|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Chiptuning quickguide... Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 02:22
 | 
 |  | 
 
            Hvis jeg - sådan rent hypotetisk - en dag sku' finde på, at chiptune en 
 moderne dieselmotor, ville det så være: a: godt, b: skidt eller c: 
 ligegyldigt,
  - at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?
  - at motoren er sprit-ny?
  - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
  - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et 
 eftersyn?
 Begrund gerne svarene..!    /Asger Ellekrog 
            
             |  |  | 
  Ulrich (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrich
 | 
 Dato :  26-02-06 07:57
 | 
 |  | 
 "Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:440102c4$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hvis jeg - sådan rent hypotetisk - en dag sku' finde på, at chiptune en 
 > moderne dieselmotor, ville det så være: a: godt, b: skidt eller c: 
 > ligegyldigt,
 >
 > - at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?
 Giver så bare mindre effekt.
 >
 > - at motoren er sprit-ny?
 Vent 20-30.000 km, jeg fortrækker motoren er tilkørt.
 >
 > - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
 Det kan den, hvis man kikker efter.
 >
 > - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et 
 > eftersyn?
 Klart det kan mærkes.
 >
 > Begrund gerne svarene..!    Sæt evt en eprom på der er dobbelt,
 så har du to programmer at skifte imellem.
 -- 
 Hygge Ulrich
            
             |  |  | 
  Asger Ellekrog (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 16:19
 | 
 |  | 
 "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
 news:44015127$0$27547$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 >> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
 >
 > Det kan den, hvis man kikker efter.
 >
 Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti? Det
 skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet, så
 ved at køre en tur i bilen.
 
 /Asger
 
 
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-02-06 18:22
 | 
 |  | 
 
            Asger Ellekrog skriver:
 > 
 > Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti? Det
 > skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet, så
 > ved at køre en tur i bilen.
 Tror du selv at du vilel kunne mæke om en bil er chippet eller ej ?
 Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
    Asger Ellekrog (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 20:11
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:4401E3CC.CB0D10B7@du.kan.finde.den...
 > Asger Ellekrog skriver:
 >>
 >> Men gør de ikke automatisk det, så længe bilen er dækket af en garanti?
 >> Det
 >> skulle jo være nemt at konstatere, at bilen er chiptunet. Om ikke andet,
 >> så
 >> ved at køre en tur i bilen.
 >
 > Tror du selv at du vilel kunne mæke om en bil er chippet eller ej ?
 
 Ja, hvis jeg dagligt arbejdede med biler/motorer af samme type som den
 chippede, er jeg ret sikker på, at jeg ville kunne mærke forskel. Jeg
 forudsætter at bilen er ny og dermed dækket af garantien, og derfor tjekkes
 på et autoriseret værksted. Selvfølgelig ville det kræve en tur der er
 længere, end bare at køre bilen fra liften og ud på parkeringspladsen.
 
 Min umiddelbart største betænkelighed ved at lade en ny bil chiptune er, at
 de autoriserede værksteder måske kunne finde på, specifikt at lede efter
 'spor' fra en chiptuning - især på diesel-biler. På den måde kan de
 fraskrive sig garantidækningen på forhånd, og dermed spare penge.
 
 Jeg ved dog ikke, om min teori holder..?
 
 /Asger
 
 
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-02-06 21:13
 | 
 |  | 
 
            Asger Ellekrog skriver:
 > 
 > Ja, hvis jeg dagligt arbejdede med biler/motorer af samme type som den
 > chippede, er jeg ret sikker på, at jeg ville kunne mærke forskel.
 Hvis du arbejdede på et værksted, kom du dagligt i kontakt med ene af
 forskellige motortyper i forksllige biler. Nej, jeg tror ikke på at du
 ville kunne mærke særligt meget forskel, med mindre at du tog den på et
 rullefelt, eller gav den tæsk på en prøvetur.
 Fik min forholdsvis nye bil tæsk, når den var på værksted, skulel jeg
 nok se at finde et andet sted at få bilen serviceret.
 Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
      Asger Ellekrog (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 22:24
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 
 > Hvis du arbejdede på et værksted, kom du dagligt i kontakt med ene af
 > forskellige motortyper i forksllige biler. Nej, jeg tror ikke på at du
 > ville kunne mærke særligt meget forskel, med mindre at du tog den på et
 > rullefelt, eller gav den tæsk på en prøvetur.
 
 Det er meget muligt, at en travl mekaniker ikke bemærker en chippet bil,
 blandt de forskellige biler han/hun måtte køre i, i løbet af en arbejdsdag.
 Men hvis mekanikeren, allerede når computeren kobles til motorstyringen, kan
 få en mistanke, vil en prøvetur sikkert underbygge mistanken, og så har vi -
 måske - balladen.
 
 > Fik min forholdsvis nye bil tæsk, når den var på værksted, skulel jeg
 > nok se at finde et andet sted at få bilen serviceret.
 
 Jeg ville selvfølgelig også finde et andet værksted, hvis jeg fandt ud af,
 at de gav min bil tæsk. Men jeg er som regel på arbejde, mens min bil bliver
 serviceret, og har derfor ingen reel mulighed for, at tjekke, hvad der sker
 med den på værkstedet. Jeg har dog flere gange noteret kilometertallet, så
 jeg kan se, om der er blevet kørt uforholdsmæssigt langt i den.
 
 /Asger
 
 
 
 
 |  |  | 
       Klaus D. Mikkelsen (27-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  27-02-06 07:21
 | 
 |  | 
 
            Asger Ellekrog skriver:
 > 
 > Men hvis mekanikeren, allerede når computeren kobles til motorstyringen, kan
 > få en mistanke
 Det kan han ikke, med mindre at han specifikt begynder at lede efter
 det.
 Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
  alexbo (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  26-02-06 10:01
 | 
 |  | 
 "Asger Ellekrog"  skrev
 
 ville det så være: a: godt, b: skidt eller c:  ligegyldigt,
 
 > - at det er Peugeot/Ford's nye og relativt lille 1,6 HDi?
 c. Om motoren er stor eller lille er ligegyldigt, du hæver effekten med
 nogle % .
 
 > - at motoren er sprit-ny?
 a. Hvis den brækker sig, er det bedre den er ny, så er muligheden for at
 garantien dækker større.
 
 > - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
 b. garantien bortfalder.
 
 > - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
 > eftersyn?
 Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?
 
 Chiptuning er som EPO til cykelryttere, det kan gå godt og det kan gå skidt,
 men sundt er det ikke.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik B. (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  26-02-06 11:38
 | 
 |  | "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Chiptuning er som EPO til cykelryttere, det kan gå godt og det kan gå
 > skidt, men sundt er det ikke.
 
 Ikke sundt? Fordi?
 
 --
 -----------------------------
 Knald & Luffe - Dét rykker!
 
 
 
 
 |  |  | 
   Mogens... (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  26-02-06 12:52
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:440184fd$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > Ikke sundt? Fordi?
 
 Alt andet lige slider en given tuning på en motor...
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Weis (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  26-02-06 13:15
 | 
 |  | 
 
            Mogens... wrote:
 > Alt andet lige ...
 En Jan W-klon ...    mvh
 Peter
            
             |  |  | 
     Mogens... (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mogens...
 | 
 Dato :  26-02-06 13:26
 | 
 |  | 
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse 
 news:44019d4d$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Alt andet lige ...
 > En Jan W-klon ...    LOL - du huskede det :)
 (som altid)
 Citat:
 "Læg mærke til, at jeg her bruger betegnelsen "alt andet lige" - en
 betegnelse vi hele tiden benyttede os af, da jeg i sin tid læste økonomi, og
 som jeg formoder, I også har stiftet bekendtskab med på Ingeniørhøjskolen.
 Jeg mener nétop "alt andet lige", hvilket betyder, at jeg anlægger en
 betragtning, hvor jeg KUN "justerer" på en enkelt parameter. Et
 "alt-andet-lige"-udsagn er således langt mindre radikalt/omfattende, end
 hvis de tre ord var udeladt" 
            
             |  |  | 
      Peter Weis (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Weis
 | 
 Dato :  26-02-06 14:05
 | 
 |  | 
 
            Mogens... wrote:
 > LOL - du huskede det :)
 > (som altid)
 Kald mig bare grænse-autist    mvh
 Peter
            
             |  |  | 
      Jan W Nielsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  26-02-06 16:36
 | 
 |  | 
 
            > Et
 > "alt-andet-lige"-udsagn er således langt mindre radikalt/omfattende, end
 > hvis de tre ord var udeladt"
 That´s a good vending - den må i bogen..    |  |  | 
    Johnny B   [2000] (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny B   [2000]
 | 
 Dato :  26-02-06 14:06
 | 
 |  | "Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
 news:VDgMf.46259$d5.202584@newsb.telia.net...
 >
 > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:440184fd$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >> Ikke sundt? Fordi?
 >
 > Alt andet lige slider en given tuning på en motor...
 
 det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk kørte
 bedre med lidt chip-hjælp .
 
 kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
 meget mere diesel, men trækker bedre.
 
 --
 Johnny B   [2000 Frb.]
 "all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
 ¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
 fjern KAGEN_I_DÅSEN i mailadr. for direkte mail
 
 
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-02-06 14:09
 | 
 |  | 
 
            "Johnny B [2000]" skriver:
 > 
 > det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk kørte
 > bedre med lidt chip-hjælp .
 Men så forurener mere.....
 
 > kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
 > meget mere diesel, men trækker bedre.
 Er det ikke altid sådan ?
 Klaus
 -- 
     Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html |  |  | 
      Johnny B   [2000] (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Johnny B   [2000]
 | 
 Dato :  26-02-06 15:21
 | 
 |  | 
 
            "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:4401A85E.2616F6FE@du.kan.finde.den...
 > "Johnny B [2000]" skriver:
 >>
 >> det kunne jo være den var droslet ned pga miljøkrav, men rent faktisk 
 >> kørte
 >> bedre med lidt chip-hjælp .
 >
 > Men så forurener mere.....
 >
 intet iforhold til en sur escort fra '86      >> kender en der har chippet en Yaris, han er mega glad og den bruger ikke
 >> meget mere diesel, men trækker bedre.
 >
 > Er det ikke altid sådan ?
 ellers ville det være "penge ud af vinduet"
 men det var et forsøg på at forklare mig     -- 
 Johnny B   [2000 Frb.]
 "all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"
 ¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤
 fjern KAGEN_I_DÅSEN i mailadr. for direkte mail 
            
             |  |  | 
  Asger Ellekrog (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 16:13
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 
 >> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
 > b. garantien bortfalder.
 >
 >> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
 >> eftersyn?
 > Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?
 
 Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
 konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning for
 den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket bil.
 M.a.o. chiptunernes beskrivelser af, at tuningen stort set ikke kan spores,
 holder ikke rigtig vand. Eller tager jeg fejl?
 
 /Asger
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ulrich (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrich
 | 
 Dato :  26-02-06 16:32
 | 
 |  | 
 "Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:4401c58c$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4401716b$1$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>
 >
 >>> - at flashing'en af chippen opdages, ved et serviceeftersyn?
 >> b. garantien bortfalder.
 >>
 >>> - at bilen tydeligvis føles chiptunet, når den prøvekøres, efter et
 >>> eftersyn?
 >> Hvad er forskellen på dette og det foregående spørgsmål?
 >
 > Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
 > konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning
 > for den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket
 > bil.
 > M.a.o. chiptunernes beskrivelser af, at tuningen stort set ikke kan
 > spores, holder ikke rigtig vand. Eller tager jeg fejl?
 >
 
 Så vi ude i noget boks noget, de kan afmonteres.
 
 
 --
 Hygge Ulrich
 
 
 
 
 |  |  | 
   alexbo (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  26-02-06 16:55
 | 
 |  | 
 "Asger Ellekrog"  skrev
 
 > Jah, det er mere eller mindre det samme, men jeg fisker lidt efter en
 > konstatering af, at det vel nærmest er umuligt, at skjule en chiptuning
 > for den mekaniker der foretager et serviceeftersyn på en garanti-dækket
 > bil.
 
 Ja, hvis han ellers kontrollerer dette, men et alm. eftersyn der nærmest
 handler om olieskift, bremseeftersyn og lign. måske fejlkodeudlæsning, er
 det jo ikke sikkert at han finder noget usædvanligt.
 Noget andet er hvis han direkte har ordre på at kontrollere chippen ved
 service, netop for at forhandleren kan frasige sig garantien, så vil det
 være umuligt at skjule.
 Uanset om man ændrer chippens indstillinger eller narrer den ved hjælp af
 forkerte informationer, så kan man jo bare måle turbotryk eller dyseåbning,
 og derved se at det ikke er fabriksindstillinger.
 
 Alene det at man gør så meget ud af at forhindre at værkstedet og senere en
 evt. køber opdager at man har chiptunet, viser jo at "alle" ved det ikke er
 sundt.
 Jeg ville aldrig købe en brugt diesel hvis jeg havde mistanke om at den
 engang havde været chippet.
 
 Tidligere var overklockning af PCer meget brugt, også her var der mange der
 havde stor glæde af det, andre brændte CPU og bundkort af.
 
 Selvfølgelig afhænger det meget af startgrundlaget, chipper man en motor der
 fra start ikke yder så meget, så er det mere sandsynligt at den overlever,
 end en i forvejen højtydende der får et ekstra bust.
 At trække en 2liters  motor fra 90 til 110 hk, gør ikke nær så ondt som at
 hive en 140hk motor op til 180hk.
 
 Selve ordet chipning lyder så uskadeligt, noget EDBagtigt, en slags
 finjustering af motoren.
 Men det er det ikke det er en stor pisk, man stopfodrer maskinen med luft og
 brændstof, nogen gange inden for grænsen hvad den kan tåle, andre gange mere
 end godt er.
 Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk og
 temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen art,
 der skal bare størst mulig effekt.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ulrich (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulrich
 | 
 Dato :  26-02-06 17:37
 | 
 |  | 
 > Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk 
 > og temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen 
 > art, der skal bare størst mulig effekt.
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 Vi kunne ikke være mere enig    -- 
 Hygge Ulrich 
            
             |  |  | 
    Asger Ellekrog (26-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asger Ellekrog
 | 
 Dato :  26-02-06 20:21
 | 
 |  | 
 "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:4401d163$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Nogle chips er uden tvivl lavet med stor omhu, med kontolmålinger af tryk
 > og temp.ændringer, andre skruer bare op for det hele uden hensyn af nogen
 > art, der skal bare størst mulig effekt.
 >
 I mit 'hypotetiske' tilfælde, er det også en omhyggelig og nøje tuning jeg
 tænker på. Primært med et bedre moment som resultat. Jeg skal ikke nyde
 noget, med en 'one-size-fits-all-chip' på en helt ny motor...
 
 /Asger
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |