|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Bedre idé: bro Gedser Rostock Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  03-06-07 23:36
 | 
 |  | http://jp.dk/indland/article959006.ece
 Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 forbindelse.
            
             |  |  | 
  Per Rønne (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  04-06-07 05:13
 | 
 |  | 
 
            Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > http://jp.dk/indland/article959006.ece > 
 > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > forbindelse.
 Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 R og DF er i øvrigt i denne sag uden betydning, da sådanne beslutninger
 tages mellem VK og S. Den endelige aftale ligger højst dage væk.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Per Vadmand (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Vadmand
 | 
 Dato :  04-06-07 09:37
 | 
 |  | "Per Rønne" wrote:
 
 >
 > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 
 Det er kun en ekstragevinst.
 
 Per V.
 --
 CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
 Self-assertiveness
 
 
 
 
 |  |  | 
  Poul E Hansen (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  04-06-07 08:57
 | 
 |  | 
 
            On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 >
 > >http://jp.dk/indland/article959006.ece >
 > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > forbindelse.
 >
 > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
 vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
 tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
 en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
 burde det ikke sinke så meget.
 >
 > R og DF er i øvrigt i denne sag uden betydning, da sådanne beslutninger
 > tages mellem VK og S. Den endelige aftale ligger højst dage væk.
 > --
 > Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Per Rønne (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  04-06-07 10:43
 | 
 |  | 
 
            Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 > >
 > > >http://jp.dk/indland/article959006.ece > >
 > > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > > forbindelse.
 > >
 > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 > Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
 > vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
 > tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
 > en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
 > burde det ikke sinke så meget.
 Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.
 Sådan som det nu er lagt op vil tyskerne få hele forbindelsen
 Fehmernbæltforbindelsen 'gratis', idet Danmark vil stå med hele
 garantiforpligtelsen. Den eneste undtagelse er nogle landanlæg i
 Puttgarden.
 På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
 gange længere end afstande over Fehmernbælt. En sådan fast forbindelse
 ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
 over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Poul E Hansen (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  04-06-07 10:10
 | 
 |  | On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
 > "Per Rønne" wrote:
 >
 > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 >
 > Det er kun en ekstragevinst.
 >
 Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
 folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
 energieffektive er færgerne?
 
 
 
 |  |  | 
  Per Rønne (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  04-06-07 10:43
 | 
 |  | 
 
            Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
 > > "Per Rønne" wrote:
 > >
 > > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 > >
 > > Det er kun en ekstragevinst.
 Vel den eneste 'gevinst' - for bromodstandere.
 > Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
 > folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
 > energieffektive er færgerne?
 Næppe særligt effektive, de skal jo også fragte selve færgerne.
 Og tager folk i stedet omvejen over Fyn, så er de ekstra 200 kilometers
 kørsel.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Per Vadmand (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Vadmand
 | 
 Dato :  04-06-07 11:04
 | 
 |  | Poul E Hansen wrote:
 > On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
 >> "Per Rønne" wrote:
 >>
 >>> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 >>
 >> Det er kun en ekstragevinst.
 >>
 > Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
 > folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
 > energieffektive er færgerne?
 
 Jeg går ind for jernbanebroer med biltog, ikke motorvejsbroer. Det ville
 give et tiltrængt løft til kollektiv trafik og samtidig lette presset på de
 tyske motorveje, idet filk, der skulle videre med bil til fx. Italien, ofte
 ville lade bilen stå på toget til i hvert fald München. De fleste danske
 turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås
 på vej til de varme lande.
 
 Per V.
 
 --
 CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
 Self-assertiveness
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Rønne (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  04-06-07 11:43
 | 
 |  | 
 
            Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:
 > Poul E Hansen wrote:
 > > On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
 > >> "Per Rønne" wrote:
 > >>
 > >>> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 > >>
 > >> Det er kun en ekstragevinst.
 > >>
 > > Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
 > > folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
 > > energieffektive er færgerne?
 > 
 > Jeg går ind for jernbanebroer med biltog, ikke motorvejsbroer. Det ville
 > give et tiltrængt løft til kollektiv trafik og samtidig lette presset på de
 > tyske motorveje, idet filk, der skulle videre med bil til fx. Italien, ofte
 > ville lade bilen stå på toget til i hvert fald München. De fleste danske
 > turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås
 > på vej til de varme lande.
 Jeg synes da også at det ville være en fortrinlig ide at få en
 biltogsforbindelse fra København til Napoli, over Fehmernbælt - men ikke
 i stedet for motorvejen over bæltet.
 Jeg kunne endda forestille mig at mange ville finde en sådan
 biltogsforbindelse en befrielse. At tænke sig ikke at sidde 2-3 dage i
 bil gennem Tyskland og Italien, men i stedet kunne opholde sig i en
 togvogn med air condition, og med mulighed for at gå hen til
 restaurantvognen når det var relevant.
 Naturligvis bør en sådan forbindelse have et passende antal stop
 undervejs, til af- og påstigning. Er der i øvrigt ikke en sådan
 forbindelse fra Kiruna til Malmø? I givet fald bør den så forlænges.
 Mangler der plads til anlægget i København, kan bilisterne vel så bare
 stige på i Malmø.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Poul E Hansen (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  04-06-07 12:38
 | 
 |  | 
 
            On 4 Jun., 11:43, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > > > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 >
 > > > >http://jp.dk/indland/article959006.ece >
 > > > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > > > forbindelse.
 >
 > > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
 > > Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
 > > vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
 > > tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
 > > en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
 > > burde det ikke sinke så meget.
 >
 > Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.
 >
 EU går jo meget op i infrastruktur og må kunne overtales til at yde
 40% I støtte. Brobygninger har betydning lang tid fremover, og det
 ville være uansvarligt at vælge Femernbæltforbindelse alene for at
 kunne bruge broen et par år tidligere.
 > Sådan som det nu er lagt op vil tyskerne få hele forbindelsen
 > Fehmernbæltforbindelsen 'gratis', idet Danmark vil stå med hele
 > garantiforpligtelsen. Den eneste undtagelse er nogle landanlæg i
 > Puttgarden.
 >
 > På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
 > gange længere end afstande over Fehmernbælt.
 Jeg har set det - men det er selvfølgelig Warnemünde og ikke Rostock,
 som jeg skrev, broen ville gå til. Det ses også, at turen til Berlin
 forkortes med over 100 km i forhold til en Femern bro. Hvis man skal
 langt sydpå er turen via Fehmarn måske også længere. Dog kunne kontakt
 til det nordvestlige tyskland og omgivelser være et argument for
 Femern forbindelsen.
 En sådan fast forbindelse
 > ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
 > over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
 Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.
            
             |  |  | 
  Per Rønne (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  04-06-07 13:13
 | 
 |  | 
 
            Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.
 En Gedser-Warnemündebro er ikke et seriøst forslag, i hvert fald ikke i
 2007. Men derfor kan det da godt være at der kommer en sådan, om nogle
 årtier.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  cpeter (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : cpeter
 | 
 Dato :  04-06-07 18:40
 | 
 |  | 
 
            On Jun 4, 12:36 am, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 > http://jp.dk/indland/article959006.ece >
 > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > forbindelse.
 Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
 efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
 foregik ved Storebælt.
 Desuden, når/hvis en bro bliver til virkelighhed, så skal der jo fluks
 dannes et selskab til at drive den - a la Øresunsbron, Metroen osv
 osv. Derpå skal bestyrelsen i et sådant selskab besættes. Med hvem ?
 Jo da, afgåede ministre/EU-kommisærer/udvalgsmeldemmer eller blot
 medlemmer af old-boys networket osv.
 Ethvert bare en smule ambitiøst medlem af folketinget må/vil/skal da
 sikre sig et otium til sig selv en gang i fremtiden!!!
            
             |  |  | 
  Poul E Hansen (05-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  05-06-07 15:18
 | 
 |  | 
 
            On 4 Jun., 19:39, cpeter <cphpe...@gmail.com> wrote:
 > On Jun 4, 12:36 am, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 >
 > >http://jp.dk/indland/article959006.ece >
 > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > forbindelse.
 >
 > Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
 > efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
 > foregik ved Storebælt.
 Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
 kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.
 >
 > Desuden, når/hvis en bro bliver til virkelighhed, så skal der jo fluks
 > dannes et selskab til at drive den - a la Øresunsbron, Metroen osv
 > osv. Derpå skal bestyrelsen i et sådant selskab besættes. Med hvem ?
 > Jo da, afgåede ministre/EU-kommisærer/udvalgsmeldemmer eller blot
 > medlemmer af old-boys networket osv.
 >
 > Ethvert bare en smule ambitiøst medlem af folketinget må/vil/skal da
 > sikre sig et otium til sig selv en gang i fremtiden!!!
            
             |  |  | 
  cpeter (05-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : cpeter
 | 
 Dato :  05-06-07 17:26
 | 
 |  | 
 > Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
 > kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.
 Jeg glemte vist at nævne, at DK er et foregangsland på endnu et
 område:  den procentvise budgetoverskridelse på store
 infrastrukturprojekter. I denne disciplin har DK  en verdensrekord,
 hvis man skulle tro skriverierne i pressen fra for en uge eller 14
 dage siden    Samtidigt, i hht samme skriverier, så nærer man en
 indædt modstand mod at implementere de internationalt anerkendte
 metoder, som skulle holde budgetoverskridelsenre indenfor mere
 acceptable rammer.  (jaja , har ikke lige linket , men prøv selv at
 søge) :)
            
             |  |  | 
  El Trabajador (04-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : El Trabajador
 | 
 Dato :  04-06-07 16:41
 | 
 |  |  |  |  | 
  Per Rønne (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  06-06-07 04:16
 | 
 |  | 
 
            El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:
 > "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i
 > news:1180910183.766427.188040@g4g2000hsf.googlegroups.com...
 > > http://jp.dk/indland/article959006.ece > >
 > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > forbindelse.
 > 
 > Se også
 > Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.
 > 
 > http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BYGGERI Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
 man ønsker at kaste grus i maskineriet.
 I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
 Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
 100 milliarder.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Poul E Hansen (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  06-06-07 07:52
 | 
 |  | 
 
            On 6 Jun., 05:15, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > El Trabajador <notrab...@gmail.com> wrote:
 > > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i
 > >news:1180910183.766427.188040@g4g2000hsf.googlegroups.com...
 > > >http://jp.dk/indland/article959006.ece >
 > > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
 > > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
 > > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
 > > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
 > > > forbindelse.
 >
 > > Se også
 > > Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.
 >
 > >http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BY... >
 > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
 > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
 Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
 hvem der kom først.
 >
 > I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
 > Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
 > 100 milliarder.
 I følge linkene bliver Gedser-Rostock-broen billigere. Farvandet er
 ikke så dybt.
            
             |  |  | 
  Per Rønne (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  06-06-07 08:45
 | 
 |  | 
 
            fPoul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
 > > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
 > Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
 > hvem der kom først.
 Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
 skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
  Poul E Hansen (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E Hansen
 | 
 Dato :  06-06-07 12:48
 | 
 |  | On 6 Jun., 09:45, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > fPoul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 >
 > > > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
 > > > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
 > > Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
 > > hvem der kom først.
 >
 > Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
 > skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
 Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
 trafikforsker der kom først med  deres udtalelser om de to projekter.
 
 
 
 |  |  | 
  Per Rønne (06-06-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Rønne
 | 
 Dato :  06-06-07 13:40
 | 
 |  | 
 
            Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:
 > On 6 Jun., 09:45, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
 > > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
 > >
 > > > > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
 > > > > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
 > > > Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
 > > > hvem der kom først.
 > >
 > > Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
 > > skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
 > Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
 > trafikforsker der kom først med  deres udtalelser om de to projekter.
 Det kunne også tænkes at det er en journalist på Politiken, der har
 kontaktet de tre.
 -- 
 Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk |  |  | 
 |  |