|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | kørelys på Ford Escort 1.3 Fra : Lars Jepsen
 | 
 Dato :  07-02-06 16:45
 | 
 |  | Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?
 
 m.v.h Lars
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Voss Schrader (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  07-02-06 16:56
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Lars Jepsen wrote:
 > Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?
 Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen bruges    -- 
 Mvh, Kim Voss Schrader
 Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!
http://www.fireflyseason2.com/ |  |  | 
  Esben Taersker (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Taersker
 | 
 Dato :  07-02-06 19:28
 | 
 |  | 
 
            Kim Voss Schrader wrote:
 > Hej!
 > 
 > Lars Jepsen wrote:
 > 
 >> Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?
 > 
 > 
 > Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen 
 > bruges    > 
 Ja, enten det, eller også tror jeg at jeg ville lave et eller andet med 
 et rælæ med en brydefunktion, som bliver aktiveret samtidig med lyset. 
 Hvis du så tager +12 V signalet fra tændingsnøglen, og fører gennem 
 kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et 
 akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen 
 når du tænder lyset.
 Skriv igen hvis jeg skal uddybe...
            
             |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  07-02-06 19:32
 | 
 |  | 
 
            Esben Taersker skriver:
 > 
 > Ja, enten det, eller også tror jeg at jeg ville lave et eller andet med
 > et rælæ med en brydefunktion, som bliver aktiveret samtidig med lyset.
 > Hvis du så tager +12 V signalet fra tændingsnøglen, og fører gennem
 > kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et
 > akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen
 > når du tænder lyset.
 Man tager en diodebro og en buzzer.
 Diodebroens AC side monterer man mellem en ledning til en forlygtepære
 og ledningen til ladelampen. Buzzeren sætter man til DC siden (rigtigt
 polariseret).
 Lader generatoren og er der ikke lys på, vil buzzeren larme.
 Lader generatoren ikke og er lyset tændt larmer buzzeren.....
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
             |  |  | 
    Esben Taersker (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Taersker
 | 
 Dato :  07-02-06 19:44
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > Esben Taersker skriver:
 >
 >>Ja, enten det, eller også tror jeg at jeg ville lave et eller andet med
 >>et rælæ med en brydefunktion, som bliver aktiveret samtidig med lyset.
 >>Hvis du så tager +12 V signalet fra tændingsnøglen, og fører gennem
 >>kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et
 >>akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen
 >>når du tænder lyset.
 >
 >
 > Man tager en diodebro og en buzzer.
 >
 > Diodebroens AC side monterer man mellem en ledning til en forlygtepære
 > og ledningen til ladelampen. Buzzeren sætter man til DC siden (rigtigt
 > polariseret).
 >
 > Lader generatoren og er der ikke lys på, vil buzzeren larme.
 > Lader generatoren ikke og er lyset tændt larmer buzzeren.....
 >
 > Klaus
 
 Wauw... Lyder næsten endnu mere smart. Dog vil jeg lige nævne at man nok
 ikke skal bruge ledningen fra forlygterne som er her skrives. Det
 skulle jo ikke være nødvendigt med konstant påmindelse om at man kører
 med langt lys...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller
 baglygterne.
 
 /Esben
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  07-02-06 20:21
 | 
 |  | 
 
            Esben Taersker skriver:
 > 
 > Wauw... Lyder næsten endnu mere smart. Dog vil jeg lige nævne at man nok
 >   ikke skal bruge ledningen fra forlygterne som er her skrives. Det
 > skulle jo ikke være nødvendigt med konstant påmindelse om at man kører
 > med langt lys...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller
 > baglygterne.
 God ide, positionslyset    Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe Kommer mine indlæg via sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
             |  |  | 
     Finn Guldmann (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  07-02-06 21:57
 | 
 |  | 
 
            Esben Taersker skrev:
 > Wauw... Lyder næsten endnu mere smart. Dog vil jeg lige nævne at man nok 
 >  ikke skal bruge ledningen fra forlygterne som er her skrives. Det 
 > skulle jo ikke være nødvendigt med *konstant påmindelse om at man kører 
 > med langt lys* ...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten eller 
 > baglygterne.
 > 
 Hovsa, der var en idé til brug i en anden tråd.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
      Esben Taersker (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Esben Taersker
 | 
 Dato :  08-02-06 01:22
 | 
 |  | 
 
            Finn Guldmann wrote:
 > Esben Taersker skrev:
 > 
 >> Wauw... Lyder næsten endnu mere smart. Dog vil jeg lige nævne at man 
 >> nok  ikke skal bruge ledningen fra forlygterne som er her skrives. Det 
 >> skulle jo ikke være nødvendigt med *konstant påmindelse om at man 
 >> kører med langt lys* ...) Find ledningen direkte fra lygtekontakten 
 >> eller baglygterne.
 >>
 > Hovsa, der var en idé til brug i en anden tråd.    > 
 Hehe.. Overvejde jeg faktisk også selv, men måtte hellere lade være...:)
 /Esben
            
             |  |  | 
   Lars Jepsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Jepsen
 | 
 Dato :  07-02-06 21:41
 | 
 |  | 
 
            Hej.............
 tak for ideen, men er der ikke en der kan lave et monterings diragram, så 
 vil det nok være memmer for mig at forstå...
 m.v.h. larsjepsen@webspeed.dk
 "Esben Taersker" <esbenfjernes@essers.dk> skrev i en meddelelse 
 news:11uhpdcti8lvn71@corp.supernews.com...
 > Kim Voss Schrader wrote:
 >> Hej!
 >>
 >> Lars Jepsen wrote:
 >>
 >>> Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra 87..........?
 >>
 >>
 >> Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen 
 >> bruges    >>
 >
 > Ja, enten det, eller også tror jeg at jeg ville lave et eller andet med et 
 > rælæ med en brydefunktion, som bliver aktiveret samtidig med lyset. Hvis 
 > du så tager +12 V signalet fra tændingsnøglen, og fører gennem 
 > kontaktsættet af dette relæ og derfra til en lille "buzzer" har du et 
 > akustisk signal der starter når der er tænding på bilen og slukker igen 
 > når du tænder lyset.
 >
 > Skriv igen hvis jeg skal uddybe... 
            
             |  |  | 
    Per (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per
 | 
 Dato :  08-02-06 16:52
 | 
 |  | 
 
            > Hej.............
 >
 > tak for ideen, men er der ikke en der kan lave et monterings diragram, så 
 > vil det nok være memmer for mig at forstå...
 >
 Vil jeg om muligt godt nok også gerne have    Vh. Per, Sierra 2,0i DOCH 
            
             |  |  | 
  Freddy O. Christense~ (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Freddy O. Christense~
 | 
 Dato :  07-02-06 19:25
 | 
 |  | 
 
            >> Hvordan laves der billigs kørelys på Ford Escort 1.3 fra
 >> 87..........?
 >
 > Ved at instruere føreren i at dreje på knappen til nærlyset når bilen
 > bruges    Og i den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for at sætte det relæ på som 
 det reelt er der spørges på. Man brænder nemlig kontakterne af uden. Har 
 lige skiftet på min Escort 81'er og for et par måneder siden måtte jeg 
 reparere det samme på min anden bil Range Rover 84.
 Så nu overvejer jeg kørelys, eller måske bare lade relæet tænde ved 
 kontakten. Kørelys skal jo have en impuls fra generatoren for at slå til.
 FOC 
            
             |  |  | 
 |  |