| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Næste bærbare? Fra : Henning Poulsen | 
  Dato :  06-08-01 03:09 |  
  |   
            Da jeg er soldat og skal til Kosovo til februar, kan jeg så forvente at
 Apple lancerer en ny iBook eller Powerbook inden da, eller går der længere
 tid? Spørgsmålet er om jeg bare skal købe en nu til efteråret, eller om jeg
 skal vente til januar-februar...
 
 På forhånd tak.
 
 Henning
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Gersmann (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Gersmann | 
  Dato :  06-08-01 05:08 |  
  |   
            In article <B793C8E4.731%henning@imtoosexy.com>, Henning Poulsen 
 <henning@imtoosexy.com> wrote:
 
 > Da jeg er soldat og skal til Kosovo til februar, kan jeg så forvente at
 > Apple lancerer en ny iBook eller Powerbook inden da, eller går der 
 > længere
 > tid? Spørgsmålet er om jeg bare skal købe en nu til efteråret, eller om 
 > jeg
 > skal vente til januar-februar...
 
 Der vil helt sikkert komme opgraderinger - formentlig af hastighed og 
 drev i den dyre model. Det rykker bare ikke ved, at iBook er en robust 
 lille computer med alle de nødvendige funktioner. Og den findes i dag.
 
 Da maskinen også - i modsætning til PowerBook 5300, AppleVision 1710 
 og Cuben - har vist sig at køre ret problemfrit, så synes jeg du bør 
 overveje en iBook. Evt. med DVD så du har nået at se på (hvis man 
 altså kan få dvd'ere). Ellers en cd-brænder som er god til backup.
 
 Held og lykke med det!
 
 //Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Gersmann (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Gersmann | 
  Dato :  06-08-01 08:45 |  
  |  
 
            In article 
 <moof.immerfreundlich-437E62.06081306082001@news.get2net.dk>, Peter 
 Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:
 > nået
 ARGH - noget noget noget.
 Jeg græmmes.
 //Peter   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan Oksfeldt Jonasen (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Oksfeldt Jonasen | 
  Dato :  06-08-01 19:06 |  
  |   
            Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:
 
 > > nået
 > 
 > ARGH - noget noget noget.
 > 
 Det er ikke sådan mæ'et når en ged får et tastatur i hånden.
 
 -- 
 You read this far? Okay, have a signature.
 
                       Mvh/re Jan Jonasen
                       jonasen (at) it (dot) dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           tom dissing (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : tom dissing | 
  Dato :  06-08-01 09:18 |  
  |   
            Vent !
 Næste generation af bærbare MÅ have G4 processorer.. Og ud over at de bliver
 hurtigere.. Kommer de ... Formodentligt !?!?!?.. Til næste Mac Xpo... Januar
 ( den 4.. Tror jeg )
 Tom
 Ibook eller ej de bliver hurtigere.. Og der bliver tale om en "ny
 generation".
 
 
 On 06/08/01 4:09, in article B793C8E4.731%henning@imtoosexy.com, "Henning
 Poulsen" <henning@imtoosexy.com> wrote:
 
 > Da jeg er soldat og skal til Kosovo til februar, kan jeg så forvente at
 > Apple lancerer en ny iBook eller Powerbook inden da, eller går der længere
 > tid? Spørgsmålet er om jeg bare skal købe en nu til efteråret, eller om jeg
 > skal vente til januar-februar...
 > 
 > På forhånd tak.
 > 
 > Henning
 > 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Gersmann (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Gersmann | 
  Dato :  06-08-01 09:50 |  
  |   
            In article <B7941F52.6D52%tom@mir.dk>, tom dissing <tom@mir.dk> 
 wrote:
 
 > Næste generation af bærbare MÅ have G4 processorer.. Og ud over at de 
 > bliver
 > hurtigere.. Kommer de ... Formodentligt !?!?!?.. Til næste Mac Xpo... 
 > Januar
 > ( den 4.. Tror jeg )
 
 Og?
 
 Tvivler på at maskinen skal bruges til videoredigering og tunge 
 Photoshop filtre - vi taler om en 12" LCD til brug i felten. Om det er 
 G3 eller G4 betyder derfor næsten intet - lige bortset fra at G3 
 bruger mindre strøm, hvilket er en "God ting".
 
 Ja, der vil altid komme nye og bedre maskiner. De vil imidlertid ikke 
 blive billigere, så hvis det der er på markedet nu er OK, så kan man 
 jo ligeså godt købe nu og få glæde af udstyret det længere.
 
 //Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Oksfeldt Jonasen (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Oksfeldt Jonasen | 
  Dato :  06-08-01 19:06 |  
  |  
 
            Henning Poulsen <henning@imtoosexy.com> wrote:
 > Da jeg er soldat og skal til Kosovo til februar, kan jeg så forvente at
 > Apple lancerer en ny iBook eller Powerbook inden da, eller går der længere
 > tid? Spørgsmålet er om jeg bare skal købe en nu til efteråret, eller om jeg
 > skal vente til januar-februar...
 > 
 Er det kevlar effekten du går efter?   
-- 
 You read this far? Okay, have a signature.
                       Mvh/re Jan Jonasen
                       jonasen (at) it (dot) dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Janus Sandsgaard (06-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus Sandsgaard | 
  Dato :  06-08-01 19:07 |  
  |  
 
            Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:
 > Er det kevlar effekten du går efter?   
Det er vel mere fordi det handler om at købe en iBook nu, mens designet
 er "modent"; ja måske ligefrem "maskilint"!?. Man ved aldrig hvornår
 Apple ændrer designet igen - og hvem vil beskyldes for at have en
 "dametaske" med i militæret?!   
-j
 -- 
 Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01. 
 Det var en transylvansk "Snagov".
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Poulsen (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Poulsen | 
  Dato :  07-08-01 00:28 |  
  |  
 
            > Er det kevlar effekten du går efter?   
Tja, altså jeg vil have en iBook, så jeg også kan "compute" mens jeg er i
 Kosovo. Det skal der nok blive tid til. Jeg har altid brugt Mac, så Mac skal
 det være. Bærbar så jeg mere eller mindre kan have den i nærheden, diskret,
 så jeg ikke bekymrer mig om tyveri.
 Når jeg nu skal købe en ny computer, så skal den naturligvis kunne køre nye
 operativsystemer, og (jeg har ikke prøvet det, men) jeg har læst at den ikke
 kører MacOS X glidende, som jeg gerne vil have det. Derfor ville jeg godt
 vente lidt, som journalisten anbefalede man gjorde. I en anden artikel læste
 jeg at spil heller ikke kørte optimalt på den, og det ville jeg jo også
 gerne have.
 For at snakke om noget helt andet, så synes jeg at der har været nogle
 spydige kommentarer rettet mod en med stavefejl. Stavefejl, og hvad så. Han
 prøvede at hjælpe. Det andet hjælper ikke.
 Mvh.
 Henning Vestergaard Poulsen
 henning@imtoosexy.com
 http://imtoosexy.hjem.wanadoo.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Henning Poulsen (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Poulsen | 
  Dato :  07-08-01 00:38 |  
  |   
            > For at snakke om noget helt andet, så synes jeg at der har været nogle
 > spydige kommentarer rettet mod en med stavefejl. Stavefejl, og hvad så. Han
 > prøvede at hjælpe. Det andet hjælper ikke.
 
 ARRGHH
 
 Undskyld I kære newsskribenter. Jeg ser at det er den gode Peter Gersman som
 har rettet sig selv. Jeg overså navnene og troede folk var blevet uvenlige
 og uhøflige (noget med geder i tastaturet og sådan, men jeg er her ikke så
 tit).
 
 Henning Vestergaard Poulsen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Janus Sandsgaard (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus Sandsgaard | 
  Dato :  07-08-01 14:07 |  
  |   
            Tue, 07 Aug 2001 01:28:19 +0200, "Henning Poulsen"
 <henning@imtoosexy.com>:
 
 > Når jeg nu skal købe en ny computer, så skal den naturligvis kunne køre
 > nye operativsystemer, og (jeg har ikke prøvet det, men) jeg har læst at
 > den ikke kører MacOS X glidende, som jeg gerne vil have det. Derfor
 > ville jeg godt vente lidt, som journalisten anbefalede man gjorde. I en
 > anden artikel læste jeg at spil heller ikke kørte optimalt på den, og
 > det ville jeg jo også gerne have.
 
 Hvis du ikke får brug for maskinen før engang til næste år, er det en god
 idé at vente; det kan kun betyde at du får mere for pengene. Omvendt: Hvis
 du har brug for maskinen nu, så køb nu. Man kan vente sig selv til døde,
 for der er altid en nyere og smartere og hurtigere og billigere maskine på
 vej om hjørnet.
 
 Det er rigtigt, at MacOSX er temmelig krævende, og selvfølgelig kører det
 federe på en ny G4 end på en iBook. Men allerede med OS 10.1 går tingene
 en hel del mere glidende. På min Pismo-400 med 192 mb ram (som i grove
 træk har samme hastighed som en iBook) kan man virkelig mærke forskel:
 Start af OS'et, resize af vinduer,  menu-respons og start af applikationer
 m.v. nærmer sig hastigheden i 9.1. Altså: Sørg for at købe en ordentlig
 spand ram til din maskine, og du bliver sandsynligvis en glad bruger, hvad
 enten du købert nu eller om seks måneder. iBook'en er fanme "mam".
 
 -j
 
 -- 
 ________________________
 Men are from Earth.
 Women are from Earth.
 Deal with it.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Anders (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders | 
  Dato :  07-08-01 15:32 |  
  |   
            Janus Sandsgaard skrev blandt andet:
 
 > Men allerede med OS 10.1 går tingene
 > en hel del mere glidende. På min Pismo-400 med 192 mb ram (som i grove
 > træk har samme hastighed som en iBook) kan man virkelig mærke forskel:
 
 Har du fået fat i 10.1?
 
 Jeg går ud fra at det er en beta og ikke den danske version. Jeg ligger og
 fedter rundt i 10.0.3 dansk version på netop en pismo-400 med 320 mb ram, så
 jeg er MEGET interesseret i forskellen.
 
 Hvad med opstart af programmer? Hvor mange bounch?
 Rezising? totalt flydende?
 Hvad med Finderen? Er listview så hurtigt, som Jobs viste sidste måned.?
 Betyder 10.1 noget inde i programmerne (hurtigere rendering i f.eks. IE?)
 Andre vigtige nyheder?
 -- 
 Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mine boxershorts
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Janus Sandsgaard (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus Sandsgaard | 
  Dato :  07-08-01 16:45 |  
  |  
 
            Tue, 07 Aug 2001 16:31:39 +0200, "Anders" <ajkmine@boxershortsmac.com>:
 > Har du fået fat i 10.1?
 > Jeg går ud fra at det er en beta og ikke den danske version.
 Ja, en beta: "MacOSX 10.1 build 5F24 (MacWorld Preview)". Der skulle
 eksistere et nyere builds.
 > Hvad med opstart af programmer? Hvor mange bounch? Rezising? totalt
 > flydende? Hvad med Finderen? Er listview så hurtigt, som Jobs viste
 > sidste måned.? Betyder 10.1 noget inde i programmerne (hurtigere
 > rendering i f.eks. IE?)
 Har kun kigget på det ganske kort, men her kommer et par stikord fra min
 aldeles uvidenskabelige test:
 - MacOSX er en del hurtigere til at starte op. 
 - hurtigere respons i menuer; kan sammenlignes med OS9.1 
 - ny revision af Exploder (v. 5.1.2). Ser ud til at være final. 
 - Programmerne åbner generelt hurtigere:
   Exploder, terminal, sherlock m.fl. starter efter to til tre hop. Har
   ikke målt tid, men hastigheden er acceptabel. Ikke helt så hurtig på min
   Pismo som på Jobs demo-G4, men acceptabel.
 - Resizing af vinduer er væsentligt forbedret og flydende. 
 - Problemer med danske tegn i terminalen er løst.  Man kan nu vælge 
   "String Encoding = ISO Latin 1" i terminalens preferencer.
 Små sexede ting: 1) Transparante illustrationer ved indstilling af
 lyd-styrke og skærm 2) Når et program kræver opmærksomhed, begynder dets
 ikon at hoppe højt og aldeles iøjenfaldende i dock'en.
 > Andre vigtige nyheder?
 Den dør for hårdt når man sætter den på vågeblus..   
Der mangler stadig dvd-afspiller, men den dukker vel op i i et kommende build.
 Hvis det bliver ved sådan her ender det sgu med at jeg begynder at køre
 MacOSX på fuld tid.
 -j
 -- 
 Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01. 
 Det var en transylvansk "Snagov".
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Morten Reippuert Knu~ (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ | 
  Dato :  07-08-01 18:08 |  
  |  
 
            Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:
 > > Hvad med opstart af programmer? Hvor mange bounch? Rezising? totalt
 > > flydende? Hvad med Finderen? Er listview så hurtigt, som Jobs viste
 > > sidste måned.? Betyder 10.1 noget inde i programmerne (hurtigere
 > > rendering i f.eks. IE?)
 > 
 > Har kun kigget på det ganske kort, men her kommer et par stikord fra min
 > aldeles uvidenskabelige test:
 mange tak for info, den glæder jeg mig til - der er rart at
 hastighedsforbedringerne også eksisterer på bærbare G3'ere. - Hvis bare
 stefan haller havde tid til en carbon udgave af suppen, suk...
 -- 
 Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
 Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
 stadig efter en lejlighed i København  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                René Frej Nielsen (07-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : René Frej Nielsen | 
  Dato :  07-08-01 18:41 |  
  |   
            Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:
 
 > mange tak for info, den glæder jeg mig til - der er rart at
 > hastighedsforbedringerne også eksisterer på bærbare G3'ere. - Hvis bare
 > stefan haller havde tid til en carbon udgave af suppen, suk...
 
 Ja, er der ikke nogen, der lige prøver at "skubbe" lidt til ham... Jeg
 skrev til ham for et par måneder siden, så jeg vil nødigt gøre det igen.
 
 -- 
 René
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Janus Sandsgaard (08-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus Sandsgaard | 
  Dato :  08-08-01 14:07 |  
  |   
            Tue, 07 Aug 2001 19:41:05 +0200, "René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net>:
 
 > Ja, er der ikke nogen, der lige prøver at "skubbe" lidt til ham... Jeg
 > skrev til ham for et par måneder siden, så jeg vil nødigt gøre det igen.
 
 Har selv svært ved at slipe MacSoup, og jeg har plaget ham. Lyder som om,
 han egentlig hellere vil være fri, elleri hverfald har travlt med alt
 muligt andet. Måske vi skulle frikøbe ham fra arbejdsmarkedet? Starte en
 underskriftsindsamling? Kræve at han gør MacSoup open source, så andre kan
 tage over?
 
 -j
 
 -- 
 Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01. 
 Det var en transylvansk "Snagov".
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Janus Sandsgaard (08-08-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Janus Sandsgaard | 
  Dato :  08-08-01 14:05 |  
  |   
            Tue, 07 Aug 2001 19:07:44 +0200, "Morten Reippuert Knudsen"
 <reippuert@mac.com>:
 
 > mange tak for info, den glæder jeg mig til - der er rart at
 > hastighedsforbedringerne også eksisterer på bærbare G3'ere.
 
 Ja, og det manglede fanme også bare. Det bliver nu interessant at komme i
 gang med at arbejde rigtigt på OS10.1 (og efterfølgere). Altså: Hvor godt
 fungerer OS'et i praksis på en 1 år gammel maskine (eksempelvis min Pismo
 G3-400/192) med Office, Photoshop m.v. i native udgaver.
 
 -j
 
 -- 
 Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01. 
 Det var en transylvansk "Snagov".
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |