|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | flot isbillede Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-01-06 17:31
 | 
 |  |  |  |  | 
  Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 17:31
 | 
 |  | 
 
            Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in 
 news:rglct1572gse1ngk0aq635o5mbj47gploe@4ax.com:
 > Se lige www.jp.dk > Det er et godt billede af en kold bil, meget kold    Hmm hvad er det typisk der går galt når en bil ikke starter i så koldt 
 vejr? Jeg antager at batteri er iorden som det skal, men hvad kan der 
 ellers gå galt?
 Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
  BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 17:33
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
 news:Xns9755B22F01904nononoinvalid@62.243.74.163...
 
 KLIP
 
 > Hmm hvad er det typisk der går galt når en bil ikke starter i så koldt
 > vejr? Jeg antager at batteri er iorden som det skal, men hvad kan der
 > ellers gå galt?
 >
 > Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 
 Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bjarke Hansen (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Hansen
 | 
 Dato :  24-01-06 17:41
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message 
 news:43d656cc$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:Xns9755B22F01904nononoinvalid@62.243.74.163...
 >
 > KLIP
 >
 >> Hmm hvad er det typisk der går galt når en bil ikke starter i så koldt
 >> vejr? Jeg antager at batteri er iorden som det skal, men hvad kan der
 >> ellers gå galt?
 >>
 >> Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 >
 > Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 jeg ville hellere spørge, mon han overhovedet kan komme ind i bilen, han har 
 da godtnok åbnet motorhjelmen.. men jeg måtte da bare idag hælde varmt vand 
 over låsen for at komme ind i bilen, bar fordi den havde holdt ude siden 8 i 
 morges. men nu har jeg da fået købt mig noget låseolie    |  |  | 
    BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 17:44
 | 
 |  | 
 "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse 
 news:ZMsBf.81$Ms3.59@news.get2net.dk...
 KLIP
 > jeg ville hellere spørge, mon han overhovedet kan komme ind i bilen, han 
 > har da godtnok åbnet motorhjelmen..
 LOL, jeg viste min kone billedet og hun sagde/spurgte om nøjagtig det samme.
 > men jeg måtte da bare idag hælde varmt vand over låsen for at komme ind i 
 > bilen, bar fordi den havde holdt ude siden 8 i morges.
 Det måtte jeg gøre, for at få dækskjoldet af på mit anhængertræk.
 > men nu har jeg da fået købt mig noget låseolie    Jeg har endnu ikke fået købt noget anhængertrækolie..   -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
    Claus Nygaard-Peders~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~
 | 
 Dato :  24-01-06 17:58
 | 
 |  | 
 
            Bjarke Hansen skrev:
 > 
 > jeg ville hellere spørge, mon han overhovedet kan komme ind i bilen, han har 
 > da godtnok åbnet motorhjelmen.. men jeg måtte da bare idag hælde varmt vand 
 > over låsen for at komme ind i bilen, bar fordi den havde holdt ude siden 8 i 
 > morges. men nu har jeg da fået købt mig noget låseolie    Og husk så på at låseolie er en nødløsning!
 Det bedste du kan gøre er at  afmontere låsecylindrene, rengøre dem og 
 smøre dem med egnet fedt (der ikke bliver hårdt i frost) og så sætte 
 tape over nøglehullerne når du vasker bilen.
 På den måde bliver det aldrig et problem at komme ind i bilen og dine 
 låse vil føles som nye.
 Mvh
 Claus
            
             |  |  | 
     Ukendt (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-01-06 19:05
 | 
 |  | 
 "Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d65c99$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Bjarke Hansen skrev:
 >>
 >> jeg ville hellere spørge, mon han overhovedet kan komme ind i bilen, han 
 >> har da godtnok åbnet motorhjelmen.. men jeg måtte da bare idag hælde 
 >> varmt vand over låsen for at komme ind i bilen, bar fordi den havde holdt 
 >> ude siden 8 i morges. men nu har jeg da fået købt mig noget låseolie    >
 > Og husk så på at låseolie er en nødløsning!
 >
 > Det bedste du kan gøre er at  afmontere låsecylindrene, rengøre dem og 
 > smøre dem med egnet fedt (der ikke bliver hårdt i frost) og så sætte tape 
 > over nøglehullerne når du vasker bilen.
 >
 > På den måde bliver det aldrig et problem at komme ind i bilen og dine låse 
 > vil føles som nye.
 Hmm, jeg kan da nøjes med at klikke på fjernbetjeningens knap så låser eller 
 åbner min bil    --
 Tom
            
             |  |  | 
      Bjarke Hansen (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Hansen
 | 
 Dato :  24-01-06 23:06
 | 
 |  | 
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message 
 news:43d66c60$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Hmm, jeg kan da nøjes med at klikke på fjernbetjeningens knap så låser 
 > eller åbner min bil    >
 Sådan noget smart har jeg ikke endnu, men den ene dør kunne man godt få 
 binden til at gå op og end, og man kunne da høre det bevægede sig derinde 
 men kunne stadigt ikke åbne døren.. så centrallås systemer kan vel også 
 sætte sig fast?! 
            
             |  |  | 
   Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:06
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:43d656cc$0$2089
 $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 Kan man garderer sig imod det? Ud over en opvarmet garage selvfølgelig...
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
    BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:09
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
 news:Xns9755B82297215nononoinvalid@62.243.74.163...
 
 KLIP
 
 >> Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 >
 > Kan man garderer sig imod det? Ud over en opvarmet garage selvfølgelig...
 
 Montere en elektrisk vand og olievarmer (og muligvis brændselsvarmer).
 
 Jeg ved fra pålidelig kilde, der før har været brugt brænde i Finland til
 opvarmning af dybfrosne bundkar mv.
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:11
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in
 news:43d65f16$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk: 
 > Montere en elektrisk vand og olievarmer (og muligvis brændselsvarmer).
 Okay.
 > Jeg ved fra pålidelig kilde, der før har været brugt brænde i Finland
 > til opvarmning af dybfrosne bundkar mv.
 Altså direkte bål? Fedt :)
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
      Ukendt (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-01-06 20:27
 | 
 |  | >> Jeg ved fra pålidelig kilde, der før har været brugt brænde i Finland
 >> til opvarmning af dybfrosne bundkar mv.
 >
 > Altså direkte bål? Fedt :)
 
 Jeg har set med mine egne øjne en russer i Nordsverige smide brænde under
 bilen og lidt bensin
 og så ellers tænde op - jeg var ved at springe ud med pulverslukker men min
 makker
 nåede at stoppe mig.
 Var ude og se i motorrummet i sådan en russisk bil (ved ikke hvad det var )
 men der
 var ikke noget med plastikskjolde der - rent varmt jern.
 
 
 Allan
 
 
 
 
 |  |  | 
       Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 20:41
 | 
 |  | 
 
            "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in
 news:43d67f79$0$15790$14726298@news.sunsite.dk: 
 > Jeg har set med mine egne øjne en russer i Nordsverige smide brænde
 > under bilen og lidt bensin
 > og så ellers tænde op - jeg var ved at springe ud med pulverslukker
 > men min makker
 > nåede at stoppe mig.
 > Var ude og se i motorrummet i sådan en russisk bil (ved ikke hvad det
 > var ) men der
 > var ikke noget med plastikskjolde der - rent varmt jern.
 Hehe fedt nok.. mon ikke en bundsenbrænder ville kunne tricket?
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
      Kent Oldhøj (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Oldhøj
 | 
 Dato :  24-01-06 22:42
 | 
 |  | Den 24 Jan 2006 17:11:22 GMT, skrev Martin Johansen [6000] :
 
 > Altså direkte bål? Fedt :)
 
 I Oymyakon(udtales omjakon), Sibirien har de kulderekorden for et sted
 med fastboende(der bor knapt 1000 mennesker fast). Om vinteren er -30
 grader "smålunt". -40 er normalt og -60 måles som regel mindst én gang
 hvert år. Rekorden er -71.
 
 Dér lader man enten motoren køre, eller starter med et bål.
 
 For lige at illustrere HVOR koldt der er: Så en udsendelse hvor en gut
 kastede en kop kogende vand op i luften ved -40: Den blev til rimfrost
 på vej ud af koppen!
 
 Hvis det lokale fjernvarmeværk stopper driften, fryser byen til og dør
 på ca. 5 timer.
 
 --
 Kent Oldhøj
 
 
 |  |  | 
       Thomas J. (25-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thomas J.
 | 
 Dato :  25-01-06 12:44
 | 
 |  | Den Tue, 24 Jan 2006 22:42:01 +0100 sendte Kent Oldhøj
 <oldhoj@gmail.com> følgende røgsignaler:
 
 
 >I Oymyakon(udtales omjakon), Sibirien har de kulderekorden for et sted
 >med fastboende(der bor knapt 1000 mennesker fast).
 
 Hmmm, det lyder snarere som om at de er frosset fast... *he he he*
 
 --
 Thomas J.
 Hyundai Getz 1,3 GL '04 (26.800 km)
 Yamaha Aerox RR '04 (1470 km)
 Medtronic 6931-65cm '05 (18 stød)
 
 
 |  |  | 
     Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:20
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d65f16$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>> Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 >>
 >> Kan man garderer sig imod det? Ud over en opvarmet garage selvfølgelig...
 >
 > Montere en elektrisk vand og olievarmer (og muligvis brændselsvarmer).
 Har man ikke allerede det??     -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
      Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:22
 | 
 |  |  |  |  | 
       BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:24
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns9755BAC2DB8EFnononoinvalid@62.243.74.163...
 KLIP
 >> Har man ikke allerede det??     >
 > Er din elektrisk?
 Billigt lort..  )
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
        Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:27
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:43d662b2$0$2089
 $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
 > Billigt lort..  )
 Nuff' said.. jeg bakker ud her - Henrik har allerede taget kørehandskerne 
 på :)))
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
         BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:29
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns9755BB9C59C6Dnononoinvalid@62.243.74.163...
 KLIP
 >> Billigt lort..  )
 >
 > Nuff' said.. jeg bakker ud her - Henrik har allerede taget kørehandskerne
 > på :)))
 Jep, han skal jo have hevet de frosne el-stik fra hinanden, så han kan komme 
 ud og køre..   En anden en, har jo benzinfyret til sligt..   -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
       Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:36
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns9755BAC2DB8EFnononoinvalid@62.243.74.163...
 >> Har man ikke allerede det??     >
 > Er din elektrisk?
 Nope, heldigvis ikke....
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
      Leonard (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-01-06 18:30
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
 >Har man ikke allerede det??     Næh, mit fyr er uden ledninger    -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
         ::: http://leonard.dk/foredrag/  :::
            
             |  |  | 
       Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:36
 | 
 |  | 
 
            "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:r0pct1lfavnd3o939ia2qvmsmo39ojve9g@4ax.com...
 >>Har man ikke allerede det??     >
 > Næh, mit fyr er uden ledninger    Hvordan får det så strømmen fra batteriet, så det kan tænde?     -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
        Leonard (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  24-01-06 18:41
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
 >> Næh, mit fyr er uden ledninger    >
 >Hvordan får det så strømmen fra batteriet, så det kan tænde?     VW-Magic    -- 
 Leonard
 ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
         ::: http://leonard.dk/foredrag/  :::
            
             |  |  | 
    Kim Schwalbe (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Schwalbe
 | 
 Dato :  24-01-06 18:46
 | 
 |  | > Kan man garderer sig imod det? Ud over en opvarmet garage selvfølgelig...
 > Martin Johansen [6000]
 
 Jeg har arbejdet et par år på Thulebasen. Temperaturen kunne godt komme
 under -30-40° om vinteren.
 
 Her er alle parkeringspladser udstyret med ledning til "dypkoger", som
 virkede helt fint.
 
 Men hvis man kom til at glemme at sætte stikke i, kunne man godt ringe efter
 assistance.
 
 MVH Kim S
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:55
 | 
 |  | 
 
            "Kim Schwalbe" <grusvejen_nospam_@mail.dk> wrote in
 news:43d668b9$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > Jeg har arbejdet et par år på Thulebasen. Temperaturen kunne godt
 > komme under -30-40° om vinteren.
 Uff kolde tæer :))
 > Her er alle parkeringspladser udstyret med ledning til "dypkoger", som
 > virkede helt fint.
 Okay fedt nok.
 > Men hvis man kom til at glemme at sætte stikke i, kunne man godt ringe
 > efter assistance.
 Okay. 
 Ja man kan måske godt forestille sig at steder hvor det er normalt med 
 slige temperaturer, så har man den slags foranstaltninger.
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
      BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:57
 | 
 |  | 
 "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
 news:Xns9755C06892C88nononoinvalid@62.243.74.163...
 
 KLIP
 
 > Ja man kan måske godt forestille sig at steder hvor det er normalt med
 > slige temperaturer, så har man den slags foranstaltninger.
 
 Jeg mener bestem samtlige ferie(ski)hytter i Norge og Sverige netop har
 udendørs stikkontakt til slige indretninger.
 
 --
 Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
 
 
 
 
 |  |  | 
      Troels Hansen (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Troels Hansen
 | 
 Dato :  24-01-06 19:44
 | 
 |  | 
 
            Martin Johansen [6000] wrote:
 > "Kim Schwalbe" <grusvejen_nospam_@mail.dk> wrote in
 > news:43d668b9$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > 
 >>Jeg har arbejdet et par år på Thulebasen. Temperaturen kunne godt
 >>komme under -30-40° om vinteren.
 >  
 > Uff kolde tæer :))
 Der er russerene jo også godt med......
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_europa.htm?city=180007104&name=Volgograd og så er temperaturen endda steget lidt....
 -- 
 mvh Troels Hansen
            
             |  |  | 
     Uffe Bærentsen (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen
 | 
 Dato :  24-01-06 21:45
 | 
 |  | 
 "Kim Schwalbe" <grusvejen_nospam_@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d668b9$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Jeg har arbejdet et par år på Thulebasen. Temperaturen kunne godt komme
 > under -30-40° om vinteren.
 >
 > Her er alle parkeringspladser udstyret med ledning til "dypkoger", som
 > virkede helt fint.
 Plus en god varmeblæser inde i kabinen.
 > Men hvis man kom til at glemme at sætte stikke i, kunne man godt ringe 
 > efter
 > assistance.
 Eller en ny bil hvis den stod længe nok.
 En dags tid i snestorm er rigeligt.
 Den slags glemmer man kun EN gang    -- 
 mvh Uffe
 Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i   (+ 2x chipping                    hundene    |  |  | 
   Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:16
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d656cc$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 >
 > Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 Vrøvl! Martin (og jeg) kører på Mobil 1 0W-40, som er flydende, også 
 under -30 grader.    ))
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
    BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:19
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d660ce$0$2455$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 >>> Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 >>
 >> Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 >
 > Vrøvl! Martin (og jeg) kører på Mobil 1 0W-40, som er flydende, også 
 > under -30 grader.    ))
 Det vil siger, det stivner _over_ -30 graders Celsius..  )))
 PS: Rekorden for frostgrader fortalt af min yderst pålidelige finske kilde 
 var -52 graders Celsius, men der starter en dyrlægebil naturligvis, når den 
 er påfyldt din superoile uden nogen problemer...
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
     Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:39
 | 
 |  | 
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d66178$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > PS: Rekorden for frostgrader fortalt af min yderst pålidelige finske kilde 
 > var -52 graders Celsius, men der starter en dyrlægebil naturligvis, når 
 > den er påfyldt din superoile uden nogen problemer...
 Overdrivelse fremmer som sædvanligt forståelse - ik' Hr. Bjørn?     Jeg kan ikke huske nøjagtig hvor langt nede det ligger, men Mobil 1 olien's 
 floating point er et stykke på den anden side af -30 grader...
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
      BJ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : BJ
 | 
 Dato :  24-01-06 18:46
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d6662d$0$2488$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 KLIP
 >> PS: Rekorden for frostgrader fortalt af min yderst pålidelige finske 
 >> kilde var -52 graders Celsius, men der starter en dyrlægebil naturligvis, 
 >> når den er påfyldt din superoile uden nogen problemer...
 >
 > Overdrivelse fremmer som sædvanligt forståelse - ik' Hr. Bjørn?     Jep, der kører ingen dyrlægebiler i det nordlige Finland og i Sibirien .... 
 kun Volvoer..   > Jeg kan ikke huske nøjagtig hvor langt nede det ligger, men Mobil 1 
 > olien's floating point er et stykke på den anden side af -30 grader...
 Jow, jow men den er vist ikke magisk..:)
 PS: Det er jo snart sommerlige temperaturer igen i Suomi: 
http://www.dmi.dk/dmi/index/verden/verdensvejr_skandinavien.htm?city=110358003&name=Turku -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
             |  |  | 
    Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:21
 | 
 |  | 
 
            "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:43d660ce$0$2455
 $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:
 > Vrøvl! Martin (og jeg) kører på Mobil 1 0W-40, som er flydende, også 
 > under -30 grader.    ))
 Er den også det i praksis?
 Så med frisk batteri spækket med startpower, korrekt sikret kølersystem så 
 burde det ikke være noget problem?
 -- 
 Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk/rodekassen.php
http://tuxx.dk/gallery/ |  |  | 
     Henrik B. (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik B.
 | 
 Dato :  24-01-06 18:37
 | 
 |  | 
 
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:Xns9755BA97EB4AAnononoinvalid@62.243.74.163...
 >> Vrøvl! Martin (og jeg) kører på Mobil 1 0W-40, som er flydende, også
 >> under -30 grader.    ))
 >
 > Er den også det i praksis?
 Jep.
 > Så med frisk batteri spækket med startpower, korrekt sikret kølersystem så
 > burde det ikke være noget problem?
 Nope.
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
             |  |  | 
      Martin Johansen [600~ (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~
 | 
 Dato :  24-01-06 18:54
 | 
 |  |  |  |  | 
      Kent Oldhøj (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kent Oldhøj
 | 
 Dato :  24-01-06 22:52
 | 
 |  | Den Tue, 24 Jan 2006 18:36:46 +0100, skrev Henrik B. :
 
 >> Så med frisk batteri spækket med startpower, korrekt sikret kølersystem så
 >> burde det ikke være noget problem?
 >
 > Nope.
 
 Jeg tvivler.
 
 Et kamerabatteri der ved normal temperatur holdt 1 time, kunne kun klare
 8 minutter ved -40.
 
 Derudover sker der ting og sager selv med metal når det bliver så koldt.
 Og da ikke alle metallegeringer i en motor er ens, kan du få problemer
 på den kant.
 
 --
 Kent Oldhøj
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  24-01-06 19:14
 | 
 |  | 
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43d660ce$0$2455$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43d656cc$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >>> Fryser olien eller hvad pokker sker der?
 >>
 >> Ja, alt er ganske simpel dybfrossent.
 >
 > Vrøvl! Martin (og jeg) kører på Mobil 1 0W-40, som er flydende, også 
 > under -30 grader.    ))
 tja flydende er nu så meget sagt, den er nærmere som sirup eller honning.
 Har flere gange være i polen hvor der var omkring -20°C (i den gamle 
 Sierra). Så har man lige et par startforsøg før det nye batteri er fladt. Og 
 man kan ligefrem høre på startmotoren hvor svært den har ved at slæbe 
 motoren rundt.....det hele går meget trægt.
 Jeg måtte op hver nat og så lige starte Sierra'en så den aldrig kom til at 
 stå stille i mere end 5-6 timer...ellers var der 30% chance for at få den 
 igang uden starthjælp.
 Men den var selvfølgelig også med kaburator, så her starter bilens sjældent 
 lige på 1 sekund
 --
 Tom
            
             |  |  | 
  TG4600 (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : TG4600
 | 
 Dato :  24-01-06 21:55
 | 
 |  | 
 Martin Johansen [6000] wrote:
 > "Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in
 > news:43d67f79$0$15790$14726298@news.sunsite.dk:
 >
 > > Jeg har set med mine egne øjne en russer i Nordsverige smide brænde
 > > under bilen og lidt bensin
 >
 > Hehe fedt nok.. mon ikke en bundsenbrænder ville kunne tricket?
 >
 > --
 > Martin Johansen [6000]
 
 Jeg skal sent glemme den juleferie, hvor jeg var kommet afsted til
 Norge med den tykke olie (20W-50) på min gamle Völle 145. da
 temperaturen faldt til -35 grader var der ikke meget liv i skidtet. Men
 en primus under bundkarret i 15-20 minutter, så spandt den som en mis
 da nøglen blev drejet.
 
 PS.: sådan en primus levere 3-4.000 W
 
 /TG
 
 
 
 |  |  | 
  Lars Hoffmann (24-01-2006) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars Hoffmann
 | 
 Dato :  24-01-06 21:56
 | 
 |  | 
 Martin Johansen [6000] wrote:
 
 > > Jeg ved fra pålidelig kilde, der før har været brugt brænde i Finland
 > > til opvarmning af dybfrosne bundkar mv.
 >
 > Altså direkte bål? Fedt :)
 
 Ja det så jeg også i en dokumentar om rusland hvor de førte en
 brændende fakkel ind under bilen for lige at få den lunet lidt.
 
 Med venlig hilsen
 Lars Hoffmann
 
 
 
 |  |  | 
 |  |