|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Sku' man tage sig et stort kørekort? Fra : Basse
 | 
 Dato :  01-02-06 19:50
 | 
 |  | 
 
            Hej Allesammen
 Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    Enten kan jeg veje den ned, eller jeg kan tage et stort kørekort.
 Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
 at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?
 Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
 det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
 Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
 Hygge allesammen
 Basse
            
             |  |  | 
  NS (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : NS
 | 
 Dato :  01-02-06 19:58
 | 
 |  | 
 
            Basse skrev:
 > Hej Allesammen
 > 
 > Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    > 
 > Enten kan jeg veje den ned, eller jeg kan tage et stort kørekort.
 > Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
 > at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?
 > 
 > Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 > Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
 > det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
 > 
 > Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
 > 
 > Hygge allesammen
 > Basse
 Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men 
 det var så også hos hæren. Men det kan vel 
 erhverves for 10-15.000 kr.
 NS
            
             |  |  | 
  Basse (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  01-02-06 20:54
 | 
 |  | 
 On  1-Feb-2006, NS <123@123.com> wrote:
 > > bla bla bla....
 > > Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
 > >
 > > Hygge allesammen
 > > Basse
 >
 > Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men
 > det var så også hos hæren. Men det kan vel
 > erhverves for 10-15.000 kr.
 >
 > NS
 15 kilo..  Det lyder trods alt ikke så slemt som jeg frygtede.
 Jeg skulle nok have lavet noget mere larm over at jeg ikke fik mit
 kort i hæren    Til gengæld fik jeg lov til at fyre en 155mm af.
 Hygge,
 Basse
            
             |  |  | 
  COZ (06-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : COZ
 | 
 Dato :  06-02-06 13:55
 | 
 |  | 
 > Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men det var så også hos
 > hæren. Men det kan vel erhverves for 10-15.000 kr.
 >
 > NS
 
 Hvorfor skulle du betale for det?
 Det var der da ikke nogle af mine kamerater det gjore?
 Fik selv Kat. C, til en pris af 0. Ja taknisk set fik man jo også løn
 for det...
 
 /C
 
 
 |  |  | 
   NS (06-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : NS
 | 
 Dato :  06-02-06 14:16
 | 
 |  | COZ skrev:
 >
 >> Mit C-kort kostede i omegnen af 15-20.000 kr, men det var så også hos
 >> hæren. Men det kan vel erhverves for 10-15.000 kr.
 >>
 >> NS
 >
 >
 > Hvorfor skulle du betale for det?
 > Det var der da ikke nogle af mine kamerater det gjore?
 > Fik selv Kat. C, til en pris af 0. Ja taknisk set fik man jo også løn
 > for det...
 >
 > /C
 
 Det skulle jeg da heller. Jeg kan heller ikke helt
 se, hvordan du udleder at jeg skulle have gjort
 det. Jeg hovederegnede bare lidt på det med det
 antal køretimer jeg havde osv. Men der var da til
 gengæld var der nogen, der ikke fik det selv om de
 var røget på køreskolen. Den ene fordi han var for
 dårlig/dum/lidt lærenem til at han kunne bestå
 prøverne og de andre fordi de ikke fattede at man
 ikke skulle møde fulde/bagstive/tømmermændsplaget
 op til køreundervisningen.
 
 NS
 
 
 |  |  | 
  Henrik B. (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  01-02-06 20:17
 | 
 |  | "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 > Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 
 Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 
 --
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Sparvath [8210] (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Sparvath [8210]
 | 
 Dato :  01-02-06 20:34
 | 
 |  | "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e10923$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 >
 > Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 > ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 
 Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 
 Ivan, Århus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Basse (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  01-02-06 20:46
 | 
 |  | 
 On  1-Feb-2006, "Sparvath [8210]" <ivan.sparvath@DAMNSPAMstofanet.dk> wrote:
 > >> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 > >
 > > Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 > > ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 >
 > Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 >
 > Ivan, Århus
 Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
 længe jeg studerer eller har arbejde.  Æv, den havde ellers været fin    |  |  | 
    Finn Guldmann (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  01-02-06 21:27
 | 
 |  | 
 
            Basse skrev:
 >>>> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 >>> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 >>> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 >> Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 > Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
 > længe jeg studerer eller har arbejde.  Æv, den havde ellers været fin     >
 Medmindre de har lavet reglerne helt tåbelige kan enhver søge ind på et 
 kursus på et amu-center. Men man skal nok påregne en hel del ventetid.
 Man kan så stille sig i en lidt bedre position ved at stille sig villig 
 til at møde ind med kort varsel hvis der skulle blive en plads ledig.
 En af mine venner røg af sted på den måde mandag formiddag. Men han var 
 arbejdsløs og tilmeldt gennem af,så det siger ikke så meget om 
 muligheden som almindelig dødelig.
 Måske det vil hjælpe hvis du oplyser at du påtænker at starte som 
 selvstændig vognmand.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
    Henrik B. (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  02-02-06 19:36
 | 
 |  | 
 
            "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43e11014$0$184$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >> Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 >>
 >> Ivan, Århus
 >
 > Det kan jeg ikke siger konen (som er socialrådgiver) i hvertfald ikke så
 > længe jeg studerer eller har arbejde.  Æv, den havde ellers været fin    Så kan du fortælle konen, at hun ikke aner hvad hun snakker om.     ALLE danskere er berettiget til uddannelse gennem AMU!
 Problemet er:
 1. Der sendes mange arbejdsløse på disse kurser = optager pladserne for 
 andre.
 2. Man skal kunne få fri fra arbejde for at tage det.
 Men, ring og bliv skrevet op, og ring derefter e´n gang om ugen, til de har 
 en ledig plads. Til sidst bliver de så trætte af dig, at de smider dig på 
 det første og bedste hold.     Men det tager altså 8 uger á 8 timer om dagen.
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
   Jørgen L. (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L.
 | 
 Dato :  02-02-06 02:22
 | 
 |  | >>> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 >>
 >> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 >> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 >
 > Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 
 Ja jeg har en kollega som lige har taget c+d+e på amu, men du skal jo vide
 at det foregår i dagtimerne, så du skal have en del fri eller som min
 kollega, en del aftenvagter, han byttede alle sine dagvagter i 2-3 månder
 til aften, for at få det til at hænge sammen.
 
 hilsen Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
    JS (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  02-02-06 12:09
 | 
 |  | Jørgen L. wrote:
 >>>> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 >>>
 >>> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 >>> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 >>
 >> Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 >
 > Ja jeg har en kollega som lige har taget c+d+e på amu, men du skal jo
 > vide at det foregår i dagtimerne, så du skal have en del fri eller
 > som min kollega, en del aftenvagter, han byttede alle sine dagvagter
 > i 2-3 månder til aften, for at få det til at hænge sammen.
 
 Hvad brugte han som begrundelse for at han skulle have kortet?
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jørgen L. (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jørgen L.
 | 
 Dato :  02-02-06 19:24
 | 
 |  | 
 
            > >>> Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 > >>> ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 > >>
 > >> Kan man det uden at være arbejdsløs ?
 > >
 > > Ja jeg har en kollega som lige har taget c+d+e på amu, men du skal jo
 > > vide at det foregår i dagtimerne, så du skal have en del fri eller
 > > som min kollega, en del aftenvagter, han byttede alle sine dagvagter
 > > i 2-3 månder til aften, for at få det til at hænge sammen.
 >
 > Hvad brugte han som begrundelse for at han skulle have kortet?
 >
 Intet, han tog det som egenbetaling, det er 100 kr. pr. dag, jeg mener at
 huske at det har kostet ham ca. 8500 inkl. lægeærklæringer, prøver osv. for
 alle kategorierne.
 du kan kontakte http://www.juulgruppen.dk/  det var der han gik
 Hilsen Jørgen
            
             |  |  | 
  JS (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : JS
 | 
 Dato :  01-02-06 22:44
 | 
 |  | Henrik B. wrote:
 > "Basse" <schmonkei@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 >> Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 >
 > Tages bedst og billigst gennem nærmeste AMU-center (forbered dig på
 > ventetid), og vil da kun koste prøvegebyrerne - ca. 1200,-
 
 Mon den også går som akademiker? Jeg kan ikke lige komme på hvilken
 begrundelse jeg skal give for at jeg har mega-meget brug for et stort
 kørekort... Men det kunne være fedt at have.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Henrik B. (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  02-02-06 19:37
 | 
 |  | "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e12bb4$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 
 > Mon den også går som akademiker?
 
 Ja!
 
 > Jeg kan ikke lige komme på hvilken begrundelse jeg skal give for at jeg
 > har mega-meget brug for et stort kørekort... Men det kunne være fedt at
 > have.
 
 Du skal ikke have nogen begrundelse! Måske over for din arbejdsgiver -
 ellers ikke.
 
 --
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Anders Majland (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  01-02-06 21:51
 | 
 |  | 
 
            > Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    Kendte den ikke, men det gjorde Google    Jeg tror også jeg vil synes det 
 kunne være sjovt at have sådan en veteranlastbil men tid og evner rækker nok 
 ikke til at renovere en - og så kan den heller ikke komme ind i garagen.... 
 Men jeg da det rigtige kryds på pappet. 
            
             |  |  | 
  Basse (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  01-02-06 22:24
 | 
 |  |  |  |  | 
   Finn Guldmann (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  02-02-06 00:00
 | 
 |  |  |  |  | 
    Basse (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  02-02-06 22:57
 | 
 |  |  |  |  | 
  Thomas J. (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  02-02-06 09:34
 | 
 |  | 
 
            Den Wed, 1 Feb 2006 21:50:47 +0100 sendte "Anders Majland"
 <anders.majland-see.signature@address.invalid> følgende røgsignaler:
 >> Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    >
 >Kendte den ikke, men det gjorde Google    Jeg tror også jeg vil synes det 
 >kunne være sjovt at have sådan en veteranlastbil men tid og evner rækker nok 
 >ikke til at renovere en - og så kan den heller ikke komme ind i garagen.... 
 >Men jeg da det rigtige kryds på pappet. 
 Jeg kunne også godt tænke mig en Dodge, men det skulle være en
 M4S....*savle.jpg*
http://www.thewraithcar.com/ Fra 80'er -filmen "The Wraith" med bl.a. Charlie Sheen og Sherilyn
 Fenn.
 -- 
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
 Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
 Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
            
             |  |  | 
  Bjarne  (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne
 | 
 Dato :  02-02-06 09:32
 | 
 |  | 
 
            In article <43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
    "Basse" <schmonkei@hotmail.com> writes:
 > Hej Allesammen
 > 
 > Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    > 
 > Enten kan jeg veje den ned, eller jeg kan tage et stort kørekort.
 > Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
 > at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?
 Jeg stiller mig stærkt tvivlende over for at du kan veje den ned under 3500kg.
 I forbindelse med import af trucks fra USA havde jeg adskellige samtaler med alle
 mulige myndighedspersoner og resultatet var at man ikke kan nedveje under 3500 kg.
 Hvis trucken oprindeligt er lavet til 3500+ eller på noget tidspunkt i sit liv, uanset
 hvor i verden, har været registreret til 3500+, så er det en lastbil. End of discussion.
 Det er i hvert tilfælde helt sikkert, at er den først registreret til 3500+, kommer
 den aldrig under 3500kg. 
 Hvis du kan få den registreret til max 3500 kg, ville jeg helt klart gøre det. Det vil 
 gøre verden uendeligt meget nemmere:
 Den er meget nemmere at sælge igen
   Ingen krav til købers kørekort
 Du er ikke henvist til specielle parkeringspladser
   Lastbiler må ikke holde allevegne
 Du må køre > 80 km/timen
 Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder for lastbiler.
 > 
 > Hvad koster sådant et C eller CE-kørekort mon?
 For et par år siden fik jeg tilbudt C-kort til 10.000 og CE for 10.000+10.000.
 Det var et starttilbud fra en køreskole der ville igang med noget nyt.
 > Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
 > det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
 > 
 > Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
 Jeg synes du skal indregistrere til max total 3500kg hvis du kan og så skal du tage
 et C-kort fordi det er sjovt    God fornøjelse.
 Bjarne
            
             |  |  | 
  Armand (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  02-02-06 15:17
 | 
 |  | 
 
            Bjarne skrev:
 > In article <43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
 >    "Basse" <schmonkei@hotmail.com> writes:
 >> Hej Allesammen
 >>
 >> Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    >>
 >> Enten kan jeg veje den ned, eller jeg kan tage et stort kørekort.
 >> Det billigste er jo nok at veje damen ned, man jeg er blevet advaret om
 >> at den ikke kan vejes op igen.... Ka' det være rigtigt?
 > 
 > Jeg stiller mig stærkt tvivlende over for at du kan veje den ned under 3500kg.
 > I forbindelse med import af trucks fra USA havde jeg adskellige samtaler med alle
 > mulige myndighedspersoner og resultatet var at man ikke kan nedveje under 3500 kg.
 > Hvis trucken oprindeligt er lavet til 3500+ eller på noget tidspunkt i sit liv, uanset
 > hvor i verden, har været registreret til 3500+, så er det en lastbil. End of discussion.
 > Det er i hvert tilfælde helt sikkert, at er den først registreret til 3500+, kommer
 > den aldrig under 3500kg. 
 Under eller ej, der tales om "så lavt som til et lille kørekort", og dér 
 skulle 3500 række :-/
 Derudover må jeg protestere mod dine meget faste udtalelser:
 Jeg har arbejdet i et firma hvor mester p.g.a. eget manglende kørekort 
 havde fået vejet den store Mercedes kassevogn ned til lille kørekort, så 
 det kán altså lade sig gøre :-|
 At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede 
 (ubruglige) kg er en helt anden historie
 > 
 > Hvis du kan få den registreret til max 3500 kg, ville jeg helt klart gøre det. Det vil 
 > gøre verden uendeligt meget nemmere:
 > 
 > Den er meget nemmere at sælge igen
 >   Ingen krav til købers kørekort
 > Du er ikke henvist til specielle parkeringspladser
 >   Lastbiler må ikke holde allevegne
 > Du må køre > 80 km/timen
 > Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder for lastbiler.
 Nu er så'en en gammel PW ikke ligefrem et hverdags-køretøj, men snarere 
 et hobby-betonet veteran-køretøj.
 Min indstilling til emnet er at hvis man vil gå ind i sådanne ting, må 
 man  også have kørekortet til det - Sammenlign det med at interessere 
 sig for flyvere og derfor "komme til" at købe et fly uden at have 
 certifikat!
 -- 
 Armand.
 (med skjulte drømme om en lade med en 6x6 GMC i; men han er også 
 forfordelt á stort kørekort sponseret i værnepligtstiden)
            
             |  |  | 
   Anders Majland (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  02-02-06 20:18
 | 
 |  | 
 
            > Derudover må jeg protestere mod dine meget faste udtalelser:
 > Jeg har arbejdet i et firma hvor mester p.g.a. eget manglende kørekort 
 > havde fået vejet den store Mercedes kassevogn ned til lille kørekort, så 
 > det kán altså lade sig gøre :-|
 > At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede 
 > (ubruglige) kg er en helt anden historie
 Det vil da være fint til at køre med blomster - jeg har også en lastbil på 
 størrelse med en flyttelastbil nedvejet til 3500kg
 > (med skjulte drømme om en lade med en 6x6 GMC i; men han er også 
 > forfordelt á stort kørekort sponseret i værnepligtstiden)
 En lastbil eller bus ville også have den fordel at jeg ville have den i fred 
 for resten af familien - der er vist ikke andre med lastbilkørekort    Men en full-size truck der kan tage et par ton på ladet er jo anvendelig til 
 mange ting - bla. at hente brændsel. På island så jeg sidste år også nogle 
 eksemplarer på at man kan gå for vidt .... 
            
             |  |  | 
    Basse (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  02-02-06 22:52
 | 
 |  | 
 
            Jeg skal vist lige have fat i toldvæsenet, for at være helt sikker på at
 det overhovedet er en mulighed at veje dyret ned    Dodgen vejer 1982kg, med reservehjul, fuld tank og trælad. Jeg vejede
 den hos vores lokale foderstofforening. Det giver mig godt og vel 1½ ton
 at gøre godt med. Det, plus en meget stor trailer som den så også må
 slæbe skulle dække det meste jeg får brug for.
 En ting er hvad man må rent vægtmæssigt, noget andet er hvad jeg
 synes der er bremser nok til. Der er ikke ALB-ventil, endsige bremse-
 forstærker på PW'en.
 > En lastbil eller bus ville også have den fordel at jeg ville have den i
 > fred for resten af familien - der er vist ikke andre med lastbilkørekort
 >    hehe, konen nægter at køre den alligevel, "den har ikke automatgear"
 og som amerikaner kan hun absolut ikke forliges med biler uden.
 (Det var eddermaneme sjovt at sende hende ud med en kørelærer
 dengang hun kom hertil. Da hun opdagede at det var med manuelt gear
 ville hun ikke med     Jeg stak læreren 500kr til venstre lomme som
 betaling for tiden han skulle bruge til at overtale hende)
            
             |  |  | 
  Basse (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Basse
 | 
 Dato :  02-02-06 23:04
 | 
 |  | 
 On  2-Feb-2006, bjb@INGENSPAMc.dk (Bjarne ) wrote:
 > Hvis du kan få den registreret til max 3500 kg, ville jeg helt klart gøre
 > det. Det vil gøre verden uendeligt meget nemmere:
 >
 > Den er meget nemmere at sælge igen
 >   Ingen krav til købers kørekort
 > Du er ikke henvist til specielle parkeringspladser
 >   Lastbiler må ikke holde allevegne
 > Du må køre > 80 km/timen
 > Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder
 > for lastbiler.
 >
 > > Kort og godt: Synes i jeg skal veje ned, eller tage et C-kort?
 > Jeg synes du skal indregistrere til max total 3500kg hvis du kan og så
 > skal du tage et C-kort fordi det er sjovt    >
 > God fornøjelse.
 > Bjarne
 Tak Bjarne
 Jeg tror jeg følger dit råd og gør begge dele.
 Det lyder som om det er sjovt på glatførebanen    Jeg havde faktisk helt glemt bøvlet med parkering og max. hastigheden.
 Desuden er der jo en del steder man slet ikke må komme.
 A' ska' vist lige ha' fat på tolderne    Hygge,
 Basse 
            
             |  |  | 
  Ukendt (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-02-06 10:52
 | 
 |  | 
 
            > Når man så har det, må man køre rigtige biler, ok. Men synes i, der har
 > det store kort at i fik mere ud af det? Blev i bedre bilister f.eks.?
 Jeg synes ikke at jeg blev en anderledes billist af at få C kort, det eneste 
 det har bragt med sig, er at jeg gerne vil ha et CE kort.. så kunne man jo 
 tage et år hvor man kørte lastbil i udlandet, det kunne jeg godt tænke mig 
 at prøve..
 Synes teori og praksis er nemt, hvad nul fejl i teori, og 
 køreprøvesagkyndige havde kun en ting at nævne, som var at jeg måske havde 
 presset en cykelist en lille smule (hun fyldte HELT vildt..)    Men det er sjovt at tage synes jeg, specielt lastbil på glatbane, for satan 
 vi fik grinet....    Mvh
 Morten **som fil det i milli** 
            
             |  |  | 
  Anders Majland (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  02-02-06 14:20
 | 
 |  | 
 
            > Men det er sjovt at tage synes jeg, specielt lastbil på glatbane, for 
 > satan vi fik grinet....    Hvor mange gange kunne du få den til at snurre rundt inden du kom ned for 
 enden af bakken    /A - der mangler hvidt og blåt kvalifikationsbevis for at kunne bruge de 
 "store" stempler til noget fornuftigt... 
            
             |  |  | 
   Ukendt (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-02-06 15:18
 | 
 |  | 
 
            >> Men det er sjovt at tage synes jeg, specielt lastbil på glatbane, for 
 >> satan vi fik grinet....    >
 > Hvor mange gange kunne du få den til at snurre rundt inden du kom ned for 
 > enden af bakken    Hehe 1 tror jeg, og gkrafterne er bare spass..    Mvh
 Morten 
            
             |  |  | 
   Ukendt (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  02-02-06 18:21
 | 
 |  | 
 
            > Hvor mange gange kunne du få den til at snurre rundt inden du kom ned for 
 > enden af bakken    >
 > /A - der mangler hvidt og blåt kvalifikationsbevis for at kunne bruge de 
 > "store" stempler til noget fornuftigt...
 Jeg ved ikke om du har misforstået noget eller jeg er blevet gammel.
 Men før i tiden var hvidt og blåt bevis noget man fik til et buskørekort.
 Man kan få et kvalifikationscertifikat til lastbil hvis man er under 21 og
 det kan kræves i nogle lande. Også kaldet hvidt - men ikke det samme som til 
 bus.
 Sådan var det da jeg fik kørekort og jeg tror ikke det er lavet om.
 Mvh. Allan
            
             |  |  | 
    Anders Majland (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Majland
 | 
 Dato :  02-02-06 20:14
 | 
 |  | > Jeg ved ikke om du har misforstået noget eller jeg er blevet gammel.
 > Men før i tiden var hvidt og blåt bevis noget man fik til et buskørekort.
 
 Det er det stadig - det blev bare lidt for underforstået at det eneste jeg
 længe har haft at bruge CDE til er en bustur med vennerne i en lejet bus.
 Det er fra hæren at jeg har det med at sætte lighedstegn mellem en lastbil
 og en bus. Apropos glatbane så kan en 12ton mercer godt drifte over begge
 ender i svingene på "ringvejen" i karup lufthavn (Folkene på ladet var
 mindre begejstrede, men jeg lå og kørte "bus" fra porten og til
 indkvarteringen og det var par tumpers skyld at det var flere timer over min
 planlagte sengetid og der var ikke længe inden jeg skulle op igen)
 
 
 
 
 |  |  | 
     Fam. Olsen (04-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Fam. Olsen
 | 
 Dato :  04-02-06 13:16
 | 
 |  | 
 "Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
 meddelelse news:43e25aeb$0$47080$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Apropos glatbane så kan en 12ton mercer godt drifte over begge ender i
 > svingene på "ringvejen" i karup lufthavn (Folkene på ladet var mindre
 > begejstrede, men jeg lå og kørte "bus" fra porten og til indkvarteringen
 > og det var par tumpers skyld at det var flere timer over min planlagte
 > sengetid og der var ikke længe inden jeg skulle op igen)
 
 Den kan du ikke tørre af på et par tumper. "Tumpen" er og bliver chaufføren
 i sådan en situation. Det er altid ham der er ansvarlig for køretøjet og ham
 der bliver knaldet hvis det går galt. Derfor sidder der en lille mærkat i et
 hvert millitært køretøj med teksten "Kør ikke hvis du er træt, syg eller
 søvnig. Chaufføren kan til en hver tid frasige sig at køre fordi han er
 træt. Officerer og befalingsmænd har så pligt til at respektere dette. Rent
 faktisk kan man som chauffør indberette dem hvis de ikke overholder dette og
 førsøger at få en til at køre alligevel.
 
 Det er faktisk et problem man går meget op i i forsvarets ledelse. Jeg var
 engang med på en stor øvelse, hvor al øvelsesaktivitet blev indstillet fra
 kl. 2300- 0600 næste morgen. Chaufførerne skulle sove og befalingsmændene
 stod vagt.
 
 
 MVH Niels
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bjarne (03-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarne
 | 
 Dato :  03-02-06 07:20
 | 
 |  | 
 
            In article <cuoEf.6893$Cl2.135172@news000.worldonline.dk>,
    Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
 > Bjarne skrev:
 >> In article <43e102eb$0$99993$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
 >>    "Basse" <schmonkei@hotmail.com> writes:
 >>> Hej Allesammen
 >>>
 >>> Min gode gamle Dodge Power Wagon skal snart have plader på    >>>
 :snip en hel masse
 > 
 > Under eller ej, der tales om "så lavt som til et lille kørekort", og dér 
 > skulle 3500 række :-/
 > 
 > Derudover må jeg protestere mod dine meget faste udtalelser:
 > Jeg har arbejdet i et firma hvor mester p.g.a. eget manglende kørekort 
 > havde fået vejet den store Mercedes kassevogn ned til lille kørekort, så 
 > det kán altså lade sig gøre :-|
 > At pågældende kassevogns nyttelast så endte nede på et par hundrede 
 > (ubruglige) kg er en helt anden historie
 Javel, det HAR kunnet lade sig gøre. Det var der en del kreative vognmænd som havde fundet ud af.
 De købte store amerikaner trucks som kunne tåle at køre med stor last, vejede dem ned under
 3500kg og slap derfor for kravet om vognmandstilladelser og kørte så glad afsted med masser af
 kilo.
 Den fidus er aflivet i hele EU. Derfor er det ikke længere muligt at nedveje således at den
 magiske grænse på 3500kg underskrides. Det var i hvertfald den forklaring jeg fik hos T&S for
 ca. 3 år siden.
 >> 
 >> Hvis du kan få den registreret til max 3500 kg, ville jeg helt klart gøre det. Det vil 
 >> gøre verden uendeligt meget nemmere:
 >> 
 >> Den er meget nemmere at sælge igen
 >>   Ingen krav til købers kørekort
 >> Du er ikke henvist til specielle parkeringspladser
 >>   Lastbiler må ikke holde allevegne
 >> Du må køre > 80 km/timen
 >> Du er i det hele taget ikke omfattet af alle de mærkværdigheder der gælder for lastbiler.
 > 
 > Nu er så'en en gammel PW ikke ligefrem et hverdags-køretøj, men snarere 
 > et hobby-betonet veteran-køretøj.
 > Min indstilling til emnet er at hvis man vil gå ind i sådanne ting, må 
 > man  også have kørekortet til det - Sammenlign det med at interessere 
 > sig for flyvere og derfor "komme til" at købe et fly uden at have 
 > certifikat!
 Det kan man mene. Ikke desto mindre vil salgsmarkedet være markant større hvis den er til "lille"
 kørekort.
 Det ses klart og tydeligt på de amerikanertrucks som hedder 2500. f.eks. Dodge 2500. Prøv lige at
 sælge sådan en svend på "stort" kort, hvorimod de sælges ganske let på "lille" kort.
 mvh,
 Bjarne
            
             |  |  | 
 |  |