|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Farten på motorvejsafkørsler Fra : Jesper Nielsen
 | 
 Dato :  30-01-06 21:04
 | 
 |  | Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke skilte der
 indikerer ophør af motorvej.
 
 Og hvis det er 80 (hvilket dt sikkert er), så skal man jo ned i 80 allerede
 på motorvejen.
 
 Jesper
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  30-01-06 21:18
 | 
 |  | 
 
            Jesper Nielsen wrote:
 > Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke
 > skilte der indikerer ophør af motorvej.
 >
 > Og hvis det er 80 (hvilket dt sikkert er), så skal man jo ned i 80
 > allerede på motorvejen.
 Jeg ved det ikke, men jeg formoder meget, at der er samme hastighed, som på 
 dne motorvej man forlader...
 Til og fra kørslerne er jo netop til, at han kan tilpasse hastigheden med 
 den på motorvejen.
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
  Ukendt (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-01-06 21:19
 | 
 |  | Jesper Nielsen wrote:
 > Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke
 > skilte der indikerer ophør af motorvej.
 >
 > Og hvis det er 80 (hvilket dt sikkert er), så skal man jo ned i 80
 > allerede på motorvejen.
 
 Selvom det ikke er pænt, så har jeg et tillægsspørgsmål til ovenstående:
 Er hastighedsgrænsen 130 km/t på de første 200-300 meter ned af tilkørslen
 til motorvej, indtil man møder det første 110 km/t skilt? (jaja det er
 flueknepperi, men alligevel)
 
 /Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Fruergaard (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Fruergaard
 | 
 Dato :  30-01-06 21:21
 | 
 |  | 
 
            Pedro wrote:
 > Selvom det ikke er pænt, så har jeg et tillægsspørgsmål til
 > ovenstående: Er hastighedsgrænsen 130 km/t på de første 200-300 meter
 > ned af tilkørslen til motorvej, indtil man møder det første 110 km/t
 > skilt? (jaja det er flueknepperi, men alligevel)
 Ja, du har jo ikke mødt et skilt, så hvordan skal du kunne vide, at der 
 flere 100 meter længere fremme kommer en ændring i hastigheden...
 Prøv at vende den om. Hvis der nu var 150 km/t længere fremme, må du så 
 kører 150 km/t på tilkørslen?
 (Ved godt, at 150 km/t ikke er tilladt i Danmark)
 -- 
 Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
 Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk  - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler 
            
             |  |  | 
   Ukendt (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  30-01-06 21:50
 | 
 |  | Morten Fruergaard wrote:
 > Ja, du har jo ikke mødt et skilt, så hvordan skal du kunne vide, at
 > der flere 100 meter længere fremme kommer en ændring i hastigheden...
 > Prøv at vende den om. Hvis der nu var 150 km/t længere fremme, må du
 > så kører 150 km/t på tilkørslen?
 > (Ved godt, at 150 km/t ikke er tilladt i Danmark)
 
 Spørgsmålet er, om der er en grænse på 110 km/t på motorvej MEDMINDRE andet
 er angivet.
 
 
 
 
 |  |  | 
    Henning (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  30-01-06 22:02
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 30 Jan 2006 21:49:55 +0100, "Pedro" <-> wrote:
 >Morten Fruergaard wrote:
 >> Ja, du har jo ikke mødt et skilt, så hvordan skal du kunne vide, at
 >> der flere 100 meter længere fremme kommer en ændring i hastigheden...
 >> Prøv at vende den om. Hvis der nu var 150 km/t længere fremme, må du
 >> så kører 150 km/t på tilkørslen?
 >> (Ved godt, at 150 km/t ikke er tilladt i Danmark)
 >
 >Spørgsmålet er, om der er en grænse på 110 km/t på motorvej MEDMINDRE andet 
 >er angivet. 
 Nej, grænsen på motorveje er 130km/t, så du kan bare give fuld gas på
 tilkørslen og de første 100 meter   --
 Henning
 hsb(at)image.dk
            
             |  |  | 
     Per Henneberg Kriste~ (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  30-01-06 22:43
 | 
 |  | 
 "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:llvst11a01ie9lcpdtr24k271017vibksd@4ax.com...
 > Nej, grænsen på motorveje er 130km/t, så du kan bare give fuld gas på
 > tilkørslen og de første 100 meter   Er du da rigtig klog, det koster da kortet!
 :)
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
      Hans L. Jørgensen (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen
 | 
 Dato :  30-01-06 23:19
 | 
 |  | 
 "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
 news:43de8870$1$198$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >
 > Er du da rigtig klog, det koster da kortet!
 >
 > :)
 >
 
 Sgutte med en gammel udbombet Golf. *LOL*
 
 
 MVH Hans
 
 
 
 
 |  |  | 
      Finn Guldmann (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  31-01-06 02:54
 | 
 |  | 
 
            Per Henneberg Kristensen skrev:
 >> Nej, grænsen på motorveje er 130km/t, så du kan bare give fuld gas på
 >> tilkørslen og de første 100 meter   > Er du da rigtig klog, det koster da kortet!
 > :)
 > 
 Nu ikke prale.    -- 
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
            
             |  |  | 
     Bjarke Hansen (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Hansen
 | 
 Dato :  31-01-06 00:27
 | 
 |  | 
 
            "Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message 
 news:llvst11a01ie9lcpdtr24k271017vibksd@4ax.com...
 > Nej, grænsen på motorveje er 130km/t, så du kan bare give fuld gas på
 > tilkørslen og de første 100 meter   Ja det er da også det man skal gøre! eller man skal jo tilpasse hastigheden 
 så man sammenfletter hastigheden med de andre på motorveje.. Fatter stadigt 
 ikke hvorfor folkt stadig ikke har lært det... De fleste enten kommer 
 lallende ind på motorvejen med 60km/t og bremser alt traffik ved 
 tilkørslerne. Eller når der er kø, så drøner folk frem, og bare blinker og 
 tror de kan komme ind, istedet for at holde den farte de andre kører og 
 glide problemfrit ind i traffikken...
 Men er der så en der kan svare på, eller har prøvet en tilkørsel ved 
 Lyngby.. Det er ederhakme en sindsyg tilkørsel, der står motorvejsstilt, og 
 så gasser man godt op og derudaf,, og hvad så så kommer der fandme hajtænder 
 lige inden motorvejen, hvor man godtnok kun må køre 90.. men er du sindsyg 
 jeg nåede lige at bremser der´.... Der er det godtnok umuligt at gøre 
 ovenstående, men det undre mig ikke den tilkørsel, og en tilsvarende hvor 
 der er sammenfletning ikke er blevet lukket for længst pga sindsyg 
 motorvejes tilkørsel. 
            
             |  |  | 
      Propellen (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Propellen
 | 
 Dato :  31-01-06 20:44
 | 
 |  | 
 
            Bjarke Hansen skrev:
 > 
 > Ja det er da også det man skal gøre! eller man skal jo tilpasse hastigheden 
 > så man sammenfletter hastigheden med de andre på motorveje.. Fatter stadigt 
 > ikke hvorfor folkt stadig ikke har lært det... De fleste enten kommer 
 > lallende ind på motorvejen med 60km/t og bremser alt traffik ved 
 > tilkørslerne. Eller når der er kø, så drøner folk frem, og bare blinker og 
 > tror de kan komme ind, istedet for at holde den farte de andre kører og 
 > glide problemfrit ind i traffikken...
 > 
 Det er specielt slemt, hvor A13 bliver til E45 i nordgående. Motorvejen 
 til Aalborg. Der er et laaaaaaangt blødt sving, under motorvejen hvor 
 man sagtens kan ræse med 110 (Der kommer et skilt med 110 lige efter 
 svinget   )Men nej nej... Uha der er et sving, så vi kan endelig ikke 
 køre mere en 60 - selvom det grønne skilt med motorvej har været der - 
 Få nu slæden op i fart fur hulan da...
 -- 
 /Propellen
 "Don´t pull low... Unless you are!"
 "The sky is not the limit. The ground is"
            
             |  |  | 
       Per Henneberg Kriste~ (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  31-01-06 23:26
 | 
 |  | 
 "Propellen" <Not@Valid.Invalid> skrev i en meddelelse 
 news:43dfbdf6$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
 > Bjarke Hansen skrev:
 > Det er specielt slemt, hvor A13 bliver til E45 i nordgående. Motorvejen 
 > til Aalborg. Der er et laaaaaaangt blødt sving, under motorvejen hvor man 
 > sagtens kan ræse med 110 (Der kommer et skilt med 110 lige efter svinget 
 >   )Men nej nej... Uha der er et sving, så vi kan endelig ikke køre mere 
 > en 60 - selvom det grønne skilt med motorvej har været der - Få nu slæden 
 > op i fart fur hulan da...
 Samme vest for Kolding, hvor motorvejen fra Esbjerg fletter med trafik fra 
 Kolding Nord. Hastighedsbegrænsning 70km/t over 900 meter :(
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
             |  |  | 
    Leonard (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  30-01-06 22:07
 | 
 |  | 
 
            "Pedro" <-> wrote:
 >Spørgsmålet er, om der er en grænse på 110 km/t på motorvej MEDMINDRE andet 
 >er angivet. 
 Nej, den generelle hastighedsgrænse på motorvej er 130 km/t.
 Og det betyder at du må køre 130 km/t fra det grønne skilt først på
 tilkørslen og indtil du møder et skilt der angiver andet.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
         ::: http://leonard.dk/foredrag/  :::
            
             |  |  | 
    alexbo (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : alexbo
 | 
 Dato :  30-01-06 21:56
 | 
 |  | 
 "Pedro"  skrev
 
 > Spørgsmålet er, om der er en grænse på 110 km/t på motorvej MEDMINDRE
 > andet  er angivet.
 
 Nej, 130km/t medmindre andet er angivet.
 
 mvh
 Alex Christensen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Finn Guldmann (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Finn Guldmann
 | 
 Dato :  31-01-06 02:50
 | 
 |  | Pedro skrev:
 >> Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke
 >> skilte der indikerer ophør af motorvej.
 >> Og hvis det er 80 (hvilket dt sikkert er), så skal man jo ned i 80
 >> allerede på motorvejen.
 > Selvom det ikke er pænt, så har jeg et tillægsspørgsmål til ovenstående:
 > Er hastighedsgrænsen 130 km/t på de første 200-300 meter ned af tilkørslen
 > til motorvej, indtil man møder det første 110 km/t skilt? (jaja det er
 > flueknepperi, men alligevel)
 >
 Det er såmen ikke flueknæpperi, men et ganske almindelig tvivlsspørgsmål.
 
 Og svaret er; Ja.
 
 Når du passerer et motorvejsskilt er den generelle hastighedsgrænse 130
 km/t. Skal den ændres skal der skiltes. Så indtil du møder et skilt der
 angiver en anden hastighed (90-110 km/t) er den tilladte hastighed 130 km/t.
 
 At du så ikke kan udnytte det i praksis er en anden sag.
 
 --
 MVH Finn ...i "ny" bil; Opel Ascona 1,6 fra '86
 
 
 |  |  | 
  Rasmus Bojsen (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Rasmus Bojsen
 | 
 Dato :  30-01-06 21:21
 | 
 |  |  |  |  | 
  Gaakeligak (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Gaakeligak
 | 
 Dato :  30-01-06 21:21
 | 
 |  | 
 
            "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in
 news:43de710b$0$121$edfadb0f@dread16.news.tele.dk: 
 > Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke skilte
 > der indikerer ophør af motorvej.
 > 
 > Og hvis det er 80 (hvilket dt sikkert er), så skal man jo ned i 80
 > allerede på motorvejen.
 > 
 > Jesper 
 > 
 > 
 > 
 Det var faktisk i videopolitiet i TVSyd den 25-01.2006.
http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/player.aspx?id=275304&r=1 "Vejfolk truet med klø efter klippekortstart"
 Der er motorvejsfart på afkørselsramperne.   
 Enten står der placeret "Motorvej Ophører" umiddelbart før enden af 
 rampen - altså lige før vigepligten, eller også gælder reglen at den 
 hastighedsbegrænsning du har på motorvejen/rampen ophører ved den 
 ubetingede vigepligt.  
 Du drejer ud på en NY vej, og dermed gælder den aktuelle hastighed på 
 den nye vej.
 Når du kører på en tilkørselsrampe til motorvejen vil du se at "Motorvej 
 Begynder" står umiddelbart når du drejer ind på rampen.  
 Ved afkørsel gælder det, at du holder din aktuelle hastighed mens du i 
 god tid giver tegn til at du vil køre af, du holder ligeledes farten når 
 du drejer ind på rampen, og først når du er på rampen lader du bilens 
 fart rulle af (slipper gassen).  De fleste ramper i Danmark er så lange, 
 at du faktisk ikke behøver bremse før til sidst. 
 De ramper der svinger meget skarpt har en tavle stående med "anbefalet 
 hastighed" i svinget, hvorfor det naturligvis kan være du skal bremse i 
 sådan en situation, men ikke før bilen fysisk har forladt motorvejs 
 sporene og er på rampen/afkørslen.
 /Gaakeligak - Knud blandt venner - som tog kørekort medio 2004 - 30 år 
 gammel - og stadigt kan huske sin teoribog fra den ene ende til den 
 anden - men måske ikke kan forklare det ligeså teknisk korrekt som den 
 kan.
            
             |  |  | 
  Leonard (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  30-01-06 21:26
 | 
 |  | 
 
            "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote:
 >Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke skilte der 
 >indikerer ophør af motorvej.
 Står der ikke et grønt skilt?
 Der står et motorvejsskilt på alle tilkørslerne og jeg mener også at
 der står et ophørsskilt på alle frakørslerne, men selvom jeg lige er
 kørt fra en motorvej, så kan jeg da ikke huske det.
 Men ellers må motorvejen jo strække sig til vigepligtstavlen eller
 hajtænderne.
 Det er ikke meningen at du skal sætte farten ned mens du er ude på
 motorvejen, det skal først ske når man er kommet væk.
 -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
         ::: http://leonard.dk/foredrag/  :::
            
             |  |  | 
  Henning (30-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henning
 | 
 Dato :  30-01-06 22:04
 | 
 |  | On Mon, 30 Jan 2006 21:26:03 +0100, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:
 
 >"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote:
 >
 >>Hvad er fartbrgænsningen på motorvejsafkørsler?  Der er jo ikke skilte der
 >>indikerer ophør af motorvej.
 >
 >Står der ikke et grønt skilt?
 >Der står et motorvejsskilt på alle tilkørslerne og jeg mener også at
 >der står et ophørsskilt på alle frakørslerne, men selvom jeg lige er
 >kørt fra en motorvej, så kan jeg da ikke huske det.
 
 Det gør der kun så længe der ikke er lyskurve eller anden form for
 vigeepligt.
 
 
 --
 Henning
 hsb(at)image.dk
 
 
 |  |  | 
  Martin Sørensen (31-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Sørensen
 | 
 Dato :  31-01-06 09:31
 | 
 |  | 
 Bjarke Hansen skrev:
 
 > Men er der så en der kan svare på, eller har prøvet en tilkørsel ved
 > Lyngby.. Det er ederhakme en sindsyg tilkørsel, der står motorvejsstilt, og
 > så gasser man godt op og derudaf,, og hvad så så kommer der fandme hajtænder
 > lige inden motorvejen, hvor man godtnok kun må køre 90.. men er du sindsyg
 > jeg nåede lige at bremser der´.... Der er det godtnok umuligt at gøre
 > ovenstående, men det undre mig ikke den tilkørsel, og en tilsvarende hvor
 > der er sammenfletning ikke er blevet lukket for længst pga sindsyg
 > motorvejes tilkørsel.
 
 Jeg kender den godt, der er flere "spændende" motorvejsdetaljer
 omkring Lyngby. Der har simpelt hen ikke været plads til ordenlig
 vejlayout.
 
 En af mine favoritter er tilkørslen til Lyngby omfartsvej ved Lyngby.
 Der er fletteregel, men tilkørslen er så kort at selv om jeg holder
 klampen i bund i Accorden (som ikke er specielt sløv, 115 hk til
 1200kg) i 2 gear kører jeg kun 80 når jeg kører ind på motorvejen -
 der er 90km/t begrænsning, og oversigten er ikke for god.
 
 /Martin
 
 
 
 |  |  | 
 |  |