hilsen/Best regards
 Erik Olsen
 http://www.modelbaneteknik.dk/ 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 23:09 |  
  |  
 
            Erik Olsen skrev:
 > Jørgen Grandt wrote:
 >
 >> Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en
 >> afsender ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når
 >> frem til modtageren - straks.
 >
 > Hold da op hvor er du utålmodig.
 I forhold til hvad? Er fx to ugers ventetid tilpas tålmodigt, eller hvor 
 kan vi enes om at grænsen ligger?
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Erik Olsen (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Olsen | 
  Dato :  05-08-10 08:58 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt wrote:
 > Erik Olsen skrev:
 >
 >> Jørgen Grandt wrote:
 >>
 >>> Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en
 >>> afsender ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når
 >>> frem til modtageren - straks.
 >>
 >> Hold da op hvor er du utålmodig.
 >
 > I forhold til hvad? Er fx to ugers ventetid tilpas tålmodigt, eller
 > hvor kan vi enes om at grænsen ligger?
 Du skriver "straks". Det er i mine øjne meget utålmodigt og praktisk 
 umuligt.
 -- 
 Venlig hilsen/Best regards
 Erik Olsen
 http://www.modelbaneteknik.dk/ 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Jørgen Grandt (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  05-08-10 09:55 |  
  |  
 
            Erik Olsen skrev:
 >>> Hold da op hvor er du utålmodig.
 >>
 >> I forhold til hvad? Er fx to ugers ventetid tilpas tålmodigt, eller
 >> hvor kan vi enes om at grænsen ligger?
 >
 > Du skriver "straks". Det er i mine øjne meget utålmodigt og praktisk
 > umuligt.
 Aha.
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       cykelsmeden (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  04-08-10 18:38 |  
  |   
            Den 04-08-2010 13:15, Jørgen Grandt skrev:
 >
 > Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en afsender
 > ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når frem til
 > modtageren - straks.
 Det fremgår nu ikke særlig tydeligt af dit oprindelige indlæg.
 
 Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke 
 kan/skal forvente noget som helst.
 Der ANBEFALES at hvis modtagende system afviser modtagelse, der så 
 sendes en begrundelse (500-550) tilbage til afsender.
 Imidlertid stiller mange (de fleste) postadministratorer i dag dette 
 fra, pga. spammængderne, for der er jo ikke grund til at spamme 3' part 
 med disse meddelelser.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Bertel Lund Hansen (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  04-08-10 21:15 |  
  |  
 
            cykelsmeden skrev:
 > Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke 
 > kan/skal forvente noget som helst.
 Fra RFC 2821
       In other words, message transfer can occur in a single
       connection between the original SMTP-sender and the final
       SMTP-recipient, or can occur in a series of hops through
       intermediary systems.  In either case, a formal handoff of
       responsibility for the message occurs: the protocol requires
       that a server accept responsibility for either delivering a
       message or properly reporting the failure to do so.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Chano Andersen (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Chano Andersen | 
  Dato :  05-08-10 00:07 |  
  |   
            Den 04-08-2010 22:14, Bertel Lund Hansen skrev:
 > cykelsmeden skrev:
 >
 >> Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke
 >> kan/skal forvente noget som helst.
 >
 > Fra RFC 2821
 >
 >        In other words, message transfer can occur in a single
 >        connection between the original SMTP-sender and the final
 >        SMTP-recipient, or can occur in a series of hops through
 >        intermediary systems.  In either case, a formal handoff of
 >        responsibility for the message occurs: the protocol requires
 >        that a server accept responsibility for either delivering a
 >        message or properly reporting the failure to do so.
 >
 
 Hvordan er så "Properly reporting the failure" defineret? Som en korrekt 
 fejlkode til afleverende server, eller en note i loggen, eller som en 
 mail til afsender?
 
 - Chano Andersen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Bertel Lund Hansen (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  05-08-10 07:54 |  
  |  
 
            Chano Andersen skrev:
 > Hvordan er så "Properly reporting the failure" defineret? Som en korrekt 
 > fejlkode til afleverende server, eller en note i loggen, eller som en 
 > mail til afsender?
 Er det forsvarligt at skrive en note til sin egen lomme om at man
 ikke kunne aflevere en pakke hvis man har påtaget sig ansvaret
 for at få den afleveret på vegne af en anden?
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           Jørgen Grandt (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  05-08-10 07:57 |  
  |  
 
            Bertel Lund Hansen skrev:
 > Er det forsvarligt at skrive en note til sin egen lomme om at man
 > ikke kunne aflevere en pakke hvis man har påtaget sig ansvaret
 > for at få den afleveret på vegne af en anden?
 Nej, det er vist noget af det mest uansvarlige man kan gøre!
  
-- 
 Jørgen Grandt
 Husk at se Glade Gensyn på
 Munkeruphus i Dronningmølle 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Jørgen Grandt (04-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  04-08-10 23:08 |  
  |  
 
            cykelsmeden skrev:
 > Den 04-08-2010 13:15, Jørgen Grandt skrev:
 >>
 >> Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en
 >> afsender ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når
 >> frem til modtageren - straks.
 > Det fremgår nu ikke særlig tydeligt af dit oprindelige indlæg.
 Hvad fremgår ikke særlig tydeligt af mit hvilket oprindelig indlæg?
 > Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke
 > kan/skal forvente noget som helst.
 > Der ANBEFALES at hvis modtagende system afviser modtagelse, der så
 > sendes en begrundelse (500-550) tilbage til afsender.
 > Imidlertid stiller mange (de fleste) postadministratorer i dag dette
 > fra, pga. spammængderne, for der er jo ikke grund til at spamme 3'
 > part med disse meddelelser.
 Wauw!
 -- 
 Jørgen Grandt
 http://hamigen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         cykelsmeden (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  05-08-10 10:40 |  
  |   
            Den 05-08-2010 00:08, Jørgen Grandt skrev:
 >
 >> Den 04-08-2010 13:15, Jørgen Grandt skrev:
 >>>
 >>> Du misforstår. Jeg taler ikke om kvittering her, men om at en
 >>> afsender ikke /altid/ får en tilbagemelding, hvis hans mail ikke når
 >>> frem til modtageren - straks.
 >> Det fremgår nu ikke særlig tydeligt af dit oprindelige indlæg.
 >
 > Hvad fremgår ikke særlig tydeligt af mit hvilket oprindelig indlæg?
 
  > En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at
  > en mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit
  > mailprogram til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om 
  > kvittering.
 tyder da ikke på at du taler om en tilbagemelding, hvis brevet IKKE når frem
 
 >> Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke
 >> kan/skal forvente noget som helst.
 >> Der ANBEFALES at hvis modtagende system afviser modtagelse, der så
 >> sendes en begrundelse (500-550) tilbage til afsender.
 >> Imidlertid stiller mange (de fleste) postadministratorer i dag dette
 >> fra, pga. spammængderne, for der er jo ikke grund til at spamme 3'
 >> part med disse meddelelser.
 >
 > Wauw!
 Dejlig og opbyggende responce!
 
 Bertel var så rar at vedlægge relevante paragraf fra vedkommende rfc:
 Fra RFC 2821
 
        In other words, message transfer can occur in a single
        connection between the original SMTP-sender and the final
        SMTP-recipient, or can occur in a series of hops through
        intermediary systems.  In either case, a formal handoff of
        responsibility for the message occurs: the protocol requires
        that a server accept responsibility for either delivering a
        message or properly reporting the failure to do so.
   Jeg må så erkende, at jvf. ovenstående, med ordet requeres, bør en NDN 
 udløses. Jeg vil stadig hævde at mange (de fleste?) [jeg missede 
 spørgsmålstegnet!] administratorer idag er så venlige at undlade denne 
 opsætning. Det begrundet i at mange brugere belastes af NDNs fra 
 mennesker de aldrig har sendt mail til, og altså er 3' part i et 
 spamforløb, hvor deres spam reelt er legal mail.
 
 finn
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Jørgen Grandt (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  05-08-10 11:31 |  
  |   
            cykelsmeden skrev og citerede bl.a.:
 
 >> En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at
 >> en mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit
 >> mailprogram til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om
 >> kvittering.
 > tyder da ikke på at du taler om en tilbagemelding, hvis brevet IKKE
 > når frem
 
 Hvis du synes. Sagen er bøf for mit vedkommende.
 
 >>> Men alligevel gælder det at afsenderen ifølge smtp-protokollen ikke
 >>> kan/skal forvente noget som helst.
 >>> Der ANBEFALES at hvis modtagende system afviser modtagelse, der så
 >>> sendes en begrundelse (500-550) tilbage til afsender.
 >>> Imidlertid stiller mange (de fleste) postadministratorer i dag dette
 >>> fra, pga. spammængderne, for der er jo ikke grund til at spamme 3'
 >>> part med disse meddelelser.
 >>
 >> Wauw!
 > Dejlig og opbyggende responce!
 
 Elektronisk teknik og datalogi interesserer mig ikke meget mere end 
 flødeost, fodbold og franske film.
 
 > Bertel var så rar at vedlægge relevante paragraf fra vedkommende rfc:
 > Fra RFC 2821
 
 Joh, Bertel er da en rar mand. Men jeg er en gammel støder som ikke har 
 behov for at sætte sig ind i fremmedsprogede udredninger om noget som 
 ikke tænder mig mere end søsyge.
 
 >   In other words, message transfer can occur in a single
 >   connection between the original SMTP-sender and the final
 >   SMTP-recipient, or can occur in a series of hops through
 >   intermediary systems.  In either case, a formal handoff of
 >   responsibility for the message occurs: the protocol requires
 >   that a server accept responsibility for either delivering a
 >   message or properly reporting the failure to do so.
 >  Jeg må så erkende, at jvf. ovenstående, med ordet requeres, bør en
 > NDN udløses. Jeg vil stadig hævde at mange (de fleste?) [jeg missede
 > spørgsmålstegnet!] administratorer idag er så venlige at undlade denne
 > opsætning. Det begrundet i at mange brugere belastes af NDNs fra
 > mennesker de aldrig har sendt mail til, og altså er 3' part i et
 > spamforløb, hvor deres spam reelt er legal mail.
 
 Det er usmart og lettere uoverskueligt at du aldrig sætter en tom linje 
 ind mellem dine citater og dine replikker.
 
 Jeg strækker våben nu og melder mig ud af tråden. Leg selv videre.
 
 jørgen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           cykelsmeden (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : cykelsmeden | 
  Dato :  05-08-10 14:42 |  
  |   
            Den 05-08-2010 12:31, Jørgen Grandt skrev:
 >
 > Det er usmart og lettere uoverskueligt at du aldrig sætter en tom linje
 > ind mellem dine citater og dine replikker.
 Vi er så andre som synes det er smart at holde delelementer samlede
 
 og adskilt fra næste element:
 > Jeg strækker våben nu og melder mig ud af tråden. Leg selv videre.
 Nu har jeg ikke grund til at lege, da jeg har en rimelig god erfaring 
 med postsystemer. Det var dig som havde forespørgsel om et problem, så 
 det håber jeg da du har fået afklaret af en tråd hvor mange har bidraget 
 efter bedste evne.
 
 fortsat god dag
 
 finn
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                            Bertel Lund Hansen (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  05-08-10 15:35 |  
  |  
 
            cykelsmeden skrev:
 > > Det er usmart og lettere uoverskueligt at du aldrig sætter en tom linje
 > > ind mellem dine citater og dine replikker.
 > Vi er så andre som synes det er smart at holde delelementer samlede
 Vi alene vide ...?
 Det er irriterende at du ikke laver de skillelinjer som Jørgen
 efterlyser. Du er den eneste i de grupper jeg følger, der ikke
 gør det.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                            Jørgen Grandt (05-08-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Grandt | 
  Dato :  05-08-10 15:36 |  
  |   
            Pseudonymet cykelsmeden skrev videre:
 
 > Den 05-08-2010 12:31, Jørgen Grandt skrev:
 >>
 >> Det er usmart og lettere uoverskueligt at du aldrig sætter en tom
 >> linje ind mellem dine citater og dine replikker.
 > Vi er så andre som synes det er smart at holde delelementer samlede
 
 Jeg tvivler på, du har mange ligesindede hvad det angår.
 
 > og adskilt fra næste element:
 >> Jeg strækker våben nu og melder mig ud af tråden. Leg selv videre.
 > Nu har jeg ikke grund til at lege,
 
 Det burde alle voksne ha' grund til.
 
 > Det var dig som havde forespørgsel om et problem,
 
 Forkert. Det var ikke et problem.
 
 > fortsat god dag
 
 Du ved ingenting om min dag, så fri mig for et absurd 'fortsat'. Og 
 hermed slut, dut, prut.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Erik Olsen (28-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Olsen | 
  Dato :  28-07-10 17:52 |  
  |  
 
            skibber wrote:
 > Det er muligt det er din mening,men nu brugte jeg det ikke til
 > snage i folks personlige mail,den kan de havde for sig selv
 > jeg brugt i forbindelse med noget firma mail hvor det var rigtigt
 > vigtig for mig at vide at de i det mindste havde set mail jeg havde
 > sendt til dem.
 Også i firmasammenhæng er det en rigtigt modbydelig vane at bede om og 
 sende kvitteringer. Det skaber en mængde ekstra trafik som kan lægge et 
 mailsystem ned.
 > Tja så er den ged vist barberet.
 Nej, gu' fanden er den ej. Det er noget griseri at at bede om og sende 
 kvitteringer.
 -- 
 Venlig hilsen/Best regards
 Erik Olsen
 http://www.modelbaneteknik.dk/ 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  skibber (29-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : skibber | 
  Dato :  29-07-10 09:33 |  
  |  
 
            On 28-07-2010 18:51:50, "Erik Olsen" wrote:
 > skibber wrote:
 > 
 >> Det er muligt det er din mening,men nu brugte jeg det ikke til
 >> snage i folks personlige mail,den kan de havde for sig selv
 >> jeg brugt i forbindelse med noget firma mail hvor det var rigtigt
 >> vigtig for mig at vide at de i det mindste havde set mail jeg havde
 >> sendt til dem.
 > 
 > Også i firmasammenhæng er det en rigtigt modbydelig vane at bede om og
 > sende kvitteringer. Det skaber en mængde ekstra trafik som kan lægge et
 > mailsystem ned.
 > 
 >> Tja så er den ged vist barberet.
 > 
 > Nej, gu' fanden er den ej. Det er noget griseri at at bede om og sende
 > kvitteringer.
 > 
 > --
 > Venlig hilsen/Best regards
 > Erik Olsen
 >  http://www.modelbaneteknik.dk/
> 
 Nå hvad har fanden nu gjort siden han skal blandes ind
 i det.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Erik Olsen (24-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik Olsen | 
  Dato :  24-07-10 12:10 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt wrote:
 > En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en
 > mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit
 > mailprogram til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om
 > kvittering.
 Det virker ikke, og det kan aldrig blive nogen garanti.
 Jeg har alle mine mailprogrammer sat op så der aldrig sendes et svar 
 uanset hvor mange gange afsender så anmoder om det.
 -- 
 Venlig hilsen/Best regards
 Erik Olsen
 http://www.modelbaneteknik.dk/ 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bertel Lund Hansen (25-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  25-07-10 20:25 |  
  |  
 
            Jørgen Grandt skrev:
 > En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en 
 > mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram 
 > til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 Han ved ikke hvad han snakker om. Mit system er altid sat op til
 at igniorere anmodninger om kvitteringer, og jeg blokerer dem der
 prøver at lokke mig til at sende en (hvis jeg opdager det).
 Spam skal stoppes ved kilden, og kvitteringsanmodninger er spam.
 Hvis jeg ikke gider svare på en mail, hvad skal afsenderen så med
 en kvittering? Og hvis jeg gider, får han jo svar.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Else Holm (26-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Else Holm | 
  Dato :  26-07-10 11:11 |  
  |   
            
"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:cq3p46db1maaegs31k5602in24kg7uo1jr@news.stofanet.dk...
 > Jørgen Grandt skrev:
 >
 >> En god bekendt hævder hårdnakket, at hvis man vil være sikker på at en
 >> mail er nået frem til modtageren, så skal man indstille sit mailprogram
 >> til enten altid eller i de enkelte tilfælde at anmode om kvittering.
 >
 > Han ved ikke hvad han snakker om. Mit system er altid sat op til
 > at igniorere anmodninger om kvitteringer, og jeg blokerer dem der
 > prøver at lokke mig til at sende en (hvis jeg opdager det).
 >
 > Spam skal stoppes ved kilden, og kvitteringsanmodninger er spam.
 >
 > Hvis jeg ikke gider svare på en mail, hvad skal afsenderen så med
 > en kvittering? Og hvis jeg gider, får han jo svar.
 >
 > -- 
 > Bertel
 >  http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:  http://fiduso.dk/
- ligedan her! Det hænder med mellemrum, at jeg bliver ringet op af en eller 
 anden, der fortælle, at man har sendt mig en mail og har bedt om kvittering, 
 men at man endnu ikke har modtaget den - så får vedkommende stort set samme 
 svar, som Bertel skriver! Jeg sender aldrig kvitteringer - Outlook er sat op 
 til aldrig at svare på sådanne anmodninger. Man må afvente et eventuelt 
 svar.
 -- 
 Else
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (26-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  26-07-10 11:59 |  
  |  
 
            Else Holm skrev:
 > - ligedan her! Det hænder med mellemrum, at jeg bliver ringet op af en eller 
 > anden, der fortælle, at man har sendt mig en mail og har bedt om kvittering,
 Du store kineser! Det har jeg dog aldrig oplevet.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Claus Frørup (26-07-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Claus Frørup | 
  Dato :  26-07-10 15:06 |  
  |   
            Isang tao pinangalanan, Bertel Lund Hansen nagsulat:
 
 >Else Holm skrev:
 >
 >> - ligedan her! Det hænder med mellemrum, at jeg bliver ringet op af en eller 
 >> anden, der fortælle, at man har sendt mig en mail og har bedt om kvittering,
 >
 >Du store kineser! Det har jeg dog aldrig oplevet.
 
 Heller ikke her. Hvis det er så vigtigt at få svar her og nu, må man
 fatte telefonen eller møde personligt op.
 
 -- 
 Dette er en signatur.
 
 Læs den ikke.
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |