| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Kold motor = kort på literen ? Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  07-01-06 19:10 |  
  |   
            Hej
 
 Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da 
 grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en lambdaværdi 
 under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert fald.
 Er motoren ganske enkelt mindre effektiv, dvs der skal mere luft+benzin 
 igennem for at yde det samme, eller er det bare friktion fra den tykkere 
 olie der gør forskellen ? Min bil har ca dobbelt forbrug de første par 
 kilometer, og det ser ikke ud til at flade helt ud før efter 20-30 km i det 
 vejr vi har nu. Temperaturmåleren viser normal temperatur efter 2-3 km.
 
 MVH Leo 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen M. Rasmussen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  07-01-06 19:43 |  
  |   
            
 "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da 
 > grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en lambdaværdi 
 > under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert fald.
 
 Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det 
 DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som 
 muligt = du køre straks, stille og roligt. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  07-01-06 19:51 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 
 > Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 > forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det 
 > DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som 
 > muligt = du køre straks, stille og roligt.
 
 Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i 
 vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et højere 
 forbrug.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  07-01-06 20:23 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c00d80$0$8800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 >> forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det 
 >> DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som 
 >> muligt = du køre straks, stille og roligt.
 >
 > Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i 
 > vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et 
 > højere forbrug.
 Og da luften er koldere er den dermed også tættere og indeholder flere 
 molekyler som gør at motoren yder MERE    
Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg 
 tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
 Min tripcomputer viser også at bilen ikke bruger vildt meget mere benzin 
 bare fordi motoren stadig er kold.
 Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om sommeren....om 
 sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren kan den liiige 
 små 200
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per Henneberg Kriste~ (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  07-01-06 22:36 |  
  |   
            
 "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c014fd$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 > Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg 
 > tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
 > Min tripcomputer viser også at bilen ikke bruger vildt meget mere benzin 
 > bare fordi motoren stadig er kold.
 > Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 > sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren 
 > kan den liiige små 200
 
 Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Lars L. Hansen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars L. Hansen | 
  Dato :  07-01-06 23:51 |  
  |  
 
            Per Henneberg Kristensen wrote:
 >>Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 >>sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren 
 >>kan den liiige små 200
 > 
 > 
 > Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!
 Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 -- 
 '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
 '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
 http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Klaus D. Mikkelsen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  07-01-06 23:52 |  
  |  
 
            "Lars L. Hansen" skriver:
 > 
 > Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Lars L. Hansen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars L. Hansen | 
  Dato :  08-01-06 00:04 |  
  |  
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > "Lars L. Hansen" skriver:
 > 
 >>Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 > 
 > 
 > Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....
 Suk - du har jo ret :)
 -- 
 '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
 '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
 http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Klaus D. Mikkelsen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-01-06 08:16 |  
  |  
 
            "Lars L. Hansen" skriver:
 > 
 > Suk - du har jo ret :)
 Flere biler opnår deres topfart i næsthøjeste gear.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-01-06 00:25 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43C04612.FF680B3@du.kan.finde.den...
 > "Lars L. Hansen" skriver:
 >>
 >> Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 >
 > Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....
 >
 >
 Hemm........GPS er da ligeglad, hvis jeg kunne kaste den med 200 km/t, ville 
 den da vise 200 km/t, uanset _min_ totalgearing    
-- 
 Mvh.
 Dennis Hellan Pedersen
 Seat Altea Van TDi / DSG '05
 BMW K1200 RS '99 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Armand (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-01-06 00:49 |  
  |  
 
            Dennis Hellan Pedersen (4690) wrote:
 > "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 > news:43C04612.FF680B3@du.kan.finde.den...
 > 
 >>Det kan det faktisk godt, læs totalgearing på bilen....
 > 
 > Hemm........GPS er da ligeglad, hvis jeg kunne kaste den med 200 km/t, ville 
 > den da vise 200 km/t, uanset _min_ totalgearing    
Den høje gearing i 5. kan da sagtens udgøre et overdrive som kvæler
 topfarts-forsøg, hvorfor en lavere gearing qua mindre dæk vil medføre
 mer-omdrejninger til gavn for højere topfart!
 Ikke sandt?
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Klaus D. Mikkelsen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-01-06 08:16 |  
  |  
 
            Armand skriver:
 > 
 > Den høje gearing i 5. kan da sagtens udgøre et overdrive som kvæler
 > topfarts-forsøg, hvorfor en lavere gearing qua mindre dæk vil medføre
 > mer-omdrejninger til gavn for højere topfart!
 > Ikke sandt?
 Tadaaaaa....
 Men næppe 20 km/t.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               OZ7PUS (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : OZ7PUS | 
  Dato :  08-01-06 08:36 |  
  |   
            
"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c045ca$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
 > Per Henneberg Kristensen wrote:
 >>>Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 >>>sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om 
 >>>vinteren kan den liiige små 200
 >>
 >>
 >> Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!
 >
 > Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 >
 >
 > -- 
 > '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
 > '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
 >  http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
 Det er jo lige netop det som det kan .. hvis hans vinterdæk er en større 
 omkreds som sommerdækkene ja så  vil den jo kunne noget mere
 OZ3BTO 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-01-06 09:38 |  
  |   
            
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c0c0de$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 > news:43c045ca$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Per Henneberg Kristensen wrote:
 >>>>Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 >>>>sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om 
 >>>>vinteren kan den liiige små 200
 >>>
 >>>
 >>> Så´en nogen dæk har jeg også haft engang (læs: omløbslængde)!
 >>
 >> Læs selv: 180 og 200 - PÅ GPS! Det har intet med dæk at gøre.
 >>
 >>
 >> -- 
 >> '00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
 >> '87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
 >>  http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
 >
 >
 > Det er jo lige netop det som det kan .. hvis hans vinterdæk er en større 
 > omkreds som sommerdækkene ja så  vil den jo kunne noget mere
 Der er en forskel på 3% som vinterdækkene er større. Men taget i betragtning 
 hvor mange flere heste der skal bruges til de 20 Km/t ekstra, så er det 
 eneste der kan forklare det, at motoren har væsentlig flere heste i kold 
 luft (hvilket heller ikke er et ukendt fænomen for turboladede biler)
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Andreas M. Hansen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  08-01-06 09:46 |  
  |   
            > Der er en forskel på 3% som vinterdækkene er større. Men taget i 
 > betragtning hvor mange flere heste der skal bruges til de 20 Km/t ekstra, 
 > så er det eneste der kan forklare det, at motoren har væsentlig flere 
 > heste i kold luft (hvilket heller ikke er et ukendt fænomen for 
 > turboladede biler)
 >
 
 Hvad med frontareal ? - er vinterdækkene smallere end sommerdækkene ? - 
 frontareal og vindmodstand betyder meget for tophastigheden.
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-01-06 09:59 |  
  |   
            
 "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c0d12e$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Der er en forskel på 3% som vinterdækkene er større. Men taget i 
 >> betragtning hvor mange flere heste der skal bruges til de 20 Km/t ekstra, 
 >> så er det eneste der kan forklare det, at motoren har væsentlig flere 
 >> heste i kold luft (hvilket heller ikke er et ukendt fænomen for 
 >> turboladede biler)
 >>
 >
 > Hvad med frontareal ? - er vinterdækkene smallere end sommerdækkene ? - 
 > frontareal og vindmodstand betyder meget for tophastigheden.
 
 Ja vinterdækkene er smallere men det betyder ikke meget i forskellen. 
 Grunden til at jeg kan sige dette temmelig skråsikkert er at jeg det første 
 år jeg havde bilen valgte at køre en hel sommer igennem på 
 vinterdækkene...fænomenet med hastighedsforskellen var vist omkring 15 Km/t.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Armand (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-01-06 00:34 |  
  |  
 
            Tom wrote:
 > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c00d80$0$8800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > 
 >>"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 >>news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >>
 >>>Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 >>>forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det 
 >>>DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som 
 >>>muligt = du køre straks, stille og roligt.
 >>
 >>Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i 
 >>vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et 
 >>højere forbrug.
 > 
 > 
 > Og da luften er koldere er den dermed også tættere og indeholder flere 
 > molekyler som gør at motoren yder MERE    
> 
 > Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg 
 > tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
 Jup!
 De mindre vinterdæk   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             OZ7PUS (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : OZ7PUS | 
  Dato :  08-01-06 08:35 |  
  |   
            
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c014fd$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c00d80$0$8800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>
 >>> Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 >>> forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det 
 >>> DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt 
 >>> som muligt = du køre straks, stille og roligt.
 >>
 >> Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i 
 >> vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et 
 >> højere forbrug.
 >
 > Og da luften er koldere er den dermed også tættere og indeholder flere 
 > molekyler som gør at motoren yder MERE    
>
 > Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. Jeg 
 > tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
 > Min tripcomputer viser også at bilen ikke bruger vildt meget mere benzin 
 > bare fordi motoren stadig er kold.
 > Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 > sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om vinteren 
 > kan den liiige små 200
 >
 > --
 > Tom
 >
 >
 Aircon æder snildt 20kmt af topfarten .. Måske det er derfor deoen ikke kan 
 mere om sommeren
 På en 2.0 vectra taber den 25kmt når man starter aircon
 OZ3BTO 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Ukendt (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  08-01-06 09:41 |  
  |   
            
"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43c0c096$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 > news:43c014fd$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:43c00d80$0$8800$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 >>> news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >>>
 >>>> Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 >>>> forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er 
 >>>> det DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så 
 >>>> hurtigt som muligt = du køre straks, stille og roligt.
 >>>
 >>> Dertil kommer at additiv-sammensætningen i benzinen er anderledes i 
 >>> vinterhalvåret (1. nov - 1. april). Dette er også medvirkende til et 
 >>> højere forbrug.
 >>
 >> Og da luften er koldere er den dermed også tættere og indeholder flere 
 >> molekyler som gør at motoren yder MERE    
>>
 >> Min mondeo kører faktisk 1-2 Km/l længere om vinteren end om sommeren. 
 >> Jeg tilskriver det dækkene og så den kolde luft.
 >> Min tripcomputer viser også at bilen ikke bruger vildt meget mere benzin 
 >> bare fordi motoren stadig er kold.
 >> Mondeo'en har også en højere tophastighed om vinteren end om 
 >> sommeren....om sommeren er den svært at få over 180 på GPS men om 
 >> vinteren kan den liiige små 200
 >>
 >> --
 >> Tom
 >>
 >>
 >
 > Aircon æder snildt 20kmt af topfarten .. Måske det er derfor deoen ikke 
 > kan mere om sommeren
 > På en 2.0 vectra taber den 25kmt når man starter aircon
 æhhh hvordan det?
 I mondeo kobler den ALTID aircon fra når man "bunder" speederen så man vil 
 ALDRIG opleve at AC i mondeo stjæler så meget som 1 Km/t af hastigheden
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Vollert (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Vollert | 
  Dato :  07-01-06 20:20 |  
  |  
 
             Også skrev Vollert
 > "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >> Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da
 >> grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en
 >> lambdaværdi under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert
 >> fald.
 >
 > Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at
 > forbrænde. Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er
 > det DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang.
 Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
 -- 
 Hilsen Martin.
 http://home19.inet.tele.dk/vollert 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  08-01-06 03:05 |  
  |   
            
 "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
 
 >
 > Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
 > -- 
 Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;). 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Martin Vollert (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Vollert | 
  Dato :  08-01-06 10:45 |  
  |  
 
             Også skrev Vollert
 > "Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en
 > meddelelse
 >>
 >> Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
 >> --
 > Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;).
 Arr mon ikke det overlever det er jo beregnet til at blive brugt, nu er det 
 jo heller ikke noget jeg gør hverdag men kun når det er rigtig kold, man er 
 altså noget mere vågen og klar til at køre bil man sidder i en der er varm 
 end når man sidder og fryser i en iskold bil med duggede ruder.
 -- 
 Hilsen Martin.
 http://home19.inet.tele.dk/vollert 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  07-01-06 20:44 |  
  |   
            
 "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c00b1c$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >> Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ? Med katalysator er der da 
 >> grænser for hvor længe den kan køre med fed blanding, altså en 
 >> lambdaværdi under 1. Eller er det over... ? Forskellig fra 1 i hvert 
 >> fald.
 >
 > Fordi den skal have fuel-tilskud, når den ikke har driftstemp, for at 
 > forbrænde.
 
 Du mener altså at den kører med 'forkert' blanding (lambda er ikke 1) ? Jeg 
 brænder ifølge computeren en liter benzin af på ca. 5 km , mon så ikke 
 kattene er varme ret hurtigt ? Især når de er placeret 40-50 cm efter 6 pænt 
 store cylindre...
 
 Din KAT virker heller ikke med kold motor, bla. derfor er det
 > DUMT at varme bilen op med 10-15 min tomgang. Det skal ske så hurtigt som 
 > muligt = du køre straks, stille og roligt.
 
 Og det gør jeg da også.
 
 MVH Leo
 
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jørgen M. Rasmussen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  08-01-06 01:57 |  
  |   
            
 "Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Du mener altså at den kører med 'forkert' blanding (lambda er ikke 1) ?
 
 Den skal stadig "chokes", alt andet er fysisk umuligt. Tidl. trak du den 
 selv "ud", og skubbede den ind når bilen trak jævnt uden, det krævede lidt 
 opmærksomhed/ "fingerspizgefül". I dag ordner automatikken det for dig.
 
  Det skal ske så hurtigt som
 >> muligt = du køre straks, stille og roligt.
 >
 > Og det gør jeg da også.
 >
 Fint, for hverken motor, KAT el resten af udstødningen har godt af det. Der 
 produceres en masse svovlsyre-holdigt kondens, når den bare står der :(. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           alexbo (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : alexbo | 
  Dato :  08-01-06 10:32 |  
  |   
            
 "Leo Jensen"  skrev
 
 > Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?
 
 Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud af 
 bensin.
 
 mvh
 Alex Christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Andreas M. Hansen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen | 
  Dato :  08-01-06 11:01 |  
  |   
            > Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 > kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud 
 > af bensin.
 
 Hvad så med en diesel i grunden ? - hvordan er økonomien i en sådan een ved 
 koldstart ?
 
 mvh
 
 Andreas M. Hansen 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  08-01-06 11:12 |  
  |  
 
            "Andreas M. Hansen" skriver:
 > 
 > Hvad så med en diesel i grunden ? - hvordan er økonomien i en sådan een ved
 > koldstart ?
 Lige så ringe.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Riis Sørensen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  08-01-06 12:41 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
 news:43C0E56A.9B0935DF@du.kan.finde.den...
 > "Andreas M. Hansen" skriver:
 > >
 > > Hvad så med en diesel i grunden ? - hvordan er økonomien i en sådan een
 ved
 > > koldstart ?
 >
 > Lige så ringe.
 
 Jeg vil mene ringere. Lige når jeg starter, går den op og bruger 3 gange så
 meget. Skønnet er der mellem en halv og en hel gang overforbrug en vinterdag
 uden oliefyrsforvarmning, de første 10 km.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Leo Jensen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  08-01-06 19:18 |  
  |   
            
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c0de8b$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >
 > "Leo Jensen"  skrev
 >
 >> Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?
 >
 > Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 > kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud 
 > af bensin.
 Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af 
 den...   
Leo
 >
 > mvh
 > Alex Christensen
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-01-06 20:56 |  
  |  
 
            Leo Jensen wrote:
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c0de8b$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > 
 >>"Leo Jensen"  skrev
 >>
 >>
 >>>Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?
 >>
 >>Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 >>kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud 
 >>af bensin.
 > 
 > 
 > Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af 
 > den...   
> 
 > Leo
 > 
 > 
 >>mvh
 >>Alex Christensen
 >>
 > 
 > 
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Armand (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  08-01-06 20:59 |  
  |  
 
            Leo Jensen wrote:
 > "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c0de8b$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 > 
 >>"Leo Jensen"  skrev
 >>
 >>>Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?
 >>
 >>Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 >>kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud 
 >>af bensin.
 > 
 > Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af 
 > den...   
Gode gamle 2CV havde nogle hulens lange indsugnings-rør for at 
 boxermotoren kunne trække på en og samme karburator, og dé lange kolde 
 metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde 
 absolut behov for choker blot motoren var lidt kold!
 -- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Leo Jensen (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  09-01-06 16:24 |  
  |   
            
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse 
 news:8aewf.4256$Cl2.100391@news000.worldonline.dk...
 > Leo Jensen wrote:
 >> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse 
 >> news:43c0de8b$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 >>
 >>>"Leo Jensen"  skrev
 >>>
 >>>>Hvorfor bruger en kold motor meget benzin ?
 >>>
 >>>Fordi bensinen i stedet for at danne en tændbar gassky, danner dug i den 
 >>>kolde motor, for at modvirke det bliver man nødt til at have et overskud 
 >>>af bensin.
 >>
 >> Det lyder som den rigtige forklaring. Eller i hvert fald en god del af 
 >> den...   
>
 >
 >
 > Gode gamle 2CV havde nogle hulens lange indsugnings-rør for at 
 > boxermotoren kunne trække på en og samme karburator, og dé lange kolde 
 > metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde absolut 
 > behov for choker blot motoren var lidt kold!
 Så slemt er det nu heller ikke, for sådan en vogn har jeg da også. Der går 
 jo et rør mellem de 2 udstødningsmanifolde, som varmer op under 
 karburatoren. Jeg tror ikke indsugningsrørene på Jaguaren er ret meget 
 kortere.
 Leo 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Riis Sørensen (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  09-01-06 18:54 |  
  |   
            
 "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
 > Gode gamle 2CV havde nogle hulens lange indsugnings-rør for at
 > boxermotoren kunne trække på en og samme karburator, og dé lange kolde
 > metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde
 > absolut behov for choker blot motoren var lidt kold!
 
 Og pattede karburatorsprit i sig som en spædekalv.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Leo Jensen (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Leo Jensen | 
  Dato :  09-01-06 21:41 |  
  |   
            
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c2a353$0$2465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
 >> Gode gamle 2CV havde nogle hulens lange indsugnings-rør for at
 >> boxermotoren kunne trække på en og samme karburator, og dé lange kolde
 >> metalflader medførte så stor kondenserings-flade at motoren havde
 >> absolut behov for choker blot motoren var lidt kold!
 >
 > Og pattede karburatorsprit i sig som en spædekalv.
 Nå-nå. Jeg har da sprit liggende i bagagerummet fra sidste sæson, men 
 foreløbig har jeg ikke brugt noget denne vinter. Til gengæld kan konen ikke 
 starte den, så måske er der alligevel lidt om sagen. Den skal bare behandles 
 helt rigtigt med korrekt kombination af choker og små vip med speederen, der 
 kan aktivere accelerationspunpen. Det hedder det vel også på en 2CV på trods 
 af dens ret begrænsede acceleration ?
   Leo 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Preben Riis Sørensen (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen | 
  Dato :  09-01-06 22:08 |  
  |   
            
"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev
 > Nå-nå. Jeg har da sprit liggende i bagagerummet fra sidste sæson, men
 > foreløbig har jeg ikke brugt noget denne vinter. Til gengæld kan konen
 ikke
 > starte den, så måske er der alligevel lidt om sagen. Den skal bare
 behandles
 > helt rigtigt med korrekt kombination af choker og små vip med speederen,
 der
 > kan aktivere accelerationspunpen. Det hedder det vel også på en 2CV på
 trods
 > af dens ret begrænsede acceleration ?
 Sådan en vinterdag savner jeg helt den fornemmelse af et skinneben der er
 frosset på den ene side, og kogt mørt på den anden.....   
Nå, man lærte da at tage tøj på til det (læs: alt det man ejede).
 Men fordele var der da. F.eks. om sommeren at smide en ispind ud af døren,
 uden at have besværet med at åbne vinduet....
 Angående farten. Jo man kunne da tage sig i at sidde og imitere
 udskridningslyde i visse skarpe sving.
 --
            M.V.H.
 Preben Riis Sørensen
   preben@esenet.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Sverre Stokke (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Sverre Stokke | 
  Dato :  08-01-06 10:58 |  
  |   
            "J¯rgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> den 8. januar 2006 kl.
 03:05 +0100 skrev:
 >"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
 >
 >>
 >> Nej fordi så er bilen varm når jeg skal ud og køre.
 >> -- 
 >Dit valg. For det er din motor og din KAT. som lider under det ;). 
 
 Hvad så, hvis man har en fjernbetjent motor/bilvarmer (benzinbrænder),
 lader den køre i X minutter og går ud og starter. Og derefter lader den
 stå og køre i tomgang i Y minutter ? 
 
 Hvad er forsvarlig værdi for X?
 
 Hilsen Sverre.
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen M. Rasmussen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen | 
  Dato :  08-01-06 11:21 |  
  |   
            
 "Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Hvad er forsvarlig værdi for X?
 >
 Det hjælper at den ikke er bund kold = mindre kondens. Det kommer self. an 
 på hvor godt det fyr er, jo varmere, nærmere driftstemp., jo bedre. Men som 
 skrevet, det er fortyndet svovlsyre, så det er bedst hvis det blæser bag ud. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |