|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Motor effekt. Fra : Tue
 | 
 Dato :  26-02-06 15:37
 | 
 |  | Nogle spørgsmål jeg har gået og grublet over...
 
 Når der i specifikationerne til en bil står, at den har 100 hk v.
 4000 omdr./min. og maks. moment på 250 nm v. 2000 omdr./min. og en
 tophastighed på 180 km/t.
 
 Yder motoren så mindre end 100 hk ved 4500 omdr./min?
 
 Er momentet mindre ved 3000 omdr/min. end ved 2000 omdr/min? Er bilen
 så stærkest ved 2000 omdr./min? eller opvejer de ekstra omdr. det
 mindre moment?
 
 Når bilen køre 180 km/t ved 4000 omdr/min.(maks hastighed), vil den
 så kunne køre hurtigere hvis den bliver chiptunet? og vil de ekstre
 hk en chiptuning giver, fremkomme ved samme omdr./min?
 
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-02-06 15:48
 | 
 |  | 
 
            Tue skriver:
 > 
 > Yder motoren så mindre end 100 hk ved 4500 omdr./min?
 Ja
 
 > Er momentet mindre ved 3000 omdr/min. end ved 2000 omdr/min?
 Ja, men hestene større.
 > Er bilen
 > så stærkest ved 2000 omdr./min? eller opvejer de ekstra omdr. det
 > mindre moment?
 Moment er evnen til at sejtrække, heste er evnene til høj hastighed.
 > Når bilen køre 180 km/t ved 4000 omdr/min.(maks hastighed), vil den
 > så kunne køre hurtigere hvis den bliver chiptunet? og vil de ekstre
 > hk en chiptuning giver, fremkomme ved samme omdr./min?
 Du skal vidst til at kigge på effektkurver
www.superchips.co.uk Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
  alexbo (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  26-02-06 17:03
 | 
 |  | 
 "Tue"  skrev
 
 >Når der i specifikationerne til en bil står, at den har 100 hk v.
 >4000 omdr./min. og maks. moment på 250 nm v. 2000 omdr./min. og en
 >tophastighed på 180 km/t.
 >Yder motoren så mindre end 100 hk ved 4500 omdr./min?
 Sandsynligvis, normalt ville der stå maks. 100 hk ved 4000 omdr/min, og så
 er det ved 4000 omdr. den har flest hk.
 
 >Er momentet mindre ved 3000 omdr/min. end ved 2000 omdr/min?
 Ja, det er derfor der står maks moment ved 2000
 
 >Er bilen så stærkest ved 2000 omdr./min?
 Nej, bilen er stærkest ved maks. hk
 
 >eller opvejer de ekstra omdr. det mindre moment?
 Ja, momentet bliver mindre og mindre, men da hk i princippet er moment gange
 omdr., så vil de øgede omdr. mere end opveje det mindre moment, indtil de
 4000 omdr. , så falder momentet så stærkt at de ekstra omdrej. ikke er nok.
 
 >Når bilen køre 180 km/t ved 4000 omdr/min.(maks hastighed), vil den
 >så kunne køre hurtigere hvis den bliver chiptunet?
 Ja, hvis motoren kan tage flere omdr.
 
 >og vil de ekstre hk en chiptuning giver, fremkomme ved samme omdr./min?
 De ekstra hk kommer ved stort set alle omdr, men det er ikke sikkert at
 maks. hk lige rammer 4000 omdr.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  26-02-06 17:20
 | 
 |  | 
 
            >>Er momentet mindre ved 3000 omdr/min. end ved 2000 omdr/min?
 > Ja, det er derfor der står maks moment ved 2000
 Husk at mange moderne biler har maks moment over et spænd på måske 1200 
 o/min. Derfor kan man ikke med sikkerhed kan sige, det er dér, den har mest 
 moment. Nogle gange står der "maks moment fra 1800-3000 o/min" - andre gange 
 bare eet tal - som regel det laveste.
 >>Er bilen så stærkest ved 2000 omdr./min?
 > Nej, bilen er stærkest ved maks. hk
 Ja, når du kan vælge gear - i første gear er bilen stærkest ved 2.000 
 o/min - og det er bilen også i de andre gear...    -- 
 /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  26-02-06 17:15
 | 
 |  | > Når der i specifikationerne til en bil står, at den har 100 hk v.
 > 4000 omdr./min. og maks. moment på 250 nm v. 2000 omdr./min. og en
 > tophastighed på 180 km/t.
 
 > Yder motoren så mindre end 100 hk ved 4500 omdr./min?
 
 Formentlig, ja - som regel opgives effekten, hvor den er højest. Hvis du vil
 accelerere hurtigst muligt, skal du dog alligevel først skifte ved måske
 4.300 o/min. Det handler om mest mulig effekt "over tid" og om at "danse
 omkring effekttoppen".
 
 > Er momentet mindre ved 3000 omdr/min. end ved 2000 omdr/min?
 
 Ikke nødvendigvis - det kan man kun se ved at kigge på momentkurven - i et
 grafisk diagram.
 
 > Er bilen
 > så stærkest ved 2000 omdr./min? eller opvejer de ekstra omdr. det
 > mindre moment?
 
 Det kommer an på, hvilken situation, som du spørger til med dit spørgsmål.
 
 1) Hvis du spørger, hvor i for eksempel 2. gear, at motoren er stærkest, så
 er det der, hvor momentet er størst.
 
 2) Hvis du spørger, ved hvilket omdrejningstal, du skal køre, hvis du vil
 have en campingvogn absolut hurtigst muligt over Alperne, så skal du køre
 ved 4.000 o/min.
 
 Forklaringen er, at det - billedligt talt - ikke er momentet i motoren, der
 trækker dig over bakken - men momentet på hjulet, og at gearkassen omformer
 momentet fra motoren, før det når ud til hjulet. Hvis du derfor kører ved
 2.500 o/min i fjerde gear, og du ved den givne hastighed ville køre med
 4.000 o/min i tredje gear, så ville du i direkte sammenligning komme
 hurtigst over bakken i tredje.
 
 Momentet opgivet i Nm er hvor hårdt man "træder i pedalerne". Omdrejningerne
 opgivet i o/min er hvor mange gange man træder i pedalerne. Effekten opgivet
 i hk er resultatet - og det der "vinder racerløbet".
 
 Med andre ord - hvis du træder 3 gange så hårdt i pedalerne, er det ok, du
 kun træder halvt så mange gange, for så vinder du alligevel.
 
 > Når bilen køre 180 km/t ved 4000 omdr/min.(maks hastighed), vil den
 > så kunne køre hurtigere hvis den bliver chiptunet?
 
 Hvis bilen er gearet til at nå sin tophastighed ved det omdrejningstal, hvor
 den har størst effekt - og det er de fleste - så kræver højere tophastighed,
 at der er flere hk over 4.000, end der ellers var. Ellers bliver bilen kun
 hurtigere til at komme op på sin topspeed.
 
 > og vil de ekstre
 > hk en chiptuning giver, fremkomme ved samme omdr./min?
 
 Ikke nødvendigvis - men ofte kommer de ikke ret meget over. Dog skal det
 siges, at 200 o/min i højeste gear måske giver ekstra 15 km/t, så på den
 måde kan der godt være noget topspeed at hente.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tue (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tue
 | 
 Dato :  26-02-06 17:25
 | 
 |  | Tak for svarene... nu lysner det.
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (27-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  27-02-06 14:20
 | 
 |  | 
 Jan W Nielsen skrev:
 
 > Husk at mange moderne biler har maks moment over et spænd på måske 1200
 > o/min. Derfor kan man ikke med sikkerhed kan sige, det er dér, den har mest
 > moment. Nogle gange står der "maks moment fra 1800-3000 o/min" - andre gange
 > bare eet tal - som regel det laveste.
 >
 Det lyder underligt - sætter man i det tilfælde elektronikken til at
 begrænse momentet mellem 1800 og 3000?
 
 Eller har man bare fået motoren indrettet sådan at kurven er meget
 flad, så man har f.eks. over 80% af max moment i området, det vil
 føles som samme moment for de fleste.
 
 mvh
 
 Martin
 
 
 
 |  |  | 
  Jan W Nielsen (27-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  27-02-06 16:18
 | 
 |  | > Det lyder underligt - sætter man i det tilfælde elektronikken til at
 > begrænse momentet mellem 1800 og 3000?
 
 Ja, nogle gør.
 
 Det bliver stadig mere almindeligt med en flad momentkurve.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |