| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | trojaner som .rar fil spm. Fra : Per | 
  Dato :  06-09-08 19:23 |  
  |   
            Hej Ng !
 
 Der har vist lige være en trojaner i omløb, der kunne tiltuske sig bankkoder 
 mv.
 
 Det var vist en .rar fil - og hvis man klikkede på den vedhæftede til ville 
 man blive inficeret.
 
 Nu til mit spm.
 
 Hvis man ikke har et zip program installeret, der kan håndtere (udpakke) 
 ..rar filer - ville man så alligevel blive "ramt" ?
 
  /Per
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  06-09-08 19:41 |  
  |   
            Per wrote:
 
 > Hvis man ikke har et zip program installeret, der kan håndtere (udpakke)
 > .rar filer - ville man så alligevel blive "ramt" ?
 
 Nej. RAR filen må indeholde en .exe fil med virus, og i så fald tvivler 
 jeg på at du kan blive "inficeret" alene ved at klikke på (åbne) RAR 
 filen, medmindre dit RAR program indeholder en form for autoplay/autorun 
 funktion.
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim Ludvigsen (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Ludvigsen | 
  Dato :  06-09-08 20:00 |  
  |  
 
            Jesper Lund skrev:
 > Per wrote:
 > 
 >> Hvis man ikke har et zip program installeret, der kan håndtere (udpakke)
 >> .rar filer - ville man så alligevel blive "ramt" ?
 > 
 > Nej. RAR filen må indeholde en .exe fil med virus, og i så fald tvivler 
 > jeg på at du kan blive "inficeret" alene ved at klikke på (åbne) RAR 
 > filen, medmindre dit RAR program indeholder en form for autoplay/autorun 
 > funktion.
 Det kan tænkes, at filen hedder trojaner.rar.exe. I så fald 
 vil det være rigeligt med et dobbeltklik.
 -- 
 Mvh. Kim Ludvigsen
 Gratis kabaler og bridge.
 http://kimludvigsen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Allan Olesen (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Olesen | 
  Dato :  06-09-08 20:24 |  
  |   
            Jesper Lund wrote:
 > Nej. RAR filen må indeholde en .exe fil med virus, og i så fald tvivler 
 > jeg på at du kan blive "inficeret" alene ved at klikke på (åbne) RAR 
 > filen, medmindre dit RAR program indeholder en form for autoplay/autorun 
 > funktion.
 
 ....eller:
 Nogle libraries til filkompression har haft sårbarheder, så fejlformede 
 filer kunne føre eksekvering af programkode alene ved udpakning.
 
 Det har blandt andet været brugt til at inficere maskiner via deres 
 antivirus-program (!), som automatisk udpakkede komprimerede, vedhæftede 
 filer i mail for at teste dem for virus.
 
 Jeg har dog ingen anelse om, hvorvidt noget sådant er på spil her.
 
 -- 
 Allan Olesen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Friis (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  06-09-08 21:07 |  
  |   
            Den Sat, 06 Sep 2008 21:23:57 +0200 skrev Allan Olesen:
 > Jesper Lund wrote:
 >> Nej. RAR filen må indeholde en .exe fil med virus, og i så fald tvivler 
 >> jeg på at du kan blive "inficeret" alene ved at klikke på (åbne) RAR 
 >> filen, medmindre dit RAR program indeholder en form for autoplay/autorun 
 >> funktion.
 >
 > ...eller:
 > Nogle libraries til filkompression har haft sårbarheder, så fejlformede 
 > filer kunne føre eksekvering af programkode alene ved udpakning.
 >
 > Det har blandt andet været brugt til at inficere maskiner via deres 
 > antivirus-program (!), som automatisk udpakkede komprimerede, vedhæftede 
 > filer i mail for at teste dem for virus.
 
 Endnu et argument for at man er bedre sikret uden antivirus.
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Allan Olesen (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Olesen | 
  Dato :  06-09-08 22:36 |  
  |   
            Kent Friis wrote:
 
 > Den Sat, 06 Sep 2008 21:23:57 +0200 skrev Allan Olesen:
 >> fejlformede 
 
 Skrev jeg virkelig det?
 
 >> Det har blandt andet været brugt til at inficere maskiner via deres 
 >> antivirus-program (!)
 
 > Endnu et argument for at man er bedre sikret uden antivirus.
 
 Ja, det var egentlig budskabet bag mit udråbstegn, at det kunne være 
 tilfældet.
 
 -- 
 Allan Olesen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Lund (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Lund | 
  Dato :  07-09-08 10:56 |  
  |   
            Kim Ludvigsen wrote:
 
 > Det kan tænkes, at filen hedder trojaner.rar.exe. I så fald vil det være
 > rigeligt med et dobbeltklik.
 
 Den situation bør man undgå ved at sætte Windows til at vise *hele* 
 filnavnet. Det sker desværre ikke per default, men denne lille ændring af 
 opsætningen vil formentlig være mere effektiv end diverse 
 antivirusprogrammer..
 
 -- 
 Jesper Lund
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rasmus Bertelsen (13-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rasmus Bertelsen | 
  Dato :  13-09-08 09:26 |  
  |   
            Jesper Lund skrev:
 > Kim Ludvigsen wrote:
 > 
 >> Det kan tænkes, at filen hedder trojaner.rar.exe. I så fald vil det være
 >> rigeligt med et dobbeltklik.
 > 
 > Den situation bør man undgå ved at sætte Windows til at vise *hele* 
 > filnavnet. Det sker desværre ikke per default, men denne lille ændring af 
 > opsætningen vil formentlig være mere effektiv end diverse 
 > antivirusprogrammer..
 > 
 Hvor gør man det? Jeg har prøvet at kigge i mappeindstillinger (XP), Men 
 kan ikke lige finde noget.
 
 Mvh,
 Rasmus Bertelsen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Friis (13-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  13-09-08 09:36 |  
  |   
            Den Sat, 13 Sep 2008 10:26:01 +0200 skrev Rasmus Bertelsen:
 > Jesper Lund skrev:
 >> Kim Ludvigsen wrote:
 >> 
 >>> Det kan tænkes, at filen hedder trojaner.rar.exe. I så fald vil det være
 >>> rigeligt med et dobbeltklik.
 >> 
 >> Den situation bør man undgå ved at sætte Windows til at vise *hele* 
 >> filnavnet. Det sker desværre ikke per default, men denne lille ændring af 
 >> opsætningen vil formentlig være mere effektiv end diverse 
 >> antivirusprogrammer..
 >> 
 > Hvor gør man det? Jeg har prøvet at kigge i mappeindstillinger (XP), Men 
 > kan ikke lige finde noget.
 
 Det er da det første man gør på en nyinstalleret XP.
 
 Funktioner -> mappeindstillinger -> vis -> fjern flueben i "Skjul
 filtypenavne for kendte filtyper".
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |