|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Svært ved at holde varmen Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:13
 | 
 |  | Hejsa
 
 Jeg har det underligste problem.
 
 Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
 varmen i motoren.
 
 Temp.måleren flytter sig næste ikke ved kørsel, men holder jeg så stille
 i en periode, så kommer den op som den skal, men når jeg begynder at
 køre, falder den igen og luften som kommer ind i kabinen bliver
 køligere. Er der en defekt, eller er moteren bare gennemfrosset?
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
  Brian S Jensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Brian S Jensen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:14
 | 
 |  | 
 "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d86873$0$2477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg har det underligste problem.
 >
 > Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde 
 > varmen i motoren.
 >
 > Temp.måleren flytter sig næste ikke ved kørsel, men holder jeg så stille i 
 > en periode, så kommer den op som den skal, men når jeg begynder at køre, 
 > falder den igen og luften som kommer ind i kabinen bliver køligere. Er der 
 > en defekt, eller er moteren bare gennemfrosset?
 >
 > Mvh
 >
 > Kasper
 Lyder som en defekt termostat
 Hvis motoren var gennemfrosset så ville du få helt andre symptomer    Mvh.
 Brian S Jensen 
            
             |  |  | 
  Kasper Christensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:20
 | 
 |  | 
 > Lyder som en defekt termostat
 
 Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:26
 | 
 |  |  |  |  | 
    Kasper Christensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:33
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen skrev:
 > Kasper Christensen skriver:
 >> Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
 >
 > Ja
 
 
 Hvad ligger en termostat i prisklasse?
 
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
     Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:41
 | 
 |  |  |  |  | 
     Uffe Ravn (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Ravn
 | 
 Dato :  26-01-06 09:46
 | 
 |  | 
 "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev
 
 > Hvad ligger en termostat i prisklasse?
 
 
 Sidst jeg købte en til min var prisen ca. 50kr.
 
 --
 Mvh. Uffe Ravn
 Opel Rekord 1984
 
 
 
 
 |  |  | 
   Martin Johansen [600~ (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  26-01-06 16:04
 | 
 |  | 
 
            Kasper Christensen <news_fjerndette@kasperc.dk> wrote in news:43d86a11$0
 $2436$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 > 
 >> Lyder som en defekt termostat
 > 
 > Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
 Ja. Den varme i kanalerne er "styret" af dit kølervands temp.
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
   Armand (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  27-01-06 15:13
 | 
 |  | Kasper Christensen skrev:
 >
 >> Lyder som en defekt termostat
 >
 > Men vil det betyde noget for hvor varm luften er i luftkanalerne?
 >
 
 Jup!
 Kølevandet opvarmes af motoren og på systemet er der sat to
 kølere/radiatorer, hvoraf den ene sidder i kabinen.
 For ikke at køle vandet så snart at motoren sætter varme i det, er der
 inden den egentlige køler sat en termostat i vejen, der først åbner ved
 ca. 80°. Indtil da cirkulerer vandet lystigt rundt i motoren og op forbi
 den lukkede termostat, hvorved man også kan lukke (så)varmt(som det nu
 er) vand ind til kabine-radiatoren.
 Først når temperaturen overstiger de ca. 80° lukkes vandet videre ud i
 køleren, imens termostaten atter lukker hvis temperaturen kommer under
 de 80° igen.
 Hvis termostaten ikke kan lukke vil der hele tiden sive vand igennem og
 ud til køling, uanset motorens temperatur, hvorved at kølevandet
 konstant nedkøles af luftens passage gennem køleren under kørsel. Derfor
 viser termometeret "kold" ligesom at kabinevarmeren leverer opvarmning
 af samme "kvalitet". Holder man stille med motoren kørende sker samme
 cirkulation - men køleren påvirkes ikke af (fartvinds-)gennemstrømning,
 hvorfor der begynder at kune bygges varme op i motoren, lige indtil
 kørsel genoptages og der atter fartvinds-køles!
 
 Termostaten er helt sikkert færdig; men indtil du får den skiftet er det
 en udemærket nødreperation at blænde køleren af med en papplade/whatever:
 Kan pladen monteres så den ikke ligger klods op ad kølerens yderside,
 kan man roligt blænde hele køleren af, derved at køler-blæseren så kan
 suge tilstrækkeligt med luft gennem spalten til at nedkøle hvis
 temperauren skulle blive kritisk høj, hvorimod man bør lade et hjørne
 stå fri hvis eneste mulighed er at lægge pappet klods op ad ydersiden!
 
 --
 Armand.
 
 
 |  |  | 
  Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:22
 | 
 |  |  |  |  | 
  Kasper Christensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:28
 | 
 |  | Klaus D. Mikkelsen skrev:
 
 > Hvilken motor ?
 >
 > Klaus
 
 1.4 MPI
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
   Klaus D. Mikkelsen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen
 | 
 Dato :  26-01-06 07:32
 | 
 |  | 
 
            Kasper Christensen skriver:
 > 
 > 1.4 MPI
 Altså benzin...
 Normalt sidder der en temostat der kigger på temperaturen på kølevandet
 og først lukker kølevandet ud i køleren, når det er over en given
 temepratur.
 I tilfældet at din termostat er defet, vil den være åben hele tiden og
 dermed altid have forbindelse til kølerens kolde vand der så kommer ind
 til motoren og den lilel radiator der sidder inde i kabinen.
 I tilfældet at termostaten virker, men har så lav en temperatursetting,
 afhjælper du problemet med et stykke pap, der dækker det halve af
 køleren.
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk      Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                 http://home6.inet.tele.dk/moppe |  |  | 
  Per Henneberg Kriste~ (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  26-01-06 08:38
 | 
 |  | "Kasper Christensen" <news_fjerndette@kasperc.dk> skrev i en meddelelse
 news:43d86873$0$2477$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hejsa
 >
 > Jeg har det underligste problem.
 >
 > Første vinter med min Fabia fra 2001. - Og den har svært ved at holde
 > varmen i motoren.
 
 Lad motoren stå i tomgang, evt. lettere forhøjet. Stiger temperaturmåleren
 op på normal, så har du en termostat der er åben hele tiden.
 
 Foreløbig afhjælpning: Sæt et stykke pap foran køleren og få skiftet
 termostaten før det bliver varmere i vejret (10-15 grader).
 
 Sørg for at købe en vintertermostat. Hvis forhandleren ikke ved hvad en
 vintertermostat, så hør hvilken temperatur hans termostater er markeret med.
 Hør dette ved flere forhandlere og køb den termostat med den højeste
 temperatur.
 
 Ovenstående har jeg brugt ved de biler jeg har købt siden 87, hvor jeg en
 dag fandt mig selv kørende rundt i Viborg Centrum i en bil der ikke blev
 varm.
 
 Jeg trækker også en campingvogn over Alperne 1-3 gange om året med mine
 biler, så det er ingen problem at køre med vintertermostat om sommeren :)
 
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Nygaard-Peders~ (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  26-01-06 11:17
 | 
 |  | Per Henneberg Kristensen skrev:
 >
 > Sørg for at købe en vintertermostat.
 
 Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.
 
 Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så
 klarer den sig fint hele året.
 
 Mvh
 Claus
 
 
 |  |  | 
   Kasper Christensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 15:34
 | 
 |  | 
 > Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.
 > 
 > Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så 
 > klarer den sig fint hele året.
 Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være 
 fikset på tirsdag.
 Synes min bil har den ene defekt efter den anden i øjeblikket. Det er 
 anden gang på 1 md.    (Men hvad skulle man da ellers bruge sine penge på)
 Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
 Mvh
 Kasper
            
             |  |  | 
    Kasper Christensen (26-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  26-01-06 22:15
 | 
 |  | 
 > Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
 > fikset på tirsdag.
 
 > Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
 
 Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
 gamle og hvordan gør jeg det?
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
     Torben Scheel (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  27-01-06 00:17
 | 
 |  | Kasper Christensen wrote:
 >
 >> Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
 >> fikset på tirsdag.
 >
 >> Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
 >
 > Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
 > gamle og hvordan gør jeg det?
 >
 Kig efter en Haynes bog nu du er der - der er flere penge at spare nu du
 har taget hul på bylden.
 
 Og må jeg så anbefale at købe rigtige reservedele hos rigtige
 reservedelsfolk hos f.eks. Mekonomen, i stedet for at financiere
 gymnasieelevens scooter hos det unævnelige firma.
 
 --
 vh
 Torben - der blev quotet 15 kr. for den enkelte 10mm kobberskive de
 havde tilbage - hentede 4 hos Mekonomen til 1,25 incl. moms.
 
 
 
 |  |  | 
      Kasper Christensen (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  27-01-06 07:12
 | 
 |  | Torben Scheel skrev:
 > Kasper Christensen wrote:
 >>
 >>> Så er der bestilt tid hos Skoda. 2 x plovmand og så skulle den være
 >>> fikset på tirsdag.
 >>
 >>> Men tusind tak for alle rådene til jer alle. Jeg blev lidt klogere.
 >>
 >> Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter
 >> den gamle og hvordan gør jeg det?
 >>
 > Kig efter en Haynes bog nu du er der - der er flere penge at spare nu du
 > har taget hul på bylden.
 
 Haynes har bare ikke lavet en bog om fabia. De siger, at den ikke er
 dolgt i nok eksemplarer endnu.
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
       Torben Scheel (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Torben Scheel
 | 
 Dato :  27-01-06 08:48
 | 
 |  |  |  |  | 
     Kasper Christensen (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kasper Christensen
 | 
 Dato :  27-01-06 11:02
 | 
 |  | Kasper Christensen skrev:
 >
 
 > Så lige at den koster 169 kr hos Y-hansen. Hvor skal jeg lede efter den
 > gamle og hvordan gør jeg det?
 
 Nå, så er det alligevel værkstedet der får lov. En fabia er ikke bare
 termostaten, men et helt hus.
 
 Mvh
 
 Kasper
 
 
 |  |  | 
   Per Henneberg Kriste~ (27-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~
 | 
 Dato :  27-01-06 09:16
 | 
 |  | 
 "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
 news:43d8a1d0$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Per Henneberg Kristensen skrev:
 >>
 >> Sørg for at købe en vintertermostat.
 >
 > Arh Per det er vist et levn fra gamle dage.
 
 I tider med TDI´ere der er lang tid om at blive varme er det nærmere mere
 aktuelt end nogen sinde.
 
 > Kasper skal da bare købe den termostat som er beregnet til motoren, så
 > klarer den sig fint hele året.
 
 En motor har bedst af at være så varm som muligt - uden at koge.
 
 --
 Per, Esbjerg
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |