|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Ild i bil, kan den eksplodere??? Fra : Kim H. Mogensen
 | 
 Dato :  11-02-06 09:54
 | 
 |  | Hej
 
 En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen så
 have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 
 mvh
 
 Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  11-02-06 10:01
 | 
 |  | 
 
            Kim H. Mogensen wrote:
 > Hej
 >
 > En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til
 > at fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken,
 > ville bilen så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan
 > lade sig gøre??
 Alt kan ske...
 Dog normalt ikke - kun på film...
 Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...     -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
  Jørgen M. Rasmussen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  11-02-06 10:35
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en 
 meddelelse
 > Alt kan ske...
 > Dog normalt ikke - kun på film...
 >
 > Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...     >
 "Myth Busters" på Discovry har gennemhullet den myte, og en benzintank med 
 1,2... mange riffelskud. Der skal luft til for at det brænder, eksplodere, 
 det er der normalt for lidt af i en tank, med mindre der kun ligger en sjat 
 på bunden. Blandingsforholdet 1:9, benz,luft, er MEGET eksplosionsfarlig. 
            
             |  |  | 
   DJ Bobo \(211 16\) (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : DJ Bobo \(211 16\)
 | 
 Dato :  11-02-06 13:44
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:43edaeb7$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > "Myth Busters" på Discovry har gennemhullet den myte...
 
 Ret funny serie, de har "opfundet" dér!
 Selve TV-kanalen er ikke det værste, der er skabt. Der er mulighed
 for at tilegne sig en del viden på kanalen - ikke mindst om biler...
 
 
 
 
 |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  11-02-06 13:55
 | 
 |  | 
 "DJ Bobo (211 16)" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Selve TV-kanalen er ikke det værste, der er skabt. Der er mulighed
 > for at tilegne sig en del viden på kanalen - ikke mindst om biler...
 Den er den bedste for alle gearheads, selv om der er meget "genbrug" ;).
 
 
 
 
 |  |  | 
  Rohde (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rohde
 | 
 Dato :  12-02-06 09:27
 | 
 |  | 
 
            "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 > Tror fanden at amerikanere er så bange for at kører galt...     Hehe ja, derfor er det også hylende morsomt at se  Simpsons hvor altid 
 eksploderer. Da familiens bil kørte ud på isen og sank eksploderede den da 
 den ramte bunden af søen. Good one!!!! Og da homer og vennerne i fulldskab 
 kører bil på fodboldbanen og kører gennem netmaskerne brænder målet ned tl 
 grunden. For ikke at tale om da sheriffen bliver puttet i en tønde, og 
 trillet ned ad bakken. Da han rammer træet nede i dalen ryger både tønde og 
 træ i luften    Mener faktisk også der er noget med en der smækker en dør 
 til en telefonboks eller lignende, der så også forsvinder i et inferno af 
 ild.
 /Rohde
            
             |  |  | 
  Morten Wulff Nielsen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wulff Nielsen
 | 
 Dato :  11-02-06 13:36
 | 
 |  | 
 "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
 news:dsk8nk$1uv0$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Hej
 >
 > En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 > fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
 > så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 >
 > mvh
 >
 > Kim
 
 Jeg har en god ven der er brandmand. Han mener han har slukket i nærheden af
 100 bilbrande, og ikke én har være eksplosiv.. Benzin eksplodere
 tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...
 
 MVH
 
 Morten Wulff Nielsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Brizz (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brizz
 | 
 Dato :  11-02-06 14:36
 | 
 |  | 
 
            Morten Wulff Nielsen skrev:
 > Benzin eksplodere 
 > tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...
 >
 Helt sandt er det så ikke. Det kan godt være det ikke eksploderer i 
 biler når de brænder. Benzin kan sagtens eksplodere. Der skal dog 
 extremt meget varme til også skal der være mere damp end benzin for at 
 det bliver noget vildt. Har oplevet det på brandskole under 
 kontrollerede forhold.
 Men sandt. Man skal ikke satse for meget på det når man ser en bil brænde.
 -- 
 Mvh Brian
www.fotob.dk Venimus Conglaciati Vicimus
            
             |  |  | 
  Jens Borchert Peders~ (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Borchert Peders~
 | 
 Dato :  11-02-06 14:37
 | 
 |  | 
 
            "Morten Wulff Nielsen" <wulffnielsen_fjern-dette_@hotmail.com> wrote in
 news:xSkHf.559$I16.399@news.get2net.dk: 
 > 
 > Jeg har en god ven der er brandmand. Han mener han har slukket i
 > nærheden af 100 bilbrande, og ikke én har være eksplosiv.. Benzin
 > eksplodere tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...
 Næ det er jo som en anden skrev.
 Benzindampe/luft blanding skal være 1/9 før det er eksplosivt i sin 
 forbrænding.
 Alle andre blandinger brænder ikke nær så godt, omend der udvikles en 
 pokkers masse varme alligevel.
 Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
 Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
 Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!
 Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt 
 af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker 
 inde i motoren.
 -- 
 Kind regards Jens Borchert Pedersen
 Odense Steel Shipyard Ltd. PO Box 176 , DK-5100 Odense C , DENMARK
 mailto:jp@oss.junkdk       |  http://www.oss.junkdk phone:  +45 6397 1027  |  fax: +45 6397 2360
            
             |  |  | 
   Jørgen L. (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L.
 | 
 Dato :  11-02-06 16:49
 | 
 |  | > Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
 > Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
 > Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!
 >
 > Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt
 > af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker
 > inde i motoren.
 
 Nej det tror jeg ikke du har ret i, diesel begynder at dampe ved 59 grader
 men selvantænder der mener jeg at det skal højere op.
 
 Bare tag olie eks. frityre osv.
 
 men det må der være andre der ved mere om end mig.
 
 Hilsen Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Finn Guldmann (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  11-02-06 17:49
 | 
 |  | Jens Borchert Pedersen skrev:
 >> Jeg har en god ven der er brandmand. Han mener han har slukket i
 >> nærheden af 100 bilbrande, og ikke én har være eksplosiv.. Benzin
 >> eksplodere tilsyneladende ikke, men brænder bare meget voldsomt...
 > Næ det er jo som en anden skrev.
 > Benzindampe/luft blanding skal være 1/9 før det er eksplosivt i sin
 > forbrænding.
 > Alle andre blandinger brænder ikke nær så godt, omend der udvikles en
 > pokkers masse varme alligevel.
 > Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
 > Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
 > Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!
 >
 Så husker du galt. Skal man have gang i et 'oliebad' i forbindelse med
 en brandøvelse er det ikke unormalt at man hælder diesel på olien for at
 antænde den, og benzin på diesel'en for at antænde den.
 
 Diesel skal være under høj tryk og/eller varme for at kunne brænde.
 
 > Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt
 > af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker
 > inde i motoren.
 >
 "Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
 afgiver dampe nok til at kunne antændes. Eksempler på flammepunkter:
 
 Produkt         Flammepunkt, °C
 Benzin            <-40
 Petroleum    45
 Exxol D100    100
 Isopropanol    12 "
 
 Diesel opgives til at have et flammepunkt på 56 °C.
 Motorolie opgives til at have et flammepunkt over 200 °C.
 
 (Bemærk at der står -40 °C (minus 40 grader C) ved benzin.)
 
 --
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 
 
 |  |  | 
    NS (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : NS
 | 
 Dato :  11-02-06 18:20
 | 
 |  | Finn Guldmann skrev:
 
 > Så husker du galt. Skal man have gang i et 'oliebad' i forbindelse med
 > en brandøvelse er det ikke unormalt at man hælder diesel på olien for at
 > antænde den, og benzin på diesel'en for at antænde den.
 >
 > Diesel skal være under høj tryk og/eller varme for at kunne brænde.
 
 Det er forkert. Dieseldampe selvantænder ved meget
 lavere temperatur end benzin gør.
 
 >> Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og
 >> lidt af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at
 >> det sker inde i motoren.
 >>
 > "Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
 > afgiver dampe nok til at kunne antændes. Eksempler på flammepunkter:
 >
 > Produkt         Flammepunkt, °C
 > Benzin             <-40
 > Petroleum     45
 > Exxol D100     100
 > Isopropanol     12 "
 >
 > Diesel opgives til at have et flammepunkt på 56 °C.
 > Motorolie opgives til at have et flammepunkt over 200 °C.
 >
 > (Bemærk at der står -40 °C (minus 40 grader C) ved benzin.)
 
 Det, du viser der har ikke noget med
 selvantændingsfaren i en motor at gøre, men ved
 hvilken temperatur der er tilstrækkeligt med dampe
 tilstede til at de kan antændes.
 
 Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en
 anden varm flade, så antænder diesel altså ved en
 langt lavere temperatur på fladen.
 
 NS
 
 
 
 |  |  | 
     Finn Guldmann (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  11-02-06 21:16
 | 
 |  | NS skrev:
 > Det er forkert. Dieseldampe selvantænder ved meget lavere temperatur end
 > benzin gør.
 <cut>
 > Det, du viser der har ikke noget med selvantændingsfaren i en motor at
 > gøre, men ved hvilken temperatur der er tilstrækkeligt med dampe
 > tilstede til at de kan antændes.
 > Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en anden varm flade, så
 > antænder diesel altså ved en langt lavere temperatur på fladen.
 >
 Prøv lige at læse dette igen;
 
 "Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
 afgiver dampe nok til at kunne antændes."
 
 Når du så oplyses at benzin har et flammepunkt der er lavere end MINUS
 40 grd C og diesel et flammepunkt højere PLUS 200 grd C, hvilket produkt
 tror du så først vil antænde?
 
 Hvis du havde ret ville det fjerne grundlaget for at transportere benzin
 og diesel i hele EU, da de regler bygger på flammepunktet.
 
 Men mener du stadig noget andet kommer du da bare med nogle henvisninger
 der understøtter din påstand.
 
 --
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 
 
 |  |  | 
      Henrik B. (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-02-06 11:38
 | 
 |  | "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
 news:dslgll$2hga$1@newsbin.cybercity.dk...
 
 >> Det, du viser der har ikke noget med selvantændingsfaren i en motor at
 >> gøre, men ved hvilken temperatur der er tilstrækkeligt med dampe tilstede
 >> til at de kan antændes.
 >> Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en anden varm flade, så
 >> antænder diesel altså ved en langt lavere temperatur på fladen.
 >>
 > Prøv lige at læse dette igen;
 >
 > "Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
 > afgiver dampe nok til at kunne antændes."
 >
 > Når du så oplyses at benzin har et flammepunkt der er lavere end MINUS 40
 > grd C og diesel et flammepunkt højere PLUS 200 grd C, hvilket produkt tror
 > du så først vil antænde?
 
 Nu snakker vi så om at "selv"antænde!! Og som NS fortæller, SELV antænder
 oliedampe (diesel) ved ca. 250 grader og benzindampe først ved omkring 500
 grader....
 
 --
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 
 
 
 
 |  |  | 
       Finn Guldmann (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-06 14:42
 | 
 |  | Henrik B. skrev:
 >>> Det, du viser der har ikke noget med selvantændingsfaren i en motor at
 >>> gøre, men ved hvilken temperatur der er tilstrækkeligt med dampe tilstede
 >>> til at de kan antændes.
 >>> Hælder du benzin på en varm flade og diesel på en anden varm flade, så
 >>> antænder diesel altså ved en langt lavere temperatur på fladen.
 >> Prøv lige at læse dette igen;
 >> "Flammepunktet er den laveste temperatur, ved hvilken en brændbar væske
 >> afgiver dampe nok til at kunne antændes."
 >> Når du så oplyses at benzin har et flammepunkt der er lavere end MINUS 40
 >> grd C og diesel et flammepunkt højere PLUS 200 grd C, hvilket produkt tror
 >> du så først vil antænde?
 > Nu snakker vi så om at "selv"antænde!! Og som NS fortæller, SELV antænder
 > oliedampe (diesel) ved ca. 250 grader og benzindampe først ved omkring 500
 > grader....
 >
 Den forskel var jeg ikke klar over. Men det er jeg nu.
 
 Men jeg fandt så også ud af at de temperaturer fremkommer som følge af
 forskellige tilsætninger. For benzin tilsætter man oktan for at hæve
 temperaturen, mens man for diesel tilsætter cetan for at sænke den.
 
 Hvad  antændelsestemperaturene er for benzin hhv diesel uden tilsætning
 kan jeg så ikke finde noget på. Men hvor interessant det så er ved jeg
 ikke. Det er jo ikke i den form vi møder dem.
 
 --
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 
 
 |  |  | 
        Henrik B. (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-02-06 14:52
 | 
 |  | 
 
            "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:dsne01$aer$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Henrik B. skrev:
 > Den forskel var jeg ikke klar over. Men det er jeg nu.
   > Men jeg fandt så også ud af at de temperaturer fremkommer som følge af 
 > forskellige tilsætninger. For benzin tilsætter man oktan for at hæve 
 > temperaturen, mens man for diesel tilsætter cetan for at sænke den.
 Oktan og cetan, er ikke tilsætningsstoffer, men blot måleenheder, for 
 bankefasthed. Det er helt andre "tilsætningsstoffer" - additiver - der er 
 medvirkende til oktan (cetan) tallet, bl.a.også raffineringsgrad m.v.
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
         Finn Guldmann (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-06 17:27
 | 
 |  | Henrik B. skrev:
 >> Men jeg fandt så også ud af at de temperaturer fremkommer som følge af
 >> forskellige tilsætninger. For benzin tilsætter man oktan for at hæve
 >> temperaturen, mens man for diesel tilsætter cetan for at sænke den.
 > Oktan og cetan, er ikke tilsætningsstoffer, men blot måleenheder, for
 > bankefasthed. Det er helt andre "tilsætningsstoffer" - additiver - der er
 > medvirkende til oktan (cetan) tallet, bl.a.også raffineringsgrad m.v.
 >
 Det jeg kan læse mig til er at 2, af de ca 1.400 tilsætningsstoffer, der
 er (kan være) i benzin er n-heptan og iso-oktan. Og at '95 oktan' er et
 udtryk for at mellem de to er 95% iso-oktan og 5% n-heptan.
 
 --
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 
 
 |  |  | 
   Armand (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-02-06 17:43
 | 
 |  | 
 
            Jens Borchert Pedersen skrev:
 > 
 > 
 > Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
 > Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
 > Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!
 Jeg ville gerne anfægte tallene med de 250° hhv 350° som jeg mener at 
 kunne huske mig fortalt engang; men kan ikke dokumentere dem. Meningen 
 er jo stort set det samme så jeg orker ikke at grave efter detaljerne 
 hele aftenen.
 > 
 > Så det er faktisk ret smart at diesel ikke fordamper særlig godt, og lidt 
 > af et problem at benzin fordamper meget let, med mindre altså at det sker 
 > inde i motoren.
 Eller også er det temmelig kritisk med diesel der efter et sammenstød 
 drypper på en (jvf. dine tal) 150° varm manifold =   -- 
 Armand.
 (lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem 
 uden at man tuner dem kunstigt større)
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 .. .
 ..
            
             |  |  | 
   Henrik B. (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  12-02-06 11:40
 | 
 |  | "Jens Borchert Pedersen" <jensbp@gmail.com> skrev i en meddelelse
 news:Xns976794C19A146jpossdk@194.255.237.193...
 
 > Næ det er jo som en anden skrev.
 > Benzindampe/luft blanding skal være 1/9 før det er eksplosivt i sin
 > forbrænding.
 >
 > Lidt offtopic og så vidt jeg husker:
 > Benzindampe selvantænder ved temperaturer lidt over ca 160 grader
 > Dieseldampe selvantænder ved ca 60 grader!!!!!
 
 Dieseldampe = ca. 250 - 260 grader.
 Benzindampe = ca. 500 grader.
 
 --
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Christian Raaby (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Christian Raaby
 | 
 Dato :  11-02-06 18:35
 | 
 |  | 
 
             En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 > fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen 
 > så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 Jeg tror ikke du skal være bange for at benzintanken eksploderer. Det kan 
 dog godt stadig være farligt at stå for tæt på, da dækkene kan eksplodere. 
 Det er ikke rart, at få smeltet gummi i ansigtet...
 Mvh.
 Christian
 hvis Polo udbrændte sidste år    |  |  | 
  Ukendt (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  11-02-06 19:51
 | 
 |  | 
 "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
 news:dsk8nk$1uv0$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Hej
 >
 > En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 > fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
 > så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 
 Det er kun på film det sker.
 Min Sierra udbrændte også og benzinen løber bare ud på vejen hvor den
 brænder. En explosion kan kun finde sted ved benzindampe og ikke i flydende
 form.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  11-02-06 20:06
 | 
 |  | 
 "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
 news:dsk8nk$1uv0$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Hej
 >
 > En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 > fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
 > så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 >
 
 Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Torben \(Tilst\) (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben \(Tilst\)
 | 
 Dato :  11-02-06 21:28
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:%zqHf.1070$yh4.186@news.get2net.dk...
 >
 > "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
 > news:dsk8nk$1uv0$1@newsbin.cybercity.dk...
 >> Hej
 >>
 >> En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 >> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen
 >> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 >>
 >
 > Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 >
 Hvordan virker en benzinmotor så ?
 
 
 --
 
 /Torben
 
 
 
 
 |  |  | 
   Finn Guldmann (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  11-02-06 22:10
 | 
 |  | 
 
            Torben (Tilst) skrev:
 >>> En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at 
 >>> fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen 
 >>> så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 >> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 > Hvordan virker en benzinmotor så ?
 > 
 Det brænder. Bare meget hurtigt.
 Og hvis jeg ikke husker helt fejl fra min tid i Cirkus Milli, så fik vi 
 at vide at det faktisk også er det sprængstof gør. Det går bare p**se 
 hurtig.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
    Hans L. Jørgensen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  11-02-06 22:28
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:dsljrc$2iud$2@newsbin.cybercity.dk...
 > Torben (Tilst) skrev:
 >>>> En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til 
 >>>> at fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville 
 >>>> bilen så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig 
 >>>> gøre??
 >>> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 >> Hvordan virker en benzinmotor så ?
 >>
 > Det brænder. Bare meget hurtigt.
 Korrekt Finn.
 Benzin & dieselmotorer alle "forbrændingsmotorer" ikke "eksplosionsmotorer".
 >
 > Og hvis jeg ikke husker helt fejl fra min tid i Cirkus Milli, så fik vi at 
 > vide at det faktisk også er det sprængstof gør. Det går bare p**se hurtig. 
 >    >
 Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis plastisk 
 sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt 
 forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  11-02-06 23:04
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
 > forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.
 >
 Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
 nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt :(.
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  11-02-06 23:09
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:43ee5e4b$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 > Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
 > nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt
 > :(.
 
 Tak det ved jeg godt, men nu var det jo ikke lige det der var spørgsmål
 angående.
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  11-02-06 23:13
 | 
 |  | 
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
 news:43ee5e4b$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 > Explosiver har "indbygget" ilt i de kemiske komponenter, fx. i form af
 > nitrat - kunstgødning. Det og diesel er i kombination særdeles effektivt
 > :(.
 
 Ja ganske flot hvis man da kan tale om flot når man skal simulere en
 atomsprængning, 1000-1200 L diesel & 40-50 kg plastisk sprængstof, noget af
 en paddehat.
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
     Thomas G (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas G
 | 
 Dato :  12-02-06 00:32
 | 
 |  | > Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis
 > plastisk sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 >
 > Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt
 > forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.
 
 Definitionen på eksplosion er at "ilden" breder sig hurtigere en trykbølgen.
 
 Alt brændbart kan i princippet eksplodere såfremt man pakker det ind eller
 på anden måde bringer det under forhold der får "ilden" til at bevæge sig
 hurtigere end trykbølgen ... f.eks. sortkrudt pakket ind i papir ... også
 kaldet kanonslag.
 
 mvh Thomas G
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  12-02-06 08:41
 | 
 |  | 
 "Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:43ee740d$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 >
 > Definitionen på eksplosion er at "ilden" breder sig hurtigere en
 > trykbølgen.
 >
 > Alt brændbart kan i princippet eksplodere såfremt man pakker det ind eller
 > på anden måde bringer det under forhold der får "ilden" til at bevæge sig
 > hurtigere end trykbølgen ... f.eks. sortkrudt pakket ind i papir ... også
 > kaldet kanonslag.
 >
 
 Øhhh Thomas - du vrøvler. Hvis du vil jeg skal tro på den historie skal der
 bedre argumentation til.
 
 Ilden er ikke nødvendigvis en komponent i en eksplosion, derimod ofte en
 følgevirkning af "trykket" som eksplosionen danner hvis der forekommer
 brændbare matrialer i eksplosionsområdet..
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
       Thomas G (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas G
 | 
 Dato :  12-02-06 10:15
 | 
 |  | 
 
            >> Definitionen på eksplosion er at "ilden" breder sig hurtigere en 
 >> trykbølgen.
 >>
 >> Alt brændbart kan i princippet eksplodere såfremt man pakker det ind 
 >> eller
 >> på anden måde bringer det under forhold der får "ilden" til at bevæge sig
 >> hurtigere end trykbølgen ... f.eks. sortkrudt pakket ind i papir ... også
 >> kaldet kanonslag.
 >>
 >
 > Øhhh Thomas - du vrøvler. Hvis du vil jeg skal tro på den historie skal 
 > der bedre argumentation til.
 >
 > Ilden er ikke nødvendigvis en komponent i en eksplosion, derimod ofte en 
 > følgevirkning af "trykket" som eksplosionen danner hvis der forekommer 
 > brændbare matrialer i eksplosionsområdet..
 Ok ...    Når jeg skriver "ilden" mener jeg en kemisk reduktion der medføre varme. Den 
 kemiske reaktion kan være med ilten i luften eller med andre redox stoffer 
 der er en del af stoffet selv (f.eks. nitrogen i kunstgødning).
 For eksplosive materialer er det gældende at når reaktionen går i gang 
 forbrænder/reagerer kemisk de så hurtigt at det for svare til 
 "øjeblikkeligt", denne hurtige reaktion og pludselige udvikling af ekstrem 
 varme medføre en trykbølge (luften varmes op / gas frembragt fra den kemiske 
 reaktion). Dette høre vi som et knald og kaldet det generelt for en 
 eksplosion. Tager man sortkrudt og lægger det på bordet og tænder ild til 
 det forbrænder det (hurtigt ... men intet knald), pakker man krudtet ind i 
 papir når forbrændigen meget langt før trykbølgen frigives (lidt som hvis 
 man laver et knald ved at lave overtryk i en tank indtil den giver efter og 
 trykluften slipper ud)
 Set i forhold til hvad jeg skrev først så er det en general beskrivelse at 
 hvis trykbølgen (varmen) flytter sig hurtigere end den kemiske reaktion i 
 materialet, så medføre varmeudviklingen/gas udviklingen ingen trykbølge som 
 vi høre som eksplotionen (knaldet), og ja du har ret min beskrivelse med at 
 pakke noget ind er ikke helt god    da det svare til at lave et knald ved 
 at pumpe luft i en tank indtil den giver efter, vi kalder det en eksplotion, 
 men du har selvfølgelig ret i at det gør ikke sort krudt til et eksplosivt 
 material.
 hilsen Thomas G
 Beskrivelser fundet på nettet
 High explosives are capable of detonating and are used in military 
 ordinance, blasting and mining etc.. These have a very high rate of 
 reaction, high pressure development, and the presence of a detonation wave 
 that moves faster than the speed of sound (1,400 to 9,000 meters per 
 second). Examples include primary explosives such as nitroglycerin that can 
 detonate with little or no stimulus and secondary explosives such as 
 dynamite (trinitrotoluene, TNT) that require a strong shock (from a 
 detonator such as a blasting cap).
 Low explosives change into gases by burning or combustion. These are 
 characterized by deflagration (burning rapidly without generating a high 
 pressure wave) and a lower reaction rate than high explosives. The overall 
 effect ranges from rapid combustion to a low order detonation (generally 
 less than 2,000 meters per second). Gun powder (black powder) is the only 
 common example.
            
             |  |  | 
     Finn Guldmann (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-06 02:12
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen skrev:
 >>>>> En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til 
 >>>>> at fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville 
 >>>>> bilen så have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig 
 >>>>> gøre??
 >>>> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 >>> Hvordan virker en benzinmotor så ?
 >> Det brænder. Bare meget hurtigt.
 > Korrekt Finn.
 > Benzin & dieselmotorer alle "forbrændingsmotorer" ikke "eksplosionsmotorer".
 >> Og hvis jeg ikke husker helt fejl fra min tid i Cirkus Milli, så fik vi at 
 >> vide at det faktisk også er det sprængstof gør. Det går bare p**se hurtig. 
 >>    > Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis plastisk 
 > sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 > 
 Det kan godt være jeg blander krudt og sprængstof sammen. Det er 
 immervæk et par+ år siden jeg var i det cirkus.    Men jeg mener dog at man snakkede om "brændehastighed" på sprængsnor.
 > Benzin kan når den er flygtig i tilstrækkelig grad få et eksplosionagtigt 
 > forløb, men - benzin brænder, kan ikke eksplodere.
 > 
 Og diesel kan knap nok brænde.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  12-02-06 08:20
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:dsm21k$2pgc$1@newsbin.cybercity.dk...
 >
 > Det kan godt være jeg blander krudt og sprængstof sammen. Det er immervæk 
 > et par+ år siden jeg var i det cirkus.    >
 5. maj 1965 Randers    > Men jeg mener dog at man snakkede om "brændehastighed" på sprængsnor.
 >
 Der er jo lidt forskellige udtyrk, Vi fik at vide/lærte at det hed 
 "detonerende" tændsnor.
 > Og diesel kan knap nok brænde.    >
 Der skal i hvertfald mere kog på gryden.
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
       Finn Guldmann (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-06 14:05
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen skrev:
 >> Det kan godt være jeg blander krudt og sprængstof sammen. Det er immervæk 
 >> et par+ år siden jeg var i det cirkus.    > 5. maj 1965 Randers    > 
 Hæhæ. Var det da Centurion kom? (Jeg var der da den blev afløst.)    >> Men jeg mener dog at man snakkede om "brændehastighed" på sprængsnor.
 >>
 > Der er jo lidt forskellige udtyrk, Vi fik at vide/lærte at det hed 
 > "detonerende" tændsnor.
  >
 Jeg kan ikke huske alle termerne, mest blot at det var en tidligere 
 jægersoldat vi havde som underviser i det. Og at han havde en lidt 
 alternativ holdning til det med sprængstoffer.    >> Og diesel kan knap nok brænde.    > Der skal i hvertfald mere kog på gryden.
 > 
 Yes.
 -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
        Hans L. Jørgensen (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  12-02-06 14:26
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:dsnbp9$95m$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Hans L. Jørgensen skrev:
 >>>
 > Jeg kan ikke huske alle termerne, mest blot at det var en tidligere 
 > jægersoldat vi havde som underviser i det. Og at han havde en lidt 
 > alternativ holdning til det med sprængstoffer.    >
 Sådan en carl havde jeg også som chef for svømmedykkergruppen, og jo de 
 havde/har alternative opfattelser af indtil flere forskellige ting, men - 
 ham jeg havde som chef var fa...me et mandfolk.
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
         Finn Guldmann (12-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  12-02-06 17:09
 | 
 |  | 
 
            Hans L. Jørgensen skrev:
 >> Jeg kan ikke huske alle termerne, mest blot at det var en tidligere 
 >> jægersoldat vi havde som underviser i det. Og at han havde en lidt 
 >> alternativ holdning til det med sprængstoffer.    > Sådan en carl havde jeg også som chef for svømmedykkergruppen, og jo de 
 > havde/har alternative opfattelser af indtil flere forskellige ting, men - 
 > ham jeg havde som chef var fa...me et mandfolk.
 > 
 Det var ham her også. Sådan noget med en håndgranat der ikke ville selv 
 var da ikke noget at ringe til Ålborg efter. Der var et alternativ der 
 kun kostede 5 minutter og en ekstra håndgranat.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
      Per Henneberg Kriste~ (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  14-02-06 08:48
 | 
 |  | 
 "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:dsm21k$2pgc$1@newsbin.cybercity.dk...
 > Og diesel kan knap nok brænde.    > MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 Der skal nu ikke meget diesel brændes af for at køre fra en Ascona 1.6 ;)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
       Finn Guldmann (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  14-02-06 14:31
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Og diesel kan knap nok brænde.    >> MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 > Der skal nu ikke meget diesel brændes af for at køre fra en Ascona 1.6 ;)
 > 
 Den er nu heller ikke købt for at skulle rende fra andre.    Den var dog lige nede på den anden side af grænsen og se hvor stærkt den 
 kunne rende. Med 14 km til motorvejsgrænsen skal det jo lige prøves.    Og jeg vil tro den rundede 170 km/t (185 km/t efter uret.)
 (Hvor lang tid den brugte til at komme derop snakker vi ikke om. Men det 
 var dog inden Flensborg Syd.)    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
     Per Henneberg Kriste~ (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  14-02-06 08:46
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:BFsHf.1104$fR6.696@news.get2net.dk...
 
 > Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis
 > plastisk sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 
 Det har ikke lige noget med det at gøre - men noget at gøre med hvor hurtigt
 forbrændingen breder sig. Når den over en vis hastighed, er det en
 eksplosion.
 
 Jeg husker desværre ikke hastigheden :)
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  14-02-06 20:42
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43f18aca$0$183$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > news:BFsHf.1104$fR6.696@news.get2net.dk...
 >
 >> Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis
 >> plastisk sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 >
 > Det har ikke lige noget med det at gøre - men noget at gøre med hvor
 > hurtigt forbrændingen breder sig. Når den over en vis hastighed, er det en
 > eksplosion.
 >
 
 Også fuldstændigt ligegyldigt, er og bliver aldrig det defínationen står
 med, en brand kan have eksplosionlignende karakter, men det gør den _aldrig_
 af den grund til en eksplosion -aldrig.
 
 > Jeg husker desværre ikke hastigheden :)
 
 Også totalt ligegyldigt, det er og bliver en brand.
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  14-02-06 08:44
 | 
 |  | 
 "Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
 news:43ee48de$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 >> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 
 > Hvordan virker en benzinmotor så ?
 
 Det er en forbrændingsmotor, ikke en eksplosionsmotor.
 
 Tændingsbanken er benzin der eksploderer i stedet for at forbrænde!
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  14-02-06 10:54
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43f18a26$0$184$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > "Torben (Tilst)" <t_fejr@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
 > news:43ee48de$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 >
 >>> Benzin kan alen brænde _aldrig_ eksplodere.
 >
 >> Hvordan virker en benzinmotor så ?
 >
 > Det er en forbrændingsmotor, ikke en eksplosionsmotor.
 >
 > Tændingsbanken er benzin der eksploderer i stedet for at forbrænde!
 
 Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde. Tændingsbanken
 skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj kompression/varme og
 derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej tilbage
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
     Hans L. Jørgensen (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  14-02-06 21:05
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:43f1a8b6$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde.
 Ja og nej - benzin i flydemde form brænder ikke, men dampene gør.
 Min læremester ville ikke tro at jeg kunne slukke en tændstik i et glas 
 benzin (han var så sikker på at jeg ville brænde værkstedet af, at jeg måtte 
 afgøre et væddemål ude på gårdspladsen.
 Stuntet består i at man fylder et glas "helt" op til randen, således at der 
 ikke ligger en "dyne" af benzindampe på toppen.
 Da jeg havde slukket fire tændstikker i benzin var han overbevist, for satan 
 hvor blev vi fulde den lørdag aften, (det var dengang lørdag også var halv 
 arbejdsdag) mester og jeg havde væddet en hel kasse øl (dengang 50 stk.).
 > Tændingsbanken skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj 
 > kompression/varme og derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej 
 > tilbage
 >
 Det forekommer ofte når der er koksaflejringer på og i toppen, disse 
 aflejringer gløder og er/kan derved skyld i både tændingsbanken og 
 eftertænding (moteren stopper i når tænding afbrydes).
 Men - det med koksene har jeg nu lidt svært ved at forestille mig at du har 
 stor erfaring med Tom   ))
 MVH Hans 
            
             |  |  | 
      Ukendt (15-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  15-02-06 13:16
 | 
 |  | 
 "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cKqIf.379$Lu2.378@news.get2net.dk...
 > Det forekommer ofte når der er koksaflejringer på og i toppen, disse 
 > aflejringer gløder og er/kan derved skyld i både tændingsbanken og 
 > eftertænding (moteren stopper i når tænding afbrydes).
 >
 > Men - det med koksene har jeg nu lidt svært ved at forestille mig at du 
 > har stor erfaring med Tom   ))
 Jo min knallert har været meget slem til at danne koks på topstykket og 
 stemplet. Når den begyndte at tændingsbanke, så kunne man bare slukke for 
 tændingen og stadig køre videre....(den kunne fint tåle tændingsbanken pga 
 koks)
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Martin Sørensen (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-02-06 10:55
 | 
 |  | 
 Kim H. Mogensen skrev:
 
 > Hej
 >
 > En af mine kammeraters biler er lige gået op i brand.. Så kom jeg til at
 > fundere over, hvis branden havde bredt sig til benzin tanken, ville bilen så
 > have eksploderet, eller er det kun på film, det kan lade sig gøre??
 >
 Kort sagt: Nej!
 
 Lidt længere: Som andre også har skrevet skal der luft til. Ved de i
 DK forekommende temperaturer er damptrykket af benzinen så højt at
 der i benzintanken er for lidt ilt til at dampene kan brænde - det er
 faktisk en sikkerhedsforanstaltning. Smider man en tændt tændstik i
 påfyldningsstudsen burde der nok være en smule flamme i toppen, som
 hurtigt vil gå ud (don't try this at home). Og det gælder så lang
 tid at der er benzin i tanken, uanset hvor lidt.
 
 Eneste teoretiske undtagelse er hvis man suger så hårdt på tanken at
 benzinen ikke kan nå at fordampe hurtigt nok.
 
 Hvis man skal have en eksplosion (og ja, benzindampe _kan_ eksplodere)
 skal man slå hul på tanken, have dampene fra den spildte benzin
 blandet tilpas med luft (ikke for meget, ikke for lidt) og så antænde
 det.
 
 Eksempel: For mange årsiden skulle man lave vedligehold på en
 lagertank til benzin på et raffinaderi. Man tømte den og skulle så
 udlufte den, men man begik to fejl. Ventilatoren havde ikke
 eksplotionsikret motor. man satte den til at suge ud af tanken i stedet
 for at puste ind. Det gjorde at luft blev suget ind, blandet med
 dampene, og da iltkontcentrationen blev høj nok antændte elmotoren
 det hele, og man behøvede ikke længere at bekymre sig om den tank.
 
 Diesel kan nok. Men der vil sjældent være nok varme længe nok til at
 få tanken kogt, så det er ikke det store problem.
 
 En klassiker her er folk der svejser på tomme olietønder uden at have
 gjort dem ordenligt rene. Der er luft nok i dem, og der hvor man
 svejser får man både fordampet olie og varmet nok op til at tænde
 det.
 
 mvh
 
 Martin
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (14-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  14-02-06 12:18
 | 
 |  | 
 Tom (snabela) skrev:
 
 > > Det er en forbrændingsmotor, ikke en eksplosionsmotor.
 > >
 > > Tændingsbanken er benzin der eksploderer i stedet for at forbrænde!
 >
 > Mig bekendt kan benzin ikke eksplodere men kun forbrænde. Tændingsbanken
 > skyldes at benzinen antænder for tidligt pga. for høj kompression/varme og
 > derved prøver at tvinge stemplet den modsatte vej tilbage
 >
 Skal vi lige blive enige om nogle definitioner?
 
 Forbrænding = Conflageration (eng) => forbrændingen foregår under
 lydens hastighed (i mediet), dvs uden chockbølger.
 
 Detonation = Detonation (eng) => forbrændingen foregår ved/over
 lydens hastighed i mediet, det er chockbølgen der antænder.
 
 Ved tændingsbanken starter man med forbrænding, men det øgede tryk
 og temperatur der skabes under forbrændingen gør at det går over til
 detonation, det er hvad der giver lyden og ødelægger lejer. Derfor
 hjælper det at forsinke tændingen, på den måde er stemplet på vej
 ned tidligere under forbrændingen og trykket bliver ikke så højt.
 
 Indvendinger?
 
 mvh
 
 Martin
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (15-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  15-02-06 09:12
 | 
 |  | 
 Hans L. Jørgensen skrev:
 
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43f18aca$0$183$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 > >
 > > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:BFsHf.1104$fR6.696@news.get2net.dk...
 > >
 > >> Definationen på en eksplosion, - den kan ske uden ilt, eksempelvis
 > >> plastisk sprængstof i modsætning til "sortkrudt".
 > >
 Det kan også ske i en gasblanding - deraf gaseksplosion. Det meste jeg
 har læst om emnet har været på engelsk, så jeg er ikke helt sikker
 på den danske terminologi. Men på engelsk dækker "explosion" over
 både "deflageration" og "detonation". Se definitioner i anden
 postning.
 
 > > Det har ikke lige noget med det at gøre - men noget at gøre med hvor
 > > hurtigt forbrændingen breder sig. Når den over en vis hastighed, er det en
 > > eksplosion.
 > >
 >
 > Også fuldstændigt ligegyldigt, er og bliver aldrig det defínationen står
 > med, en brand kan have eksplosionlignende karakter, men det gør den _aldrig_
 > af den grund til en eksplosion -aldrig.
 >
 > > Jeg husker desværre ikke hastigheden :)
 >
 > Også totalt ligegyldigt, det er og bliver en brand.
 >
 Nej. Hvis det er chockbølgen der tænder materialet (hurtigere end
 lyden i mediet) er det en detonation. Det sker ved tændingsbanken, og
 det er derfor det skader motoren.
 
 mvh
 
 Martin
 
 
 
 |  |  | 
  Hans L. Jørgensen (15-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  15-02-06 16:54
 | 
 |  | 
 "Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:1139991142.846314.71730@f14g2000cwb.googlegroups.com...
 
 > >
 Det kan også ske i en gasblanding - deraf gaseksplosion.
 
 Blandingsforhasblanding med ? ilt, alt efter blandingsforholdet mellem ilt
 og gas, kan gasbrand opnå et "eksplosionslignende" forløb, men - det er og
 forbliver en brand
 
 Det meste jeg
 har læst om emnet har været på engelsk, så jeg er ikke helt sikker
 på den danske terminologi. Men på engelsk dækker "explosion" over
 både "deflageration" og "detonation". Se definitioner i anden
 postning.
 
 Uanset om det står skrevet på dansk eller noget andet sprog kan det ikke
 ændre på definationen eksplosion.
 
 >
 Nej. Hvis det er chockbølgen der tænder materialet (hurtigere end
 lyden i mediet) er det en detonation.
 
 Et sådant tryk/chok vil du ikke kunne opnå med en benzin/gasbrand.
 
 Det sker ved tændingsbanken, og
 det er derfor det skader motoren.
 
 Inden du udtaler dig om begrebet "tændingsbanken" vil jeg opfordre dig til
 at sætte dig måske lidt bedre ind i forbrændingsmotoren. Kan dog til din
 information fortælle dig at tændingsbanken i en motor altid stammer fra to
 af hinanden uafhængige klider.
 
 1. For tidlig (høj) tænding.
 
 2. koksaflejringer på enten topstykket eller toppen af stemplet, når disse
 bliver de varme og gløder, hvilket afstedkommet at forbrændingen af den
 tilførte benzin starter inden stemplet er i top. Og stadig der er tale om
 "en forbrændingsmotor" ikke nogen "eksplosionsmotor"..
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |