|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Forsikringspriser - kan det nu også passe ~ Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  18-02-06 23:52
 | 
 |  | 
 
            Jeg læste lige at Alka har beregnet at "unge billiste" er en dyr 
 fornøjelse:
 "Unge bilister koster i gennemsnit 114 kroner, hver gang de betaler 100 
 kroner i forsikring." (beregnet i forbindelse med et 
 trafiksikkerhedskursus)
 HVIS det er sandt er det ikke så mærkeligt de tager så mange penge for 
 en forsikring. Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen 
 var lidt lavere og til gengæld steg markant ved første skade - eller 
 evt. med en stor bonus efter 2-3 år uden skader (10-20000kr).
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
             |  |  | 
  alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 00:16
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > HVIS det er sandt er det ikke så mærkeligt de tager så mange penge for en
 > forsikring. Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt
 > lavere og til gengæld steg markant ved første skade - eller evt. med en
 > stor bonus efter 2-3 år uden skader (10-20000kr).
 
 Hvor skal de 10- 20.000 kr komme fra.
 Mener du de skal sætte priserne op, for senere at kunne udbetale bonus til
 de skadefri?
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 01:00
 | 
 |  | 
 
            It happens that alexbo formulated :
 >> HVIS det er sandt er det ikke så mærkeligt de tager så mange penge for en
 >> forsikring. Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt
 >> lavere og til gengæld steg markant ved første skade - eller evt. med en
 >> stor bonus efter 2-3 år uden skader (10-20000kr).
 > Hvor skal de 10- 20.000 kr komme fra.
 Fra de ekstra penge de indkradser fra dem der kører som idioter - og 
 fra de penge de sparer ved at flere kører skadefrit.
 Hvis du siger til en ung fyr at han får 15.000kr om 3 år hvis han kører 
 skadefrit så tror jeg på de fleste vil gøre en stor indsats for at opnå 
 udbetalingen - og mon ikke det kan spare penge ?
 Hvilket selskab var det iøvrigt der snakkede om blackbokse i biler ?
 > Mener du de skal sætte priserne op, for senere at kunne udbetale bonus til
 > de skadefri?
 For dem der har skade efter skade - meget gerne. For dem der kører som 
 idioter - meget gerne. For dem der konstant er til fare for andre - 
 meget gerne. De må for min skyld gerne sætte en "black box" i min bil - 
 hvis de "betaler" for det i form af en mærkbart billigere forsikring.
 Jeg mener i det hele taget forsikringerne beregner deres priser 
 fuldstændig vanvittigt. Men okay, jeg bliver også straffet voldsomt for 
 at 18 årige Brian smadrer 5 biler på 3 år...
 Så kort fortalt - dem der koster pengene skal betale, dem der kører 
 pænt skal belønnes for det. Dem der koster mere end de betaler må bøde 
 for det - jeg gider ikke betale fordi andre folk ikke er modne nok til 
 at køre i en bil.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
  - Gideon, The Minority Report
            
             |  |  | 
   alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 01:23
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > Hvis du siger til en ung fyr at han får 15.000kr om 3 år hvis han kører
 > skadefrit så tror jeg på de fleste vil gøre en stor indsats for at opnå
 > udbetalingen - og mon ikke det kan spare penge ?
 Tror du det er anderledes end nu hvor præmien falder for hvert skadefrit år?
 
 > For dem der har skade efter skade - meget gerne.
 Det er sådan det fungerer nu, for hver skade stiger præmien.
 
 > Jeg mener i det hele taget forsikringerne beregner deres priser
 > fuldstændig vanvittigt.
 Vanvittigt og vanvittigt, din eget indlæg fortæller at unge betaler for
 lidt, det er selvfølgelig forkert over for de andre forsikringstagere, men
 ligefrem vanvittigt vil jeg ikke kalde det.
 
 > Så kort fortalt - dem der koster pengene skal betale, dem der kører pænt
 > skal belønnes for det.
 Det er jo også sådan præmierne beregnes nu.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 13:53
 | 
 |  | 
 
            alexbo submitted this idea :
 >> Hvis du siger til en ung fyr at han får 15.000kr om 3 år hvis han kører
 >> skadefrit så tror jeg på de fleste vil gøre en stor indsats for at opnå
 >> udbetalingen - og mon ikke det kan spare penge ?
 > Tror du det er anderledes end nu hvor præmien falder for hvert skadefrit år?
 Hvert år ? der går 2-3 år før min falder første gang... De vil gerne 
 lige have bilens værdi indbetalt før de begynder at sænke prisen...
 >> For dem der har skade efter skade - meget gerne.
 > Det er sådan det fungerer nu, for hver skade stiger præmien.
 Åbenbart ikke nok...
 >> Jeg mener i det hele taget forsikringerne beregner deres priser
 >> fuldstændig vanvittigt.
 > Vanvittigt og vanvittigt, din eget indlæg fortæller at unge betaler for
 > lidt, det er selvfølgelig forkert over for de andre forsikringstagere, men
 > ligefrem vanvittigt vil jeg ikke kalde det.
 Hvis forsikringerne skal være så solidariske som de giver udtryk for, 
 hvorfor kan en på 50 så få forsikret sin første bil markant billigere 
 end jeg kan ?
 >> Så kort fortalt - dem der koster pengene skal betale, dem der kører pænt
 >> skal belønnes for det.
 > Det er jo også sådan præmierne beregnes nu.
 Så når jeg har kørt skadefrit i et antal år så får jeg en bonus fordi 
 jeg har betalt for meget ? hvilket selskab er du i ?
 Problemet er nok nærmere at de ikke kan/vil skelne mellem dem der kører 
 pænt og dem der ræser rundt uden evner - og det koster penge.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Advertising is the art of convincing people to spend money they don't 
 have for something they don't need." - Will Rogers
            
             |  |  | 
     alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 15:42
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > Problemet er nok nærmere at de ikke kan/vil skelne mellem dem der kører
 > pænt og dem der ræser rundt uden evner - og det koster penge.
 
 Jamen det er jo netop denne skelnen, der gør at een på 50 får det billigere
 end een på 20.
 
 Jeg formoder du forstår at forsikrings-ideen er at dem der ikke har skader
 betaler for dem der har.
 Erstatninger til de hvis hus brænder bliver betalt af dem hvis hus ikke
 brænder.
 Det samme gælder bilforsikringer, der har man bare delt forsikringstagerne
 op i grupper.
 Det gør man også med livsforsikringer, en dykker betaler mere end en EDb
 mand, man venter ikke til dykkeren er død, med at sætte præmien op.
 Unge mænd har større risiko for skader og betaler derfor mere, så enkelt er
 det.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
      Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 20:14
 | 
 |  | 
 
            alexbo formulated on søndag :
 >> Problemet er nok nærmere at de ikke kan/vil skelne mellem dem der kører 
 >> pænt og dem der ræser rundt uden evner - og det koster penge.
 > Jamen det er jo netop denne skelnen, der gør at een på 50 får det billigere 
 > end een på 20.
 Og hvad gør at en på 50 er en bedre billist end en på 23 når begge to 
 køber deres første bil ?
 Jeg har da set masser af "gamle" billister der kører langt værre end 
 mange unge mennesker. F.eks. en jeg kørte bag ved på et tidspunkt, han 
 kørte 100-120 på en landevej, fulgte venstre-linien gennem en 
 spærreflade og slingrede så meget at jeg ville have ringet til PO hvis 
 ikke jeg kendte ham og vidste han var ædru...
 Han har haft bil i mange år og betaler sandsynligvis 1/3 af hvad jeg 
 skal betale - på trods af han kører farligere end jeg gør - hvor er 
 rimeligheden i det ?
 Der findes tre slags løgn - sort, hvid og statistik. 
 Forsikringsselskaberne er ivrige brugere af sidstenævnte.
 > Jeg formoder du forstår at forsikrings-ideen er at dem der ikke har skader 
 > betaler for dem der har.
 Det ved jeg.
 > Det samme gælder bilforsikringer, der har man bare delt forsikringstagerne op 
 > i grupper.
 > Det gør man også med livsforsikringer, en dykker betaler mere end en EDb 
 > mand, man venter ikke til dykkeren er død, med at sætte præmien op.
 > Unge mænd har større risiko for skader og betaler derfor mere, så enkelt er 
 > det.
 En dykker udsætter sig for nogle farer som en kontornusser ikke gør - 
 derfor er det dyrere, risikoen er større.
 Unge billister er langt fra ligeså homogen en gruppe som 
 erhvervsdykkere - der er så stor forskel på hvordan unge billister 
 opfører sig i trafikken. Jeg er lidt træt af at blive opfattet som en 
 fartbølle uden kontrol over min kørsel bare fordi jeg er under 30.
 Jeg ved godt det vil være svært at gøre, men jeg mener alligevel at der 
 bør bruges nogen bedre kriterier til at bedømme risikoen for uheld. 
 Alder og hvor længe man har *ejet* en bil er IMHO alt for lidt. Jeg har 
 kørt bil jævnligt siden jeg fik kørekort - det var forsikringen 
 ligeglad med (kan endda dokumentere flere tusinde kilometer via 
 skattefradrag) men hvis jeg havde kørt i en firmabil, f.eks. 
 håndværker, så havde det haft betydning.
 Er der nogen der kender til statistikker for hvor mange kilometer der 
 er kørt før den første skade sker hos nye bilejere ? Eller hvor 
 skaderne sker ? (landevej, bykørsel, motorvej osv)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
             |  |  | 
       alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 20:34
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > Og hvad gør at en på 50 er en bedre billist end en på 23 når begge to
 > køber deres første bil ?
 Han tror ikke han er verdenmester fra dag 1.
 
 > Jeg har da set masser af "gamle" billister der kører langt værre end mange
 > unge mennesker.
 Ja og mange "unge" kører godt, men på en eller anden
 måde laver de en masse skader.
 
 > Der findes tre slags løgn - sort, hvid og statistik.
 > Forsikringsselskaberne er ivrige brugere af sidstenævnte
 Ja kan man ikke lide tallene er de nok løgn.
 
 > Jeg ved godt det vil være svært at gøre, men jeg mener alligevel at der
 > bør bruges nogen bedre kriterier til at bedømme risikoen for uheld.
 Har du nogle gode forslag vil forsikringsselskaberne sikkert gerne høre om
 det.
 De får jo dækket deres udgifter under alle omstændigheder, så kan man finde
 et mere retfærdigt system, bliver det da indført.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
        Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 22:37
 | 
 |  | 
 
            It happens that alexbo formulated :
 >> Og hvad gør at en på 50 er en bedre billist end en på 23 når begge to
 >> køber deres første bil ?
 > Han tror ikke han er verdenmester fra dag 1.
 Det gør jeg heller ikke - og hvordan kan de vide han ikke gør det ? han 
 har ingen erfaring (som forsikringen vil godtage) og han har ikke ejet 
 en bil før.
 >> Jeg har da set masser af "gamle" billister der kører langt værre end mange
 >> unge mennesker.
 > Ja og mange "unge" kører godt, men på en eller anden
 > måde laver de en masse skader.
 Det er næppe de samme unge der kører godt og som laver mange skader...
 >> Der findes tre slags løgn - sort, hvid og statistik.
 >> Forsikringsselskaberne er ivrige brugere af sidstenævnte
 >  Ja kan man ikke lide tallene er de nok løgn.
 Det var ikke det jeg sagde. Jeg mener blot at de fokuserer på den del 
 af statistikken der giver dem mulighed for at presse prisen mest muligt 
 op - den del der giver mulighed for at give mere fair priser ignorerer 
 de.
 >> Jeg ved godt det vil være svært at gøre, men jeg mener alligevel at der
 >> bør bruges nogen bedre kriterier til at bedømme risikoen for uheld.
 > Har du nogle gode forslag vil forsikringsselskaberne sikkert gerne høre om
 > det.
 > De får jo dækket deres udgifter under alle omstændigheder, så kan man finde
 > et mere retfærdigt system, bliver det da indført.
 Det vil de sikkert - så kan deres makulator komme i drift :)
 F.eks. ideen om at give en mærkbar bonus hvis en billist kører 
 skadefrit i de første 2-3 år. 2-3 år uden skade beviser at vi ikke har 
 at gøre med en dødsforagtende ung brian uden styr på køretøjet - det må 
 kvalificere til billigere præmie (og ikke kun 1-2000kr pr år - for det 
 er reelt ligegyldigt når vi snakker præmier i 20.000kr klassen).
 Så vidt jeg har forstået er det også fuldstændig ligegyldigt hvor mange 
 kilometer man kører pr år - det er kun dage og måneder der tæller. Det 
 kunne man jo lave om på - erfaring tæller jo tilsyneladende meget.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
 - Dr. Iris Henimen, The Minority Report
            
             |  |  | 
         Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 22:40
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen used his keyboard to write :
 >> Har du nogle gode forslag vil forsikringsselskaberne sikkert gerne høre om
 >> det.
 >> De får jo dækket deres udgifter under alle omstændigheder, så kan man finde
 >> et mere retfærdigt system, bliver det da indført.
 Og så glemte jeg da lige en af de vigtige:
 Send alle nye billister på et "Respekt for fart" kursus 
 (www.respekt.dk)  - Alkas tal siger at de tjener penge på de billister 
 der har gennemført kurset pga. et markant fald i skaderne. Det må kunne 
 betale sig at give sine kunder det kursus så - eller i det mindste 
 tilskud til det.
 Alka giver i forvejen billigere præmie til dem der tager kurset - men 
 det koster 3400kr så det kan jo være svært at få råd til når man 
 samtidig skal betale den megadyre forsikringspræmie...
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ This is not an automated signature. I type this in to the bottom of 
 every message.
            
             |  |  | 
         alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 23:35
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > Det var ikke det jeg sagde. Jeg mener blot at de fokuserer på den del af
 > statistikken der giver dem mulighed for at presse prisen mest muligt
 
 Jamen hvorfor presser de så ikke prisen for ældre bilister, de har jo også
 flere penge.
 Du nægter totalt at se i øjnene at unge laver mange skader og derfor skal
 betale mere i præmie.
 
 >> Det vil de sikkert - så kan deres makulator komme i drift :)
 Det er der ingen grund til, hvis du kunne komme med noget fornuftigt.
 
 > F.eks. ideen om at give en mærkbar bonus hvis en billist kører skadefrit i
 > de første 2-3 år. 2-3 år uden skade beviser at vi ikke har at gøre med en
 > dødsforagtende ung brian uden styr på køretøjet - det må kvalificere til
 > billigere præmie (og ikke kun 1-2000kr pr år - for det er reelt
 > ligegyldigt når vi snakker præmier i 20.000kr klassen).
 Hvis der er nogen der skal have penge tilbage, er der nogen der skal betale
 mere,
 og det bliver nødt til at være alle, for man kan jo ikke kræve penge af dem
 der er kørt galt, for den tid der er gået.
 
 Lad os prøve at sætte tal på.
 100 unge betaler hver 20.000 kr. om året 2.000.000 kr.
 10 unge laver hver en skade på 200.000 kr. ialt 2.000.000 kr.
 
 Nu vil vi godt give de gode bilister 5.000 kr tilbage hver, 450.000 kr.
 Så skal der opkræves 2.450.00 kr.
 24.500 til hver, så for at få 5.000 tilbage skal man betale 4.500 mere i
 præmie.
 Det gør da ikke den ringeste forskel.
 
 > Så vidt jeg har forstået er det også fuldstændig ligegyldigt hvor mange
 > kilometer man kører pr år - det er kun dage og måneder der tæller. Det
 > kunne man jo lave om på - erfaring tæller jo tilsyneladende meget.
 
 Så prøv at lave et forslag til hvordan man kan få kørte km. ind i
 forsikringsbetingelserne,
 og hvordan man kontrollerer at der virkelig er kørt de km. der opgives.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
          Henrik Stidsen (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  20-02-06 20:07
 | 
 |  | 
 
            After serious thinking alexbo wrote :
 > Du nægter totalt at se i øjnene at unge laver mange skader og derfor skal 
 > betale mere i præmie.
 Og du nægter at se i øjnene at det ikke er alle unge der laver skader 
 hver måned - og at der også er mange ikke-unge der falder i kategorien 
 dødsbillister. Jeg efterlyser en mere nuanceret bedømmelse af billister 
 - det er vist ikke dig jeg skal regne med at få den fra...
 Hvorfor er det at det altid er "gamle mænd i dyre biler" der kører tæt 
 på og blinker som et diskotek for derefter at trække indenom ? Jeg har 
 endnu til gode at opleve unge billister gør det - der står 4-0 til de 
 gamle ....
 > Hvis der er nogen der skal have penge tilbage, er der nogen der skal betale 
 > mere,
 > og det bliver nødt til at være alle, for man kan jo ikke kræve penge af dem 
 > der er kørt galt, for den tid der er gået.
 15.000kr om 3 år - det er en bonus der er til at forstå. Laver du i den 
 periode en eneste skade ryger hele bonussen. Det er da en trussel der 
 er til at forstå. I de 3 år betaler du f.eks. 18, 15 og 13 tusind 
 kroner i præmie. Har du kørt skadefrit i 3 år sættes præmien ned til 
 ~10.000 og falder derefter "normalt".
 Jeg tror på at "guleroden" kan få folk til at køre pænere og dermed 
 lave færre skader. Og forsikringerne har som sådan ikke noget at miste 
 - de opkræver den høje præmie så de er sikret hvis der sker en skade.
 Ideen er iøvrigt en jeg har fået fra en bilforhandler - han sagde at 
 forsikringsselskaberne ikke gad afprøve det. Han havde foreslået dem 
 det.
 >> Så vidt jeg har forstået er det også fuldstændig ligegyldigt hvor mange 
 >> kilometer man kører pr år - det er kun dage og måneder der tæller. Det 
 >> kunne man jo lave om på - erfaring tæller jo tilsyneladende meget.
 > Så prøv at lave et forslag til hvordan man kan få kørte km. ind i 
 > forsikringsbetingelserne, og hvordan man kontrollerer at der virkelig
 > er kørt de km. der opgives.
 Tjaa, man kunne jo være så fræk at sige at de kilometer du oplyser til 
 skattefar via selvangivelsen tæller med. Eller måske bare installere 
 den blackbox jeg har omtalt i andre indlæg :)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Advertising is the art of convincing people to spend money they don't 
 have for something they don't need." - Will Rogers
            
             |  |  | 
           alexbo (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  20-02-06 20:57
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen"  skrev
 
 > Jeg efterlyser en mere nuanceret bedømmelse af billister
 Og jeg efterlyser nogle konkrete forslag og ikke de luftige tanker du kommer
 med.
 
 > 15.000kr om 3 år - det er en bonus der er til at forstå. Laver du i den
 > periode en eneste skade ryger hele bonussen. Det er da en trussel der er
 > til at forstå. I de 3 år betaler du f.eks. 18, 15 og 13 tusind kroner i
 > præmie. Har du kørt skadefrit i 3 år sættes præmien ned til ~10.000 og
 > falder derefter "normalt".
 Jamen så prøv at leve en opstillling med nogle tal, der viser at de mange
 unge gode bilister kan få penge tilbage, uden at de selv skal betale dem til
 at starte med.
 
 > Jeg tror på at "guleroden" kan få folk til at køre pænere og dermed lave
 > færre skader.
 Det er også hele ideen med den nuværende bonusordning.
 Om så Brian i sin Escort en sen nattetime tænker på denne bonus, er måske
 mere tvivlsomt.
 
 > Tjaa, man kunne jo være så fræk at sige at de kilometer du oplyser til
 > skattefar via selvangivelsen tæller med. Eller måske bare installere den
 > blackbox jeg har omtalt i andre indlæg :)
 
 Opgiver du til skattevæsenet at du har været en tur i Italien, eller om du
 kører med bil eller bus til arbejde?
 Helt præcist  hvordan mener du sådan et blackboxsystem skulle laves, og
 hvordan skulle det kontrolleres i det daglige, hvem der kører med hvis
 blackbox eller bil.
 
 Jeg synes dine ideer svæver frit i luften, de lyder tiltalende men er uden
 indhold.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
            Henrik Stidsen (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  20-02-06 22:55
 | 
 |  | 
 
            alexbo formulated on mandag :
 >> Jeg efterlyser en mere nuanceret bedømmelse af billister
 > Og jeg efterlyser nogle konkrete forslag og ikke de luftige tanker du kommer 
 > med.
 Hvor konkret skal det være ? skal jeg aflevere detaljeret regnskab ? 
 betaler du revisoren og advokaten ?
 >> 15.000kr om 3 år - det er en bonus der er til at forstå. Laver du i den 
 >> periode en eneste skade ryger hele bonussen. Det er da en trussel der er 
 >> til at forstå. I de 3 år betaler du f.eks. 18, 15 og 13 tusind kroner i 
 >> præmie. Har du kørt skadefrit i 3 år sættes præmien ned til ~10.000 og 
 >> falder derefter "normalt".
 > Jamen så prøv at leve en opstillling med nogle tal, der viser at de mange 
 > unge gode bilister kan få penge tilbage, uden at de selv skal betale dem til 
 > at starte med.
 Uden ? de skal da netop betale dem, det er jo det der er hele ideen i 
 det...
 >> Jeg tror på at "guleroden" kan få folk til at køre pænere og dermed lave 
 >> færre skader.
 > Det er også hele ideen med den nuværende bonusordning.
 > Om så Brian i sin Escort en sen nattetime tænker på denne bonus, er måske 
 > mere tvivlsomt.
 Men hvor mange nye billister er omfattet af en bonusordning ? jeg er 
 ikke i hvert fald.
 Og hvis Brian ikke tænker over sin bonus og mister den - ja så er det 
 jo bare ærgeligt for ham. Så tænker han jo nok heller ikke over værdien 
 af hans bil, hans passagerer og dem han kører ind i (og så er bedre han 
 holder hjemme i garagen end kører på vejen).
 >> Tjaa, man kunne jo være så fræk at sige at de kilometer du oplyser til 
 >> skattefar via selvangivelsen tæller med. Eller måske bare installere den 
 >> blackbox jeg har omtalt i andre indlæg :)
 > Opgiver du til skattevæsenet at du har været en tur i Italien, eller om du 
 > kører med bil eller bus til arbejde?
 Nej - men så må man jo finde andre metoder til at registrere det. Det 
 var blot et forslag til hvordan man *kunne* gøre det.
 > Helt præcist  hvordan mener du sådan et blackboxsystem skulle laves, og 
 > hvordan skulle det kontrolleres i det daglige, hvem der kører med hvis 
 > blackbox eller bil.
 En GPS modtager monteret i bilen med en personlig kode - de detektiver 
 forsikringsselskaberne allerede har i sving skulle nok kunne afsløre 
 formodede svindlere. Man kunne f.eks. bruge fingeraftrykslæsere til 
 koden.
 > Jeg synes dine ideer svæver frit i luften, de lyder tiltalende men er uden 
 > indhold.
 I det mindste har jeg forslag - du afviser dem uden konkrete 
 forklaringer.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ This is not an automated signature. I type this in to the bottom of 
 every message.
            
             |  |  | 
             Michael Peen (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Peen
 | 
 Dato :  20-02-06 23:57
 | 
 |  | 
 Selvfølgelig køre unge ikke som ældre så det er meningsløst at i skændes om
 et faktum, men det er rigtigt at en 40-årig ny bilist kan køre tåbeligt.
 jeg havde selv en del skader som helt ny bilist på 18. og jeg laver stadig
 små parkeringsskader som jeg ikke er stolt af men jeg ved godt at det er en
 lorte position at være i når nu man har købt en dyr slæde og ikke har tænkt
 på de økonomiske konsekvenser af sin invistering.
 
 
 Michael
 
 T350
 XJ 750
 Mondeo
 Amazon
 142
 Corolla
 Carina
 Carina
 323
 T4
 T4
 145
 nu WV TDI scyncro
 
 
 
 
 |  |  | 
              Henrik Stidsen (21-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  21-02-06 18:31
 | 
 |  | 
 
            Michael Peen submitted this idea :
 > Selvfølgelig køre unge ikke som ældre så det er meningsløst at i skændes om 
 > et faktum, men det er rigtigt at en 40-årig ny bilist kan køre tåbeligt.
 > jeg havde selv en del skader som helt ny bilist på 18. og jeg laver stadig 
 > små parkeringsskader som jeg ikke er stolt af men jeg ved godt at det er en 
 > lorte position at være i når nu man har købt en dyr slæde og ikke har tænkt 
 > på de økonomiske konsekvenser af sin invistering.
 Så det du siger er at 40 årige kører dårligt og laver skader ofte ? 
 altså præcis det samme som forsikringsselskaberne siger 18 årige gør ?
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Advertising is the art of convincing people to spend money they don't 
 have for something they don't need." - Will Rogers
            
             |  |  | 
  Jan W Nielsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  19-02-06 00:30
 | 
 |  | > Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt lavere og
 > til gengæld steg markant ved første skade
 
 Hvad så når forsikringstager bare skifter selskab efter første skade..?
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 00:50
 | 
 |  | 
 
            It happens that Jan W Nielsen formulated :
 >> Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt lavere og 
 >> til gengæld steg markant ved første skade
 > Hvad så når forsikringstager bare skifter selskab efter første skade..?
 Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem - eller nægter at 
 udbetale når deres detektiver opdager at vedkommende har løjet om 
 antallet af tidligere skader.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of 
 that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report
            
             |  |  | 
   Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 01:13
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.98327d62ef662fb0.34878@news.hs235.dk...
 > It happens that Jan W Nielsen formulated :
 >>> Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt lavere og
 >>> til gengæld steg markant ved første skade
 >
 >> Hvad så når forsikringstager bare skifter selskab efter første skade..?
 >
 > Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem - eller nægter at udbetale
 > når deres detektiver opdager at vedkommende har løjet om antallet af
 > tidligere skader.
 
 Det er nu ikke mit indtryg at selskaberne udveksler oplysninger, men mere at
 man skriver under på tro og love
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 01:35
 | 
 |  | 
 
            It happens that Tom formulated :
 >> Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem - eller nægter at udbetale 
 >> når deres detektiver opdager at vedkommende har løjet om antallet af 
 >> tidligere skader.
 > Det er nu ikke mit indtryg at selskaberne udveksler oplysninger, men mere at 
 > man skriver under på tro og love
 Det kunne de jo så gøre - for min skyld måtte de gerne hvis jeg kan 
 slippe med billigere forsikring hvis jeg ikke laver skader.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly 
 by."
  - Douglas Adams
            
             |  |  | 
     Basil (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basil
 | 
 Dato :  19-02-06 07:07
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev d. 19-02-2006 i meddelelse 
 <mn.985f7d62fe0f6f62.34878@news.hs235.dk>:
 > It happens that Tom formulated :
 >>> Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem - eller nægter at udbetale 
 >>> når deres detektiver opdager at vedkommende har løjet om antallet af 
 >>> tidligere skader.
 >> Det er nu ikke mit indtryg at selskaberne udveksler oplysninger, men mere 
 >> at man skriver under på tro og love
 > Det kunne de jo så gøre - for min skyld måtte de gerne hvis jeg kan slippe 
 > med billigere forsikring hvis jeg ikke laver skader.
 Jeg tror vi skal starte et andet sted, nemlig med at lære børn (og unge 
 og voksne) om at respektere ting, specielt andres ting, og deres liv 
 (også).
 Hvor mange reparerer selv noget i dag, hvis det er gået i stykker ?
 Hvor mange har en ide om hvordan ting fungerer ?
 Umulige spørgsmål, men svaret er helt sikkert betydeligt færre end for 
 10-20-30 år siden.
 Ved at selv at pille med tingene, får man et forhold til dem, og en ide 
 om at andre måske også har et forhold til deres ting.
 En af de lærlinge vi har på mit job (maskinfabrik) kører hans bil til 
 mekanikeren når den er i stykker (brugt Fransk bil, det er den tit).
 Hvad lærer det ham, ud over at det koster ?
 Mange af de fejl han beskriver, er sådan noget som ham og hans far 
 burde ligge hjemme på kantstenen og skrue på, men nixen-bixen.
 De timer han direkte bruger på bilen ville komme 10-fold tilbage som 
 respekt for den, og andres, hvis han rent faktisk brugte nogen timer på 
 den (ud over at hænge store grimme aluhjul på den).
 Bare mine 5 øre    Kai
            
             |  |  | 
      Per Beer Hansen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Beer Hansen
 | 
 Dato :  19-02-06 10:30
 | 
 |  | 
 
            Basil wrote:
 >
 > En af de lærlinge vi har på mit job (maskinfabrik) kører hans bil til
 > mekanikeren når den er i stykker (brugt Fransk bil, det er den tit).
 > Hvad lærer det ham, ud over at det koster ?
 >
 Jeg kender en, som har det stort set på samme måde.
 Han er dog ikke lærling.
 Han fik ordnet sit topstykke, på sin ?93 Escort 1,8i 16V, for ca. 2 år siden 
 for den nette sum af ca. 18000,-
 Sidste år ofrede han 35000+ på rustarbejde og special lakering, samt vel. 
 ca. 8-10000,- til nye brede dæk/fælge samt syn.
 Her for nyligt var han på vej til Helsingør, da bilen fik en mærkelig lyd og 
 han fortsatte bare derudaf.
 Til sidst stoppede bilen dog af sig selv og han fik den fragtet hjem.
 Jeg hev tppen af for ham, for at bedømme skaderne.
 Det viser sig, at toppakningen var gået og at han derfor "kun" havde kørt 
 den tør for vand.
 Så nu skal han have en ny maskine i.
 Han kan/vil ikke lave noget af det selv, så han må betale sig fra det hele.
 Han har ingen "respekt" for bilen, da det ikke er hans "blod, sved og tårer" 
 der ligger i den, "kun" hans penge.
 -- 
 Mvh Per
www.perbeer.dk  - Motorsport
 Masser af bil videoer 
            
             |  |  | 
      Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 10:39
 | 
 |  | 
 "Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
 news:mn.99aa7d629f6bcda1.41521@SPAMstarmail.co.za...
 
 > En af de lærlinge vi har på mit job (maskinfabrik) kører hans bil til
 > mekanikeren når den er i stykker (brugt Fransk bil, det er den tit).
 > Hvad lærer det ham, ud over at det koster ?
 
 hehe, min fætter der HAR passeret de 30 år og er udlært automekaniker, han
 laver da sin egen bil men når hans mor og fars biler fejler noget så rører
 han dem overhovedet ikke.
 (Han bor stadig hjemme)
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
       jan@stevns.net (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-02-06 11:01
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >hehe, min fætter der HAR passeret de 30 år og er udlært automekaniker, han 
 >laver da sin egen bil men når hans mor og fars biler fejler noget så rører 
 >han dem overhovedet ikke.
 >(Han bor stadig hjemme)
 slet ikke helt dumt .... man bliver jo hurtigt forlovet med lortet 
 se bare mig - jeg gi'r fruentimmeren en fin Scorpio - og hvad laver
 jeg så, medens hun, ungerne og nogle af hundene fiser landet rundt til
 udstillinger ??
 Ligger på et køligt garagegulv, en lørdag aften og skifter kardan ;(
 Ok -  hellere det, end sidde og sove i en udstillingshal 
http://www.froerup.dk/jan/forsid1.jpg -- 
 jan@stevns.net 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på 
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
            
             |  |  | 
        Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 14:48
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:29ggv1trqf9mada997di2hppruflmk1o0v@dtext.news.tele.dk...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >
 >>hehe, min fætter der HAR passeret de 30 år og er udlært automekaniker, han
 >>laver da sin egen bil men når hans mor og fars biler fejler noget så rører
 >>han dem overhovedet ikke.
 >>(Han bor stadig hjemme)
 >
 > slet ikke helt dumt .... man bliver jo hurtigt forlovet med lortet
 >
 > se bare mig - jeg gi'r fruentimmeren en fin Scorpio - og hvad laver
 > jeg så, medens hun, ungerne og nogle af hundene fiser landet rundt til
 > udstillinger ??
 >
 > Ligger på et køligt garagegulv, en lørdag aften og skifter kardan ;(
 >
 > Ok -  hellere det, end sidde og sove i en udstillingshal
 > http://www.froerup.dk/jan/forsid1.jpg hehe var der da slet ingen piger du kunne kigge på, ved disse udstillinger? 
   --
 Tom
            
             |  |  | 
         jan@stevns.net (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-02-06 19:38
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >hehe var der da slet ingen piger du kunne kigge på, ved disse udstillinger? 
 >   masser - men jeg var ganske enkelt død-træk - og følte mig som en pose
 møg.
 Alt var gået skævt om morgenen og de havde opgivet at komme til
 udstillingen - bilen manglede strøm, og jeg ved ikke hvad - så jeg
 måtte lige klare det også .....  som om vi ikke havde nok at se til i
 forvejen med den sag om lejemålet
 -- 
 jan@stevns.net 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på 
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
            
             |  |  | 
        Hans L. Jørgensen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  19-02-06 14:54
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:29ggv1trqf9mada997di2hppruflmk1o0v@dtext.news.tele.dk...
 >
 > se bare mig - jeg gi'r fruentimmeren en fin Scorpio - og hvad laver
 > jeg så, medens hun, ungerne og nogle af hundene fiser landet rundt til
 > udstillinger ??
 >
 Det kommer snigende om natten som en listetyv, man bliver afhængig Jan.
 > Ligger på et køligt garagegulv, en lørdag aften og skifter kardan ;(
 >
 Du ku' satme da du lavede værkstedet have lagt varme i gulvet   Hmm - så 
 havde du jo bare ligget og faldet i søvn derude ;-/
 > Ok -  hellere det, end sidde og sove i en udstillingshal
 > http://www.froerup.dk/jan/forsid1.jpg >
 Enig..
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
      Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 13:59
 | 
 |  | 
 
            Basil explained on 19-02-2006 :
 > Jeg tror vi skal starte et andet sted, nemlig med at lære børn (og unge og 
 > voksne) om at respektere ting, specielt andres ting, og deres liv (også).
 Og det virker kan vi jo se. Kurset "Respekt for fart" har betydet at 
 Alka tjener penge på at forsikre dem der har deltaget - selvom de 
 sænker prisen.
 > Hvor mange reparerer selv noget i dag, hvis det er gået i stykker ?
 Dem der kan gør nok - og dem der har muligheden for det. Jeg gider ikke 
 ligge ude på parkeringspladsen og skrue på bilen - jeg aner heller ikke 
 hvor jeg skal skrue så....
 > Ved at selv at pille med tingene, får man et forhold til dem, og en ide om at 
 > andre måske også har et forhold til deres ting.
 Og hvad hjælper det så ? jeg ved da godt at folk er glade for deres 
 biler, jeg er da også glad for min - og jeg ved godt hvad den koster, 
 derfor "accepterer" jeg (under protest kan i høre) at betale 
 18.000kr/år for at få en forsikring (der kun dækker 75% ved 
 totalskade!)
 > En af de lærlinge vi har på mit job (maskinfabrik) kører hans bil til 
 > mekanikeren når den er i stykker (brugt Fransk bil, det er den tit).
 > Hvad lærer det ham, ud over at det koster ?
 Det lærer ham at hans bil er dyr - og dyre ting, dem passer man da på 
 gør man ikke ?
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
  - Gideon, The Minority Report
            
             |  |  | 
    KT (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KT
 | 
 Dato :  19-02-06 07:56
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:43f7b805$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > >
 > Det er nu ikke mit indtryg at selskaberne udveksler oplysninger, men mere
 > at man skriver under på tro og love
 >
 
 De har ganske enkelt et fælles ITsystem hvor man udveksler antallet af
 'belastende' skader de seneste 5 år - og det er noget man gør HVER gang en
 kunde skifter selskab.
 
 Knud
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 10:27
 | 
 |  | 
 "KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43f81685$0$2464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:43f7b805$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> >
 >> Det er nu ikke mit indtryg at selskaberne udveksler oplysninger, men mere 
 >> at man skriver under på tro og love
 >>
 >
 > De har ganske enkelt et fælles ITsystem hvor man udveksler antallet af 
 > 'belastende' skader de seneste 5 år - og det er noget man gør HVER gang en 
 > kunde skifter selskab.
 Tja, da jeg skiftede til GF spurgte agenten mig "Hvor mange skader har du 
 haft?" hvortil jeg svarede "En skade". Hun spurgte så hvad det var for en 
 skade og hvad den kostede, hvor jeg kunne oplyse hende at det var en 
 selvantændelse og den kostede vel en 80.000 alt i alt.
 Hun sagde så at GF ikke betragtede en brandskade som en skade der flytter 
 bonustrin og at jeg derfor kunne fortsætte som elitebilist. Så derfor er jeg 
 i GF    Men alt i alt lød det ikke til at hun hentede noget som helst information 
 fra mit tidl. selskab.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
   Jan W Nielsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  19-02-06 05:49
 | 
 |  | >> Hvad så når forsikringstager bare skifter selskab efter første skade..?
 
 > Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem...
 
 Men det må de jo ikke.
 
 --
 /Jan W Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
    jan@stevns.net (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-02-06 07:50
 | 
 |  | "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 
 >Men det må de jo ikke
 
 er du helt 100 på det ....   de overfører vist mere end godt er, både
 skadeshistorik, og asnncenitet,,,,  u name it
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
     Jan W Nielsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  19-02-06 11:02
 | 
 |  | >>Men det må de jo ikke
 
 > er du helt 100 på det ....
 
 Jeg er ved nærmere eftertanke ikke 100 procent sikker - men jeg mener, at du
 så skal give dem lov til det....
 
 Anyone..?
 
 
 
 
 |  |  | 
      jan@stevns.net (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-02-06 11:03
 | 
 |  | "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 
 >Jeg er ved nærmere eftertanke ikke 100 procent sikker - men jeg mener, at du
 >så skal give dem lov til det....
 
 >Anyone..?
 
 du giver dem vist lov til et eller andet, når du indsender en
 forsikrings-begæring (eller hva' det nu hedder.
 
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
 
 
 |  |  | 
       Jan W Nielsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan W Nielsen
 | 
 Dato :  19-02-06 11:26
 | 
 |  | 
 
            > du giver dem vist lov til et eller andet, når du indsender en
 > forsikrings-begæring (eller hva' det nu hedder.
 Det husker jeg ikke - men jeg er ret sikker på, at der stadig er stramme 
 restriktioner for, hvilken info de må videregive.
 Desuden løser det jo ikke det enkelte selskabs praktiske og økonomiske 
 problem, når en forsikringstager i givet fald får en meget billig pris, og 
 derefter laver en dyr skade, og derefter måske skifter selskab...
   -- 
 /Jan W Nielsen 
            
             |  |  | 
        Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 14:00
 | 
 |  | 
 
            Jan W Nielsen wrote on 19-02-2006 :
 > Desuden løser det jo ikke det enkelte selskabs praktiske og økonomiske 
 > problem, når en forsikringstager i givet fald får en meget billig pris, og 
 > derefter laver en dyr skade, og derefter måske skifter selskab...
 Næ, men det betyder at det bliver umuligt at skifte selskab - hvis du 
 kommer som 19 årig og vil have en forsikring og selskabet kan se du 
 lige har kostet et andet selskab 2½ mio fordi du har smadret et par 
 biler da du skulle blære dig over for kammeraterne så skal du nok ikke 
 regne med at få en billig forsikring (altså, ikke regne med at det kan 
 betale sig at skifte)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ This is not an automated signature. I type this in to the bottom of 
 every message.
            
             |  |  | 
   Deaster (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  19-02-06 10:32
 | 
 |  | Henrik Stidsen skrev:
 > It happens that Jan W Nielsen formulated :
 >>> Jeg så nu hellere at de lavede en ordning hvor prisen var lidt lavere
 >>> og til gengæld steg markant ved første skade
 >
 >> Hvad så når forsikringstager bare skifter selskab efter første skade..?
 >
 > Så udveksler de oplysninger selskaberne imellem
 
 Det må selskaberne ikke.
 
 Mvh
 Jesper
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  19-02-06 10:34
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
 news:mn.95977d62773fe2ee.34878@news.hs235.dk...
 > Jeg læste lige at Alka har beregnet at "unge billiste" er en dyr
 > fornøjelse:
 >
 > "Unge bilister koster i gennemsnit 114 kroner, hver gang de betaler 100
 > kroner i forsikring." (beregnet i forbindelse med et
 > trafiksikkerhedskursus)
 
 Med det virkelig store antal faldende skader, døde og sårede der er i
 forbindelse med indførsel af klippekort burde det koste væsentlig mindre at
 være forsikret end det gjorde for et år siden.
 
 Er der nogen der har fået væsentlig fald i forsikringsprisen?
 
 Den med at de havde underskud før og overskud i dag holder ikke (hvis der
 var nogen der skulle komme med den).
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 10:41
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43f83b87$0$168$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:mn.95977d62773fe2ee.34878@news.hs235.dk...
 >> Jeg læste lige at Alka har beregnet at "unge billiste" er en dyr 
 >> fornøjelse:
 >>
 >> "Unge bilister koster i gennemsnit 114 kroner, hver gang de betaler 100 
 >> kroner i forsikring." (beregnet i forbindelse med et 
 >> trafiksikkerhedskursus)
 >
 > Med det virkelig store antal faldende skader, døde og sårede der er i 
 > forbindelse med indførsel af klippekort burde det koste væsentlig mindre 
 > at være forsikret end det gjorde for et år siden.
 >
 > Er der nogen der har fået væsentlig fald i forsikringsprisen?
 Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for 
 det vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i år 
 skal belemres med en check på over 1000 Kr     --
 Tom
            
             |  |  | 
   jan@stevns.net (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  19-02-06 11:02
 | 
 |  | 
 
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for 
 >det vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i år 
 >skal belemres med en check på over 1000 Kr     har du også en personlig forsikring der ?   sådan med hensyn til dit
 vandpjaskeri ;)
 -- 
 jan@stevns.net 
 Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på 
 dk.fritid.bil's hjemmeside
 
            
             |  |  | 
    Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 14:51
 | 
 |  | 
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:1fggv1thd7bpebrthhqk16a2e89of5intj@dtext.news.tele.dk...
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
 >
 >>Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for
 >>det vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i år
 >>skal belemres med en check på over 1000 Kr     >
 > har du også en personlig forsikring der ?   sådan med hensyn til dit
 > vandpjaskeri ;)
 jow, men jeg får ikke penge tilbage fra denne forsikring hvert år    --
 Tom
            
             |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  19-02-06 11:17
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:43f83d31$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for 
 > det vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i år 
 > skal belemres med en check på over 1000 Kr     Jeg skal have retur for campingvogn og bil ... :)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
   Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 14:02
 | 
 |  | 
 
            After serious thinking Tom wrote :
 > Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for det 
 > vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i år skal 
 > belemres med en check på over 1000 Kr
 Til gengæld vil GF ikke have nye billister som kunde - da jeg sagde at 
 de skulle konkurere med 20.000/år ville de ikke engang oplyse en 
 pris...
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
  - Gideon, The Minority Report
            
             |  |  | 
    Ukendt (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  19-02-06 14:57
 | 
 |  | 
 "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse 
 news:mn.9b497d624d9ba1e7.34878@news.hs235.dk...
 > After serious thinking Tom wrote :
 >> Os i GF har et meget "fair" system hvor vi hvert år får en bonuscheck for 
 >> det vi har betalt for meget. Jeg er da temmelig sikker på at jeg igen i 
 >> år skal belemres med en check på over 1000 Kr
 >
 > Til gengæld vil GF ikke have nye billister som kunde - da jeg sagde at de 
 > skulle konkurere med 20.000/år ville de ikke engang oplyse en pris...
 I flg. loven så skal de tilbyde kunderne den lovpligtige ansvarsforsikring 
 og kan slet ikke nægte dette. Netop da ansvarsforsikringen er lovplogtig, så 
 er det heller ikke en option for selskaberne kan fravælge.....men de kan så 
 vælge en urealistisk høj pris.
 GF har dog også en gruppe til nye bilister, men det er ikke dem som er deres 
 målgruppe    GF henvender sig til folk med morfar bil som sjældent eller andrig laver 
 skader og som kører ordentligt.....
 --
 Tom
            
             |  |  | 
     Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 20:17
 | 
 |  | 
 
            It happens that Tom formulated :
 >> Til gengæld vil GF ikke have nye billister som kunde - da jeg sagde at de 
 >> skulle konkurere med 20.000/år ville de ikke engang oplyse en pris...
 > I flg. loven så skal de tilbyde kunderne den lovpligtige ansvarsforsikring og 
 > kan slet ikke nægte dette. Netop da ansvarsforsikringen er lovplogtig, så er 
 > det heller ikke en option for selskaberne kan fravælge.....men de kan så 
 > vælge en urealistisk høj pris.
 Præcis - han ville ikke engang oplyse en pris, sikkert for at undgå at 
 jeg grinede af ham :) TopDanmark anbefalede mig faktisk at vælge Alka 
 da jeg nævnte hvad de ville have for forsikring - TopDanmark ville svjh 
 have omkring 20.000 for ansvarsforsikringen alene! (Tryg ville have 
 45.000 for ansvar + kasko - det svarer til bilens værdi på knap 3 år)
 > GF henvender sig til folk med morfar bil som sjældent eller andrig laver 
 > skader og som kører ordentligt.....
 Ja den gruppe falder min bil vist ikke under...
 Men ældre mennesker burde da også have vanvittige forsikringspriser ? 
 jeg mener, de er jo demente allesammen og aner ikke hvad de laver når 
 de triller rundt med koblingen trykket halvt ned...
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Is this now?" - Agatha, The Minority Report
            
             |  |  | 
      Finn Guldmann (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  19-02-06 21:13
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 > Præcis - han ville ikke engang oplyse en pris, sikkert for at undgå at 
 > jeg grinede af ham :) TopDanmark anbefalede mig faktisk at vælge Alka da 
 > jeg nævnte hvad de ville have for forsikring - TopDanmark ville svjh 
 > have omkring 20.000 for ansvarsforsikringen alene! (Tryg ville have 
 > 45.000 for ansvar + kasko - det svarer til bilens værdi på knap 3 år)
 > 
 Så er du da heldig. Da jeg spurgte på kasko på nedenfor nævnte, ville 
 jeg  komme til at betale bilen en gang mere for hver 14 md til 
 forsikringen. Så jeg takkede pænt nej.    -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
       Henrik Stidsen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  19-02-06 22:41
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann wrote :
 >> Præcis - han ville ikke engang oplyse en pris, sikkert for at undgå at jeg 
 >> grinede af ham :) TopDanmark anbefalede mig faktisk at vælge Alka da jeg 
 >> nævnte hvad de ville have for forsikring - TopDanmark ville svjh have 
 >> omkring 20.000 for ansvarsforsikringen alene! (Tryg ville have 45.000 for 
 >> ansvar + kasko - det svarer til bilens værdi på knap 3 år)
 > Så er du da heldig. Da jeg spurgte på kasko på nedenfor nævnte, ville jeg  
 > komme til at betale bilen en gang mere for hver 14 md til forsikringen. Så 
 > jeg takkede pænt nej.
 Ja så kan det dårligt betale sig :)
 Kan det have noget at gøre med hvordan bilen har klaret sig i diverse 
 sikkerhedstest ?
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
  - Gideon, The Minority Report
            
             |  |  | 
        Finn Guldmann (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  20-02-06 00:09
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 >> Så er du da heldig. Da jeg spurgte på kasko på nedenfor nævnte, ville 
 >> jeg  komme til at betale bilen en gang mere for hver 14 md til 
 >> forsikringen. Så jeg takkede pænt nej.
 > Ja så kan det dårligt betale sig :)
 > Kan det have noget at gøre med hvordan bilen har klaret sig i diverse 
 > sikkerhedstest ?
 > 
 Med min? Nej, det har at gøre med at jeg kun har givet 8000 kr for den.    Og så er der grænser for hvad jeg vil ofre på den i forsikring.
 -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
         Henrik Stidsen (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  20-02-06 20:09
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann pretended :
 >> Kan det have noget at gøre med hvordan bilen har klaret sig i diverse 
 >> sikkerhedstest ?
 > Med min? Nej, det har at gøre med at jeg kun har givet 8000 kr for den.    > Og så er der grænser for hvad jeg vil ofre på den i forsikring.
 Tænkte nok det var det - på så billig en bil ville jeg heller ikke ofre 
 en kasko - men når den koster ½ årsløn så bliver man nød til det, 
 specielt når banken er involveret i det.
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie 
 about your age." - Lucille Ball
            
             |  |  | 
          Finn Guldmann (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  20-02-06 21:47
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 >>> Kan det have noget at gøre med hvordan bilen har klaret sig i diverse 
 >>> sikkerhedstest ?
 >> Med min? Nej, det har at gøre med at jeg kun har givet 8000 kr for 
 >> den.    >> Og så er der grænser for hvad jeg vil ofre på den i forsikring.
 > Tænkte nok det var det - på så billig en bil ville jeg heller ikke ofre 
 > en kasko - men når den koster ½ årsløn så bliver man nød til det, 
 > specielt når banken er involveret i det.
 > 
 For mig vil den grænse nok nærmere ligge ved en månedsløn.    -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
           Henrik Stidsen (20-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik Stidsen
 | 
 Dato :  20-02-06 22:55
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann pretended :
 >> Tænkte nok det var det - på så billig en bil ville jeg heller ikke ofre en 
 >> kasko - men når den koster ½ årsløn så bliver man nød til det, specielt når 
 >> banken er involveret i det.
 > For mig vil den grænse nok nærmere ligge ved en månedsløn.
 Hmm, tjener du så meget om måneden ? ;)
 -- 
 Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/ "Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
  - Luis Bunuel
            
             |  |  | 
            Finn Guldmann (21-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  21-02-06 07:36
 | 
 |  | 
 
            Henrik Stidsen skrev:
 >>> Tænkte nok det var det - på så billig en bil ville jeg heller ikke 
 >>> ofre en kasko - men når den koster ½ årsløn så bliver man nød til 
 >>> det, specielt når banken er involveret i det.
 >> For mig vil den grænse nok nærmere ligge ved en månedsløn.
 > Hmm, tjener du så meget om måneden ? ;)
 > 
 Lige i øjeblikket går det ikke for godt, men når jeg er ude at køre er 
 den da ikke noget at klage over.    Men det jeg mente var nu at jeg nok ikke vil "vente" til værdien har 
 rundet 100.000 til 200.000 før jeg vil ofre kasko.
 -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
             Brian (21-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  21-02-06 19:46
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Men det jeg mente var nu at jeg nok ikke vil "vente" til værdien har
 > rundet 100.000 til 200.000 før jeg vil ofre kasko.
 Njaa.. 100.000 er nok til den høje ende, men jeg har da tullet rundt
 i en bil til en værdi af 50-60.000 uden kasko af den simple årsag
 at en kasko nemt koster 20K når man ikke er så gammel i gårde    Dengang boede jeg så også på bøhlandet, så det var ikke det store problem.
 /Brian 
            
             |  |  | 
              Finn Guldmann (21-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  21-02-06 21:27
 | 
 |  | 
 
            Brian skrev:
 >> Men det jeg mente var nu at jeg nok ikke vil "vente" til værdien har
 >> rundet 100.000 til 200.000 før jeg vil ofre kasko.
 > Njaa.. 100.000 er nok til den høje ende, men jeg har da tullet rundt
 > i en bil til en værdi af 50-60.000 uden kasko af den simple årsag
 > at en kasko nemt koster 20K når man ikke er så gammel i gårde    > 
 Der er jo visse fordele der kommer med alderen.    > Dengang boede jeg så også på bøhlandet, så det var ikke det store problem.
 > 
 Det kan da vist kun være på risikoen for p-skader.    -- 
 MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
  alexbo (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  19-02-06 12:03
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" skrev
 
 > Med det virkelig store antal faldende skader, døde og sårede der er i
 > forbindelse med indførsel af klippekort burde det koste væsentlig mindre
 > at være forsikret end det gjorde for et år siden.
 Tja, klippekortet der blev indført i september 2005, har næppe haft
 indflydelse på skadesforløbet i tiden før.
 
 > Den med at de havde underskud før og overskud i dag holder ikke (hvis der
 > var nogen der skulle komme med den).
 Næh, der er ingen grund til at komme med argumenter over for folk der bare
 afviser dem på forhånd, uden begrundelse.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |