| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Hvis du havde 375.000 til en ny bil og.. Fra : JMN | 
  Dato :  01-01-06 23:38 |  
  |  
 
            følgende er en betingelse:
 Diesel
 Stærk motor med bundtræk
 God driftsøkonomi
 St.car
 God garanti
 Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 Rimeligt med udstyr   
Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 Hvad ville du så vælge ?
 Godt nytår !
 vh.
 JMN 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Bisgaard (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Bisgaard | 
  Dato :  01-01-06 23:55 |  
  |   
            
>
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 Hvis den skal være ny ville jeg
 uden at blinke vælge en Octavia Combi Elegance 2.0 TDI PD 140 hk til en 
 liste pris på 343.000.
 MVH
 Lars Bisgaard 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Broegger (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Broegger | 
  Dato :  02-01-06 08:06 |  
  |  
 
            "Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> skrev news:43b85e23$0$164
 $edfadb0f@dread16.news.tele.dk:
 > Hvis den skal være ny ville jeg
 > uden at blinke vælge en Octavia Combi Elegance 2.0 TDI PD 140 hk til en 
 > liste pris på 343.000.
 Og den kan jeg tilslutte mig. Bare det dog snart var 1. Marts!!!
 -- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
 http://www.broeggerklanen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 00:44 |  
  |   
            
"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > følgende er en betingelse:
 >
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >
 > Hvad ville du så vælge ?
 >
 > Godt nytår !
 Jeg er nok lidt farvet   , men jeg ville vælge en Seat Altea Stylance 2,0 
 TDi/DSG,  for sa*** den kører godt    
-- 
 Mvh.
 Dennis Hellan Pedersen
 Seat Altea Van TDi / DSG '05
 BMW K1200 RS '99 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 07:49 |  
  |   
            
"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > følgende er en betingelse:
 >
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >
 > Hvad ville du så vælge ?
 >
 Jeg ville vælge Mazda 6 DE til hver en tid.
 Specs: 2,0 DE/143 HK/6 man. gear/ 16,4 km/l 373.418 ,-
 Michael
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 08:13 |  
  |   
            > Jeg ville vælge Mazda 6 DE til hver en tid.
 > Specs: 2,0 DE/143 HK/6 man. gear/ 16,4 km/l 373.418 ,-
 
 Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det i den 
 ene firmabil, og damn det er træls..
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 08:22 |  
  |  
 
            Juel skriver:
 > 
 > Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det i den
 > ene firmabil, og damn det er træls..
 Det er moderne !
 Med de nye ieselmotorer kunne de lige så godt gå tilbage til 4 gear, men
 nej, 6 gear er moderigtigt og kan til dels vær emed til at en spinklere
 gearkasse kan holde til det høje moment en moderne diesel smider fra
 sig.
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Broegger (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Broegger | 
  Dato :  02-01-06 08:44 |  
  |  
 
            "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
 news:43B8D48D.7EE54ACC@du.kan.finde.den: 
 > Med de nye ieselmotorer kunne de lige så godt gå tilbage til 4 gear,
 > men nej, 6 gear er moderigtigt og kan til dels vær emed til at en
 > spinklere gearkasse kan holde til det høje moment en moderne diesel
 > smider fra sig.
 Der er vel ingen der siger at man skal bruge alle 6. Men jeg kan da 
 forestille mig at de er rare når man fx. skal trække en campingswoun over 
 Alperne.
 -- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
 http://www.broeggerklanen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  02-01-06 10:13 |  
  |   
            
 "Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:Xns973F58C63AF5Btbr@130.225.247.90...
 > "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
 > news:43B8D48D.7EE54ACC@du.kan.finde.den:
 
 > Der er vel ingen der siger at man skal bruge alle 6. Men jeg kan da
 > forestille mig at de er rare når man fx. skal trække en campingswoun over
 > Alperne.
 
 Min 5-trins klarer det med et enkelt gearskifte nedad ... ved 6-trins 
 risikerer man at skulle 2 ned ;)
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 10:04 |  
  |   
            > Det er moderne !
 
 Ja skidt !!
 
 > Med de nye ieselmotorer kunne de lige så godt gå tilbage til 4 gear, men
 > nej, 6 gear er moderigtigt og kan til dels vær emed til at en spinklere
 > gearkasse kan holde til det høje moment en moderne diesel smider fra
 > sig.
 
 Har kun en ting der virker med sådan en skod motor, der kun kan arbejde 
 inden for 4000rpm.. Automatgear !!
 
 Mvh
 Morten 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 10:25 |  
  |  
 
            Juel skriver:
 > 
 > Har kun en ting der virker med sådan en skod motor, der kun kan arbejde
 > inden for 4000rpm.. Automatgear !!
 Hvorfor det ?
 3 gear er da rigeligt, et til by/bjergkørsel, et til landevejskørsel og
 et til hurtigkørsel
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Brian (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  02-01-06 20:33 |  
  |  
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > 3 gear er da rigeligt, et til by/bjergkørsel, et til landevejskørsel
 > og et til hurtigkørsel
 Starter du tit i 3/4 gear i din Golfvogn ?
 Jeg vil hellere have det CVT gear som Nissan ligger og roder med.
 Det er sgu en oplevelse at køre med   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 22:38 |  
  |  
 
            Brian skriver:
 > 
 > Starter du tit i 3/4 gear i din Golfvogn ?
 Det var måske værd at overveje ?
 
 > Jeg vil hellere have det CVT gear som Nissan ligger og roder med.
 > Det er sgu en oplevelse at køre med   
Som Volvo/DAF's og Fiats ?
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Brian (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-01-06 15:43 |  
  |  
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > Brian skriver:
 >>
 >> Starter du tit i 3/4 gear i din Golfvogn ?
 >
 > Det var måske værd at overveje ?
 Har du overvejet ikke altid at besvare et spørgsmål med et ny
 spørgsmål ?   
Det jeg mener er, at jeg i byen tuller rundt i 3/4 gear. Ingen af de
 to gear, har jeg den store lyst til at lægge fra land i.
 > Som Volvo/DAF's og Fiats ?
 Kender ikke deres, men det må være det man kan kalde et
 milliongear. Omdrejningerne ligger fast, men farten ændrer sig - det
 er altså en oplevelse første gang   
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Klaus D. Mikkelsen (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  03-01-06 16:21 |  
  |  
 
            Brian skriver:
 > 
 > Har du overvejet ikke altid at besvare et spørgsmål med et ny
 > spørgsmål ?   
Måske   
 
> Kender ikke deres, men det må være det man kan kalde et
 > milliongear.
 Volvos var i 340 eren og i nogle gamle DAF. Fiat's "milliongear" har
 været i punto. Kender en der har haft DAF/Volvo modellen (det gik i
 stykker) og en anden der har haft Fiat's (hmm, det gik også i stykker).
 Problemet er at lave et bånd der kan holde til kræfterne.....
 > Omdrejningerne ligger fast, men farten ændrer sig - det
 > er altså en oplevelse første gang   
Lidt som at køre knallert 45 ?
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Brian (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  03-01-06 16:38 |  
  |  
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote:
 > Volvos var i 340 eren og i nogle gamle DAF. Fiat's "milliongear" har
 > været i punto. Kender en der har haft DAF/Volvo modellen (det gik i
 > stykker) og en anden der har haft Fiat's (hmm, det gik også i
 > stykker). Problemet er at lave et bånd der kan holde til
 > kræfterne.....
 Det har også været et problem for Nissan. For stort moment, river
 skidtet i stykker. Lidt har de dog fået rettet på det, for jeg prøvede
 det da i en V6'er. Om det kan holde til et TDI monster er nok mere
 tvivlsomt   
> Lidt som at køre knallert 45 ?
 Jaa, bare mere konfortabelt for dig selv og omgivelserne - gudskelov!
 /Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 08:16 |  
  |   
            
"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse 
 news:43ba9a51$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
 > Klaus D. Mikkelsen wrote:
 >
 >> Volvos var i 340 eren og i nogle gamle DAF. Fiat's "milliongear" har
 >> været i punto. Kender en der har haft DAF/Volvo modellen (det gik i
 >> stykker) og en anden der har haft Fiat's (hmm, det gik også i
 >> stykker). Problemet er at lave et bånd der kan holde til
 >> kræfterne.....
 >
 > Det har også været et problem for Nissan. For stort moment, river
 > skidtet i stykker. Lidt har de dog fået rettet på det, for jeg prøvede
 > det da i en V6'er. Om det kan holde til et TDI monster er nok mere
 > tvivlsomt   
>
 Tjah - Audi har da fået det til at holde til lidt: 
 http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=6074
(255hk, 330Nm) 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Brian (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  04-01-06 16:54 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
            John Sahl (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  02-01-06 11:52 |  
  |  
 
            Juel wrote:
 > Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det
 > i den ene firmabil, og damn det er træls..
 Nu ER det jo ikke alle der er lige vilde med automatgear   
-- 
 John Sahl,
 http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 12:01 |  
  |   
            
 "Juel" <him> skrev i en meddelelse 
 news:43b8d270$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg ville vælge Mazda 6 DE til hver en tid.
 >> Specs: 2,0 DE/143 HK/6 man. gear/ 16,4 km/l 373.418 ,-
 >
 > Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det i den 
 > ene firmabil, og damn det er træls..
 >
 > Mvh
 > Morten
 Nu skal jeg jo passe på, hvad jeg skriver... (ingen smiley)
 Men en 6 trins gearkasse giver vel mulighed for at bruge motorkraften 
 optimalt. Lastbiler med monstermoment har tit 12-16 gear. Som campingtrækker 
 må den da være rigtigt god.
 Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130 
 km/t ved 3000 rpm i 5. Det kunne da være godt om den eksempelvis kun skulle 
 bruge 2000 rpm i 6. for at nå 130 km/t.
 Det sparer at andet lige en masse brændstof.
 
 Michael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 12:20 |  
  |  
 
            Michael Kirkegaard skriver:
 > 
 > Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130
 > km/t ved 3000 rpm i 5.
 Mand, den er jo ved at dreje livet af sig selv.....
 > Det kunne da være godt om den eksempelvis kun skulle
 > bruge 2000 rpm i 6. for at nå 130 km/t.
 Jooo, men de fleste 6 gearede er ikke meget højere gearet end en 5
 gearet.
 Altså bare en rille mere at komem forbi....
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 12:28 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B90C45.4BE126E0@du.kan.finde.den...
 > Michael Kirkegaard skriver:
 >>
 >> Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130
 >> km/t ved 3000 rpm i 5.
 >
 > Mand, den er jo ved at dreje livet af sig selv.....
 
 Hvad mener du?
 Min tidligere Mazda GE benz, kørte 120 ved 3000 rpm i 5. Endnu tidligere 
 Fiat Tipo og Toyota Corolla kørte 100 ved 3000 rpm.
 Er 3000 rpm til 130 km/t højt?
 Første gang jeg hører det...
 
 > Jooo, men de fleste 6 gearede er ikke meget højere gearet end en 5
 > gearet.
 
 Lejede på Gran Canaria en Pug 307 HDi med 6 gear. På den syntes 6 noget 
 tungere end 5.
 
 
 Michael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 12:56 |  
  |  
 
            Michael Kirkegaard skriver:
 > 
 > Hvad mener du?
 > Min tidligere Mazda GE benz, kørte 120 ved 3000 rpm i 5. Endnu tidligere
 > Fiat Tipo og Toyota Corolla kørte 100 ved 3000 rpm.
 > Er 3000 rpm til 130 km/t højt?
 > Første gang jeg hører det...
 Min Golf går ca 49km/t ved 1000 RPM i 5. gear.
 
 > Lejede på Gran Canaria en Pug 307 HDi med 6 gear. På den syntes 6 noget
 > tungere end 5.
 Men i forhld til en tilsvarende med 5 gear ?
 "Min firmaVito" har også 6 gear, det er spild.
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Benny Højvælde (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Benny Højvælde | 
  Dato :  02-01-06 16:51 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B914E7.51E37050@du.kan.finde.den...
 > Michael Kirkegaard skriver:
 >>
 >> Hvad mener du?
 >> Min tidligere Mazda GE benz, kørte 120 ved 3000 rpm i 5. Endnu tidligere
 >> Fiat Tipo og Toyota Corolla kørte 100 ved 3000 rpm.
 >> Er 3000 rpm til 130 km/t højt?
 >> Første gang jeg hører det...
 >
 > Min Golf går ca 49km/t ved 1000 RPM i 5. gear.
 
 Og medens jeg var i lære sidst i 1970erne havde en kollega en Datsun 120Y 
 (det hed den vist) og den gik med 4000 for at køre 80 - 85.
 
 Benny 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 19:27 |  
  |  
 
            "Benny Højvælde" skriver:
 > 
 > Og medens jeg var i lære sidst i 1970erne havde en kollega en Datsun 120Y
 > (det hed den vist) og den gik med 4000 for at køre 80 - 85.
 Dreje, dreje, dreje....pyha.
 Da jeg skiftede mellem Golf 2 og 3, var jeg ude for at kigge på en 4'er.
 Der var ikek nogen hjmme i butikken på pågældende tidspunkt. Men jeg
 kunne prøve en A3. Da jeg kom fra en "eenotter" mente forhandleren at
 jeg skulel da have den i 1,6, med lidt flere heste. Deeeejlig bil, ingen
 tvivl, men topearingen (5.) svarede præcist til 4 i min "eenotter". A3
 tog 4000 omdrejninger i 5. for at gå 120. Det gjorde min Golf 2 i 4.
 gear, skiftede jeg op i 5, tog den "kun" 3000 omdrejninger i minuttet.
 Behøves jeg at nævne at den nuværende 5'er går 150 ved 3000 omdrejninger
 i minuttet i "høj gear" ?
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 19:42 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B97076.971E215B@du.kan.finde.den...
 
 KLIP
 
 > Behøves jeg at nævne at den nuværende 5'er går 150 ved 3000 omdrejninger
 > i minuttet i "høj gear" ?
 
 Hmmm ... ved det omdrejningstal, kører min Volvo en bagatel af + 165 km/t.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 19:46 |  
  |  
 
            BJ skriver:
 > 
 > Hmmm ... ved det omdrejningstal, kører min Volvo en bagatel af + 165 km/t.
 Det må være med den lille gearstang oppe ved "kanin" og ikke
 "skildpadde"   
Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 20:00 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B974CC.354404A4@du.kan.finde.den...
 KLIP
 >> Hmmm ... ved det omdrejningstal, kører min Volvo en bagatel af + 165 
 >> km/t.
 >
 > Det må være med den lille gearstang oppe ved "kanin" og ikke
 > "skildpadde"   
Nope, det er i automatikkens højeste udveksling.
 Jeg glemmer sent, da jeg havde en Alfist med ud at køre langtur. Han 
 stirrede helt forblændet på omdrejningstælleren og udbrød:" Det har jeg 
 li´godt aldrig set i Alfaen".
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 19:59 |  
  |  
 
            BJ skriver:
 > 
 > Nope, det er i automatikkens højeste udveksling.
 Okay sidst jeg kørte "skærgårdstraktor" var de ikke kommet så langt   
 
> Jeg glemmer sent, da jeg havde en Alfist med ud at køre langtur. Han
 > stirrede helt forblændet på omdrejningstælleren og udbrød:" Det har jeg
 > li´godt aldrig set i Alfaen".
 Det tro da helvede mand, sådan en skal jo over 4000 omdrejninger for
 overhovedet at kunne trække i gang   
Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 20:06 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B97806.6FECB596@du.kan.finde.den...
 KLIP
 >> Nope, det er i automatikkens højeste udveksling.
 >
 > Okay sidst jeg kørte "skærgårdstraktor" var de ikke kommet så langt   
>
 >> Jeg glemmer sent, da jeg havde en Alfist med ud at køre langtur. Han
 >> stirrede helt forblændet på omdrejningstælleren og udbrød:" Det har jeg
 >> li´godt aldrig set i Alfaen".
 >
 > Det tro da helvede mand, sådan en skal jo over 4000 omdrejninger for
 > overhovedet at kunne trække i gang   
Njaee ... nu skal jeg jo ikke røre i olien som visse andre, men blot dreje 
 på rattet og træde på speederen.
 Så klares det hele automatisk af GearTrinic, dobbelt turbolader og 
 DSTC...  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 20:11 |  
  |   
            
>> Jeg glemmer sent, da jeg havde en Alfist med ud at køre langtur. Han
 >> stirrede helt forblændet på omdrejningstælleren og udbrød:" Det har jeg
 >> li´godt aldrig set i Alfaen".
 >
 > Det tro da helvede mand, sådan en skal jo over 4000 omdrejninger for
 > overhovedet at kunne trække i gang   
>
 Til gengæld skal du være rigtig vågen hvis du skal følge med når den 
 passerer 4000 rpm..
 Alfa er en fed bil, bare man ikke ejer skidtet.
 Michael :c) (smiley)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 20:22 |  
  |   
            
"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43b97ab8$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 KLIP
 >>> Jeg glemmer sent, da jeg havde en Alfist med ud at køre langtur. Han
 >>> stirrede helt forblændet på omdrejningstælleren og udbrød:" Det har jeg
 >>> li´godt aldrig set i Alfaen".
 >>
 >> Det tro da helvede mand, sådan en skal jo over 4000 omdrejninger for
 >> overhovedet at kunne trække i gang   
>>
 > Til gengæld skal du være rigtig vågen hvis du skal følge med når den 
 > passerer 4000 rpm..
 Jeg giver dig helt ret.
 Den er sgutte til at få øje på i bakspejlet..  
> Alfa er en fed bil, bare man ikke ejer skidtet.
 Den er ualmindelig flot, men jeg har kun råd til cowboybukser, træsko og
 kortærmede skjorter..  )
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  02-01-06 12:57 |  
  |   
            
 "Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43b90e18$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 
 > Er 3000 rpm til 130 km/t højt?
 > Første gang jeg hører det...
 
 Det er hvad jeg kører i min TDI - ca. Og jeg ville gerne have 1-2 gear mere!
 
 Claus P. har en Golf V med 140HK - den kører nærmere 180 ved 3.000 
 omdrejninger (den har 6 gear :)).
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 13:03 |  
  |   
            
 >
 >> Er 3000 rpm til 130 km/t højt?
 >> Første gang jeg hører det...
 >
 > Det er hvad jeg kører i min TDI - ca. Og jeg ville gerne have 1-2 gear 
 > mere!
 
 > Claus P. har en Golf V med 140HK - den kører nærmere 180 ved 3.000 
 > omdrejninger (den har 6 gear :)).
 
 Det er lige præcis det jeg mener med ønsket om et 6. gear. Hvis man kører 
 170-180 ved 3000 rpm, så kører man måske omtrent ca. 120-130 ved 2000 rpm og 
 så spares der brændstof.
 
 
 Michael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 13:08 |  
  |  
 
            Michael Kirkegaard skriver:
 > 
 > Det er lige præcis det jeg mener med ønsket om et 6. gear. Hvis man kører
 > 170-180 ved 3000 rpm, så kører man måske omtrent ca. 120-130 ved 2000 rpm og
 > så spares der brændstof.
 Sådan er det bare sjældent !
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 13:19 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B917A0.4AF5A53B@du.kan.finde.den...
 > Michael Kirkegaard skriver:
 >>
 >> Det er lige præcis det jeg mener med ønsket om et 6. gear. Hvis man kører
 >> 170-180 ved 3000 rpm, så kører man måske omtrent ca. 120-130 ved 2000 rpm 
 >> og
 >> så spares der brændstof.
 >
 > Sådan er det bare sjældent !
 >
 Nå ok.....
 Jeg kan bare ikke se hvorfor man skulle lave et ekstra gear som ikke er 
 tungere en normalen, med mindre at bilen er undermotoriseret og skal kæmpe 
 lidt med lasten.
 
 Hvad er så pointen med et ekstra gear, som efter din udsagn bare er en rille 
 mere?
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  02-01-06 14:04 |  
  |  
 
            Michael Kirkegaard skriver:
 > 
 > Jeg kan bare ikke se hvorfor man skulle lave et ekstra gear som ikke er
 > tungere en normalen, med mindre at bilen er undermotoriseret og skal kæmpe
 > lidt med lasten.
 Netop
 
 > Hvad er så pointen med et ekstra gear, som efter din udsagn bare er en rille
 > mere?
 Eksempelvis i en Golf V med 1,9TDI motoren er forskellen mellem
 topgearet på en 5 gearet og en 6 gearet minimal.
 Jeg har prøvet dem begge og valgte den 5 gearede selvom gearkssen i den
 6 gearede er mere "lækker". Næste gang skal jeg nok have DSG i
 stedet......
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Juul (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Juul | 
  Dato :  02-01-06 19:00 |  
  |   
            > Det er lige præcis det jeg mener med ønsket om et 6. gear. Hvis man kører
 > 170-180 ved 3000 rpm, så kører man måske omtrent ca. 120-130 ved 2000 rpm
 og
 > så spares der brændstof.
 
 Hvis bilen er 4-cylindret rammer man en gearings-"grænse" hvor motoren vil
 begynde at resonere (dvs. ubehagelige lyde og rystelser) i motorophæng,
 transmission og aksler i stil med det man oplever i lastbiler og busser pga.
 lave o/min og højt moment.
 
 I en normal bil vil det ikke fungere = gennemsnitskunden vil klage til
 fabrikanten :) ... nej seriøst vil rystelser vil også betyde øget slid.
 
 Ønsker man en bil med en højere gearing er der ingen vej uden om at vælge en
 motor med en bedre balance dvs. med flere cylindre til at udjævne motorens
 kraftpulser.
 
 Jeg har prøvet flere moderne diesler og synes faktisk ikke gearingen er godt
 afstemt på de højest-gearede. Bl.a. VW's TDi 130 m/6 gear hvor den vel går
 omkring 50 km/h pr. 1000 o/min i topgear. Det giver nogle trælse resonanser
 ved forskellige hastigheder der er meget generende når man kører langt ved
 konstant hastighed på motorvej. Derudover dårlig trækkraft og mere udtalt
 turbotøven som findes i alle turbobiler (selvom det er minimeret på nye
 motorer).
 
 Dette kan undgås med en marginalt lavere gearing - derfor synes jeg det er
 åndssvagt med højt topgear. Men iøvrigt er idéen med 6 gear til
 dieselmotorer teknisk set relevant da motorens arbejdsområde er meget
 begrænset i o/min. Jeg ville dog ikke gide rode rundt i så mange gear og
 ville sikkert springe gear over til dagligt. Dermed forsvinder noget af den
 brændstofbesparende effekt. Og så er man lige vidt... Men jeg er også farvet
 af at køre aut/tiptronic i min egen bil.
 
 VH Juul
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 08:36 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B90C45.4BE126E0@du.kan.finde.den...
 > Michael Kirkegaard skriver:
 >>
 >> Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130
 >> km/t ved 3000 rpm i 5.
 >
 > Mand, den er jo ved at dreje livet af sig selv.....
 >
 >> Det kunne da være godt om den eksempelvis kun skulle
 >> bruge 2000 rpm i 6. for at nå 130 km/t.
 >
 > Jooo, men de fleste 6 gearede er ikke meget højere gearet end en 5
 > gearet.
 >
 Det var da noget af en påstand!
 Min Renault kører 51,4 km/t v. 1.000 rpm i 6. - 1.6 benzin m. 5 gear kører 
 tilsvarende 32,4km/t.
 En Touran 5 gears kører 31 km/t i topgear - i 6 gears versionen kører den 
 43,5 km/t i 6.gear.
 En BMW 116i kører 31,2 km/t i 5. gear - 6 gears versionen kører 39,5 km/t i 
 6 gear (118i) eller 55,2km/t (120d)
 Det er en meget stor behagelighed at trille lydløst ud af motorvejen mens 
 motoren kører i "forhøjet tomgang". Desuden kan man ubesværet springe gear 
 over - noget jeg jævnligt praktiserer - samtidig med at man altid har et 
 "idéelt gear".
 Men OK - modstand mod forandringer har jo altid eksisteret - og der var også 
 nogle, der mente at 4. gear var overflødigt - og derefter 5.gear, da de kom 
 til.....    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Henrik B. (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-01-06 10:22 |  
  |   
            "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bb7ade$0$38722$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 
 >> Jooo, men de fleste 6 gearede er ikke meget højere gearet end en 5
 >> gearet.
 >>
 >
 > Det var da noget af en påstand!
 >
 > Min Renault kører 51,4 km/t v. 1.000 rpm i 6. - 1.6 benzin m. 5 gear kører 
 > tilsvarende 32,4km/t.
 >
 > En Touran 5 gears kører 31 km/t i topgear - i 6 gears versionen kører den 
 > 43,5 km/t i 6.gear.
 >
 > En BMW 116i kører 31,2 km/t i 5. gear - 6 gears versionen kører 39,5 km/t 
 > i 6 gear (118i) eller 55,2km/t (120d)
 
 Så er vi tilbage ved pærer og bananer - sammenlign nu for pokker biler med 
 samme motor - ikke benz/diesella på tværs!
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 11:07 |  
  |   
            
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bb93b7$0$8841$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43bb7ade$0$38722$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>> Jooo, men de fleste 6 gearede er ikke meget højere gearet end en 5
 >>> gearet.
 >>>
 >>
 >> Det var da noget af en påstand!
 >>
 >> Min Renault kører 51,4 km/t v. 1.000 rpm i 6. - 1.6 benzin m. 5 gear 
 >> kører tilsvarende 32,4km/t.
 >>
 >> En Touran 5 gears kører 31 km/t i topgear - i 6 gears versionen kører den 
 >> 43,5 km/t i 6.gear.
 >>
 >> En BMW 116i kører 31,2 km/t i 5. gear - 6 gears versionen kører 39,5 km/t 
 >> i 6 gear (118i) eller 55,2km/t (120d)
 >
 > Så er vi tilbage ved pærer og bananer - sammenlign nu for pokker biler med 
 > samme motor - ikke benz/diesella på tværs!
 
 Øhh - pointen er jo netop, at 6-trins gearkassen oftest er lavet til biler 
 med højt moment/mange hk ved lave omdrejninger - og derfor har det ekstra, 
 høje 6. gear. Jeg kan ikke lige komme i tanke om biler med samme motor, med 
 et valg ml. 5 eller 6-trins gearkasse - for hvad skulle idéen være?
 
 BMW'en er iøvrigt et eksempel på 2 benzinbiler (+ 1 diesel) - også her er 6. 
 gear markant højere end 5. gear. Påstanden var jo, at 6. gear ikke er meget 
 højere end 5. gear "normalt" er og at man bare fik en tættere gearing. Det 
 er jo ikke korrekt - for 6-gears bilerne har jo generelt et meget højere 6. 
 gear - fordi de også har en motor til at trække det. Selvfølgelig kan man 
 lave en 5 trins gearkasse, hvor 5. gear er lige så højt som i 6-trins 
 gearkasserne, men ulempen er, at springet mellem gearene dermed bliver for 
 langt - og at motoren dermed ofte vil køre med for mange omdrejninger med 
 højere forbrug, forurening og støj til følge.
 
 Jeg må indrømme, at diskussionen om 6-trins gearkasser mere lugter af 
 histiorien om ræven og rønnebærene iblandet en god portion modstand mod 
 forandring end noget andet.... 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Klaus D. Mikkelsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  04-01-06 11:36 |  
  |  
 
            KASO skriver:
 > 
 > Øhh - pointen er jo netop, at 6-trins gearkassen oftest er lavet til biler
 > med højt moment/mange hk ved lave omdrejninger - og derfor har det ekstra,
 > høje 6. gear. Jeg kan ikke lige komme i tanke om biler med samme motor, med
 > et valg ml. 5 eller 6-trins gearkasse - for hvad skulle idéen være?
 Det første eksempel jeg vil fiske op af krukken er VW golf V 1,9 TDI med
 105 HK's motor (præcist sådan en bil jeg har)
 
 Klaus
 -- 
 Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
     Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
                  http://home6.inet.tele.dk/moppe
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 12:38 |  
  |   
            
 "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43BBA50D.77AE22F5@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Øhh - pointen er jo netop, at 6-trins gearkassen oftest er lavet til 
 >> biler
 >> med højt moment/mange hk ved lave omdrejninger - og derfor har det 
 >> ekstra,
 >> høje 6. gear. Jeg kan ikke lige komme i tanke om biler med samme motor, 
 >> med
 >> et valg ml. 5 eller 6-trins gearkasse - for hvad skulle idéen være?
 >
 > Det første eksempel jeg vil fiske op af krukken er VW golf V 1,9 TDI med
 > 105 HK's motor (præcist sådan en bil jeg har)
 
 Hmm - og gearingen på de to er....?
 (Jeg kan ikke umiddelbart finde oplysningen for 6-gearsversionen - 5-gears 
 kører 46,3 km/t)
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Klaus D. Mikkelsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  04-01-06 12:57 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
                    KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 16:21 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43BBB7FD.36C17DF3@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Hmm - og gearingen på de to er....?
 >
 > Næsten ens
 Orv - det var præcist   
> Har prøvekørt dem begge.
 >
 Det siger jo ikke så meget "faktuelt", hvad din fornemmelse var.....
 5 gears modellen er opgivet til 20 km/l
 6 gears modellen er opgivet til 19,2 km/l
 Så en eller anden forskel må der jo være - omend den - ifht. gældende 
 økonominorm - ikke er til 6-gears modellens fordel.
 Jeg kender ikke VWs filosofi her - måske ønsker de at profilere den 6-gears 
 som mere "sporty" med flere, tætliggende gear?!?
 TDI 2.0 (6 gear) kører 52 km/t i topgear - jeg ved ikke, om det er samme 
 gearkasse (og gearing)?!?
 5-gear modellen ligger under alle omstændigheder noget under min egen 
 Renault 1.9 diesel  (51,4 km/t) - trods at min har en væsentligt højere 
 egenvægt og væsentlig større luftmodstand (Grand Scénic - 1550kg) - men også 
 større "overarme" (120hk, 300Nm).
 En Peugeot 307 1.6 HDI 5 gear kører 46,2 km/t i topgear
 En Peugeot 307 2.0 HDI 6 gear kører 55,2 km/t i topgear
 Flere kræfter = højere gearing = behov for at "indskyde" et ekstra gear for 
 at springene ikke skal blive for store. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Klaus D. Mikkelsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  04-01-06 16:24 |  
  |  
 
            KASO skriver:
 > 
 > Orv - det var præcist   
Ja, for hvor præcist de lå op ad hinande kan jeg ikek huske.
 
 > Det siger jo ikke så meget "faktuelt", hvad din fornemmelse var.....
 Nu går jeg lidt op i den slags, så jo, jeg lagde mærke til det.
 
 > Jeg kender ikke VWs filosofi her - måske ønsker de at profilere den 6-gears
 > som mere "sporty" med flere, tætliggende gear?!?
 Gearkassen er ganske anderledes at rode i, kan jeg så fortælle.
 
 > 5-gear modellen ligger under alle omstændigheder noget under min egen
 > Renault 1.9 diesel  (51,4 km/t) - trods at min har en væsentligt højere
 > egenvægt og væsentlig større luftmodstand (Grand Scénic - 1550kg) - men også
 > større "overarme" (120hk, 300Nm).
 Hvilket betyder at du må skifte gear en gang i mellem   
 
> Flere kræfter = højere gearing = behov for at "indskyde" et ekstra gear for
 > at springene ikke skal blive for store.
 Ikke altid !
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 16:55 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43BBE889.EE1846C2@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Orv - det var præcist   
>
 > Ja, for hvor præcist de lå op ad hinande kan jeg ikek huske.
 Næh - det var jo også min pointe   
>
 >> Det siger jo ikke så meget "faktuelt", hvad din fornemmelse var.....
 >
 > Nu går jeg lidt op i den slags, så jo, jeg lagde mærke til det.
 Hmm - hvis du gik nok op i det, ville du kunne huske omdrejningstallet v. 
 motorvejshastighed - nøjagtigt   
>
 >> Jeg kender ikke VWs filosofi her - måske ønsker de at profilere den 
 >> 6-gears
 >> som mere "sporty" med flere, tætliggende gear?!?
 >
 > Gearkassen er ganske anderledes at rode i, kan jeg så fortælle.
 Jo-jo - men hvordan "anderledes"?
 >
 >> 5-gear modellen ligger under alle omstændigheder noget under min egen
 >> Renault 1.9 diesel  (51,4 km/t) - trods at min har en væsentligt højere
 >> egenvægt og væsentlig større luftmodstand (Grand Scénic - 1550kg) - men 
 >> også
 >> større "overarme" (120hk, 300Nm).
 >
 > Hvilket betyder at du må skifte gear en gang i mellem   
Tjah - det hænder, men jeg springer også ofte 1-2 gear over. Ved 80 km/t og 
 opefter forbliver jeg i 6. - og ved stille kørsel kan jeg s'mænd godt trille 
 i 6. fra 70-75 km/t. Ved kørsel med skiftende hastigheder er det meget rart 
 altid at have et gear, der passer - så jeg kan holde mig under 2.000 rpm. 
 Med et større spring mellem gearene ville jeg være tvunget til at køre i 4. 
 gear v. 65-70 km/t, hvilket bruger mere brændstof, forurener mere - og (i 
 teorien) larmer mere (jeg kan nu ikke høre den - det er jo ikke en PD motor 
   ).
 >> Flere kræfter = højere gearing = behov for at "indskyde" et ekstra gear 
 >> for
 >> at springene ikke skal blive for store.
 >
 > Ikke altid !
 Det er jo et definitionsspørgsmål! Bemærk iøvrigt at MB i nogle af deres 
 automatgearkasser er oppe på 7 gear - gad vide, hvorfor.... 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Klaus D. Mikkelsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  04-01-06 17:06 |  
  |  
 
            KASO skriver:
 > 
 > Næh - det var jo også min pointe   
Du forstår at jeg fik det til at være så tæt at jeg valgte 5 gears
 modellen, fordi 6. kun tilbød mere "røren i gryden" ?
  
 > Hmm - hvis du gik nok op i det, ville du kunne huske omdrejningstallet v.
 > motorvejshastighed - nøjagtigt   
Ja, 96,5 km/t ved 2000 omdrejninger i minuttet for den 5 gearede.
 > Jo-jo - men hvordan "anderledes"?
 Mere præcist skifte.
 > Tjah - det hænder, men jeg springer også ofte 1-2 gear over. Ved 80 km/t og
 > opefter forbliver jeg i 6.
 Det var sent.
 > - og ved stille kørsel kan jeg s'mænd godt trille
 > i 6. fra 70-75 km/t.
 Shit mand, der kan jeg blive i mit lave 5 gear fra 55 km/t
 > Med et større spring mellem gearene ville jeg være tvunget til at køre i 4.
 > gear v. 65-70 km/t, hvilket bruger mere brændstof, forurener mere - og (i
 > teorien) larmer mere
 Forurener mere ?
 Fra 50 km/t kan jeg køre golfen i 5. gear, der bruger den mindre
 brændstof end ved samme kørsel i 4.
 > (jeg kan nu ikke høre den - det er jo ikke en PD motor
 >    ).
 Nåh, okay, jeg har en VW, der kan den heller ikke høres i   
> Det er jo et definitionsspørgsmål! Bemærk iøvrigt at MB i nogle af deres
 > automatgearkasser er oppe på 7 gear - gad vide, hvorfor....
 Og VW er med DSG kassen på 6.
 Fordi de med en automatksse kan bestemme skiftene og dermed dimensionere
 den "lettere" for at spare materialer.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 17:17 |  
  |   
            
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43BBF26D.8571444D@du.kan.finde.den...
 > KASO skriver:
 >>
 >> Næh - det var jo også min pointe   
>
 > Du forstår at jeg fik det til at være så tæt at jeg valgte 5 gears
 > modellen, fordi 6. kun tilbød mere "røren i gryden" ?
 >
 >> Hmm - hvis du gik nok op i det, ville du kunne huske omdrejningstallet v.
 >> motorvejshastighed - nøjagtigt   
>
 > Ja, 96,5 km/t ved 2000 omdrejninger i minuttet for den 5 gearede.
 Og for den 6 gears?
 >
 >> Jo-jo - men hvordan "anderledes"?
 >
 > Mere præcist skifte.
 OK!
 >> Tjah - det hænder, men jeg springer også ofte 1-2 gear over. Ved 80 km/t 
 >> og
 >> opefter forbliver jeg i 6.
 >
 > Det var sent.
 Tjah - den er jo ikke så lavt gearet som din - og vejer 225 kg. mere og har 
 større luftmodstand - så....
 >
 >> - og ved stille kørsel kan jeg s'mænd godt trille
 >> i 6. fra 70-75 km/t.
 >
 > Shit mand, der kan jeg blive i mit lave 5 gear fra 55 km/t
 Det kan jeg også - i 5. gear - det er jo netop pointen - jeg har et mere, 
 når du har "udsolgt".
 >
 >> Med et større spring mellem gearene ville jeg være tvunget til at køre i 
 >> 4.
 >> gear v. 65-70 km/t, hvilket bruger mere brændstof, forurener mere - og (i
 >> teorien) larmer mere
 >
 > Forurener mere ?
 > Fra 50 km/t kan jeg køre golfen i 5. gear, der bruger den mindre
 > brændstof end ved samme kørsel i 4.
 Se ovenfor !
 Til gengæld snurrer din så lystigt rundt ved motorvejsfart grundet den lave 
 gearing...
 >
 >> (jeg kan nu ikke høre den - det er jo ikke en PD motor
 >>    ).
 >
 > Nåh, okay, jeg har en VW, der kan den heller ikke høres i   
Er du allerede blevet høreskadet af traktorstøjen?    
(OK - når først den er i fart, er den ikke slem)
 >> Det er jo et definitionsspørgsmål! Bemærk iøvrigt at MB i nogle af deres
 >> automatgearkasser er oppe på 7 gear - gad vide, hvorfor....
 >
 > Og VW er med DSG kassen på 6.
 >
 > Fordi de med en automatksse kan bestemme skiftene og dermed dimensionere
 > den "lettere" for at spare materialer.
 Nok snarere for at spare brændstof - en "udfordring", hvis man vil sælge i 
 f.eks. Californien. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         Klaus D. Mikkelsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  04-01-06 17:45 |  
  |  
 
            KASO skriver:
 > 
 > Og for den 6 gears?
 Tæt på det samme, derfor valgte jeg 5 gears modellen.
 
 > Det kan jeg også - i 5. gear - det er jo netop pointen - jeg har et mere,
 > når du har "udsolgt".
 Tæt på.
 > Til gengæld snurrer din så lystigt rundt ved motorvejsfart grundet den lave
 > gearing...
 Ja, hele 2500 omdrejninger
 
 > Er du allerede blevet høreskadet af traktorstøjen?    
> (OK - når først den er i fart, er den ikke slem)
 Nej, den forsvinder i isoleringen ind mod førekabinen.
 
 > Nok snarere for at spare brændstof - en "udfordring", hvis man vil sælge i
 > f.eks. Californien.
 Nej, materialer.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 20:23 |  
  |  
 
            >> Til gengæld snurrer din så lystigt rundt ved motorvejsfart grundet den 
 >> lave
 >> gearing...
 >
 > Ja, hele 2500 omdrejninger
 = 11% hurtigere!
 >> Nok snarere for at spare brændstof - en "udfordring", hvis man vil sælge 
 >> i
 >> f.eks. Californien.
 >
 > Nej, materialer.
 MB's egen forklaring er brændstofforbrug (hvilket ikke nødvendigvis = den 
 fulde sandhed). Hvilket belæg har du for at der skulle spares materialer?
 Forklaringen ved fremkosten:
 "Mercedes har udviklet verdens første 7-trins automatgearkasse - 7G-Tronic - 
 som vil blive tilbudt i modellerne E 500, S 430, S500, CL 500 og SL 500.
 Den nye automattransmission giver mulighed for at øge spændvidden mellem 
 højeste og laveste udvekslingsforhold og vil både kunne spare benzin, øge 
 accelerationsevnen og gøre kørslen mere behagelig.
 Den computerstyrede transmission er i stand til at springe et eller flere 
 gear over, både når der skiftes op og ned, og præcist ramme det mest 
 passende gear til kørselsforholdene. Der er såkaldt lock-up-funktion på 
 samtlige gear for at minimere energitabet i momentomformeren ved at skabe 
 direkte mekanisk forbindelse mellem motor og hjul.
 Den nye gearkasse fylder og vejer omtrent som sin 5-trins forgænger. Vægten 
 er holdt nede ved brug af magnesium til selve gearkassehuset. Autoindex, som 
 bringer nyheder, siger til gengæld ikke noget om, hvorvidt prisen også har 
 kunnet holdes nede."
 Kilde:  http://www.bilmagasinet.dk/nyheder/default.asp?mode=1&id=1649
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Brian (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Brian | 
  Dato :  04-01-06 19:03 |  
  |  
 
            Klaus D. Mikkelsen wrote:
 >> - og ved stille kørsel kan jeg s'mænd godt trille
 >> i 6. fra 70-75 km/t.
 >
 > Shit mand, der kan jeg blive i mit lave 5 gear fra 55 km/t
 Hmm... kan vi udfra ovenstående få en afgørelse på
 måle-diller konkurrencen i har gang i ?
  
/Brian 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  04-01-06 16:18 |  
  |   
            > Øhh - pointen er jo netop, at 6-trins gearkassen oftest er lavet til biler 
 > med højt moment/mange hk ved lave omdrejninger - og derfor har det ekstra, 
 > høje 6. gear. Jeg kan ikke lige komme i tanke om biler med samme motor, 
 > med et valg ml. 5 eller 6-trins gearkasse - for hvad skulle idéen være?
 
 Skoda Superb blev for et år siden solgt med både 5 og seks trin i TDi 
 130´eren.
 
 > Jeg må indrømme, at diskussionen om 6-trins gearkasser mere lugter af 
 > histiorien om ræven og rønnebærene iblandet en god portion modstand mod 
 > forandring end noget andet....
 
 Enig - men i Golf R32 er det dog temmeligt belastende. Motoren har kræfter i 
 overflod, og sjette gear på ingen måde et overgear, hvorfor det føles noget 
 åndssvagt at skulle skifte konstant. Det var min egen oplevelse, da jeg 
 kørte i sådan en fætter, og andre som kørte i den havde den samme oplevelse. 
 Herunder Thomas Krath og Mogens Knudsen her fra gruppen samt min far. Det 
 ødelagde næsten den ellers sublime køreoplevelse.
 
 Det samme synes jeg gør sig gældende på Mondeo V6.
 
 På dieslerne er det derimod fedt nok.
 
 I øvrigt synes jeg, det er noget vrøvl, at det er noget problem, at 
 omdrejningregisteret er smalt i en diesel. Reelt handler det om, hvor ofte 
 du skal skifte gear - og i en diesel - hvor gearingen naturligvis er 
 tilpasset - ligger skiftetidspunkterne for eksempel samme sted om en Mondeo 
 V6.
 
 (Den eneste forskel er at en diesel trækker fra bunden - det gør en Mondeo 
 2,5 ikke.)
 
 1. gear 40
 2. gear 80
 3. gear 120
 
 ....og så fremdeles... (omtrent)
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 17:05 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bbe68a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Øhh - pointen er jo netop, at 6-trins gearkassen oftest er lavet til 
 >> biler med højt moment/mange hk ved lave omdrejninger - og derfor har det 
 >> ekstra, høje 6. gear. Jeg kan ikke lige komme i tanke om biler med samme 
 >> motor, med et valg ml. 5 eller 6-trins gearkasse - for hvad skulle idéen 
 >> være?
 >
 > Skoda Superb blev for et år siden solgt med både 5 og seks trin i TDi 
 > 130´eren.
 OK - jeg kender jo - trods alt - heller ikke alle modelvarianter af alle 
 biler   
>> Jeg må indrømme, at diskussionen om 6-trins gearkasser mere lugter af 
 >> histiorien om ræven og rønnebærene iblandet en god portion modstand mod 
 >> forandring end noget andet....
 >
 > Enig - men i Golf R32 er det dog temmeligt belastende. Motoren har kræfter 
 > i overflod, og sjette gear på ingen måde et overgear, hvorfor det føles 
 > noget åndssvagt at skulle skifte konstant. Det var min egen oplevelse, da 
 > jeg kørte i sådan en fætter, og andre som kørte i den havde den samme 
 > oplevelse. Herunder Thomas Krath og Mogens Knudsen her fra gruppen samt 
 > min far. Det ødelagde næsten den ellers sublime køreoplevelse.
 Det lyder tåbeligt! Min egen Coupé har godt nok kun 5 gear - men her synes 
 jeg også, at 5. gear med fordel kunne være højere - eller der kunne have 
 været et 6.gear som overgear.
 >
 > Det samme synes jeg gør sig gældende på Mondeo V6.
 >
 > På dieslerne er det derimod fedt nok.
 Jeps!   
>
 > I øvrigt synes jeg, det er noget vrøvl, at det er noget problem, at 
 > omdrejningregisteret er smalt i en diesel. Reelt handler det om, hvor ofte 
 > du skal skifte gear - og i en diesel - hvor gearingen naturligvis er 
 > tilpasset - ligger skiftetidspunkterne for eksempel samme sted om en 
 > Mondeo V6.
 Helt enig! Det er jo ikke RPM, men springet i km/t, der er interessant! I 
 praksis kommer min diesel stort set aldrig over 3.000 RPM - selv om den 
 faktisk hører til de mere omdrejningsvillige af slagsen, men behovet er 
 sjældent til stede. Til gengæld ligger jeg ofte ved 12-1300 RPM - noget der 
 er uhørt i en benzinbil (faktisk kan den fint køre i tomgang i alle gear - 
 men det er næppe sundt at accelerere fra). Coupéen fik/får til gengæld flere 
 omdrejninger (den er overgået til "konebil", da jeg kører længst og derfor 
 bedre udnytter diesel'en). 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Henrik B. (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-01-06 17:44 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bbe68a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 > (Den eneste forskel er at en diesel trækker fra bunden - det gør en Mondeo 
 > 2,5 ikke.)
 >
 > 1. gear 40
 > 2. gear 80
 
 Dér er man jo allerede i 5. gear...
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Kim Kristensen (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  04-01-06 23:18 |  
  |   
            
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 news:43bbfb5b$0$8810$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43bbe68a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > > (Den eneste forskel er at en diesel trækker fra bunden - det gør en
 Mondeo
 > > 2,5 ikke.)
 > >
 > > 1. gear 40
 > > 2. gear 80
 >
 > Dér er man jo allerede i 5. gear...
 >
 > -- 
 > -----------------------------------
 > Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 >
 >
 Ja det vil jeg da også mene.
 
 Med venlig hilsen Kim
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    KASO (05-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  05-01-06 20:25 |  
  |   
            
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bc497f$0$8883$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > news:43bbfb5b$0$8810$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 >> news:43bbe68a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>
 >> > (Den eneste forskel er at en diesel trækker fra bunden - det gør en
 > Mondeo
 >> > 2,5 ikke.)
 >> >
 >> > 1. gear 40
 >> > 2. gear 80
 >>
 >> Dér er man jo allerede i 5. gear...
 >>
 >> -- 
 >> -----------------------------------
 >> Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 >>
 >>
 > Ja det vil jeg da også mene.
 Nope - 6.!     
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Kim Kristensen (05-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim Kristensen | 
  Dato :  05-01-06 22:55 |  
  |   
            
"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
 news:43bd7271$0$38629$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 > "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
 meddelelse
 > news:43bc497f$0$8883$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > >
 > > "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
 > > news:43bbfb5b$0$8810$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > >> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 > >> news:43bbe68a$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > >>
 > >> > (Den eneste forskel er at en diesel trækker fra bunden - det gør en
 > > Mondeo
 > >> > 2,5 ikke.)
 > >> >
 > >> > 1. gear 40
 > >> > 2. gear 80
 > >>
 > >> Dér er man jo allerede i 5. gear...
 > >>
 > >> -- 
 > >> -----------------------------------
 > >> Dyrlægebiler - Det intelligente valg
 > >>
 > >>
 > > Ja det vil jeg da også mene.
 >
 > Nope - 6.!    
>
 >
 Jeg må ty til motorcyklen hvis jeg skal ha' 6 fremadgående, eller også vente
 til den gamle bil skal udskiftes.
 Med venlig hilsen Kim
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Henrik B. (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  09-01-06 11:01 |  
  |  
 
            "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bd7271$0$38629$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>> > 1. gear 40
 >>> > 2. gear 80
 >>>
 >>> Dér er man jo allerede i 5. gear...
 >>>
 >>>
 >> Ja det vil jeg da også mene.
 >
 > Nope - 6.!    
Hvorfor i 6. når det 5. er lige så højt.   
-- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                      KASO (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  09-01-06 20:32 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c23459$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43bd7271$0$38629$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>>> > 1. gear 40
 >>>> > 2. gear 80
 >>>>
 >>>> Dér er man jo allerede i 5. gear...
 >>>>
 >>>>
 >>> Ja det vil jeg da også mene.
 >>
 >> Nope - 6.!    
>
 > Hvorfor i 6. når det 5. er lige så højt.   
I hvilken bil?
 Iflg. Bilmagasinets database, kører 5-gears Saab'er ca. 44km/t v. 1.000 
 rpm - eller ca. det samme som min. Jeg har så bare et 6. gear, hvor den 
 kører 51,4km/t....    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Henrik B. (09-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  09-01-06 23:53 |  
  |  
 
            "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c2ba22$0$38690$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Hvorfor i 6. når det 5. er lige så højt.   
>
 > I hvilken bil?
 9000...
 > Iflg. Bilmagasinets database, kører 5-gears Saab'er ca. 44km/t v. 1.000 
 > rpm - eller ca. det samme som min.
 Jeg kører nu 46 km/t...
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Jan W Nielsen (10-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  10-01-06 10:05 |  
  |   
            > Jeg kører nu 46 km/t...
 
 Er det ikke fordi den gamle benzinmotor ikke kan tage ret mange 
 omdrejninger..?
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Henrik B. (10-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  10-01-06 14:23 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c378ab$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Jeg kører nu 46 km/t...
 >
 > Er det ikke fordi den gamle benzinmotor ikke kan tage ret mange 
 > omdrejninger..?
 
 Jep - den yder jo maks ved beskedne 5500 rpm.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          KASO (10-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  10-01-06 21:03 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c3b526$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c378ab$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Jeg kører nu 46 km/t...
 >>
 >> Er det ikke fordi den gamle benzinmotor ikke kan tage ret mange 
 >> omdrejninger..?
 >
 > Jep - den yder jo maks ved beskedne 5500 rpm.
 Det er jo næsten en diesel - bare uden fordelene    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                           Henrik B. (11-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  11-01-06 18:02 |  
  |  
 
            "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c412fe$0$38661$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>> Er det ikke fordi den gamle benzinmotor ikke kan tage ret mange 
 >>> omdrejninger..?
 >>
 >> Jep - den yder jo maks ved beskedne 5500 rpm.
 >
 > Det er jo næsten en diesel - bare uden fordelene   
Ja, og ulemperne.    )
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        KASO (10-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  10-01-06 21:03 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43c2e943$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43c2ba22$0$38690$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >
 >>> Hvorfor i 6. når det 5. er lige så højt.   
>>
 >> I hvilken bil?
 >
 > 9000...
 Den var vist heller ikke med i Bilmagasinets database over nye biler   
>
 >> Iflg. Bilmagasinets database, kører 5-gears Saab'er ca. 44km/t v. 1.000 
 >> rpm - eller ca. det samme som min.
 >
 > Jeg kører nu 46 km/t...
 Tjah - og dermed - som nævnt - lavere gearet end min 6-gears (i 6.)...     
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  02-01-06 17:06 |  
  |   
            
 >Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130 
 >km/t ved 3000 rpm i 5. Det kunne da være godt om den eksempelvis kun skulle 
 >bruge 2000 rpm i 6. for at nå 130 km/t.
 >Det sparer at andet lige en masse brændstof.
 
 Mondeoen ligger på knap 2.000 rpm ved 130km/h. Mazda og Ford har et
 meget tæt samarbejde, så mon ikke det er ca. det samme for en 6're?
 
 
 Henning
 hsb(at)image.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Michael Kirkegaard (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Kirkegaard | 
  Dato :  02-01-06 17:55 |  
  |   
            
 "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:upjir191eh236jc8lr09to607s751al7t2@4ax.com...
 >
 >>Hvis min 626'er havde det sjette gear ville det være super. Den kører 130
 >>km/t ved 3000 rpm i 5. Det kunne da være godt om den eksempelvis kun 
 >>skulle
 >>bruge 2000 rpm i 6. for at nå 130 km/t.
 >>Det sparer at andet lige en masse brændstof.
 >
 > Mondeoen ligger på knap 2.000 rpm ved 130km/h. Mazda og Ford har et
 > meget tæt samarbejde, så mon ikke det er ca. det samme for en 6're?
 >
 Det er diesel-mondeo?
 De vist en lang række komponenter, og det gør da Ford til en hæderlig bil... 
 :c)) (smiley) 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 16:43 |  
  |   
            
 "Juel" <him> skrev i en meddelelse 
 news:43b8d270$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg ville vælge Mazda 6 DE til hver en tid.
 >> Specs: 2,0 DE/143 HK/6 man. gear/ 16,4 km/l 373.418 ,-
 >
 > Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det i den 
 > ene firmabil, og damn det er træls..
 
 6. gear er en dille. Og kun til sarte gearkasser.
 Jeg ville måske overveje en Audi. Der må kunne
 købes noget Audi for 375.000, omend ikke
 alle nævnte krav ville blive opfyldt. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  02-01-06 19:25 |  
  |   
            
 "Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse 
 news:43b94a10$0$116$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 
 > 6. gear er en dille. Og kun til sarte gearkasser.
 
 Sarte gearkasser???
 
 
 -- 
 Per, Esbjerg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Henrik B. (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  03-01-06 18:12 |  
  |   
            "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b989e3$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 >> 6. gear er en dille. Og kun til sarte gearkasser.
 >
 > Sarte gearkasser???
 
 Jep. Man laver 6-trins kasser for at "fordele" momentet...
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  03-01-06 18:40 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43bab045$0$1842$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b989e3$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 >>> 6. gear er en dille. Og kun til sarte gearkasser.
 >>
 >> Sarte gearkasser???
 >
 > Jep. Man laver 6-trins kasser for at "fordele" momentet...
 Du mener heste?
 Momentet er da stort set det samme hele tiden når speederen er i bund uanset 
 RPM på motoren. Mange motorer har en rimelig flad momentkurve i det meste af 
 arbejdsområdet.
 6 trins kasser er vist i de fleste tilfælde bare for at være popsmart, 
 ellers ser det da rigtig skidt ud med arbejdsområdet for en moderne motor (i 
 en personbil)
 Jeg vil dog sige at i den 911'er jeg kørte, var 6 trin nu meget passende, så 
 man først satte den i 6. ved omkring 200 Km/t   )
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Henrik B. (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-01-06 10:23 |  
  |   
            "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse 
 news:43bab6e7$0$84025$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 
 >> Jep. Man laver 6-trins kasser for at "fordele" momentet...
 >
 > Du mener heste?
 
 Nej!
 
 > Momentet er da stort set det samme hele tiden når speederen er i bund 
 > uanset RPM på motoren. Mange motorer har en rimelig flad momentkurve i det 
 > meste af arbejdsområdet.
 
 Ja, men ikke desto mindre er det stort moment ved små rpm der dræber en 
 gearkasse.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            KASO (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : KASO | 
  Dato :  04-01-06 08:24 |  
  |   
            
"Juel" <him> skrev i en meddelelse 
 news:43b8d270$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg ville vælge Mazda 6 DE til hver en tid.
 >> Specs: 2,0 DE/143 HK/6 man. gear/ 16,4 km/l 373.418 ,-
 >
 > Hvem helvede gider at sidde og skifte rundt i 6 gear ?!?! vi har det i den 
 > ene firmabil, og damn det er træls..
 Vidste du godt, at man ikke er forpligtet til at bruge dem alle? Man kan 
 godt springe 1-2 gear over - men man har altid et gear, der passer!    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 07:53 |  
  |   
            > følgende er en betingelse:
 
 Er det firmavogn - eller privatkøb..?
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 11:32 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b8cdd4$0$11170$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 >> følgende er en betingelse:
 >
 > Er det firmavogn - eller privatkøb..?
 
 Ja, dét er ret væsentligt.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           JMN (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : JMN | 
  Dato :  02-01-06 12:23 |  
  |   
            
 >
 > Er det firmavogn - eller privatkøb..?
 
 Privatkøb 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 14:35 |  
  |   
            >> Er det firmavogn - eller privatkøb..?
 
 Ok - så ville jeg holder mig væk fra de sjoveste, der måske afskriver meget.
 
 Jeg synes, du skulle forhandler de bedste tilbud hjem, som deu kan få - og 
 så simpelthen køre en tur i dem fra en ende af, når vejen er fornuftig, og 
 du kan komme til at køre.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Christensen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Christensen | 
  Dato :  02-01-06 10:44 |  
  |   
            
"JMN" <Guffe@guffe.dk> wrote in message 
 news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > følgende er en betingelse:
 >
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >
 > Hvad ville du så vælge ?
 >
 > Godt nytår !
 >
 > vh.
 > JMN
 En 330d Touring E46 fra 01-02 eller en noget nyere 320d E46. Det fortryder 
 man aldrig   
Godt nytår
 /f christensen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 11:32 |  
  |  
 
            "JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > følgende er en betingelse:
 >
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >
 > Hvad ville du så vælge ?
 En Toyota Avensis med 3 års garanti og en meget høj driftsikkerhed.
 Listeprisen er 388.000,- men kan uden det mindste tvivl handles ned til de 
 ønskede 375.000,-
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  02-01-06 17:07 |  
  |  
 
            On Mon, 2 Jan 2006 11:31:41 +0100, "Henrik B."
 <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
 >"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse 
 >news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> følgende er en betingelse:
 >>
 >> Diesel
 >> Stærk motor med bundtræk
 >> God driftsøkonomi
 >> St.car
 >> God garanti
 >> Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 >> Rimeligt med udstyr   
>> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >>
 >> Hvad ville du så vælge ?
 >
 >En Toyota Avensis med 3 års garanti og en meget høj driftsikkerhed.
 >
 >Listeprisen er 388.000,- men kan uden det mindste tvivl handles ned til de 
 >ønskede 375.000,-
 Læs tidligere tråde om flåderabat - Toyota giver 60.000,- i rabat på
 Avensis'en...
 Henning
 hsb(at)image.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Johnt (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Johnt | 
  Dato :  03-01-06 00:38 |  
  |   
            
"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:nsjir1dsde2io48r556uie7rfd1jcnva0p@4ax.com...
 > On Mon, 2 Jan 2006 11:31:41 +0100, "Henrik B."
 > <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
 >
 >>"JMN" <Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse
 >>news:43b859c2$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >>> følgende er en betingelse:
 >>>
 >>> Diesel
 >>> Stærk motor med bundtræk
 >>> God driftsøkonomi
 >>> St.car
 >>> God garanti
 >>> Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 >>> Rimeligt med udstyr   
>>> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 >>>
 >>> Hvad ville du så vælge ?
 >>
 Jeg stod for samme valg i foråret. Købte en Peugeot 407 SW 1,6 HDI.
 Der er en test af bilen i sedan udgaven fra Bilmagasinet her: 
 http://www.bilbasen.dk/nyheder/biltest/show_article.asp?id=688
Jeg har ikke fortrudt valget. Kører altid over 16 km/l, med en kombination 
 af bykørsel og lidt motorvej omkring Kbh. Det er dog muligt at få tallet 
 længere ned, men også højere op. Rekorden er 20 km/l fra Østerbro i Kbh til 
 færgen i Kalundborg.
 Jeg har aldrig haft problemer med garanti hos Peugeot. Jeg syntes, at mit 
 værksted er meget god til at tage ting over garantien på mine tidligere 
 biler uden at jeg behøver at bede om det.
 Hilsen
 Johnt 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  03-01-06 20:32 |  
  |   
            
"JMN" <mailto:Guffe@guffe.dk> skrev i en meddelelse 
 "Hvis du havde 375.000 til en ny bil og.."
 > følgende er en betingelse:
 > Diesel
 > Stærk motor med bundtræk
 > God driftsøkonomi
 > St.car
 > God garanti
 > Mærke af en hvis kvalitet (driftssikker, god service m.m.)
 > Rimeligt med udstyr   
> Ny (hvis brugt så max. 2 år gammel og max. 75.000 km.)
 > Hvad ville du så vælge ?
 Ejendomsinspektøren i firmaet har lige hentet en splinterny
 VW Caravelle TDI hos Lindholm Biler - pris 280.000 kr, hvilket
 er 60.000 under prisen...
 -- Sendt via  http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.198.145.245)
 -- Vis din bil frem på  http://www.bilgalleri.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henrik B. (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  04-01-06 10:24 |  
  |  
 
            <DJ Bobo> skrev i en meddelelse 
 news:005201c6109c$698c68f0$76ba0751@autoatlas.local...
 > Ejendomsinspektøren i firmaet har lige hentet en splinterny
 > VW Caravelle TDI hos Lindholm Biler - pris 280.000 kr, hvilket
 > er 60.000 under prisen...
 Nej, det er det vel ikke, når nu han har betalt 280.000,- for den.    ))
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ukendt (04-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  04-01-06 12:57 |  
  |   
            
"Henrik B." <mailto:saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 "Re: Hvis du havde 375.000 til en ny bil og.."
 > Nej, det er det vel ikke, når nu han har betalt 280.000,- for den.    ))
 Ja, dét kunne man fristes til at sige.
 Idag er en given ny bils pris meget svævende - ser man
 jo også hér i gruppen. Så vi har faktisk fået udenland-
 ske tilstande i DK...
 -- Sendt via  http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.199)
 -- Vis din bil frem på  http://www.bilgalleri.dk
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |