| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kaput modem i iMac Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  29-07-01 09:17 |  
  |   
                    Et par af vores bekendte kom over med en iMac 233 rev/A i går.
 Modemmet er fuldstændig dødt. De mener, at lynet kan have slået ned i
 den, da der åbenbart har været lynnedslag i området for nylig. De har
 endnu ikke fået undersøgt, om forsikringen dækker det, men under alle
 omstændigheder er der en mindre selvrisiko på forsikringen.
         Jeg kan overhovedet ikke få kontakt med modemmet. ARA siger, at
 den tilslutter, men efter laaang tid kommer der en fejlmeddelelse om, at
 modemmet ikke svarer korrekt. Der kommer hverken klartone i højttalerne
 eller ringetoner. Alle indstillinger er for mig at se i orden. Jeg har
 prøvet at slå "afvent klartone" fra. Der var installeret Mac OS 9 på
 computeren. Jeg har opgraderet til 9.1 ved at installere ny Systemmappe.
 Al software burde derfor være i orden, men det har slet ikke hjulpet.
         Så modemmet er nok ikke til at redde. Hvad gør man så? Vi har
 ikke noget værksted her i Esbjerg, så iMac skal jo sendes ind et sted,
 hvis vi skal have et tilbud? For man kan vel ikke bare købe et internt
 modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
 modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac
 med defekt modem.
 -- 
                                                            Venlig hilsen
                                                           Henrik Münster
                                                                  Esbjerg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Gersmann (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Gersmann | 
  Dato :  29-07-01 09:24 |  
  |   
            In article <1exawdi.1u5e73s1gvr9p0N%henrik@muenster.dk>, 
 henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:
 
 > Så modemmet er nok ikke til at redde. Hvad gør man så? Vi har
 > ikke noget værksted her i Esbjerg, så iMac skal jo sendes ind et sted,
 > hvis vi skal have et tilbud? For man kan vel ikke bare købe et internt
 > modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
 > modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac
 > med defekt modem.
 
 
 Hvis du vil skifte modem på en iMac, så er det hele bundkortet. Køb et 
 eksternt modem og nu I er ved det - skift til ISDN eller ADSL efter 
 behov. Så får I formentlig også modemet som del af pakken.
 
 //Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  29-07-01 21:04 |  
  |   
            Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:
 
 > Hvis du vil skifte modem på en iMac, så er det hele bundkortet. Køb et
 > eksternt modem og nu I er ved det - skift til ISDN eller ADSL efter 
 > behov. Så får I formentlig også modemet som del af pakken.
 
         Jeg har luftet ovenstående mulighed for dem, da jeg nok havde
 det på fornemmelsen. Desværre er ejerne et par mennesker nær
 pensionsalderen, og de er jo af den gamle skole, hvor man hellere vil
 reparere tingene, frem for blot at blive smide dem ud. Og når noget er
 tre år gammelt, er det jo næsten nyt. Jeg ved heller ikke, hvor vilde de
 er efter at få installeret nye kabler, bokse og alt muligt i hjemmet.
 Heldigvis har vi jo billigt Internet via fællesantennen her i Esbjerg,
 så måske kan jeg overtale dem til sådan en løsning.
 -- 
                                                            Venlig hilsen
                                                           Henrik Münster
                                                                  Esbjerg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars H. Fischer (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars H. Fischer | 
  Dato :  29-07-01 15:30 |  
  |   
            "Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse
 news:1exawdi.1u5e73s1gvr9p0N%henrik@muenster.dk...
 >         Et par af vores bekendte kom over med en iMac 233 rev/A i går.
 > Modemmet er fuldstændig dødt. De mener, at lynet kan have slået ned i
 > den, da der åbenbart har været lynnedslag i området for nylig. De har
 > endnu ikke fået undersøgt, om forsikringen dækker det, men under alle
 > omstændigheder er der en mindre selvrisiko på forsikringen.
 >         Jeg kan overhovedet ikke få kontakt med modemmet. ARA siger, at
 > den tilslutter, men efter laaang tid kommer der en fejlmeddelelse om, at
 > modemmet ikke svarer korrekt. Der kommer hverken klartone i højttalerne
 > eller ringetoner. Alle indstillinger er for mig at se i orden. Jeg har
 > prøvet at slå "afvent klartone" fra. Der var installeret Mac OS 9 på
 > computeren. Jeg har opgraderet til 9.1 ved at installere ny Systemmappe.
 > Al software burde derfor være i orden, men det har slet ikke hjulpet.
 >         Så modemmet er nok ikke til at redde. Hvad gør man så? Vi har
 > ikke noget værksted her i Esbjerg, så iMac skal jo sendes ind et sted,
 > hvis vi skal have et tilbud? For man kan vel ikke bare købe et internt
 > modem og installere det selv? Alternativt kan man vel få et eksternt
 > modem, en Internetforbindelse uden modem (f.eks. ADSL) eller sælge iMac
 > med defekt modem.
 
 Prøv at sætte RA til "Opret forbindelse via kommandolinieserver"  under
 indstillinger (kan ikke helt huske hvad den hedder, men noget lignende...).
 Sæt telefonnr. til 0.
 I kontrolpanel Modem vælges "Nullmodem 1152000".
 
 Forsøg at connecte fra RA, så vil der komme en prompt op. Såfremt denne ikke
 reagere på "at" eller "at&f", så er modemmet højst sandsynligt stået
 af....-(
 
 Godt råd; skift til ADSL, så går alt meget nemmere .-)
 
 Hilsen
 Lars H. Fischer
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  29-07-01 21:04 |  
  |   
            Lars H. Fischer <newsgroup@nospam.dk> wrote:
 
 > Prøv at sætte RA til "Opret forbindelse via kommandolinieserver"  under
 > indstillinger (kan ikke helt huske hvad den hedder, men noget
 > lignende...). Sæt telefonnr. til 0.
 > I kontrolpanel Modem vælges "Nullmodem 1152000".
 > 
 > Forsøg at connecte fra RA, så vil der komme en prompt op. Såfremt denne
 > ikke reagere på "at" eller "at&f", så er modemmet højst sandsynligt stået
 > af....-(
 > 
 > Godt råd; skift til ADSL, så går alt meget nemmere .-)
 
         Tak for rådene. Jeg kan nu godt nok ikke finde et sted at få den
 til at "forbinde via kommandolinieserver", men modemmet er i hvert fald
 dødt, ligegyldigt hvad jeg gør. Jeg må tale lidt med ejerne af den
 stakkels iMac. Det kan jo være, at forsikringen dækker. Ellers havde jeg
 allerede forberedt dem på muligheden for at finde alternativ forbindelse
 til Internettet.
         Jeg overvejer i øvrigt mere og mere seriøst at få en UPS. Nu
 dette med et dødt modem. Forleden ville min kone kalde på mig, da jeg
 sad ved iMac nede i kælderen. Da hun ikke ville vække børnene, kaldte
 hun meget lavt. Det kunne jeg ikke høre, så for at få min opmærksomhed,
 blinkede hun med lyset i gangen. Det fik min iMac til at lukke alle
 programmer, og alle ikoner bortset fra harddisken forsvandt i Finder.
 Herefter var den helt frosset, men skærmen var på intet tidspunkt gået i
 sort. Jeg har set, at Nem har sådan nogle smarte, franske UPS'er til
 tusind kroner. Det var måske smart at investere i sådan en.
 -- 
                                                            Venlig hilsen
                                                           Henrik Münster
                                                                  Esbjerg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Anders (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Anders | 
  Dato :  29-07-01 21:07 |  
  |   
            Henrik Münster skrev:
 
 > Jeg overvejer i øvrigt mere og mere seriøst at få en UPS. Nu
 > dette med et dødt modem. Forleden ville min kone kalde på mig, da jeg
 > sad ved iMac nede i kælderen. Da hun ikke ville vække børnene, kaldte
 > hun meget lavt. Det kunne jeg ikke høre, så for at få min opmærksomhed,
 > blinkede hun med lyset i gangen. Det fik min iMac til at lukke alle
 > programmer, og alle ikoner bortset fra harddisken forsvandt i Finder.
 > Herefter var den helt frosset, men skærmen var på intet tidspunkt gået i
 > sort. Jeg har set, at Nem har sådan nogle smarte, franske UPS'er til
 > tusind kroner. Det var måske smart at investere i sådan en.
 
 Endnu En Grund Til At Købe En Powerbook/iBook (tm)
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Morten Reippuert Knu~ (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Reippuert Knu~ | 
  Dato :  29-07-01 22:14 |  
  |  
 
            Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
 > Det kunne jeg ikke høre, så for at få min opmærksomhed,
 > blinkede hun med lyset i gangen.
 her hvor jeg bor er det mere almindeligt at pigerne bruger øjnene til at
 blinke med, men du er måske lidt sløv i optrækket  
Fy, jeg skú nødig snakke...
 -- 
 Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen
 jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Petersen (29-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Petersen | 
  Dato :  29-07-01 21:29 |  
  |   
            
 > Jeg kan overhovedet ikke få kontakt med modemmet. ARA siger, at
 > den tilslutter, men efter laaang tid kommer der en fejlmeddelelse om, at
 > modemmet ikke svarer korrekt. Der kommer hverken klartone i højttalerne
 > eller ringetoner. Alle indstillinger er for mig at se i orden.
 
 Jeg har faktisk haft samme bøvl med modemet i min kærestes iMac 233 rev. A -
 jeg opdaterede firmware'en - kan hentes på Apples egne supportsider - og
 derefter kom der gang i det igen. Synes at kunne erindre at opdatering netop
 omhandlede det problem du beskriver, så måske er det værd at prøve. Held og
 lykke!
 
 - Michael
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik Münster (30-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik Münster | 
  Dato :  30-07-01 20:26 |  
  |   
            Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:
 
 > Jeg har faktisk haft samme bøvl med modemet i min kærestes iMac 233 rev. A
 > - jeg opdaterede firmware'en - kan hentes på Apples egne supportsider - og
 > derefter kom der gang i det igen. Synes at kunne erindre at opdatering
 > netop omhandlede det problem du beskriver, så måske er det værd at prøve.
 > Held og lykke!
 
         Det var da en god idé, men desværre virker den ikke. Når jeg
 forsøger at opdatere, får jeg at vide, at modemmet ikke svarer. Det
 tilrådes at nulstille modemmmet ved at slukke iMac i ét minut og
 derefter opdatere modemmets firmware igen. Desværre er resultatet det
 samme også anden gang.
 -- 
                                                            Venlig hilsen
                                                           Henrik Münster
                                                                  Esbjerg
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hanne Hertzog (30-07-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hanne Hertzog | 
  Dato :  30-07-01 23:34 |  
  |   
            henrik@muenster.dk,Ny-Internet writes:
 >> Jeg har faktisk haft samme bøvl med modemet i min kærestes iMac 233
 >rev. A
 >> - jeg opdaterede firmware'en - kan hentes på Apples egne supportsider -
 >og
 >> derefter kom der gang i det igen. Synes at kunne erindre at opdatering
 >> netop omhandlede det problem du beskriver, så måske er det værd at
 >prøve.
 >> Held og lykke!
 >
 >        Det var da en god idé, men desværre virker den ikke. Når jeg
 >forsøger at opdatere, får jeg at vide, at modemmet ikke svarer. Det
 >tilrådes at nulstille modemmmet ved at slukke iMac i ét minut og
 >derefter opdatere modemmets firmware igen. Desværre er resultatet det
 >samme også anden gang.
 >-- 
 >                                                           Venlig hilsen
 >                                                          Henrik Münster
 >                                                                 Esbjerg
 
 Jeg tror det er modemet der er defekt. Jeg har hørt om flere, der har
 været så uheldige. Min egen iMac /233 har også været en tur på værksted og
 fået nyt modem. "heldigvis" røg det i den 4. måned, så der var stadig
 garanti på maskinen.
 
 
 Bedste hilsen Hanne
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |