|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Problem med vindueviske på Polo 1.3 1985 Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  03-02-06 14:40
 | 
 |  | Holder i et kryds. Motoren går ud (det gør den tit, hvis den ikke lige får
 lidt gas). Ingen problem. Men da jeg drejer nøglen, starter motoren og
 hornet tuder. Jeg slår på "hornknappen" midt på rattet for at stoppe hornet.
 Kan ikke stoppe hornet. Slukker motor og tænder den igen, og hornet er
 stoppet. Men viskerbladere er stoppet midt på ruden.
 
 Har tjekket sikringerne; de er OK. Har smurt kontakterne ved rattet med
 proto (fugtfortrænger). Haft et stik på hver sin side (med en 6-10
 ledningerner) af rattet af og smurt disse. Men viskerbladene vil ikke
 viske....
 
 
 Hvad skal jeg tjekke som det næste?
 
 Hvordan virker viskekontakten? Kan jeg "bypasse" kontakten ved at tage
 stikkene (med 6-10 ledninger) af og kortslutte de rigtige ledninger for at
 finde ud af, om fejlen sidder i kontakten?
 
 vh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Rasmussen (03-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  03-02-06 17:20
 | 
 |  | Michael Kristensen wrote:
 > Holder i et kryds. Motoren går ud (det gør den tit, hvis den ikke lige får
 > lidt gas). Ingen problem. Men da jeg drejer nøglen, starter motoren og
 > hornet tuder. Jeg slår på "hornknappen" midt på rattet for at stoppe hornet.
 > Kan ikke stoppe hornet. Slukker motor og tænder den igen, og hornet er
 > stoppet. Men viskerbladere er stoppet midt på ruden.
 >
 > Har tjekket sikringerne; de er OK. Har smurt kontakterne ved rattet med
 > proto (fugtfortrænger). Haft et stik på hver sin side (med en 6-10
 > ledningerner) af rattet af og smurt disse. Men viskerbladene vil ikke
 > viske....
 >
 >
 > Hvad skal jeg tjekke som det næste?
 
 Jeg ville nok starte med at skifte tændingsbundstykket. På den årgang er
 det vistnok det samme som på Golf2, og det er meget kendt for at gå
 istykker med tiden (da al strøm næsten skal igennem denne, det slider
 hårdt på forbindelserne). Man kan også skifte alle viskekontakter i
 samme ombæring. IIRC så er det en operation der tager et par timer at
 gøre selv, samt koster vist omkring 5-700kr totalt set.
 
 > Hvordan virker viskekontakten? Kan jeg "bypasse" kontakten ved at tage
 > stikkene (med 6-10 ledninger) af og kortslutte de rigtige ledninger for at
 > finde ud af, om fejlen sidder i kontakten?
 
 Tjaa... de forskellige ledninger er vel bare til for at styre et eller
 flere relæer. Den har vel både intervalvisk, bagvisk+sprinkler, alm.
 visk + sprinkler samt hurtigvisk, alle disse skal have deres egne ledninger.
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
  Michael Kristensen (03-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  03-02-06 20:14
 | 
 |  | > Jeg ville nok starte med at skifte tændingsbundstykket.
 
 Hvor sidder dette?
 
 > Man kan også skifte alle viskekontakter i
 > samme ombæring.
 
 Tænker du her på de kontakter, der sidder oppe på rattet?
 
 mvh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
   Thomas Rasmussen (03-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  03-02-06 20:46
 | 
 |  | Michael Kristensen wrote:
 >> Jeg ville nok starte med at skifte tændingsbundstykket.
 >
 > Hvor sidder dette?
 
 Det sidder under tændingslåsen.
 
 >> Man kan også skifte alle viskekontakter i
 >> samme ombæring.
 >
 > Tænker du her på de kontakter, der sidder oppe på rattet?
 
 Jeps, alle sammen... du kan evt. lige prøve at starte med at se efter
 hvordan stelforbindelser omkring rattet har det. Hvis det er en dårlig
 stelforbindelse kan du godt være udsat for disse problemer du har med
 meget af det elektriske. Du skriver i andet indlæg at sprinkleren heller
 ikke fungere, det bekræftiger min mistanke om at det er ved rattet
 fejlene skal findes.
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
  Michael Kristensen (03-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  03-02-06 20:12
 | 
 |  | Glemte at skrive:
 
 Sprinklervæsken virker heller ikke. Med andre ord, alt der sidder på
 "pinden" til højre for rattet.
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael Kristensen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  04-02-06 18:27
 | 
 |  | Har afmonteret rattet og taget kontakterne af. Fra "vindueviskerarmen" går
 stik med 7 ledninger i:
 
 Når viskerarmen står på OFF, er der forbindelse mellem ben 1+2.
 Når viskerarmen står på halv, er der forbindelse mellem ben 1+4
 Når viskearmen står på fuld, er der forbindelse mellem ben 4+5
 
 Umidbart virker det som om, at viskearmens kontakter virker fint, eller hva?
 
 Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?
 
 vh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Michael Kristensen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  04-02-06 18:27
 | 
 |  | Har afmonteret rattet og taget kontakterne af. Fra "vindueviskerarmen" går
 stik med 8 ledninger i:
 
 Når viskerarmen står på OFF, er der forbindelse mellem ben 1+2.
 Når viskerarmen står på halv, er der forbindelse mellem ben 1+4
 Når viskearmen står på fuld, er der forbindelse mellem ben 4+5
 
 Umidbart virker det som om, at viskearmens kontakter virker fint, eller hva?
 
 Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?
 
 vh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thomas Rasmussen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  04-02-06 19:33
 | 
 |  | Michael Kristensen wrote:
 > Har afmonteret rattet og taget kontakterne af. Fra "vindueviskerarmen" går
 > stik med 8 ledninger i:
 >
 > Når viskerarmen står på OFF, er der forbindelse mellem ben 1+2.
 > Når viskerarmen står på halv, er der forbindelse mellem ben 1+4
 > Når viskearmen står på fuld, er der forbindelse mellem ben 4+5
 >
 > Umidbart virker det som om, at viskearmens kontakter virker fint, eller hva?
 >
 > Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?
 
 Stadig tændingsbundstykket... hvis der elektrisk er fejl der, så hjælper
 det ikke noget at viskerarmen virker fint. Al strømmen skal igennem
 dette bundstykke.
 
 Alternativt kan du jo lige prøve at tage et kig på alle sikringer og
 relæer. Giv det gerne en tur med noget slibepapir (smergellærred eller
 meget fint sandpapir i en snæver vending). Hvis der er ir på
 forbindelserne så fejler det helt sikkert.
 
 Thomas
 
 
 |  |  | 
   Michael Kristensen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  04-02-06 22:27
 | 
 |  | 
 > > Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?
 >
 > Stadig tændingsbundstykket... hvis der elektrisk er fejl der, så hjælper
 > det ikke noget at viskerarmen virker fint. Al strømmen skal igennem
 > dette bundstykke.
 Håber du kan hjælpe mig med at finde tændingsbundstykket. Syntes ikke Haynes
 manuallen til Poloen nævner hvor det sidder henne.
 Jeg har taget et par billeder og lagt dem op på nettet:
http://www.daimi.au.dk/~mbk/polo/ Sidder tændingsbundstykket inde i den cylinder, som jeg sætter
 tændingsnøglen ind i? (se billede ratstamme_nedefra)
 Hvor på det skematiske billede fra Haynes burde tændingsbundstykket sidde?
 (se billede Haynes)
 vh
 Michael Kristensen
            
             |  |  | 
    Thomas Rasmussen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  04-02-06 23:31
 | 
 |  | 
 
            Michael Kristensen wrote:
 >>> Nogle forslag til, hvad jeg skal tjekke som det næste?
 >> Stadig tændingsbundstykket... hvis der elektrisk er fejl der, så hjælper
 >> det ikke noget at viskerarmen virker fint. Al strømmen skal igennem
 >> dette bundstykke.
 > 
 > Håber du kan hjælpe mig med at finde tændingsbundstykket. Syntes ikke Haynes
 > manuallen til Poloen nævner hvor det sidder henne.
 > 
 > Jeg har taget et par billeder og lagt dem op på nettet:
 > 
 > http://www.daimi.au.dk/~mbk/polo/ > 
 > Sidder tændingsbundstykket inde i den cylinder, som jeg sætter
 > tændingsnøglen ind i? (se billede ratstamme_nedefra)
 Ja, det vil jeg sige, på billedet kan du også se at der i bunden af 
 detnne cylinder sidder et stik med nogle ledninger... På en golf2 mener 
 jeg bare man skal pille en skrue ud i bunden af cylinderen, så falder 
 den nærmest fra hinanden... Man skal naturligvis have en ny    > Hvor på det skematiske billede fra Haynes burde tændingsbundstykket sidde?
 > (se billede Haynes)
 Ja den er tricky, jeg tror faktisk ikke den er illustreret da den ikke 
 har noget direkte med styringen at gøre. Men i haynes til min golf står 
 det lidt under 'Steering Lock'. Men prøv lige at søg lidt på golf2.dk i 
 forums efter bundstykke eller lign. jeg ved at det er et kendt problem 
 som der af og til bliver snakket om. Polo og Golf deler mange 
 komponenter, så det er nok ikke den store forskel.
 Du kan evt. prøve at måle lidt på hvor spændingen 'forsvinder' når du 
 slår fx. viskeren til mens der er tænding på. Kræver dog lidt læsning af 
 el-diagrammerne og et fornuftigt multimeter.
 Thomas
            
             |  |  | 
     Michael Kristensen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  04-02-06 23:36
 | 
 |  | 
 Er et tændingsbundstrykke det samme som et tændingsmodul?
 
 Kan se, at Høyer Autodele har følgende:
 
 TÆN V 94004C Tændingsmodul pol.2 1.0/1.3 85-86 type bosch pr. stk. 387,00
 
 vh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
      jan@stevns.net (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-02-06 06:42
 | 
 |  | "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev :
 
 >Er et tændingsbundstrykke det samme som et tændingsmodul?
 
 Nejda
 
 Bundstykket sidder i tændingslåsen, og er den kontakt du drejer, med
 nøglen til bilen
 
 Et tændingsmodul sidder ude i motorrummet, og styrer tændspolen, der
 laver gnisten i tændrøret
 
 
 --
 jan@stevns.net
 
 
 
 
 |  |  | 
       Michael Kristensen (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  05-02-06 11:29
 | 
 |  | > >Er et tændingsbundstrykke det samme som et tændingsmodul?
 >
 > Nejda
 >
 > Bundstykket sidder i tændingslåsen, og er den kontakt du drejer, med
 > nøglen til bilen
 >
 > Et tændingsmodul sidder ude i motorrummet, og styrer tændspolen, der
 > laver gnisten i tændrøret
 
 Okay
 
 Kan det passe, at Høyer Autodele ikke har et tændingsbundstykke?
 
 Skal jeg ud til huggeren for at finde et brugt?
 
 vh
 Michael Kristensen
 
 
 
 
 |  |  | 
        jan@stevns.net (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : jan@stevns.net
 | 
 Dato :  05-02-06 11:33
 | 
 |  | "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev :
 
 >Kan det passe, at Høyer Autodele ikke har et tændingsbundstykke?
 
 sagtens
 
 >Skal jeg ud til huggeren for at finde et brugt?
 
 Jep -  men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster
 --
 jan@stevns.net
 
 
 
 
 |  |  | 
         Michael Kristensen (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Kristensen
 | 
 Dato :  05-02-06 11:44
 | 
 |  | 
 > Jep -  men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster
 
 Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?
 
 
 
 
 |  |  | 
          Lone (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lone
 | 
 Dato :  05-02-06 13:07
 | 
 |  | "Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e5d6cf$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
 >
 >> Jep -  men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster
 >
 > Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?
 >
 
 Du kan jo prøve SMC-Biler på Grenåvej - de sælger vw-dele, men har vist nok
 deres lager i Viby-afd. så du skal nok ringe i forvejen, hvis du vil kunne hente delene
 på Grenåvej.
 
 Ellers ring til Jydsk automobil centrum i Randers (lager direkte: 89 15 30 15)
 - de sælger også vw-dele. De kan sende det så du har det med posten dagen efter.
 
 
 --
 vh
 Lone
 
 
 
 
 |  |  | 
          Thomas Rasmussen (05-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas Rasmussen
 | 
 Dato :  05-02-06 19:49
 | 
 |  | 
 
            Michael Kristensen wrote:
 >> Jep -  men prøv dog lige først at høre hvad et nyt koster
 > 
 > Hvor kan sådan et købes omkring Århus N ?
 >
 Prøv at kontakte Nordisk AutoParts (http://www.nap.dk  - selvom deres 
 side ikke er opdateret så har de alligevel *mange* ting). Alternativt 
 Mekonomen på ringvejen, de har også en del reservedele. Hvis du 
 forvilder dig til Horsens eller Aalborg så har Krogslund det til en 75kr 
 seddel http://tinyurl.com/d69cv Hvis SMC (VW) vil have for meget og NAP ikke kan skaffe det til 
 fornuftig penge så kan der måske endda være økonomi i selv at køre 
 derned og hente den.
 Thomas
            
             |  |  | 
 |  |