"Koger" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse 
news:xn0egr2un1xakh001@news.tele.dk...
> Hej
>
> Nu har jeg læst en del indlæg omkring emnet, men jeg kan ikke rigtig
> finde ud af om hvad der er bedst.
> Jeg har 175/13 dæk og kører hovedsageligt på motorvej og store
> landeveje, som normalt er saltet godt, men jo selvfølgelig ikke altid.
>
> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?
Hehe... nu er du selv ude om, at der startes endnu en tråd med mindst 100 
indlæg! 
Du vil nu få en masse meninger fra skribenter, der enten hårdnakket hævder, 
at vinterdæk er det eneste saliggørende blot temperaturen er under +9 
grader - eller at man sagtens kan skøjte(!) sig gennem vinteren på nedslidte 
sommerdæk, blot man kører langsomt og holder afstand. 
Nå, men for at forsøge(!) at være lidt objektiv, så har 
vinter-dæk/sommer-dæk problemstillingen ingen endegyldig og perfekt løsning! 
Som med alt muligt andet vælger man at gå på kompromis, hvad enten man 
udelukkende kører på sommerdæk, eller vælger at skifte mellem sommer- og 
vinterdæk.
FDM skriver på 
http://fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek.asp?mLVL1=2&mID=73 (ved ikke, 
om linket kun virker for medlemmer?!):
"Vælg det rigtige dæk
Valg af dæk er altid et kompromis. Når et dæk har gode egenskaber i en 
bestemt disciplin, eksempelvis kørsel i løs sne, er det ofte på bekostning 
af mindre gode egenskaber i andre discipliner. Det gælder derfor om at 
klarlægge sine behov i forhold til sit daglige kørselsmønster. Hvis man 
eksempelvis fortrinsvis kører på de tidspunkter, hvor vejene er saltet, kan 
det derfor være en god ide at vælge et dæk der har sine stærke sider i vådt 
føre. Har man derimod behov for at kunne komme frem på alle tider af døgnet, 
eller hvis der står en skiferie på programmet, kan man med fordel vælge et 
dæk, som udmærker sig særligt på sne og is."
For nu at være lidt subjektiv, så vil jeg personligt ikke undvære mine 
vinterdæk! Med mit kørselsbehov (vil/skal bruge bilen dagligt, og kører 
(ønsker at kunne køre) på alle typer veje - store, små, motorveje osv.)) og 
min bopæl (lidt ude på landet; p.t. ligger der >25 cm sne på vejen - og den 
bliver _ikke_ ryddet, medmindre jeg selv går i gang med skovlen!) ville jeg 
have været tvunget til at lade bilen stå sådan ca. siden jul, og formentlig 
et pænt stykke tid endnu, såfremt jeg havde sommerdæk på. Med vinterdækkene 
æder jeg mig uden problemer overhovedet gennem dyngerne og kan både bremse 
og styre forsvarligt, mens de fleste af naboerne (med sommerdæk) bare fedter 
patetisk rundt - men sådan er der jo så meget... Jeg tror desværre, at mange 
med sommerdæk glemmer "løftet" om at lade bilen stå, når vejene dækkes af 
sne: "Så slemt kan det da ikke være", "Vejene er nok ryddet" osv osv.
Samtidig er jeg så også klar over, at når vejene er tørre eller kun let 
våde, vil mine lameldæk bevirke længere bremselængde end mine sommerdæk, 
samt formentlig ringere evner i forb. m. undvigemanøvre osv. - men det 
kompromis lever jeg så med.
Held og lykke med valget! 
-- 
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for 
Danmark