|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk~ Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  05-03-06 15:52
 | 
 |  | 
 
            Jeg har idag tilbragt en del tid på KTI i Roskilde, fordi mine børn    skulle køre. Derfor fik jeg mulighed for at betragte scenariet fra dom-
 mertårent og tale med instruktørerne. Ikke mindst forskellen på de
 enkelte dæktyper og -mærker var helt fantastisk at følge fra tårnet.
 Der er en ENORM forskel på dækkenes kvaliteter !
 Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
 nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
 eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
 særdeles markant udmelding.
 I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
 at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
 beviste. Men instruktøren nævnte også, at FDM - som jo var i TV med
 den famøse Carina sommer-/vinterdæktest - efterfølgende har dementeret
 deres afgørelse/opfattelse af brugen. Jvf.instruktøren idag har FDM truk-
 ket sig således, at FDM også mener, vinterdæk er det rigtige i DK !
 Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :) 
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-03-06 16:21
 | 
 |  | Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
 Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i sne...
 
 Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
 
 Mvh
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  OZ7PUS (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OZ7PUS
 | 
 Dato :  05-03-06 19:40
 | 
 |  | 
 "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
 > Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i sne...
 >
 > Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
 >
 > Mvh
 > Morten
 >
 
 
 Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren  og lavbprofil sommerdæk om
 sommeren
 
 Min fatter har en golf 2er  med vinterdæk  og jeg en nissan sunny st.car med
 helårs og kan køre steder hvor han ikke kan  så så meget bedere er vinter
 dæk ikke
 
 OZ3BTO
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-03-06 19:43
 | 
 |  | 
 "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 > news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
 >> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
 >> sne...
 >>
 >> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
 >>
 >> Mvh
 >> Morten
 >>
 >
 >
 > Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren  og lavbprofil sommerdæk om
 > sommeren
 >
 > Min fatter har en golf 2er  med vinterdæk  og jeg en nissan sunny st.car
 > med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan  så så meget bedere er
 > vinter dæk ikke
 
 Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Mogens... (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  05-03-06 19:48
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 
 Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
 hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
 der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
 
 
 
 
 |  |  | 
     Thomas J. (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  06-03-06 11:15
 | 
 |  | Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
 <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 
 >
 >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 >
 >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
 >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
 >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
 
 Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
 
 Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 
 Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
      Steen Schmidt (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Schmidt
 | 
 Dato :  06-03-06 15:41
 | 
 |  | Thomas J. wrote:
 
 > Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 > skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 >
 > Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 
 Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte til?
 
 Mvh
 Steen
 
 
 |  |  | 
       Thomas J. (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  06-03-06 16:26
 | 
 |  | Den 06 Mar 2006 14:40:36 GMT sendte "Steen Schmidt"
 <sschmidt@nospam.dk> følgende røgsignaler:
 
 >Thomas J. wrote:
 >
 >> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 >> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 >>
 >> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 >
 >Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte til?
 
 En anden aftenskole, hvorfor ?
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
        Steen Schmidt (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Schmidt
 | 
 Dato :  06-03-06 22:46
 | 
 |  | Thomas J. wrote:
 
 > > Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte
 > > til?
 >
 > En anden aftenskole, hvorfor ?
 
 Nu går jeg desværre ikke på aftenskole, så gider du forklare hvad det
 har med mit spørgsmål at gøre?
 
 Mvh
 Steen
 
 
 |  |  | 
         Thomas J. (07-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  07-03-06 09:39
 | 
 |  | Den 06 Mar 2006 21:45:51 GMT sendte "Steen Schmidt"
 <sschmidt@nospam.dk> følgende røgsignaler:
 
 >> > Hmm, nu når mine vinterdæk er 205 mm brede, hvad skal jeg så skifte
 >> > til?
 
 Du svarer på mit indlæg vedr. 195 mm bredde for sommerdæk, med at dine
 vinterdæk er 205 mm, og hvad du så skal skifte til ?
 
 Du har jo allerede skiftet til vinterdæk om vinteren, så hvorfor
 spørger du ?
 
 Men okay, here goes:
 Skift til sommerdæk, når det ikke er vinter længere (tænk at det
 skulle være nødvendigt at uddybe).
 
 Dette er selvfølgelig kun ment som en retningslinie, da du kan køre
 med vinterdæk året rundt (ikke at dét er en god idé).
 
 Men du er da velkommen til at uddybe hvad du ikke forstod i mit
 forrige indlæg ?
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
   Brian S Jensen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  05-03-06 23:11
 | 
 |  | 
 "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 > news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne !!
 >> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
 >> sne...
 >>
 >> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
 >>
 >> Mvh
 >> Morten
 >>
 >
 >
 > Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren  og lavbprofil sommerdæk om
 > sommeren
 >
 > Min fatter har en golf 2er  med vinterdæk  og jeg en nissan sunny st.car
 > med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan  så så meget bedere er
 > vinter dæk ikke
 >
 > OZ3BTO
 >
 
 Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
 kan jo ikke bruges til meget
 
 Mvh.
 Brian S Jensen - Vinterdæk er et must !
 
 
 
 
 |  |  | 
    Klaus G. (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus G.
 | 
 Dato :  06-03-06 05:30
 | 
 |  | 
 
            > Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
 > kan jo ikke bruges til meget
 >
 Hvorfor er der en forskel på to forskellige biler, hvis de har samme
 størrelse dæk på? Hvis vi siger at bilens frihøjde er den samme, og bilerne
 vejer ca. det samme?
 -- 
 Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk |  |  | 
     OZ7PUS (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OZ7PUS
 | 
 Dato :  06-03-06 18:42
 | 
 |  | 
 "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:440bbab4$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
 >> kan jo ikke bruges til meget
 >>
 > Hvorfor er der en forskel på to forskellige biler, hvis de har samme
 > størrelse dæk på? Hvis vi siger at bilens frihøjde er den samme, og 
 > bilerne
 > vejer ca. det samme?
 >
 >
 > -- 
 > Klaus G. / Seth-Enoch
 >
 > www.seth-enoch.dk >
 >
 Ved ikke om dækkene har samme rulle omkreds .. men bredden er  umiddelbart 
 det samme  og vægten  er oss næsten det samme
 OZ3BTO 
            
             |  |  | 
    OZ7PUS (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OZ7PUS
 | 
 Dato :  06-03-06 18:41
 | 
 |  | 
 "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:440b6201$0$108$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:440b307a$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> "Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:440b0202$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>> Vil lige tilføje at jeg må erkende at Vinterdæk er merkant bedre i sne
 >>> !!
 >>> Jeg har på min fået-i-bytte golf vinterdæk, og den er bare stabil i
 >>> sne...
 >>>
 >>> Så fra nu af kører jeg kun med vinterdæk om vinteren..
 >>>
 >>> Mvh
 >>> Morten
 >>>
 >>
 >>
 >> Holder mig stadig til Helårsdæk om vinteren  og lavbprofil sommerdæk om
 >> sommeren
 >>
 >> Min fatter har en golf 2er  med vinterdæk  og jeg en nissan sunny st.car
 >> med helårs og kan køre steder hvor han ikke kan  så så meget bedere er
 >> vinter dæk ikke
 >>
 >> OZ3BTO
 >>
 >
 > Måske det var en ide at sammenligne dækkene på 2 ENS biler - det andet
 > kan jo ikke bruges til meget
 >
 > Mvh.
 > Brian S Jensen - Vinterdæk er et must !
 >
 
 
 Nu er der jo oss en kæmpe forskel på Nissan Sunny st.car og en golf2er ..
 ermh ........
 
 Anyways burde  den med vinterdæk stå bedere fast  som den der har helårs dæk
 på
 Men sådan er det bare ikke
 
 OZ3BTO
 
 
 
 
 |  |  | 
  Basil (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basil
 | 
 Dato :  05-03-06 16:22
 | 
 |  | Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
 <3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:
 
 > Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 > debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
 
 Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul
 stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden
 nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro
 2500.
 Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk
 som bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
 Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
 Kai
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brizz (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  05-03-06 20:30
 | 
 |  | 
 
            Basil skrev:
 > Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse 
 > <3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:
 > 
 >> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 >> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
 > 
 > 
 > Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul 
 > stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden 
 > nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro 
 > 2500.
 > Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk 
 > som bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
 > Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
 > Kai
 > 
 > 
 Hvis der står M+S på siden er det ikke et helårs dæk men et vinter dæk. 
 M=mud og S=snow.
 -- 
 Mvh Brian
www.fotob.dk Venimus Conglaciati Vicimus
 76°32'11,47" N - 68°44'41,89" W
            
             |  |  | 
   Basil (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basil
 | 
 Dato :  06-03-06 16:18
 | 
 |  | Brizz skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
 <440b3d22$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>:
 > Basil skrev:
 >> Mogens... skrev d. 05-03-2006 i meddelelse
 >> <3WCOf.47148$d5.203715@newsb.telia.net>:
 >>
 >>> Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 >>> debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
 >>
 >>
 >> Jeg har aldrig haft lysten eller muligheden for at kunne have 4 hjul
 >> stående grundet lejlighed på 3. sal, men skiftede for et par uger siden
 >> nogen fine dæk ud med nogen finere M+S dæk, mener de hedder Conti Euro
 >> 2500.
 >> Jeg er chokeret over hvor stor forskel der er på dem, det er fantastisk som
 >> bilen pludselig kan sættes i gang, og standse igen.
 >> Min næste nye bil skal leveres med helårsdæk, det er helt sikkert !
 >> Kai
 >>
 >>
 > Hvis der står M+S på siden er det ikke et helårs dæk men et vinter dæk. M=mud
 > og S=snow.
 
 Det har du vist ret i.
 De står sikkert fint fast når solen skinner, eller hur ?
 Kai
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas J. (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  05-03-06 16:27
 | 
 |  | Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
 <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 
 >Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
 >nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
 >eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
 >særdeles markant udmelding.
 >
 >I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
 >at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
 >beviste.
 
 Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 
 Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
  Flemming Kanstrup (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Flemming Kanstrup
 | 
 Dato :  05-03-06 16:44
 | 
 |  | > Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 > hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 >
 > Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 >
 > --
 
 Jomen kørestil er én ting - en anden ting er (som jeg ikke synes er blevet
 nævnt i denne post) er at der skal være sne på kørebanen for at man kan
 retfærdiggøre vinterdæk. Jeg har selv sommerdæk på propellen og den står da
 ikke specielt godt fast i sneføre - og derfor bliver den da også stående de
 dage hvor der er rigtigt meget snevejr (fruen har den på arbejde).
 
 Jeg vil dog godt indrømme, at næste vinter tror jeg vi sætter vinterdæk på
 16" reservehjulene.
 
 - FK
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  05-03-06 18:46
 | 
 |  | 
 
            "Flemming Kanstrup" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse
 news:440b0741$0$24309$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 [KLIP]
 >
 > Jomen kørestil er én ting - en anden ting er (som jeg ikke synes er blevet
 > nævnt i denne post) er at der skal være sne på kørebanen for at man kan
 > retfærdiggøre vinterdæk.
 Der tager du nu fejl - synes jeg.
 Sådan en frostklar morgen med rimfrost på kørebanen er de uundværlige.
 I hvert fald på en halvanden tons tung baghjulstrukket tysker    Uden vinterdæk minder min MB mest af alt om noget fra Bambi & Stampe. Med
 vinterstøvler på er der ingen der kommer ud af krydset før mig    >Jeg har selv sommerdæk på propellen og den står da
 > ikke specielt godt fast i sneføre - og derfor bliver den da også stående
 de
 > dage hvor der er rigtigt meget snevejr (fruen har den på arbejde).
 >
 Det synes jeg er en klog beslutning. Den var der nogle (mange) flere der
 skulle tage.
 > Jeg vil dog godt indrømme, at næste vinter tror jeg vi sætter vinterdæk på
 > 16" reservehjulene.
 >
 Det er jeg sikker på du bliver glad for. Husk nu at købe nogen ordentlige
 vinterdæk (og jeg ved at jeg her lægger hovedet på blokken fordi der er lige
 så mange meninger som mennesker om hvad der er *ordentlige* vinterdæk).
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxachauffør i Næstved
            
             |  |  | 
  Mogens... (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  05-03-06 16:46
 | 
 |  | 
 "Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
 skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...
 
 > Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 > hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 
 Som andre skriver er forskellen markant - til fordel for vinterdæk
 idag atter testet og bevist på KTI...
 
 > Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 
 Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
 når du vlæger at køre på sommerdæk !
 
 
 
 
 |  |  | 
   jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 16:52
 | 
 |  | "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
 
 >Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
 >når du vlæger at køre på sommerdæk !
 
 Here we go again ;)
 
 Det kommer jo i bund og grund an på underlaget.
 
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik B. (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  05-03-06 19:22
 | 
 |  | <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:a72m02lqtt0sp10v6q4t523scjt0mp50o9@dtext.news.tele.dk...
 > "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
 >
 >>Så skal du ifølge instruktøren på KTI ikke bevæge dig over 60 km/t
 >>når du vlæger at køre på sommerdæk !
 >
 > Here we go again ;)
 >
 > Det kommer jo i bund og grund an på underlaget.
 
 Netop!! Og ikke som Thomas skriver: Kørestil...
 
 --
 -----------------------------
 Knald & Luffe - Dét rykker!
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars [6710] (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars [6710]
 | 
 Dato :  05-03-06 17:08
 | 
 |  | 
 
            Thomas J. wrote:
 > Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 > hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 > 
 > Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 > 
 Jamen fint nok    Bare du så kender din og dækkenes begrænsning i glat føre og evt bliver 
 hjemme når det er slemt    Så bliver vi andre der har "ofret en formue" på nye vinterdæk nemlig 
 ikke forsinket    (Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)
 -- 
 Med venlig hilsen
 Lars Hørlyck Sørensen
            
             |  |  | 
   jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 17:11
 | 
 |  | 
 
            "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev :
 >Så bliver vi andre der har "ofret en formue" på nye vinterdæk nemlig 
 >ikke forsinket    Jeg ville da også ønske at alle dem med forhjulstræk kunne blive
 hjemme, i stedet for at smide deres biler alle mulige steder straks
 det er glat 
 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
 (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
 >(Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)
 samme her....
 -- 
 jan@stevns.net 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på 
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
            
             |  |  | 
    Mogens... (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  05-03-06 17:19
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...
 
 > Jeg ville da også ønske at alle dem med forhjulstræk kunne blive
 > hjemme, i stedet for at smide deres biler alle mulige steder straks
 > det er glat
 > 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
 > (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
 >(Det sidste var skrevet med et meget stort glimt i øjet...)
 
 Og hvor mange forhjulstrækker kører der liiige ift. baghjulstræk?
 Forholdsvis mange -> derfor...
 
 
 
 
 |  |  | 
     jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 17:52
 | 
 |  | "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
 
 >Og hvor mange forhjulstrækker kører der liiige ift. baghjulstræk?
 >Forholdsvis mange -> derfor...
 
 mjoehhhh ....
 
 Nu har fruen og jeg talt biler de sidste par dage her i det
 sydsjæLLandske - og har talt 105 biler, der røg i grøften / parkerede
 alternativ - vi kører jo som bekendt begge med træk i den rigtige ende
 
 I nat, på vejen ned til Klarskov føg det om ørene på os, både med sne,
 og biler ...
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  05-03-06 18:15
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...
 
 
 > 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
 > (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
 >
 Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis
 den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har ikke
 færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud. Min
 næste bil skal have ESP.
 
 
 
 
 |  |  | 
     Sune (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune
 | 
 Dato :  05-03-06 18:41
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:440b1c66$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 > news:d83m02t2e17lpjedklmnnn82phcbqqmq2r@dtext.news.tele.dk...
 >
 >
 >> 99% af alle de biler jeg ser ligge i grøften, eller parkere alternativ
 >> (se billedet på gruppens hjemmeside) - er forhjulstrukne ;)
 >>
 > Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis
 > den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har
 > ikke færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud.
 > Min
 
 Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
 eller lign.
 
 > næste bil skal have ESP.
 
 Det fungerer som en drøm. Det er den første vinter jeg har det på bilen, og
 jeg er overrasket over, at det virker så godt.
 Har også prøvet det på KTI, men ude i virkligheden i denne vinter viser det
 rigtigt sin værdi.
 
 vh Sune
 Peugeot 307 med vinterdæk og ESP
 
 
 
 
 
 |  |  | 
      Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  05-03-06 19:05
 | 
 |  | 
 "Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:440b22a9$0$2090>
 > Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
 > eller lign.
 >
 
 Har jeg, "kursus i avanceret køreteknik" på Ring Djurs.
 
 >> næste bil skal have ESP.
 >
 > Har også prøvet det på KTI, men ude i virkligheden i denne vinter viser
 > det rigtigt sin værdi.
 >
 Et er teori, øvelser, noget andet virkeligheden. Blev sgu' taget med
 bukserne nede, da saltvognen ikke var hurtig nok ude på E20, det var held
 der ikke skete noget - snurre den, snurre den, og man kan bare vente på
 "knaldet".
 
 
 
 
 |  |  | 
      Henrik Stidsen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  05-03-06 20:48
 | 
 |  | 
 
            Sune was thinking very hard :
 >> Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og hvis 
 >> den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister har ikke 
 >> færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som skrider ud. Min
 > Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI eller 
 > lign.
 Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man 
 faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både 
 forhjul og baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et 
 kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom 
 det er svært at lave isglat vej om sommeren...
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard
            
             |  |  | 
       Jørgen M. Rasmussen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  05-03-06 21:14
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 
 - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom
 > det er svært at lave isglat vej om sommeren...
 >
 Nej, der er forskel på hvornår det er leg/ alvor, forberedt/ overrasket,
 been there :(.
 
 
 
 
 |  |  | 
       Sune (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sune
 | 
 Dato :  05-03-06 21:19
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.2ce07d6303914317.34878@news.hs235.dk...
 > Sune was thinking very hard :
 >>> Hvilket uden tvivl skyldes at der er den %-fordeling i vognparken. Og
 >>> hvis den var omvendt, vil det ikke ændre en tøddel, for 99% af bilister
 >>> har ikke færdigheder til at "redde" den - uanset hvilken ende som
 >>> skrider ud. Min
 >
 >> Nej, og derfor kan det kun anbefales alle at deltage i et kursus på KTI
 >> eller lign.
 >
 > Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man
 > faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både forhjul
 > og baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et
 
 Det er rigtigt, men jeg tænkte også mest på dem der ikke har været det,
 fordi det ikke var et lovkrav da de tog kørekort.
 
 Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man
 har fået noget rutine. Og så i egen bil.
 På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de
 lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.
 
 > kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom
 > det er svært at lave isglat vej om sommeren...
 
 Det fungerer nu udemærket. Banen har en epoxybelægning, der bliver
 stjerneglat når den bliver oversprøjtet med vand. Det virker også fint om
 sommeren. Belægningen bliver slidt og skal ind i mellem skiftes og det er
 hamrende dyrt, men KTI har altid en frisk belægning der altid fungerer.
 
 vh Sune
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henrik Stidsen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  05-03-06 21:46
 | 
 |  | 
 
            Sune pretended :
 >> Glatbanekursus er lovpligtigt når man tager kørekort - og der lærer man 
 >> faktisk lige præcis hvordan man håndterer udskridninger med både forhjul og 
 >> baghjul. Så alle der tager kørekort i dag får sådan et
 > Det er rigtigt, men jeg tænkte også mest på dem der ikke har været det, fordi 
 > det ikke var et lovkrav da de tog kørekort.
 Hvornår blev det indført ? Har en fornemmelse af at det ikke er 
 voldsomt mange år siden, så du har nok ret i at der er forholdsvist 
 mange der kører rundt uden at have været på sådan et kursus.
 > Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man 
 > har fået noget rutine. Og så i egen bil.
 Ja - i egen bil betyder jo at man lærer hvordan ens egen bil reagerer 
 og ikke bare en tilfældig bil.
 > På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de 
 > lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.
 Da jeg var på glatbane var der også nogen af dem der var på kursus i 
 egen bil - de måtte køre 70 på returbanen hvor vi måtte køre 40, kan 
 forestille mig øvelserne bliver lavet ved tilsvarende større hastighed 
 også.
 >> kursus - men det er nok desværre med stor forskel i kvaliteten eftersom det 
 >> er svært at lave isglat vej om sommeren...
 > Det fungerer nu udemærket. Banen har en epoxybelægning, der bliver 
 > stjerneglat når den bliver oversprøjtet med vand. Det virker også fint om 
 > sommeren. Belægningen bliver slidt og skal ind i mellem skiftes og det er 
 > hamrende dyrt, men KTI har altid en frisk belægning der altid fungerer.
 Okay, troede egentlig bare det var normal asfalt. Da jeg var der var 
 det i december måned, mega koldt og der var et tykt lag is på banen - 
 så det var næsten for glat til at være realistisk, jeg skal i hvert 
 fald ikke ud at køre på så glat en vej hvis jeg på nogen måder kan 
 undgå det (nedbremsning, med ABS, fra ~30km/t - 80 meter - 120 meter 
 uden ABS!)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ This is not an automated signature. I type this in to the bottom of 
 every message.
            
             |  |  | 
         Klaus D. Mikkelsen (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  06-03-06 07:50
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skriver:
 > 
 > Hvornår blev det indført ? Har en fornemmelse af at det ikke er
 > voldsomt mange år siden, så du har nok ret i at der er forholdsvist
 > mange der kører rundt uden at have været på sådan et kursus.
 Jeg var på glatførekursus, min søster var ikke. Jeg tog kørekort i 1990
 hun gjorde i 1988.
 Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
        jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 22:24
 | 
 |  | "Sune" <formel999@hotmail.com> skrev :
 
 >Men det er altid en god ide at tage et efteruddannelseskursus efter, at man
 >har fået noget rutine. Og så i egen bil.
 
 Klart.
 
 Har man så "ikke tid" - er der jo ikke noget der forbyder en at lege
 på livet løs ;)
 
 Jeg kan ihvetfald ikke dy mig, når det er glat -  rundt hjørner, tages
 da helst på speederen ...
 
 >På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end på de
 >lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.
 
 Så skal du prøve med en Bus/tankvogn ...  *det* er spas ;)
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
         Uffe Ravn (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  06-03-06 01:07
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net wrote:
 >> På efteruddannelseskurserne må du også køre væsentlig hurtigere, end
 >> på de lovpligtige kurser og det giver en helt anden oplevelse.
 >
 > Så skal du prøve med en Bus/tankvogn ...  *det* er spas ;)
 4 kodeord:
  KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse   )))
 På den anden side, når man har set en sættevognstrækker lette den ene side
 med 40-50 cm. får man lidt respekt for det.
 Der gik en times tid og noget kaffe, før de 2 i trækkeren havde
 tilværmelsesvis normal hjerterytme igen.
 Mvh. Uffe Ravn
            
             |  |  | 
          jan@stevns.net (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  06-03-06 07:37
 | 
 |  | 
 
            "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
 >4 kodeord:
 > KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse   )))
 Jeg kan kode det ned til 1 ord : Brormanden 
 SIdste han var på "efteruddannelse" - fik instruktøren et pjosk 
 (Gu' ved om det er det Guldmann hentyder til ?)
 -- 
 jan@stevns.net 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på 
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
            
             |  |  | 
           Finn Guldmann (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  06-03-06 12:32
 | 
 |  | 
 
            jan@stevns.net skrev:
 >> 4 kodeord:
 >> KTI, tankvogn, glatbakke og slingrebremse   )))
 > Jeg kan kode det ned til 1 ord : Brormanden 
 > SIdste han var på "efteruddannelse" - fik instruktøren et pjosk 
 > (Gu' ved om det er det Guldmann hentyder til ?)
 > 
 Hvis han begynder at lave virkelig sjove ting på glatbanen skal det nok 
 være det.    -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
            Anders Majland (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  06-03-06 15:14
 | 
 |  | 
 
            > Hvis han begynder at lave virkelig sjove ting på glatbanen skal det nok 
 > være det.    På bakken man kommer ind på fra siden gælder det da om at snore flest muligt 
 omgange - _og_ komme ud i bunden med den rigtige ende fremad    /A - der kun har prøvet glatbane i en 12t mercer 
            
             |  |  | 
     Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  05-03-06 18:50
 | 
 |  | 
 
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:440b1c66$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 [KLIP]
 > Min næste bil skal have ESP.
 >
 Hvilket også er noget nær den bedste bilopfindelse siden hjulet.
 Ville under ingen omstændigheder undvære det på taxaen. Har det desværre
 ikke på privaten, men så kan man jo muntre sig på vej til og fra arbejde    Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da det
 kom frem.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxachauffør i Næstved
            
             |  |  | 
      jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 19:12
 | 
 |  | "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :
 
 >Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da det
 >kom frem.
 
 Mon ikke det mest skyldtes at "man" kom til at kende til det, da
 Mercedes *måtte' montere det på deres væltepeter ?
 
 "man" som i folk flest
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
       Ole Gaarde Kristense~ (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~
 | 
 Dato :  05-03-06 20:42
 | 
 |  | <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 news:ieam02piholg3jvk5cu37quum3c2h2sg0v@dtext.news.tele.dk...
 > "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :
 >
 > >Og tænk at nogen slog det hen som noget nymodens pjat uden betydning da
 det
 > >kom frem.
 >
 > Mon ikke det mest skyldtes at "man" kom til at kende til det, da
 > Mercedes *måtte' montere det på deres væltepeter ?
 >
 > "man" som i folk flest
 
 Jo det tror jeg faktisk du har ret i. Der kunne man jo pludselig se i
 prime-time hvad det betød.
 
 --
 Med venlig hilsen
 Ole Gaarde Kristensen
 Taxachauffør i Næstved
 
 
 
 
 |  |  | 
        jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 22:22
 | 
 |  | "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev :
 
 >Jo det tror jeg faktisk du har ret i. Der kunne man jo pludselig se i
 >prime-time hvad det betød.
 
 Hehe -  det var et svært sjovt syn :)
 
 Og selvfølgelig var de arrogante tyskere fremme i skoene med at det
 var testerne der fejlede og ikke bilen.
 
 (MB er vist ikke helt så kæphøje mere - også sådan lige historien med
 taxaerne in mente ;)
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
  Jan (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  05-03-06 19:16
 | 
 |  | 
 "Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
 skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...
 > Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
 > <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 >
 
 > Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 > hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 >
 > Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 
 Fint nok. Når du nu en dag ikke lige får bremset tids nok, så har du jo
 sikkert helt ren samvittighed...
 
 Har selv en kvindelig bekendt, som blev alvorligt invalideret af idiot, som
 kørte med vinterdæk i juli måned - hvilket er ligeså slemt. Han kunne
 ligesom ikke standse, og torpederede hendes bil bagfra. Om der var
 bremsespor - YES - så flotte, men friktionen kneb det med.
 
 vh/Jan
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Anders Majland (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  06-03-06 15:16
 | 
 |  | > Har selv en kvindelig bekendt, som blev alvorligt invalideret af idiot,
 > som kørte med vinterdæk i juli måned - hvilket er ligeså slemt. Han kunne
 > ligesom ikke standse, og torpederede hendes bil bagfra. Om der var
 > bremsespor - YES - så flotte, men friktionen kneb det med.
 
 Var det ikke farten der bare var for høj ?
 Jeg synes normalt at FDM mf. siger at eneste ulempe ved vinterdæk om
 sommeren er for stort et slid
 
 /A
 
 
 
 
 |  |  | 
  jan@stevns.net (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-03-06 19:52
 | 
 |  | Thomas J. <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
 skrev :
 
 >Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 
 Kørestilen er nok ret ligegyldig - mere vigtigt er det at kunne aflæse
 underlaget/bilens reaktioner ;)
 
 (Kan man ikke det - er man på skideren uanset dækvalg)
 
 
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  05-03-06 23:13
 | 
 |  | 
 "Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> 
 skrev i en meddelelse news:9l0m021h8sg37rf8p69poca2s0ibrbrhvo@4ax.com...
 > Den Sun, 05 Mar 2006 14:51:43 GMT sendte "Mogens..."
 > <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 >
 >>Efter kørslen fik vi en lang snak med een af instruktørerne om oven-
 >>nævnte forskel på dækkenes kvalitet. Ikke mindst brugen af sommer-
 >>eller vinterdæk blev debatteret, og i den forbindelse kom han med en
 >>særdeles markant udmelding.
 >>
 >>I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
 >>at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
 >>beviste.
 >
 > Og jeg bliver ved med at køre med sommerdæk året rundt og så kan
 > hylerne råbe og skrige så tosset de vil.
 >
 > Jeg ved hvad der passer til min kørestil.
 >
 > -- 
 > Thomas J.
 Ja, nogle VIL bare ikke lytte til fornuft    Så god tur - bare du ikke ramler ind i uskyldige trafikanter
 Mvh.
 Brian S Jensen 
            
             |  |  | 
   Thomas J. (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  06-03-06 11:03
 | 
 |  | 
 
            Den Sun, 5 Mar 2006 23:13:15 +0100 sendte "Brian S Jensen"
 <m3m5@hotmail.com> følgende røgsignaler:
 >Ja, nogle VIL bare ikke lytte til fornuft    >
 >Så god tur - bare du ikke ramler ind i uskyldige trafikanter
 Mange tak, mine sommerdæk er så gode at ABS'en endnu ikke har været i
 aktion i denne vinter endnu, og jo jeg kører også i sne.
 Men fordelen er at jeg kører på de større veje hvor der er
 saltet/skrabet.
 Men i øvrigt så har jeg tidligere kørt med vinterdæk, og jeg kan sandt
 for dyden ikke gennemskue fordelene. Der hvor der var sne, kunne jeg
 sagtens få vinterdækkene til at opgive bare ved at jokke speederen
 ned.
 Det er det samme med mine Hankook sommerdæk, hvis jeg accelerer opad
 bakke i 2. gear, og pludselig træder speederen ned, trækker den op til
 ca. 3000 o/min. (stadig med fuld friktion), og så begynder de at
 slippe vejgrebet.
 Men det er jo det tossede ved vores samfund:
 Alle tror at teknologien kan sætte naturkræfterne ud af spillet.
 Så selvom der ligger sne på vejene, så skal der køres som på en varm
 sommerdag (130 km/t på landevejen og 170 km/t på motorvejen).
 Jeg kører det man må +10% og det gælder både sommer og vinter, og jeg
 har endnu aldrig været i en situation, der gav anledning til panik.
 Jeg har nemlig evnen til ikke bare at læse trafikken 400-500 m fremad,
 men også til løbende at tage højde for konsekvenserne af "idioternes"
 kørsel.
 Det er sådan et trick man lærer når man kører 45-knallert.
 I skulle prøve det en skønne dag. I starten sveder man når man er nået
 frem, men efterhånden kan man "se" den nøjagtige rute foran sig når
 man kører. Så man tænker ikke bevidst over at nu skal man passe på
 bilen ved sidevejen. Man gør det bare.
 Men det er sgu svært at forklare.
 -- 
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
            
             |  |  | 
    BJ (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  06-03-06 11:15
 | 
 |  | 
 "Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
 skrev i en meddelelse news:4s0o02lurnrgqoft8m9jdgj04acu4o5ar7@4ax.com...
 
 KLIP
 
 > Men i øvrigt så har jeg tidligere kørt med vinterdæk, og jeg kan sandt
 > for dyden ikke gennemskue fordelene. Der hvor der var sne, kunne jeg
 > sagtens få vinterdækkene til at opgive bare ved at jokke speederen
 > ned.
 
 Hvad havde du da forventet ... asfalt, sne, is og gammelt ispapir sprøjtende
 ud fra de trækkende hjul/dæk..?..:)
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  05-03-06 17:03
 | 
 |  | 
 
            Mogens... wrote:
 SNIP
 > Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 > debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
 HOV HOV.
 Du sælger da ikke dæk, hvordan kan du så skrive det...?      -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
  Henrik Stidsen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  05-03-06 17:08
 | 
 |  | 
 
            Mogens... presented the following explanation :
 > I DK bør alle - som i Sverige - skifte til vinterdæk i efteråret. Andet er
 > at gamble med sikkerheden - hvilket dagens kørsel på KTI atter engang
 > beviste.
 Hvad så med helårsdæk ? er de ikke udemærkede til daglig brug ?
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
             |  |  | 
  Uffe Ravn (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  05-03-06 21:30
 | 
 |  | 
 
            Mogens... wrote:
 >Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk idag aflivet !
 Jeg er ked af at sige det Mogens, men jeg tror at dit indlæg, netop har
 bidraget til det modsatte af den i emnefeltet nævnte påstand    -- 
 Mvh. Uffe Ravn
 På pigdæk
            
             |  |  | 
  Ukendt (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-03-06 11:43
 | 
 |  | 
 "Uffe Ravn" <mailto:uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse 
 "Re: Så blev debaten om sommer- eller vinterdæk idag aflivet !"
 > Jeg er ked af at sige det Mogens, men jeg tror at dit indlæg, netop har
 > bidraget til det modsatte af den i emnefeltet nævnte påstand    OK, men hvis en erfaren leder fra KTI stiller sig op foran
 et antal håbefulde unge bilister og siger, at FDM's un-
 dersøgelse er af FDM trukket tilbage, fordi den viste noget
 forkert, bør det ha' en vis effekt, IMO. 
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)
 -- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk |  |  | 
   alexbo (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  06-03-06 12:10
 | 
 |  | 
 <Mogens skrev
 > OK, men hvis en erfaren leder fra KTI stiller sig op foran
 > et antal håbefulde unge bilister og siger, at FDM's un-
 > dersøgelse er af FDM trukket tilbage, fordi den viste noget
 > forkert, bør det ha' en vis effekt, IMO.
 
 Det har det da også, jeg gik f.eks ind på FDM´s hjemmeside for at finde
 noget om denne tilbagetrækning, det lykkedes ikke.
 Jeg fandt ingenting om denne test, hvad handlede det hele om.
 
 Jeg undrede mig egentligt over at denne erfarne leder, dels slog alle over
 een kam, som om danske bilister har stort set ens vilkår for vinterkørsel.
 Dels blandede Sverige ind i sagen, hvad svenskerne gør er da fuldstændigt
 ligegyldigt, men han mener måske at forholdene i DK og SV er nogenlunde ens.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brian (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  05-03-06 21:44
 | 
 |  | 
 
            Mogens... wrote:
 > Jeg synes liiige, jeg ville nævne det - ikke mindst efter den ophedede
 > debat, der har været hér i gruppen om emnet..... :)
 Nå... hvad skal vi så diskutere til November ?
   /Brian 
            
             |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  06-03-06 12:26
 | 
 |  | 
 Thomas J. wrote:
 > Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
 > <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 >
 > >
 > >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 > >
 > >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
 > >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
 > >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
 >
 > Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
 >
 > Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 > skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 >
 > Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 Hvor meget kører du om året ?
 3.000 km ?
 Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?
 -- 
 Christian
www.yee-haw.dk |  |  | 
  Thomas J. (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  06-03-06 16:23
 | 
 |  | Den 6 Mar 2006 03:25:38 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
 <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
 
 >
 >Thomas J. wrote:
 >> Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
 >> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 >>
 >> >
 >> >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 >> >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> >
 >> >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 >> >
 >> >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
 >> >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
 >> >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
 >>
 >> Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
 >>
 >> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 >> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 >>
 >> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 >
 >Hvor meget kører du om året ?
 >3.000 km ?
 
 ca. 16.000 km.
 
 >Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?
 
 Vestsjælland. Slagelse.
 
 Jeg var f.eks. lige nede og handle mens der lå fastkørt sne på de
 mindre villeveje. Selvom det gik opad bakke et par stedet, var der
 ingen hjulspin. Havde jeg jokket speederen i bund ville dækkene have
 mistet vejgrebet. Det samme med nedbremsninger....ingen behov for ABS.
 Hvis jeg derimod klodsede bremsen i, ville ABS'en komme på arbejde.
 
 Men nu ved jeg ikke hvordan det er i de øvrige NG-medlemmers biler,
 men i en Hyundai Getz har pedalerne mere end 2 positioner (sluppet og
 trådt i bund). Rattet kan ligeledes drejes som man ønsker det og i det
 tempo man har lyst til.
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (07-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  07-03-06 11:18
 | 
 |  | 
 Thomas J. wrote:
 > Den 6 Mar 2006 03:25:38 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
 > <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
 >
 > >
 > >Thomas J. wrote:
 > >> Den Sun, 05 Mar 2006 18:48:15 GMT sendte "Mogens..."
 > >> <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> følgende røgsignaler:
 > >>
 > >> >
 > >> >"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 > >> >news:440b3136$0$84022$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >> >
 > >> >> Lyder da underligt at lamellerne ikke skulle have nogen effekt
 > >> >
 > >> >Jep - min BMW har splinternye vinterdæk, og det er helt vildt,
 > >> >hvad den kravler igennem med dé dæk. Især vor indkørsel,
 > >> >der skråner, er "morsom" at bestige med bilen...
 > >>
 > >> Og sådan en BMW har sikkert også brede dæk ab fabrik, ikke sandt ?
 > >>
 > >> Mystery solved, har man mere end 195 mm bredde på dækkene "skal" man
 > >> skifte til fra sommer- til vinterdæk om vinteren.
 > >>
 > >> Under den bredde er det ikke strengt nødvendigt at skifte.
 > >
 > >Hvor meget kører du om året ?
 > >3.000 km ?
 >
 > ca. 16.000 km.
 >
 > >Hvor kører du henne ? Rådhuspladsen og Kongens Nytorv ?
 >
 > Vestsjælland. Slagelse.
 >
 > Jeg var f.eks. lige nede og handle mens der lå fastkørt sne på de
 > mindre villeveje. Selvom det gik opad bakke et par stedet, var der
 > ingen hjulspin. Havde jeg jokket speederen i bund ville dækkene have
 > mistet vejgrebet. Det samme med nedbremsninger....ingen behov for ABS.
 > Hvis jeg derimod klodsede bremsen i, ville ABS'en komme på arbejde.
 >
 > Men nu ved jeg ikke hvordan det er i de øvrige NG-medlemmers biler,
 > men i en Hyundai Getz har pedalerne mere end 2 positioner (sluppet og
 > trådt i bund). Rattet kan ligeledes drejes som man ønsker det og i det
 > tempo man har lyst til.
 Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
 sommerdæk og vinterdæk ?
 Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
 mellem bule og ingen bule.
 -- 
 Christian
www.yee-haw.dk |  |  | 
  Thomas J. (07-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  07-03-06 21:51
 | 
 |  | Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
 <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
 
 
 >Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
 >sommerdæk og vinterdæk ?
 
 Nej.
 
 >Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
 >mellem bule og ingen bule.
 
 Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04
 Yamaha Aerox RR '04
 Sony KDL-S40A11E '06
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-03-06 12:32
 | 
 |  | 
 Thomas J. wrote:
 > Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
 > <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
 >
 >
 > >Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
 > >sommerdæk og vinterdæk ?
 >
 > Nej.
 Tænkte jeg nok.
 > >Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
 > >mellem bule og ingen bule.
 >
 > Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....
 Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.
 -- 
 Christian
www.yee-haw.dk |  |  | 
  Ukendt (08-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-03-06 13:26
 | 
 |  | 
 "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
 
 Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.
 
 Så skal der være skudt pigge i, pigdæk, ellers kun bedre.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian B. Andrese~ (08-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian B. Andrese~
 | 
 Dato :  08-03-06 13:26
 | 
 |  | 
 Thomas J. wrote:
 > Den 7 Mar 2006 02:18:01 -0800 sendte "Christian B. Andresen"
 > <trav@tiscali.dk> følgende røgsignaler:
 >
 >
 > >Har du set tests og undersøgelser som viser forskellen mellem
 > >sommerdæk og vinterdæk ?
 >
 > Nej.
 Tænkte jeg nok.
 > >Forskelle på sne eller is er meget stor, og kan nemt betyde forskellen
 > >mellem bule og ingen bule.
 >
 > Ja, uha hvor vinterdæk står fast på is....
 Meget meget meget bedre end sommerdæk, tro mig.
 -- 
 Christian
www.yee-haw.dk |  |  | 
 |  |