|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Svigtende strøm på batteriet Fra : KE
 | 
 Dato :  05-03-06 12:24
 | 
 |  | Hej,
 
 Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 ganske kraftigt.
 
 Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er heller
 ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 
 Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker som
 om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på
 problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu på
 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt
 bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 
 Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter er
 det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på noget
 af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad der kan
 være af fejlkilder.
 
 /Kenneth
 
 
 
 
 |  |  | 
  Allan Jensen  \(275~ (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Allan Jensen  \(275~
 | 
 Dato :  05-03-06 12:55
 | 
 |  | 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
 
 Nu er der meget forskel på hvor meget en mekaniker lærer og forstår om el -
 og især en generator, så prøv istedet at besøge en autoelektriker - feks på
 det lokale
 Bosch servicecenter.
 
 I mange tilfælde konstateres det i en testbænk - at den indbyggede ergulator
 ikke er i orden -
 og når den er skiftet - så er generator ok igen.
 
 Mvh Allan
 
 så
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  KE (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KE
 | 
 Dato :  05-03-06 13:24
 | 
 |  | Tak for rådet Allan - jeg må se om jeg kan finde en autoelektriker her i
 Helsingør.
 
 
 " Allan Jensen (2750)" <mail@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:440ad1af$0$24219$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 > news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Hej,
 >>
 >> Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 >> ganske kraftigt.
 >>
 >> Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 >> for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 >> bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 >> trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 >> heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >>
 >> Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 >> den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 >> starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 >> som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 >> forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst"
 >> på problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er
 >> nu på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 >> startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget
 >> billigt bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >>
 >> Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 >> bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 >> batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 >> er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 >> noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 >> der kan være af fejlkilder.
 >>
 >> /Kenneth
 >
 > Nu er der meget forskel på hvor meget en mekaniker lærer og forstår om
 > el -
 > og især en generator, så prøv istedet at besøge en autoelektriker - feks
 > på det lokale
 > Bosch servicecenter.
 >
 > I mange tilfælde konstateres det i en testbænk - at den indbyggede
 > ergulator ikke er i orden -
 > og når den er skiftet - så er generator ok igen.
 >
 > Mvh Allan
 >
 > så
 >>
 >>
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Heinrich Frausing (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Heinrich Frausing
 | 
 Dato :  05-03-06 13:03
 | 
 |  | Kører du for det meste småture?
 
 Heinrich
 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  KE (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KE
 | 
 Dato :  05-03-06 13:23
 | 
 |  | Ja, det er nok for det meste småture (under 10 km).
 
 "Heinrich Frausing" <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> skrev i en meddelelse
 news:440ad37d$0$38649$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Kører du for det meste småture?
 >
 > Heinrich
 >
 > "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 > news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >> Hej,
 >>
 >> Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 >> ganske kraftigt.
 >>
 >> Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 >> for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 >> bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 >> trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 >> heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >>
 >> Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 >> den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 >> starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 >> som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 >> forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst"
 >> på problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er
 >> nu på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 >> startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget
 >> billigt bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >>
 >> Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 >> bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 >> batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 >> er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 >> noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 >> der kan være af fejlkilder.
 >>
 >> /Kenneth
 >>
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
   Allan Jensen  \(275~ (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra :  Allan Jensen  \(275~
 | 
 Dato :  05-03-06 14:17
 | 
 |  | Tja - det bestyrker min antagelse om en defekt regulator -
 den har nogle kul som slides - og så opstår problemet ...
 
 min ene VW golf gjorde det samme - med samme trafikmønster som dit -
 men nu er fejlen væk, efter kuren hos en autolektriker .
 Helsingør Auto Elektro ApS
 
 Ole Rømers Vej 6
 3000 Helsingør
 
 Tlf:   4922 1869
 
 
 skulle kunne løse dit problem
 
 
 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 news:440ad817$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Ja, det er nok for det meste småture (under 10 km).
 >
 > "Heinrich Frausing" <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> skrev i en
 > meddelelse news:440ad37d$0$38649$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Kører du for det meste småture?
 >>
 >> Heinrich
 >>
 >> "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 >> news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>> Hej,
 >>>
 >>> Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 >>> ganske kraftigt.
 >>>
 >>> Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og
 >>> fladere, for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt
 >>> batteri i bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok
 >>> strøm til at trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen,
 >>> men det er heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >>>
 >>> Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan
 >>> få den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen
 >>> trækker starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart
 >>> virker som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været
 >>> hos 2 forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se
 >>> "løst" på problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v.
 >>> Jeg er nu på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med
 >>> ekstra stor startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er
 >>> noget billigt bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for
 >>> det.).
 >>>
 >>> Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 >>> bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 >>> batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen
 >>> efter er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt
 >>> check på noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et
 >>> bud på hvad der kan være af fejlkilder.
 >>>
 >>> /Kenneth
 >>>
 >>
 >>
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Riis Sørensen (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  05-03-06 12:54
 | 
 |  | 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere
 
 Da andre biler ikke har det problem, så må din lide af, at der er en fejl i
 ledningsnettet eller de komponenter der er tilsluttet dette. Det kræver nok
 en ekspert for at finde ud af, hvor.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Menabra (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Menabra
 | 
 Dato :  05-03-06 15:09
 | 
 |  | 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse 
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig 
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere, 
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i 
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at 
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er 
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få 
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker 
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker 
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2 
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på 
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu 
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor 
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt 
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når 
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade 
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter 
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på 
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad 
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
    Hej
    Hermed en liste til fri afbenyttelse :
   http://www.aeb.dk/varksteder.htm    mvh
 > 
            
             |  |  | 
  Ukendt (05-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  05-03-06 16:32
 | 
 |  | 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
 
 
 
 Teori er godt, men målinger er bedre. Prøv at måle ladespændingen over
 batteriet når motoren kører. Den SKAL være mellem 13.5 og 14.5V....hvis den
 er det så fejler din generator INTET....det vil sige du kan evt. også prøve
 at tænde lys m.m. som du plejer under normal kørsel....den skal stadig kunne
 holde spændingen.
 
 Ud fra hvad du siger, så tror jeg faktisk at problemet er at du kører for
 korte ture og at batteriet ikke bliver opladet. Til sidst bliver det ødelagt
 fordi den ikke kan tåle at være afladet ret længe.
 
 Hvis man har en strømtang så kan man måle strømforbruget når alt er slukket
 i bilen...den skulle helst ikke være over en 2-300  mA hvilket er temmelig
 højt. Er strømforbruget højere så må man finde årsagen ved at pille
 sikringer ud ind til man finder strømslugeren
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  KE (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KE
 | 
 Dato :  06-03-06 15:25
 | 
 |  | Tak for alle svarende, dem sætter jeg pris på.
 
 Jeg har lavet en aftale med auto elektrikeren i Helsingør i morgen. Han vil
 lave en indledende måling for at konstatere om der skulle være nogle
 problemer. Umiddelbart mente han dog at det meget vel kunne skyldes mit
 kørselsmønster, og oveni så kører jeg sjældent over 2500,- o/min med bilen.
 Korte ture i lave omdrejninger skulle ikke være nogen super god cocktail for
 batteriet, og det passede meget godt med at batteriet kunne tabe pusten på
 2-3 mdr..
 
 Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere.
 
 Tak skal i have!
 
 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere,
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (06-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  06-03-06 22:31
 | 
 |  | 
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse 
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig 
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere, 
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i 
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at 
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er 
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få 
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker 
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker 
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2 
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på 
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu 
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor 
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt 
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når 
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade 
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter 
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på 
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad 
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 På denne side er der faktisk en del nyttig info om generatorer og det 
 perifere udstyr, nyttig både MC og bilfolk.
http://www.gruby.dk/ac.htm MVH Hans 
            
             |  |  | 
  KE (07-03-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KE
 | 
 Dato :  07-03-06 22:22
 | 
 |  | 
 
            Opdatering:
 Så har bilen været hos autoelektriker og der var ingen fejl andet end at 
 batteriet havde det temmeligt dårligt (og det kan jeg godt skrive under på, 
 da jeg dårligt kunne starte bilen til formiddag med en lånt booster ).
 Så små ture, især her om vinteren, kræver tilsyneladende at man får sig en 
 lader. Ellers skal man ihvertfald ofte ud og køre sig en rimelig omvej.
 Har ellers tidligere lavet jokes med at jeg kunne bruge min gode vens Audi 
 2.4 som start motor til min egen - nu er det sku snart lige ved at blive 
 alvor    Tak for hjælpen alle sammen.
 "KE" <no-spam@thank.you> skrev i en meddelelse 
 news:440aca4f$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej,
 >
 > Jeg har et problem med min Volvo 850 som nu er begyndt at irritere mig 
 > ganske kraftigt.
 >
 > Problemet er at batteriet over en lang periode bliver fladere og fladere, 
 > for til sidst ikke at kunne starte bilen. Når jeg sætter et nyt batteri i 
 > bilen går der ca. 2-3 mdr. hvor der så til sidst ikke er nok strøm til at 
 > trække starteren. Jeg kører ikke vanvittigt meget i bilen, men det er 
 > heller ikke sådan at den holder stille i dagevis.
 >
 > Når bilen efter 2-3 mdr. har så lidt strøm at jeg kun lige akkurat kan få 
 > den igang, så kan jeg tage en tur på 5 minutter hvorefter bilen trækker 
 > starteren uden problemer. Derfor syntes jeg ikke det umiddelbart virker 
 > som om at generatoren ikke kan lade batteriet op. Den har været hos 2 
 > forskellige mekanikere der dog kun lige havde tid til lige at se "løst" på 
 > problemet, og de har ikke konstateret fejl på generator o.s.v. Jeg er nu 
 > på 3. batteri, og dette er et super kvalitets batteri med ekstra stor 
 > startstrøm, så det burde heller ikke være fordi batteriet er noget billigt 
 > bras (det er et anerkendt mærke og jeg gav ca. 1000,- for det.).
 >
 > Min teori er at der må være en elektrisk fejl som aflader batteriet når 
 > bilen holder stille, men det undrer mig dog at bilen hurtigt kan lade 
 > batteriet op så den igen kan trække starteren uden problemer (dagen efter 
 > er det dog samme problem igen). Hvis der er nogen der har lidt check på 
 > noget af det her, så er i meget velkomne til at komme med et bud på hvad 
 > der kan være af fejlkilder.
 >
 > /Kenneth
 > 
            
             |  |  | 
 |  |