|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Brug af aircondition Fra : KNL DtP
 | 
 Dato :  01-02-06 14:51
 | 
 |  | Hej.
 
 Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
 
 Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan? Hvad
 med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?
 
 Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?
 
 Der er tale om et halvautomatisk klimaanlæg i en 2006 VW Polo fresh, hvor man
 kan indstille temperaturen.
 
 Råd og vejledning modtages :)
 
 
 MVH
 
 Kristian
 
 
 
 
 |  |  | 
  Kim Andersen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Andersen
 | 
 Dato :  01-02-06 15:15
 | 
 |  | Jeg køre med AC tændt hele tiden, også i vinter perioden. Dog slukker jeg
 for den, hvis jeg synes at luften er blevet for "tør".
 
 /Kim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Preben Andersen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Andersen
 | 
 Dato :  01-02-06 16:00
 | 
 |  | 
 "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e0bcbb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej.
 >
 > Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
 >
 > Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller
 > hvordan? Hvad
 > med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?
 >
 > Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?
 
 En gang om året anbefales det, at væskemængden kontrolleres.
 Vinduerne skal lukkes, i hvert fald om sommeren.
 Under ca. 5 grader kobler det sikkert fra automatisk. Ellers er det
 rigtig godt til at fjerne dug fra ruderne, også om vinteren. Når du
 fjerner dug om efteråret/vinteren, kan du evt. lade et vindue stå lidt
 på klem.
 
 mvh
 Preben
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Knudsen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-02-06 15:55
 | 
 |  | On Wed, 1 Feb 2006 14:50:59 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
 wrote:
 
 >Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
 >
 >Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan?
 
 Ja - vinduerne holdes lukkede, ellers kan det ikke køle korrekt.
 
 >Hvad med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?
 
 Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
 ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
 selv resten.
 
 
 >Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?
 
 Det vigtigste er nok faktisk at det bruges, hvis det er slukket en
 hel vintersæson risikerer man at det bliver utæt pga manglende smøring
 i systemet.
 
 
 ** Lars
 
 
 
 |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-02-06 16:06
 | 
 |  | 
 "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
 news:fpi1u1djne7lekua2ionbq3rpknif7j6tf@4ax.com...
 
 > Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
 > ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
 > selv resten.
 
 Det prøvede jeg i en Opel Safira (what ever) her i december måned i Spanien.
 Der var problemer med at holde temperaturen, passagerer klager over for høj
 og for lav temperatur og om jeg nu havde stillet på den igen :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
   Lars Knudsen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Knudsen
 | 
 Dato :  01-02-06 18:25
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 1 Feb 2006 16:06:18 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
 <phk_fjern_@esenet.dk> wrote:
 >> Jeg har mit tændt altid (knappen til aktivering af kølingen er trykket
 >> ON). Temperaturen er sat på 22°C året rundt og så styrer elektronikken
 >> selv resten.
 >Det prøvede jeg i en Opel Safira (what ever) her i december måned i Spanien. 
 >Der var problemer med at holde temperaturen, passagerer klager over for høj 
 >og for lav temperatur og om jeg nu havde stillet på den igen :)
 Hm.. Ja - havde faktisk lidt det samme i min Citroën Xsara, det var
 heller ikke helt skudsikkert - om sommeren var det som om der langsomt
 blev koldere og koldere.
 Men det jeg har i min BMW nu, det fungerer faktisk rigtig godt. Til
 gengæld går det HELT i selvsving hvis udetermomeret går i stykker, det
 skete sidste år - der var der skiftevis polar og sahara i kabinen..
 Pyha siger jeg bare!    ** Lars
            
             |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  01-02-06 16:05
 | 
 |  | 
 "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:43e0bcbb$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > Hej.
 >
 > Hvordan bruger man et aircondition-anlæg korrekt?
 
 Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde
 væske på. Det er ikke billigt!
 
 > Jeg tænker på om sommer - skal vinduerne være lukket til eller hvordan?
 > Hvad
 > med vinteren med frost udendørs og is/dug på vinduerne?
 
 Vinduerne skal være lukkede, ellers suger den fugtig luft ind udefra, som
 den så skal skille sig af med. Det gør den også - men der er ingen grund til
 at sidde at fryse  :)
 
 > Hvor tit skal det vedligeholdes/serviceres?
 
 Står der ikke noget om det i instruktionsbogen. Det er den første man læser
 når man får ny bil.
 
 Eller du har måske ikke fået den endnu? :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Armand (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  01-02-06 17:17
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen skrev:
 >
 >
 > Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde
 > væske på. Det er ikke billigt!
 
 Vædske??
 Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|
 
 --
 Armand.
 (lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
 uden at man tuner dem kunstigt større)
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 
 
 |  |  | 
   Preben Andersen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Andersen
 | 
 Dato :  01-02-06 17:34
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:x95Ef.6269$Cl2.134600@news000.worldonline.dk...
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>
 >>
 >> Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal
 >> fylde væske på. Det er ikke billigt!
 >
 > Vædske??
 > Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|
 
 
 Væske når det er komprimeret, gas (eller luftart) når det ikke er
 komprimeret. Der er ikke noget mystisk i det.
 
 mvh
 Preben
 
 
 
 
 |  |  | 
    Armand (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  02-02-06 04:31
 | 
 |  | Preben Andersen skrev:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:x95Ef.6269$Cl2.134600@news000.worldonline.dk...
 >> Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>>
 >>> Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal
 >>> fylde væske på. Det er ikke billigt!
 >> Vædske??
 >> Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|
 >
 >
 > Væske når det er komprimeret, gas (eller luftart) når det ikke er
 > komprimeret. Der er ikke noget mystisk i det.
 
 Jo!
 Det er for mig et mysterium hvorledes du vil hælde komprimeret vædske på
 systemet :-|
 
 --
 Armand.
 (lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem
 uden at man tuner dem kunstigt større)
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 
 
 |  |  | 
     Preben Andersen (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Andersen
 | 
 Dato :  02-02-06 06:42
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:W0fEf.6859$Cl2.135083@news000.worldonline.dk...
 > Jo!
 > Det er for mig et mysterium hvorledes du vil hælde komprimeret vædske 
 > på systemet :-|
 Det sagde jeg vist heller ikke. Væske kan (stort set) ikke komprimeres, 
 men det kan luftarter indtil de bliver flydende.
 Når det påfyldes, sker det selvfølgelig under tryk, og det er derfor 
 flydende. Jeg vil dog ikke bruge ordet "hælde"    mvh
 Prebe 
            
             |  |  | 
      Preben Riis Sørensen (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  02-02-06 19:18
 | 
 |  | 
 "Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e19b79$0$47074$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 > news:W0fEf.6859$Cl2.135083@news000.worldonline.dk...
 >
 > > Jo!
 > > Det er for mig et mysterium hvorledes du vil hælde komprimeret vædske
 > > på systemet :-|
 >
 > Det sagde jeg vist heller ikke. Væske kan (stort set) ikke komprimeres,
 > men det kan luftarter indtil de bliver flydende.
 > Når det påfyldes, sker det selvfølgelig under tryk, og det er derfor
 > flydende. Jeg vil dog ikke bruge ordet "hælde"    Det er faktisk at hælde, når trykket i de to systemer er ens.
 Er der nogen der kender til hvordan man gør det i praksis, det må vel
 nærmest skulle pumpes ind, eller er der et sted at udlufte?
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
             |  |  | 
   Preben Riis Sørensen (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen
 | 
 Dato :  01-02-06 21:37
 | 
 |  | 
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
 news:x95Ef.6269$Cl2.134600@news000.worldonline.dk...
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 > >
 > >
 > > Du skal bruge det regelmæssigt - ellers går pakningerne og du skal fylde
 > > væske på. Det er ikke billigt!
 >
 > Vædske??
 > Det er da en gas (á luftart) der bruges i systemet :-|
 
 Ja, væske der hvor det skal af med varmen, gas efterhånden som det fordamper
 på kølesiden.
 --
 M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
 preben@esenet.dk
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  KNL DtP (01-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : KNL DtP
 | 
 Dato :  01-02-06 18:06
 | 
 |  | "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43e0cea1$0$46982$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 
 > Står der ikke noget om det i instruktionsbogen. Det er den første man læser
 > når man får ny bil.
 
 He he - bilen er ikke leveret endnu. Desuden vil jeg gerne høre jeres mening
 om brugen af A/C inden bilen kom i hus.
 
 Tak for svarene!
 
 MVH
 
 Kristian
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Peter Ingsø Laursen (02-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  02-02-06 19:08
 | 
 |  | 
 
            "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43e0ea67$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > He he - bilen er ikke leveret endnu. Desuden vil jeg gerne høre jeres 
 > mening
 > om brugen af A/C inden bilen kom i hus.
 På www.vagcars.dk  har der lige været en tråd om emnet, hvor en prof 
 redegjorde for AC-teknikken.
 -- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk |  |  | 
    N/A (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : N/A
 | 
 Dato :  08-02-06 20:19
 | 
 |  | 
 
 
 |  |  | 
     Brian (08-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian
 | 
 Dato :  08-02-06 20:19
 | 
 |  | Armand wrote:
 
 > Hvilket ikke er til meget hjælp inde bag password :-|
 
 Jeg vil med gæde copy/paste, men det ville nok blive lidt rodet...
 
 /Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
     Peter Ingsø Laursen (10-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  10-02-06 18:56
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:cu3Ff.7101$Cl2.135221@news000.worldonline.dk...
 > Peter Ingsø Laursen skrev:
 >>  På www.vagcars.dk  har der lige været en tråd om emnet, hvor en prof 
 >> redegjorde for AC-teknikken.
 >
 > Hvilket ikke er til meget hjælp inde bag password :-|
 Øhh, hvad forhindrer dig i at oprette dig som bruger på systemet?
 -- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk |  |  | 
      Armand (11-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  11-02-06 17:20
 | 
 |  | 
 
            Peter Ingsø Laursen skrev:
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:cu3Ff.7101$Cl2.135221@news000.worldonline.dk...
 >> 
 >> Hvilket ikke er til meget hjælp inde bag password :-|
 > 
 > Øhh, hvad forhindrer dig i at oprette dig som bruger på systemet?
 Øhh!?
 Intet    Jeg må indrømme at jeg følte mig på fremmed grund og egentlig regnede 
 PW-indehavere for at være VAG-kunder    Jeg vil oprette mig ved lejlighed og kigge på de vise ord - Tak for 
 sparket    -- 
 Armand.
 (lorte news.worldonline der p.t. ikke lader mindre svar komme igennem 
 uden at man tuner dem kunstigt større)
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 ..
 .. .
 .. .
 ..
 ..
 ..
            
             |  |  | 
       Peter Ingsø Laursen (19-02-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen
 | 
 Dato :  19-02-06 11:45
 | 
 |  | 
 
            "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:f8oHf.7455$Cl2.136834@news000.worldonline.dk...
 > Jeg må indrømme at jeg følte mig på fremmed grund og egentlig regnede 
 > PW-indehavere for at være VAG-kunder    >
 > Jeg vil oprette mig ved lejlighed og kigge på de vise ord - Tak for 
 > sparket    Velbekomme    Det er et godt site med masser af vidende, hjælpsommer brugere
 -- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk |  |  | 
 |  |