| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Litteratur om eksperimenter i programmerin~ Fra : Michael Rasmussen | 
  Dato :  02-02-06 23:22 |  
  |  
 
            Hej alle,
 Nogen her der kan henvise til noget godt og lødigt litteratur om
 eksperimenter i forbindelse med programmering? Altså på hvilken måde
 eksperimenter kan anvendes til at finde den bedste måde at implementere
 et design på? Engelsksproget litteratur foretrækkes.
 Krydspostet i dk.edb.programmering.java, dk.edb.programmering.c.
 -- 
 Hilsen/Regards
 Michael Rasmussen
 http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Soren Kuula (04-02-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Soren Kuula | 
  Dato :  04-02-06 07:10 |  
  |   
            Michael Rasmussen wrote:
 > Hej alle,
 > 
 > Nogen her der kan henvise til noget godt og lødigt litteratur om
 > eksperimenter i forbindelse med programmering? Altså på hvilken måde
 > eksperimenter kan anvendes til at finde den bedste måde at implementere
 > et design på? Engelsksproget litteratur foretrækkes.
 
 Ikk rigtigt. Eksperimenter bliver vist brugt mest til at finde ud af 
 hvad der skal laves (analyse, design), ikke implementation. Det regnes 
 vist af de fleste som en vandfaldsproces, hvor man lige tager designet 
 og dapper det ind i maskinen. Og mange gange lykkes det sgu!
 
 Men hvor skulle der egentlig være plads til eksperimenter i impl. af et 
 design? Eller er meningen med et design ikke, at beskrive de (allerede 
 tagne) væsentligste beslutninger for implementationen? Re-designs er 
 noget der kun sker når der er fundet en stor fejl i det første design 
 (bumm)?
 
 MVH
 Søren
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mads Bahrt (04-02-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mads Bahrt | 
  Dato :  04-02-06 16:26 |  
  |   
            Soren Kuula skrev:
 > Ikk rigtigt. Eksperimenter bliver vist brugt mest til at finde ud af 
 > hvad der skal laves (analyse, design), ikke implementation. Det regnes 
 > vist af de fleste som en vandfaldsproces, hvor man lige tager designet 
 > og dapper det ind i maskinen. Og mange gange lykkes det sgu!
 > 
 > Men hvor skulle der egentlig være plads til eksperimenter i impl. af et 
 > design? Eller er meningen med et design ikke, at beskrive de (allerede 
 > tagne) væsentligste beslutninger for implementationen? Re-designs er 
 > noget der kun sker når der er fundet en stor fejl i det første design 
 > (bumm)?
 
 Som et eksempel på eksperimenter i implementeringen kan der nævnes at 
 Kent Beck i "Introduktion til Extreme Programming" nævner at man i 
 tvivlstilfælde i arkitektoniske spørgsmål f.eks. kan bruge en mandedag 
 på hver mulighed, for at se hvilken der virker bedst, smide den væk og 
 kode den forfra.
 
 Men det baserer sig selvfølgelig også på at man accepterer XP's 
 forudsætning om at arkitekturen er noget der udvikler sig i hele 
 processen og at denne kan omstruktureres uden at det koster for meget i 
 tid eller stabilitet. Ovenstående er som sådan heller ikke i strid med 
 hvad du skriver om at eksperimenter ikke hører hjemme i 
 implementeringen, da resultatet af eksperimentet ikke er produktionskode 
 men derimod en viden om hvordan man kunne strukturere denne. Så der er 
 som sådan stadig tale om analyse og design, dette foregår blot 
 integreret i forbindelse med implementeringen.
 
 MVH
 Mads
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |