|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Værkstedsregning Fra : MB
 | 
 Dato :  07-02-06 15:11
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 15.000!
 Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge hoveder, 
 som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok 
 eller om det er helt ude i skoven!
http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg
http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg På forhånd tak
 Med venlig hilsen
 Morten 
            
             |  |  | 
  KT (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KT
 | 
 Dato :  07-02-06 15:23
 | 
 |  | 
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge 
 > hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er 
 > rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!
 >
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg >
 Hvad jamrer du over - den regning er da for intet at regne - og så har du 
 endda fået 50% afslag på arbejdsprisen.
 Knud 
            
             |  |  | 
  Anders (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders
 | 
 Dato :  07-02-06 15:25
 | 
 |  | 
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> wrote in message 
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge 
 > hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er 
 > rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!
 >
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg >
 > På forhånd tak
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Morten
 >
 Der er brugt mange timer.
 Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn 
 men hvor er det trukket fra ?
 Mvh
 Anders 
            
             |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  07-02-06 15:32
 | 
 |  | 
 
            Anders skriver:
 > 
 > Der er brugt mange timer.
 Ja
 > Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn
 > men hvor er det trukket fra ?
 31,5 x 365 / 2 = den pris der står på sedlen
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
   Anders (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders
 | 
 Dato :  07-02-06 16:54
 | 
 |  | 
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
 news:43E8AF71.7A081C65@du.kan.finde.den...
 > Anders skriver:
 >>
 >> Der er brugt mange timer.
 >
 > Ja
 >
 >> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
 >> arbejdsløn
 >> men hvor er det trukket fra ?
 >
 > 31,5 x 365 / 2 = den pris der står på sedlen
 >
 > Klaus
 
 Ok, den havde jeg ikke lige set.
 
 Anders
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Voss Schrader (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  07-02-06 15:38
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Anders wrote:
  >
 > Der er brugt mange timer.
 Også min mening. Efter min mening (tag det for hvad det er   ) burde det hele 
 kunne overståes på en dags tid...
 Men ok, det kan jo være aircon'en har drillet en hel del...
 > Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af arbejdsløn 
 > men hvor er det trukket fra ?
 Enten i timetallet eller i prisen - det stemmer ihvertfald    -- 
 Mvh, Kim Voss Schrader
 Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!
http://www.fireflyseason2.com/ |  |  | 
  Aksel (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Aksel
 | 
 Dato :  07-02-06 15:43
 | 
 |  | 
 
 >>
 >
 > Der er brugt mange timer.
 > Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
 > arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
 >
 > Mvh
 > Anders
 
 Rabatten er trukket fra, der er brugt mange timer men meget af det der er
 lavet i følge første side kan være drilagtigt.
 
 Hilsen Aksel
 
 
 
 
 |  |  | 
  Nielsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Nielsen
 | 
 Dato :  07-02-06 15:45
 | 
 |  | 
 > Der er brugt mange timer.
 > Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
 > arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
 >
 > Mvh
 > Anders
 >
 Hvordan får du deres timepris til 730kr ??
 Lidt udregning 31.5 timer X 365 kr. = 11497,50kr - 50% = 5748,75kr
 Men det lyder af mange timer.
 Det er 1 mand i 4 arbejdsdage, det er meget.
 
 JaN
 
 
 
 
 |  |  | 
   Carsten Hjorth (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Hjorth
 | 
 Dato :  07-02-06 16:13
 | 
 |  | 
 "Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse 
 news:43e8b281$0$38711$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >> Der er brugt mange timer.
 >> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af 
 >> arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
 >>
 >> Mvh
 >> Anders
 >>
 > Hvordan får du deres timepris til 730kr ??
 > Lidt udregning 31.5 timer X 365 kr. = 11497,50kr - 50% = 5748,75kr
 > Men det lyder af mange timer.
 > Det er 1 mand i 4 arbejdsdage, det er meget.
 Det er straffen for at bruge uautoriserede mekanikere (ikke at jeg selv 
 ville køre til audi..) men de er bare længere tid om tingene, ikke fordi de 
 arbejder langsomt, men fordi de ikke kan kende alle typer biler grundigt, så 
 når der opstår noget udover olieskift (groft sagt) så er de nødt til at 
 bruge tid på at sætte sig ind i hvordan den bil er skruet sammen, det er det 
 mekanikerne på de autoriserede sidder på skolebænken og lærer.
 Det er ihvertfald min erfaring....Derfor laver jeg alt hvad jeg kan selv    /Carsten 
            
             |  |  | 
    JS (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  07-02-06 16:27
 | 
 |  | 
 
            Carsten Hjorth wrote:
 > "Nielsen" <jnsnabela@msn.com> skrev i en meddelelse
 > news:43e8b281$0$38711$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>
 >>> Der er brugt mange timer.
 >>> Er deres timepris normalt 730 kr ?? de skriver at de giver 50% af
 >>> arbejdsløn men hvor er det trukket fra ?
 >>>
 >>> Mvh
 >>> Anders
 >>>
 >> Hvordan får du deres timepris til 730kr ??
 >> Lidt udregning 31.5 timer X 365 kr. = 11497,50kr - 50% = 5748,75kr
 >> Men det lyder af mange timer.
 >> Det er 1 mand i 4 arbejdsdage, det er meget.
 >
 > Det er straffen for at bruge uautoriserede mekanikere (ikke at jeg
 > selv ville køre til audi..) men de er bare længere tid om tingene,
 > ikke fordi de arbejder langsomt, men fordi de ikke kan kende alle
 > typer biler grundigt, så når der opstår noget udover olieskift (groft
 > sagt) så er de nødt til at bruge tid på at sætte sig ind i hvordan
 > den bil er skruet sammen, det er det mekanikerne på de autoriserede
 > sidder på skolebænken og lærer. Det er ihvertfald min erfaring....Derfor 
 > laver jeg alt hvad jeg kan
 > selv    Ofte kommer mekanikere på de autoriserede værksteder ind fra gaden og kalder 
 sig autoriseret mekaniker fra dag ét. De kan selvfølgelig spørge de mere 
 erfarne i tvivlstilfælde hvilket alt andet lige selvfølgelig er en fordel. 
            
             |  |  | 
    Jørgen M. Rasmussen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-02-06 18:43
 | 
 |  | 
 "Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
 
 
 
 men de er bare længere tid om tingene, ikke fordi de
 > arbejder langsomt, men fordi de ikke kan kende alle typer biler grundigt,
 > så når der opstår noget udover olieskift (groft sagt) så er de nødt til at
 > bruge tid på at sætte sig ind i hvordan den bil er skruet sammen,
 
 Det passer jo så ikke altid, de kan have adgang til ETKA & servicebulltiner
 på lige fod med en autoriseret. Jeg har fx. fået skiftet tandremmen
 uautoriseret, hos en som med garanti vidste NADA på forhånd, og han vidste
 til detalje hvon' det skulle gribes an, incl. resvedelnr. og hvor mange
 timer der kunne faktureres.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  07-02-06 15:57
 | 
 |  | 
 
            MB wrote:
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på
 > værksted for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle
 > "banke"-lyde samt monteret træk som jeg allerede selv havde i
 > forvejen inkl. ledningsnet.
 Har du solgt bilen til værkstedet?
 Siden du betaler for omreg.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
  Mads Stetter (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Mads Stetter
 | 
 Dato :  07-02-06 16:54
 | 
 |  | 
 "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
 meddelelse news:43e8b547$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
 > MB wrote:
 >> Hej!
 >>
 >> I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på
 >> værksted for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle
 >> "banke"-lyde samt monteret træk som jeg allerede selv havde i
 >> forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 >
 > Har du solgt bilen til værkstedet?
 > Siden du betaler for omreg.
 >
 
 Ja, det er i hvert tilfælde gratis at omregistrere når det kun er træk som
 er sat på!
 
 MVH Mads
 
 
 
 
 |  |  | 
  MB (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MB
 | 
 Dato :  07-02-06 17:12
 | 
 |  | >"Morten Fruergaard" wrote:
 > Har du solgt bilen til værkstedet?
 > Siden du betaler for omreg.
 
 Nej det var iforbindelse med at der blev monteret træk. Bilen blev solgt til
 en privat.
 
 Det store timeforbrug skyldes ifølge værkstedet at airconditionen drillede?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Morten Fruergaard (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  08-02-06 23:12
 | 
 |  | 
 
            MB wrote:
 >> "Morten Fruergaard" wrote:
 >> Har du solgt bilen til værkstedet?
 >> Siden du betaler for omreg.
 >
 > Nej det var iforbindelse med at der blev monteret træk. Bilen blev
 > solgt til en privat.
 Hm. Koster det noget?
 Kun hvis bilen er over X (SVJH 7 eller 8 år), så skal den til SYN...
 > Det store timeforbrug skyldes ifølge værkstedet at airconditionen
 > drillede?
 Hvordan? Har de ikke kompetensen?
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
  Michael Kristensen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  07-02-06 16:22
 | 
 |  | 
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 
 Fik du ikke et overslag på prisen før du afleverede bilen?
 
 
 
 
 |  |  | 
  MB (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MB
 | 
 Dato :  07-02-06 17:15
 | 
 |  | "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e8bb0f$0$15790
 >
 > Fik du ikke et overslag på prisen før du afleverede bilen?
 >
 
 Ja for montering af træk, påfyldning af væske på aircon, rep. af cat (selvf.
 forudsat at det var det som var galt)
 ca. 5.000
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henning Petersen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Petersen
 | 
 Dato :  07-02-06 17:16
 | 
 |  | 
 
            MB wrote:
 > Hej!
 > 
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 > 
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 > 15.000!
 > 
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 > 
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge hoveder, 
 > som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok 
 > eller om det er helt ude i skoven!
 > 
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg > 
 > På forhånd tak
 > 
 > Med venlig hilsen
 > 
 > Morten 
 > 
 > 
 Jeg synes det ser voldsomt ud med kølemiddel . På et husholdningskab er 
 der ca 100 gram, måske er her nogle med erfaring.
 De må virkelig have hygget med de mange timer.
 Jeg håber du har fået en god pris for bilen.
 MVH
 Henning
            
             |  |  | 
  Hans Jensen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans Jensen
 | 
 Dato :  07-02-06 17:54
 | 
 |  | 
 > Jeg synes det ser voldsomt ud med kølemiddel . På et husholdningskab er
 > der ca 100 gram, måske er her nogle med erfaring.
 > De må virkelig have hygget med de mange timer.
 > Jeg håber du har fået en god pris for bilen.
 > MVH
 > Henning
 
 Biler har som regl mellem 700g og 1000g kølevæske på    ( R134a )
 
 Men syntes at de har brugt for mange timer på bilen - du skal jo ikke betale
 for deres uvidenhed......
 
 Mvh Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bagdad Bob (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bagdad Bob
 | 
 Dato :  07-02-06 17:47
 | 
 |  | 
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge 
 > hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er 
 > rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!
 >
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg >
 > På forhånd tak
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Morten
 LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)
 Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.
 /Abildgaard
            
             |  |  | 
  Kim Voss Schrader (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  07-02-06 17:51
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Bagdad Bob wrote:
  >
 > LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)
 > 
 > Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.
 Det er så incl. kondensatoren, men ok...
 -- 
 Mvh, Kim Voss Schrader
 Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!
http://www.fireflyseason2.com/ |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  07-02-06 18:02
 | 
 |  | 
 
            Uden tvivl velegnet til fremvisning i udsendelsen 'kontanten'. Jeg bliver i
 tvivl, det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse     --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
    Kim Voss Schrader (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Voss Schrader
 | 
 Dato :  07-02-06 18:14
 | 
 |  | 
 
            Hej!
 Preben Riis Sørensen wrote:
 > Uden tvivl velegnet til fremvisning i udsendelsen 'kontanten'. Jeg bliver i
 > tvivl, det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse     Hvad er, helt præcist?
 -- 
 Mvh, Kim Voss Schrader
 Mere FireFly? Så udfyld din Browncoat-profil nu!
http://www.fireflyseason2.com/ |  |  | 
     Jørgen M. Rasmussen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen
 | 
 Dato :  07-02-06 19:22
 | 
 |  | 
 "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
 > Preben Riis Sørensen wrote:
 >
  det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse     >
 > Hvad er, helt præcist?
 >
 Ja det spørger jeg også om, bortset fra de mange timer, kan jeg ikke se 
 noget odiøst i den regning - 365,- for en time er ovenikøbet billigt, når 
 der er faktura på ;).. . Jeg ville prøve at "udfritte" dem for HVORFOR det 
 tog så lang tid, "den drillede" ville JEG ikke nøjes med. Det er 4 mand en 
 hel dag, så tror fa... ., de har jo gået i vejen for hinanden ;). 
            
             |  |  | 
     Preben Riis Sørensen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  07-02-06 21:39
 | 
 |  | 
 "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e8d4cc$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
 > Hej!
 >
 > Preben Riis Sørensen wrote:
 >
 > > Uden tvivl velegnet til fremvisning i udsendelsen 'kontanten'. Jeg
 bliver i
 > > tvivl, det kan være det slet og ret er egnet til en politianmeldelse
   >
 > Hvad er, helt præcist?
 Det vilde timetal, og så det at han blev lovet timer til halv pris, og det
 må jo være en hvid løgn.
 (og så troede jeg kondensatoren var en elektrisk til 20 kr.)
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
  Ib Jakobsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-02-06 20:01
 | 
 |  | Bagdad Bob skrev:
 
 > LOL - en O-ring til 1600 bobs (plus moms!!!!)
 >
 > Det er sku da total-iorden-værkstedshumor.
 
 Læs nu hvad der står foran. Kondensator. Det er ikke en dims der sidder
 i radioen. Det er "køleren" i et airon-anlæg. Og den koster i den størrelse.
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
  Per Groth Ludvigsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Groth Ludvigsen
 | 
 Dato :  07-02-06 19:18
 | 
 |  | 
 
            Det ser ud til, at han ikke har haft enten kendskab eller rigtig værktøj
 til aircon'en. Derudover har der været repareret på det elektriske og det
 kan være tidskrævende.
 Kan se at du kører fransk bil - de kan jo godt være lidt specielle på visse
 punkter.
 Der er brugt mange timer, men du har fået dem til ½ pris sikkert i
 erkendelse af, at
 der var tale om uddannelse af mekanikeren.
 Omvendt så tror jeg ikke, at han har tjent penge på opgaven - han har
 garanteret brugt
 dette antal timer!
 Jeg får altid ordnet min aircon hos et firma der ikke laver andet end dette.
 mvh Per
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge
 hoveder,
 > som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok
 > eller om det er helt ude i skoven!
 >
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg >
 > På forhånd tak
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Morten
 >
 >
            
             |  |  | 
  Teddy (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Teddy
 | 
 Dato :  07-02-06 21:43
 | 
 |  | bla bla bla  regning, timer osv..
 -------------------
 
 
 Regningen er ret stor, det er der ingen tvivl om.  Men de har faktisk en ret
 billig timepris, Catalysatoren var rimelig i pris, og de har husket ikke at
 opkræve moms oveni synsgebyret... det er der ikke mange som husker...
 
 Hvis det var mig, så ville jeg starte med at nævne hvad den aftalte pris
 var, og at det helt uacceptabelt er kommet til et beløb på langt over det
 dobbelte.   Tag ned til et Peugeot værksted og hør dem om hvad det ville
 have kostet der, og brug det imod automesteren.  Jeg ville nægte at betale
 mere end hvad normalt er.  Jeg vil tro at du kan slippe med reservedelenes
 pris plus i omegnen af 7-8 timers arbejde ( til fuld pris ), hvis du går
 lidt til den.
 
 Men næste gang din A/C driller, så gør dig selv en tjeneste, og tag hen til
 et sted som ikke laver andet.
 
 Teddy
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ib Jakobsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-02-06 22:28
 | 
 |  | Teddy skrev:
 > bla bla bla  regning, timer osv..
 > -------------------
 >
 >
 > Regningen er ret stor, det er der ingen tvivl om.  Men de har faktisk en ret
 > billig timepris, Catalysatoren var rimelig i pris, og de har husket ikke at
 > opkræve moms oveni synsgebyret... det er der ikke mange som husker...
 
 Det er heller ikke et synsgebyr. Det er en gebyr for omreg. På synsgebyr
 skal der svares moms.
 
 > Hvis det var mig, så ville jeg starte med at nævne hvad den aftalte pris
 > var, og at det helt uacceptabelt er kommet til et beløb på langt over det
 > dobbelte.   Tag ned til et Peugeot værksted og hør dem om hvad det ville
 > have kostet der, og brug det imod automesteren.  Jeg ville nægte at betale
 > mere end hvad normalt er.  Jeg vil tro at du kan slippe med reservedelenes
 > pris plus i omegnen af 7-8 timers arbejde ( til fuld pris ), hvis du går
 > lidt til den.
 
 De godt 31 timer er for meget. Men alt det der er lavet kan ikke laves
 på 7-8 timer. Jeg vil mene 14-16 timer er mere realistisk. Husk der også
 kom træk på. Og så passer det såmænd meget godt med værkstedets
 bedømmelse med de 50%. Jeg ville bare ikke have skrevet det på
 regningen. Men have justeret tiden. Men det kan være noget med statistik
 i bogholderiprogrammet.
 
 
 >
 > Men næste gang din A/C driller, så gør dig selv en tjeneste, og tag hen til
 > et sted som ikke laver andet.
 
 Dem har jeg lavet mange af. Det er ikke raketvidenskab. Selv om mange
 tror det.
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
    Teddy (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Teddy
 | 
 Dato :  07-02-06 23:03
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e910f4$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 ....
 > Det er heller ikke et synsgebyr. Det er en gebyr for omreg. På synsgebyr
 > skal der svares moms.
 -------------------------------------------------
 
 Jaja, jeg lavede en fejl der, men der var vist ingen tvivl om hvad jeg
 mente, da det jo er det som står på regningen.
 
 --------
 
 Dem har jeg lavet mange af. Det er ikke raketvidenskab. Selv om mange tror
 det.
 --------------------------------------------------
 
 Netop derfor er der jo alt for mange timer på.  Enhver med omløb i kasketten
 kan rep. en Airconition.
 Men mange almindelige mekanikere har bare ikke det omløb der skal til, eller
 det rette udstyr, og er derfor alt for lang tid om det.
 Derfor... kør hen til et sted som ikke laver andet. det burde vi vel ikke
 kunne blive uenige om.
 
 
 Teddy
 
 
 
 
 |  |  | 
     Ib Jakobsen (07-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  07-02-06 23:16
 | 
 |  | Teddy skrev:
 
 > Netop derfor er der jo alt for mange timer på.  Enhver med omløb i kasketten
 > kan rep. en Airconition.
 
 Nej, men nu ved vi jo heller ikke om al tiden er gået med aircon. Han
 har jo fået lavet mage andre ting. Jeg vil være ærlig og indrømme at jeg
 ikke kan huske tiden for at montere træk. Mange franske biler er noget
 hø. Hvor der skal skilles en masse ad for at kunne montere.
 
 
 > Men mange almindelige mekanikere har bare ikke det omløb der skal til, eller
 > det rette udstyr, og er derfor alt for lang tid om det.
 
 Jo, men udstyret kunne det tyde på de har. Ellers kunne de ikke fylde
 kølemiddel på. Og med de automatisk fyldestationer man har idag kan
 lærlingen klare opgaven bare ved at følge displayet.
 
 
 > Derfor... kør hen til et sted som ikke laver andet. det burde vi vel ikke
 > kunne blive uenige om.
 
 Både ja og nej. Fejlfinding er og bliver noget svævende noget. Ikke på
 den mekaniske del i dette tilfælde. Men fejl på elanlæg er tidsrøvere.
 Enten falder du over fejlen med det samme. Eller også bruger du oceaner
 af tid. Men enig om specialværksteder har rutinen. Eller burde have.
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
  Henning Lund (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning Lund
 | 
 Dato :  08-02-06 11:34
 | 
 |  | 
 Per Groth Ludvigsen <pgl@post.cybercity.dk> skrev:
 > Kan se at du kører fransk bil - de kan jo godt være lidt specielle på
 > visse punkter.
 Den forældede bemærkning ser vi bort fra!
 -- 
 Mvh
 Henning Lund
 icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace   bla.med lidt køb & salg 
            
             |  |  | 
  Q (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Q
 | 
 Dato :  08-02-06 00:36
 | 
 |  | 
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
 > 15.000!
 
 Hvis han har givet dig et overslag på godt 5K er det langfra rimeligt at
 regningen ender i 15K..
 Jeg plejer at have en aftale med mekanikeren om at han lige ringer hvis det
 er noget der koster en "million" - kender dog ikke til det specifikke
 værksted, andet end af navn..
 
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 
 Forskellen mellem overslag og endelig regning er ihvertfald uacceptabel hvis
 ikke han har ringet inden regningen voksede *så* meget..
 
 Timeforbruget virker noget vildt, selvom du kun skal betale for halvdelen..
 
 /peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Dahl (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Dahl
 | 
 Dato :  08-02-06 15:24
 | 
 |  | > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr.
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er rimeligt nok
 > eller om det er helt ude i skoven!
 >
 
 Hej Morten
 
 Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor længe bilen stod på værkstedet?? Da
 31,5 timer er ret lang tid at bruge på en bil. Evt på et døgn. Hvis bilen
 har været på værksted i et døgn. (7,5 timer) så har de jo været fire mand på
 den, en hel dag. det syntes jeg at det lyder vildt. eller 2 mand på 2 dage,
 det passer heller ikke helt sammen syntes jeg. er de ikke proffer???
 
 Mvh
 Morten Dahl
 
 
 
 
 |  |  | 
  MB (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MB
 | 
 Dato :  08-02-06 21:36
 | 
 |  | 
 "Morten Dahl" <hvolgaarden@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e9fee1$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hej Morten
 >
 > Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor længe bilen stod på værkstedet?? Da
 > 31,5 timer er ret lang tid at bruge på en bil. Evt på et døgn. Hvis bilen
 > har været på værksted i et døgn. (7,5 timer) så har de jo været fire mand
 > på den, en hel dag. det syntes jeg at det lyder vildt. eller 2 mand på 2
 > dage, det passer heller ikke helt sammen syntes jeg. er de ikke proffer???
 >
 > Mvh
 > Morten Dahl
 
 Jeg afleverede bilen på værkstedet om søndagen og vi aftalte at jeg kunne
 hente den igen mandag sidst på eftermiddagen. Desværre havde de store
 problemer med at finde fejlen på aircon og det endte derfor med at jeg først
 kunne hente den om fredagen (de manglede også nogle dele mv.)
 
 Mvh
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-02-06 18:41
 | 
 |  | 
 "MB" <mb_dk@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43e8aa79$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Hej!
 >
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted 
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt 
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 >
 > Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret da jeg så regningen - over kr. 
 > 15.000!
 >
 > Kan det være rigtigt??? Jeg syntes at det lyder meget voldsomt!
 >
 > Jeg har lagt regningen på nettet, hvis der skulle være nogle kloge 
 > hoveder, som har lyst til at kaste et blik derpå og bedømme om det er 
 > rimeligt nok eller om det er helt ude i skoven!
 >
 > http://www.mbtrading.dk/peugeot/001.jpg > http://www.mbtrading.dk/peugeot/002.jpg >
 Nej, det er ALLLLLLLLLLLLLLLT for meget for så lille en reparation. Det 
 tager ikke mere end MAX 3-4 timer at skifte kondensatoren og så er det endda 
 MEGET højt sat. Har selv skiftet kondensatoren i min mondeo.
 At reparere en kat kan UMULIGT tage mere end 2-3 timer såfremt at du ikke 
 skal betale for et svejsekursus til mekanikeren først.
 At det så skulle tage over 2 dage for at fjerne en bankelyd må vel betegnes 
 som en total uduelig mekaniker der har været igang med din bil.
 Det er en grotesk overpris for så lille et arbejde.
 Materialeprisen ser OK ud selv om jeg nu nok vil sige de 476 + moms er lidt 
 optrækkeri. Et fyldeanlæg til AC passer stort set sig selv når det er 
 tilsluttet, så det er svineri at du skal betale 426+moms oveni de 700 for at 
 få det fyldt.....det er det rene optrækkeri.
 Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg 
 gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik igang.
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  Ib Jakobsen (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  08-02-06 19:11
 | 
 |  | Tom skrev:
 
 > Nej, det er ALLLLLLLLLLLLLLLT for meget for så lille en reparation. Det
 > tager ikke mere end MAX 3-4 timer at skifte kondensatoren og så er det endda
 > MEGET højt sat. Har selv skiftet kondensatoren i min mondeo.
 
 Enig.
 
 
 > At reparere en kat kan UMULIGT tage mere end 2-3 timer såfremt at du ikke
 > skal betale for et svejsekursus til mekanikeren først.
 
 Der sidder nogle bolte ved manifold som kan drille. Men det kan højest
 tage den tid du nævner. Så der er vi også enig.
 
 
 > At det så skulle tage over 2 dage for at fjerne en bankelyd må vel betegnes
 > som en total uduelig mekaniker der har været igang med din bil.
 
 Jamen det har de jo også erkendt ved at give 50% nedslag. Og du ved jo
 naturligvis bedre hvordan man finder mislyde. Jeg kan sige dig at finde
 mislyde kan være forbandet svært. Selv med mange års erfaring. Man
 parametre spiller ind. Kender ikke den konkrete sag/lyd.
 
 
 >
 > Materialeprisen ser OK ud selv om jeg nu nok vil sige de 476 + moms er lidt
 > optrækkeri. Et fyldeanlæg til AC passer stort set sig selv når det er
 > tilsluttet, så det er svineri at du skal betale 426+moms
 
 Ja, for fyldeanlægget er naturligvis et man får gratis?. Lad mig bare
 afsløre at det koster over kr.40.000 og kræver vedligeholdelse.
 
 
 oveni de 700 for at
 > få det fyldt.....det er det rene optrækkeri.
 
 Kølemiddel koster 95 øre/gram plus miljøtillæg.
 
 
 > Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg
 > gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik igang.
 
 Men at det er god kotume at værkstedet ringer til kunden når den aftalte
 pris løber 10-20% over den aftalte pris hersker der ikke nogen tvivl om.
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-02-06 19:38
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:43ea3421$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >> Nej, det er ALLLLLLLLLLLLLLLT for meget for så lille en reparation. Det
 >> tager ikke mere end MAX 3-4 timer at skifte kondensatoren og så er det
 >> endda MEGET højt sat. Har selv skiftet kondensatoren i min mondeo.
 >
 > Enig.
 >
 >
 >> At reparere en kat kan UMULIGT tage mere end 2-3 timer såfremt at du ikke
 >> skal betale for et svejsekursus til mekanikeren først.
 >
 > Der sidder nogle bolte ved manifold som kan drille. Men det kan højest
 > tage den tid du nævner. Så der er vi også enig.
 >
 >
 >> At det så skulle tage over 2 dage for at fjerne en bankelyd må vel
 >> betegnes som en total uduelig mekaniker der har været igang med din bil.
 >
 > Jamen det har de jo også erkendt ved at give 50% nedslag. Og du ved jo
 > naturligvis bedre hvordan man finder mislyde. Jeg kan sige dig at finde
 > mislyde kan være forbandet svært. Selv med mange års erfaring. Man
 > parametre spiller ind. Kender ikke den konkrete sag/lyd.
 
 
 Kører du f.eks bil til syn så finder de med garanti alt hvad der måtte være
 af slør i styrekugler, bærekugler/arme og krængningsstabilisatorer. Det som
 er tilbage er hjullejre, støddæmpere, tårnlejer, trækaksler og ikke meget
 andet. Det er bestemt muligt for en mekaniker at finde disse fejl. Mit gæt
 er at 90% af alle biler der har kørt mere end 200.000 Km vil få mislyde i en
 af nævnte dele og derfor er det ren rutine at fejlsøge og udskifte disse
 komponenter.
 Der er her tale om komponenter som stort set ikke har forandret sig i 20 år
 på selv den mest moderne bil.
 
 
 >> Materialeprisen ser OK ud selv om jeg nu nok vil sige de 476 + moms er
 >> lidt optrækkeri. Et fyldeanlæg til AC passer stort set sig selv når det
 >> er tilsluttet, så det er svineri at du skal betale 426+moms
 >
 > Ja, for fyldeanlægget er naturligvis et man får gratis?. Lad mig bare
 > afsløre at det koster over kr.40.000 og kræver vedligeholdelse.
 
 Ja og en stenhøj lift koster også ca. det samme og SKAL jfr. arbejdstilsynet
 have service med 1 til 2 år intervaller. Her får man heller ikke en ekstra
 regning fordi de har hævet bilen på liften.
 Jeg var selv ved at købe et brugt AC fyldeanlæg som blev solgt fra et
 konkursbo. Den gik til ca. 12.000 Kr på en netauktion.
 Jeg mener ikke det er rimeligt at man skal presenteres for en ekstra regning
 for brugen af skiftenøgler, hammer, presse, svejser, lift, fyldanlæg osv.
 Det bør simpelthen være en del af den samlede timepris.
 Jeg har heller ALDRIG givet mere end 700 Kr for at få fyldt 700 g på mit AC.
 
 
 >  oveni de 700 for at
 >> få det fyldt.....det er det rene optrækkeri.
 >
 > Kølemiddel koster 95 øre/gram plus miljøtillæg.
 
 Ja men det koster det altså langtfra hos fabrikanten af R134a. Har selv
 arbejdet med det i industriel sammenhæng. Jeg vil dog medgive at det lyder
 sansynligt at det er prisen når et lille værksted kun køber 5 Kg 3 gange i
 året hos en distributør
 
 
 >> Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da
 >> jeg gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik
 >> igang.
 >
 > Men at det er god kotume at værkstedet ringer til kunden når den aftalte
 > pris løber 10-20% over den aftalte pris hersker der ikke nogen tvivl om.
 
 Såfremt der er aftalt en pris først. Ellers er det bare et tag selv bord for
 mekanikeren.
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
    Ib Jakobsen (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  08-02-06 23:02
 | 
 |  | Tom skrev:
 
 >
 > Kører du f.eks bil til syn så finder de med garanti alt hvad der måtte være
 > af slør i styrekugler, bærekugler/arme og krængningsstabilisatorer. Det som
 > er tilbage er hjullejre, støddæmpere, tårnlejer, trækaksler og ikke meget
 > andet. Det er bestemt muligt for en mekaniker at finde disse fejl.
 
 Kan ikke se hvor du vil hen med det. Kun kommentere at synsfolkene også
 overser ting. Men det er en helt anden snak. Mener du ting som en
 mekaniker burde have fundet inden HAN kørte til syn med den konkrete bil
 
 
 > mit gæt er at 90% af alle biler der har kørt mere end 200.000 Km vil få mislyde i en
 > af nævnte dele og derfor er det ren rutine at fejlsøge og udskifte disse
 > komponenter.
 
 Enig i sidstnævnte. Men jeg tro nu nok du skyder lidt højt.
 
 
 > Der er her tale om komponenter som stort set ikke har forandret sig i 20 år
 > på selv den mest moderne bil.
 
 Nej og dog. Netop på en 406 kører man med nogle åndsvage kugleled til
 stabilisatoren. Som næsten altid banker. De er dog ikke skiftet i dette
 tilfælde. Faktisk er der ikke skiftet noget af det du nævner. Gad vide
 om den stadig banker?.
 
 
 > Ja og en stenhøj lift koster også ca. det samme og SKAL jfr. arbejdstilsynet
 > have service med 1 til 2 år intervaller.
 
 Ja, og det må du selv udføre. Så det er ikke en skid værd. Men det er en
 anden snak.
 
 
 
 > Jeg mener ikke det er rimeligt at man skal presenteres for en ekstra regning
 > for brugen af skiftenøgler, hammer, presse, svejser, lift, fyldanlæg osv.
 > Det bør simpelthen være en del af den samlede timepris.
 
 På en måde kan jeg godt følge dig. Der skal fradrages tid som
 kompensation. Normalt koster det typisk kr.500 for service på aircon.
 Plus materialer.
 
 
 > Jeg har heller ALDRIG givet mere end 700 Kr for at få fyldt 700 g på mit AC.
 
 Du siger jo også du selv er i branchen.
 
 
 > Ja men det koster det altså langtfra hos fabrikanten af R134a. Har selv
 > arbejdet med det i industriel sammenhæng. Jeg vil dog medgive at det lyder
 > sansynligt at det er prisen når et lille værksted kun køber 5 Kg 3 gange i
 > året hos en distributør
 
 Det er der enighed om det skal koste. Der er såvidt jeg husker også
 grænser for mængde man må ligge inde med uden certifikater.
 
 
 
 > Såfremt der er aftalt en pris først. Ellers er det bare et tag selv bord for
 > mekanikeren.
 
 
 Det er vi også enige om. Men kunden har også forpligtiget til a følge
 lidt med. Nogen gange bliver den bare smidt med ordene: "Lav den, jeg
 skal bruge den hverdag".
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
     Ukendt (09-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-06 18:41
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43ea6a6b$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Tom skrev:
 >
 >>
 >> Kører du f.eks bil til syn så finder de med garanti alt hvad der måtte 
 >> være af slør i styrekugler, bærekugler/arme og krængningsstabilisatorer. 
 >> Det som er tilbage er hjullejre, støddæmpere, tårnlejer, trækaksler og 
 >> ikke meget andet. Det er bestemt muligt for en mekaniker at finde disse 
 >> fejl.
 >
 > Kan ikke se hvor du vil hen med det. Kun kommentere at synsfolkene også 
 > overser ting. Men det er en helt anden snak. Mener du ting som en 
 > mekaniker burde have fundet inden HAN kørte til syn med den konkrete bil
 At bankelyde ved forpartiet er så elementære at enhver mekaniker SKAL kunne 
 finde dem inden for rimelig tid. Det kan langt de fleste også uden problemer 
 da det ikke kræver den store styremester eksamen såsom fejl i en 
 motorstyring.
 >> mit gæt er at 90% af alle biler der har kørt mere end 200.000 Km vil få 
 >> mislyde i en af nævnte dele og derfor er det ren rutine at fejlsøge og 
 >> udskifte disse komponenter.
 >
 > Enig i sidstnævnte. Men jeg tro nu nok du skyder lidt højt.
 Måske
 >> Ja og en stenhøj lift koster også ca. det samme og SKAL jfr. 
 >> arbejdstilsynet have service med 1 til 2 år intervaller.
 >
 > Ja, og det må du selv udføre. Så det er ikke en skid værd. Men det er en 
 > anden snak.
 jo det er det fordi en kran også SKAL synes og det er kun noget som folk der 
 har autorisation af AT  kan gøre. Der SKAL endda sidde et mærke på kranen 
 der siger hvornår den sidst er synet og af hvem samt hvornår næste syn skal 
 være.
 Der er meget klare regler fra AT omkring løftegrej, netop fordi en kran/lift 
 skal bære tunge ting og derfor udgør en stor risiko for mennesker.
 >> Jeg mener ikke det er rimeligt at man skal presenteres for en ekstra 
 >> regning for brugen af skiftenøgler, hammer, presse, svejser, lift, 
 >> fyldanlæg osv. Det bør simpelthen være en del af den samlede timepris.
 >
 > På en måde kan jeg godt følge dig. Der skal fradrages tid som 
 > kompensation. Normalt koster det typisk kr.500 for service på aircon. Plus 
 > materialer.
 >
 >
 >> Jeg har heller ALDRIG givet mere end 700 Kr for at få fyldt 700 g på mit 
 >> AC.
 >
 > Du siger jo også du selv er i branchen.
 Det var i køleindustrien ved fremstilling af komponenter til køleskabe. Så 
 fyldning af mit AC i bilen har kun kunnet foregå hos autoværksteder.
 >> Ja men det koster det altså langtfra hos fabrikanten af R134a. Har selv 
 >> arbejdet med det i industriel sammenhæng. Jeg vil dog medgive at det 
 >> lyder sansynligt at det er prisen når et lille værksted kun køber 5 Kg 3 
 >> gange i året hos en distributør
 >
 > Det er der enighed om det skal koste. Der er såvidt jeg husker også 
 > grænser for mængde man må ligge inde med uden certifikater.
 Tja, hverken hos Ketner, BOSCH eller min lokale mekaniker har jeg skullet 
 betale for andet end selve kølemidlet. Og på grund af en gennemtærret 
 kondensator måtte jeg betale for flere fyldninger á ca. 700 Kr    --
 Tom
            
             |  |  | 
      Ib Jakobsen (09-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  09-02-06 19:46
 | 
 |  | 
 
            Tom skrev:
 > At bankelyde ved forpartiet er så elementære at enhver mekaniker SKAL kunne 
 > finde dem inden for rimelig tid.
 Nu har du allerede lokaliseret fejlen til forpartiet. Så er det allerede 
 indkredset, delvis. Men det har MB ikke sagt noget om.    > Det kan langt de fleste også uden problemer 
 > da det ikke kræver den store styremester eksamen såsom fejl i en 
 > motorstyring.
 Næ, med et godt ohmmeter/voltmeter kan du komme langt. Men lidt tid tage 
 det med at lokalisere stik, skille den ad og sammenligne værdier. Der 
 går hurtigt en time. Det lokale auto-el værksted, med mange ansatte og 
 godt omdømme, opgav for et par måneder siden en bil der ikke kunne 
 starte. Efter 5-6 timer. De kunne ikke lokalisere fejlen.
 > jo det er det fordi en kran også SKAL synes og det er kun noget som folk der 
 > har autorisation af AT  kan gøre. Der SKAL endda sidde et mærke på kranen 
 > der siger hvornår den sidst er synet og af hvem samt hvornår næste syn skal 
 > være.
 Jeg ved fra et eksempel forleden at det er meget let at få den 
 autorisation. Det bestod i at brokke sig til AT med dokumentation for 
 den uddannelse kontrollanterne til billifte. Så fik han en stak 
 kontrolark ag kunne udføre dem selv. Jeg så selv arkene.
 > Der er meget klare regler fra AT omkring løftegrej, netop fordi en kran/lift 
 > skal bære tunge ting og derfor udgør en stor risiko for mennesker.
 Enig. Det manglede da bare.
 > Tja, hverken hos Ketner, BOSCH eller min lokale mekaniker har jeg skullet 
 > betale for andet end selve kølemidlet. Og på grund af en gennemtærret 
 > kondensator måtte jeg betale for flere fyldninger á ca. 700 Kr    Så har du meget flinke forbindelser. De arbejder gratis. Vil du selv 
 gøre det?. Lad os sige det tager et kvarter. Jeg ved fra en kontrol i 
 sommers at "service" på AC koster mellem kr.595 til kr.895. Og det er 
 heller ikke usædvanligt at det koster faste beløb for udlæsning af 
 fejlkoder, afprøvning på bremsestand og lignende med brug af dyrt 
 udstyr. F.eks ligger vores 4-gas tester tæt på kr.100.000.
 Men nok om det. Jeg har været inde og slå standardtiderne op på de 
 fleste af de rep. som er foretaget på bilen. Og de ligger tæt på det 
 timeantal der er betalt for.
 -- 
 MVH
 Ib Jakobsen
            
             |  |  | 
       Ukendt (09-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-02-06 20:15
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:43eb8dff$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 
 > Men nok om det. Jeg har været inde og slå standardtiderne op på de fleste
 > af de rep. som er foretaget på bilen. Og de ligger tæt på det timeantal
 > der er betalt for.
 
 Såeh, hvad er det da for arbejder du har slået op?
 
 Lyder temmelig underligt når MB først fik et overslag på 5.000 Kr
 
 --
 Tom
 
 
 
 
 |  |  | 
        Ib Jakobsen (10-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ib Jakobsen
 | 
 Dato :  10-02-06 00:16
 | 
 |  | Tom skrev:
 
 >
 > Såeh, hvad er det da for arbejder du har slået op?
 
 Tider for udskiftning af pakdåse (den var der afsat meget tid til,
 sikkert noget lort at rode med), kat, montering af træk, udskiftning af
 kondensator, kontrol for oliespild, lækagesøgning siden der skal skiftet
 kondensator, osv. Alt sammen noget der findes i diverse
 bildataprogrammer. Flere ting kommer der tillægstider til.
 
 
 
 
 
 >
 > Lyder temmelig underligt når MB først fik et overslag på 5.000 Kr
 
 Citat:
 > I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på værksted
 > for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde samt
 > monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl. ledningsnet.
 
 Hvorfor har de undersøgt for oliespild, når MB ikke nævner det?. Eller
 har han glemt og fortælle OS det her?. Og den der BSI-boks, hvad går det
 ud på?. Jeg ved det ikke. Hvor svær er den at fejlfinde på?. Og udskifte?.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 --
 MVH
 
 Ib Jakobsen
 
 
 |  |  | 
         MB (10-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MB
 | 
 Dato :  10-02-06 14:50
 | 
 |  | 
 "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:43ebcd3a$0$2084>>
 >> Lyder temmelig underligt når MB først fik et overslag på 5.000 Kr
 >
 > Citat:
 >> I forbindelse med at jeg solgte min Peugoet 406 blev den sendt på
 >> værksted for at få tjekket aircondition, undersøgt for nogle "banke"-lyde
 >> samt monteret træk som jeg allerede selv havde i forvejen inkl.
 >> ledningsnet.
 >
 > Hvorfor har de undersøgt for oliespild, når MB ikke nævner det?. Eller har
 > han glemt og fortælle OS det her?. Og den der BSI-boks, hvad går det ud
 > på?. Jeg ved det ikke. Hvor svær er den at fejlfinde på?. Og udskifte?.
 >
 
 Bilen må jo åbenbart have spildt olie. Ikke at den har gjort det inden jeg
 sendte den på værkstedet, men den skal selvfølgelig ikke gøre det når køber
 overtager den. Værkstedet ringede da også inden de skiftede
 trækakselpakdåsen som skulle være årsagen til oliespildet.
 Relæet til BSI-boksen var i følge værkstedet også defekt og medvirkedende
 til at airconditionen ikke virkede.
 
 Med venlig hilsen
 
 Morten / MB
 
 
 
 
 |  |  | 
  MB (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : MB
 | 
 Dato :  08-02-06 21:39
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
 news:43ea2d0e$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 
 > Men du har ca. 0,0000% chance for at kunne gøre noget ved regningen da jeg
 > gætter at du ikke har aftalt eller fået et tilbud FØR værkstedet gik
 > igang.
 >
 
 Jeg fik et overslag på ca. 5K og værkstedede ringede da også inden de
 begyndte at udbedre fejlene - men at det skulle tage så langt tid kommer
 meget bag på mig. Så kunne jeg jo selv have gjort det. Ideen var jo at den
 skulle laves hurtigt, da ham som havde købt bilen, stod og manglede den.
 
 Mvh
 
 Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |