En lille historie fra det virkelige liv:
....kommer kørende natten til torsdag af ringvejen rundt om Århus - med en 
godt læsset bil, og pedalen presset mod bunden. Ladetryk er der rigeligt 
af.¨
Pludseligt lyder der et kæmpe "Whooouusss". Mit blik rettes straks mod 
multiinfo-diplayet - men intet! Ingen fejlmeddelelser. Kigger lidt, motoren 
kører, gearet fungerer, den er ikke for varm, men hva' er det? Sidder og 
vipper med speederen, intet sker, ingen trækkraft. Prøver at holde speederen 
i bund. Laaaaangsomt går det fremad, MEGET langsomt. Lytter efter 
turbo'en.....jo, den hyler endnu, selvom lyden er blevet en smule dybere. 
Ringer hjem, og be'r om en mek'er, ti, at møde mig i Hasselager, hvor jeg er 
på vej ud. De 15 km. tager ca. 30 - 35 min. at køre, da den ikke vil over 
30 - 40 km/t.
Jeg har på et tidspunkt prøvet noget lignende på en Scania (G124 for de 
indviede), hvor indsugningsrøret er udsat for vibrationer, så det til sidst 
revner. Det der så sker er, at den blæser ladetrykket ud i Guds fri natur.
Nå, vel ankommet til Hasselager, ankommer en mek'er 5 min. senere - med et 
MEGET træt udseende. 
 
Jeg fortæller om min oplevelse med automobilet, hvorefter han går igang med 
at fejlsøge. Godt 10 min. senere spørger jeg, hvordan det ser ud. "Skidt" 
svarer han, "Jeg kan ikke se noget". Røret fra luftfilter til turbo'en 
bliver afmonteret. Han stikker klør fem ind i turboladeren og fisker 
en........møtrik ud!!! "Det er akslen der er knækket!". Med andre ord: Den 
varme side af turbo'en kører endnu - derfor ka' den stadig hyle. Den kolde 
side derimod er knækket af, og har kilet sig helt fast i turbinehuset. Med 
andre ord: 372.000 km er sgutte meget for en turbo. Men jeg har hørt at vi 
har fået skiftet på 4 - 5 andre biler, og at Volvo er færd med at skifte dem 
alle, på FM9'erne, da de åbenbart har en svaghed.
Så m.h.t. Folmer's kritik af Volvo lastbiler, kan jeg tilføje: Dårlige 
turbo'er på FM9'erne, Geartronic gear, hvor koblingsfunktionen og skiftet er 
som vinden blæser. Og flere skiftede gearkasser. Og parkeres bilen i gear, 
f.eks. for weekenden, og den taber al luften, så kan skidtet ikke startes 
igen!! Dertil kommer at f.eks. FM9 har forholdvis meget støj i førerhuset - 
mere end i den gamle og i Scania'erne.
Og så er kombinationen af Geartronic og TC noget ubrugeligt lort, når vi 
snakker vinterkørsel.
-- 
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg