| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Forpære Philips 100/90w Fra : Michael Lund | 
  Dato :  01-01-06 16:33 |  
  |   
            Skulle for første gang skifte min forlygte pære, men tankpasseren kiggede 
 underligt på den og sagde at den størrelse i W havde de slet ikke.
 
 Bagefter så jeg at der på den er trykt "Not for use in Europe", men har det 
 nogen praktisk betydning?
 
 Hvor kan man få den?
 
 Det drejer sig om en Philips  H4 12v 100/90w - varenummer 12569.
 
 Mvh.
 Michael 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kim S (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kim S | 
  Dato :  01-01-06 16:41 |  
  |   
            "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b7f5fd$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > Hvor kan man få den?
 >
 > Det drejer sig om en Philips  H4 12v 100/90w - varenummer 12569.
 >
 De kan nok fås i Sverige eller Tyskland, men er ikke lovlige
 i DK.
 
 Mvh, Kim 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           tb (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : tb | 
  Dato :  01-01-06 16:56 |  
  |   
            Mener da jeg så nogle ved thansen, men det er ikke philips
 
 Købte selv en til mc for nogle år siden i en biludstyrsbiks i horsens
 
 
 "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b7f826$0$8873$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > "Michael Lund" <miclu@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b7f5fd$0$84020$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >>
 >> Hvor kan man få den?
 >>
 >> Det drejer sig om en Philips  H4 12v 100/90w - varenummer 12569.
 >>
 > De kan nok fås i Sverige eller Tyskland, men er ikke lovlige
 > i DK.
 >
 > Mvh, Kim
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Michael Thorup (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Thorup | 
  Dato :  01-01-06 17:27 |  
  |   
            Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de 
 har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra
 
 
 
 
 
 >>>> Det drejer sig om en Philips  H4 12v 100/90w - varenummer 12569.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Søren Jensen \(9800\~ (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Søren Jensen \(9800\~ | 
  Dato :  01-01-06 18:50 |  
  |   
            
 "Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b802cc$0$47086$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de 
 > har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra
 
 Bliver parbolen ikke for varm og kan ledningerne klare den extra belastning 
 syntes at de er tynde nok i forvejen ?
 
 Søren 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jan W Nielsen (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  01-01-06 19:51 |  
  |   
            >> Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de 
 >> har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra
 
 > Bliver parbolen ikke for varm og kan ledningerne klare den extra 
 > belastning syntes at de er tynde nok i forvejen ?
 
 På Opel Vectra fra 1990 fungerer det fint - jeg har kørt med det i mange år.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               John Sahl (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  01-01-06 23:43 |  
  |  
 
            Jan W Nielsen wrote:
 > På Opel Vectra fra 1990 fungerer det fint - jeg har kørt med det i
 > mange år.
 På en Fiat Uno er det noget lort med mindre man trækker nye ledninger og 
 smider et par relæer ind, ellers risikerer man at brænde bundstykket af 
 inde i tændingslåsen. Og det gælder for en del andre biler også.
 Bortset fra det, kan jeg som dig også anbefale dem   
-- 
 John Sahl,
 http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Michael Lund (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Lund | 
  Dato :  01-01-06 19:12 |  
  |   
            
 "Michael Thorup" <Mit@(FJERN)mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b802cc$0$47086$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > Det er ikke hos thansen de kan fåes men det kan man hos højer-autodele de 
 > har 100/90W dem køre jeg selv med i galme vectra
 >
 
 Tak for svarene til jer alle.
 
 Har lige fundet dem på Høyers hjemmeside.
 
 Mvh. og godt nytår
 
 Michael Lund 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              ct (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : ct | 
  Dato :  01-01-06 22:59 |  
  |  
 
            Godt nytår til dig også.
 Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de 
 ikke er lovlige i DK?
  
Claus
 > Tak for svarene til jer alle.
 >
 > Har lige fundet dem på Høyers hjemmeside.
 >
 > Mvh. og godt nytår
 >
 > Michael Lund
 > 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               BJ (01-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  01-01-06 23:07 |  
  |   
            
 "ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:lgYtf.750$VM3.451@news.get2net.dk...
 
 KLIP
 
 > Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de 
 > ikke er lovlige i DK?
 
 De må da gerne sælges, men køberne må ikke anvende dem...
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 02:08 |  
  |   
            > Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de 
 > ikke er lovlige i DK?
 
 Naturligvis - men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering, 
 der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den samlede 
 trafiksikkerhed.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 07:29 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
 
 men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
 > der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den samlede 
 > trafiksikkerhed.
 >
 Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert. Der er nok en grund til 
 de ikke er godkendte, så de gavner ikke den samlede trafiksikkerhed. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 07:38 |  
  |   
            >> men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
 >> der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den samlede 
 >> trafiksikkerhed.
 
 > Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert.
 
 Du må være slemt godt begavet, hvis du mener at kunne sige det der - eller 
 også er det ikke Anders Rasmussen, der er "Fjogh" - men Jørgen Rasmussen.
 
 > Der er nok en grund til de ikke er godkendte, så de gavner ikke den 
 > samlede trafiksikkerhed.
 
 Forbandet æwl - det ved du ikke en kæft om, før du ved, hvor meget lys, der 
 kommer ud af de to konkrete lygtehuse, og før du ved, hvilken retning, lyset 
 sendes.
 
 Det ved jeg - men det ved du ikke.
 
 Som sagt - jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje vurdering,
 der har overbevist mig om, at det i den konkrete styrker komforten samt den 
 samlede
 trafiksikkerhed.
 
 /Jan W Nielsen
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 11:55 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b8ca3a$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
 
 >> Der er nok en grund til de ikke er godkendte, så de gavner ikke den 
 >> samlede trafiksikkerhed.
 >
 > Forbandet æwl - det ved du ikke en kæft om, før du ved, hvor meget lys, 
 > der kommer ud af de to konkrete lygtehuse, og før du ved, hvilken retning, 
 > lyset sendes.
 
 Det er et faktum, at der kommer væsentligt mere (blændende) strølys fra en 
 100 Watt pære, end en standard 55 Watt.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 14:33 |  
  |   
            > Det er et faktum, at der kommer væsentligt mere (blændende) strølys fra en 
 > 100 Watt pære, end en standard 55 Watt.
 
 Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at den 
 nødvendigvis blænder mere.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 14:54 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b92aee$0$168$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Det er et faktum, at der kommer væsentligt mere (blændende) strølys fra 
 >> en 100 Watt pære, end en standard 55 Watt.
 >
 > Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at den 
 > nødvendigvis blænder mere.
 
 Jo, for mere strølys = mere blænding.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 18:16 |  
  |   
            >> Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at den 
 >> nødvendigvis blænder mere.
 
 > Jo, for mere strølys = mere blænding.
 
 Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 
 I så fald imødeser jeg gerne bevis for den påstand.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 18:26 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b95f53$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at 
 >>> den nødvendigvis blænder mere.
 >
 >> Jo, for mere strølys = mere blænding.
 >
 > Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 
 Nej, men at det ekstra strølys gør!
 
 Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 18:28 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b9623a$0$1761$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 >>>> Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at 
 >>>> den nødvendigvis blænder mere.
 >>
 >>> Jo, for mere strølys = mere blænding.
 >>
 >> Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 >
 > Nej, men at det ekstra strølys gør!
 >
 > Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 Lidt li´som strøsalt og blålys måske..?..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                        Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 18:31 |  
  |  
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b962a6$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >
 > Lidt li´som strøsalt og blålys måske..?..  
Kig lige forbi Århus næste gang du kommer på disse kanter - så må vi jo lige 
 diskutere, om hvor farveblind du er...    
-- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 18:34 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b96356$0$1759$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 KLIP
 >>> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >>
 >> Lidt li´som strøsalt og blålys måske..?..  
>
 > Kig lige forbi Århus næste gang du kommer på disse kanter - så må vi jo 
 > lige diskutere, om hvor farveblind du er...    
Når bare du har saltet, så meget gerne..  
PS: Osram laver original monterede Xenon på 4.100K...   ...... se evt. i 
 deres katalog på nettet ...  http://www.osram.dk side 34.
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                          Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 19:09 |  
  |  
 
            "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b963ff$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > PS: Osram laver original monterede Xenon på 4.100K...   ...... se evt. i 
 > deres katalog på nettet ...  http://www.osram.dk side 34.
 Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret HiD på 
 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 19:21 |  
  |   
            
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b96c52$0$1809$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b963ff$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 >> PS: Osram laver original monterede Xenon på 4.100K...   ...... se evt. i 
 >> deres katalog på nettet ...  http://www.osram.dk side 34.
 >
 > Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret HiD 
 > på 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.
 Det kommer an på vinklen man ser det fra. Hvis det er direkte ind i 
 parabolen så er det hvidt, men hvis man ser HID fra siden så kommer det 
 blålige skærm. Desuden lyser de RIGTIG meget blåt de første 30 sekunder 
 efter man har tændt for HID.
 --
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                           John Sahl (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : John Sahl | 
  Dato :  02-01-06 19:27 |  
  |  
 
            Henrik B. wrote:
 > Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret
 > HiD på 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.
 De fabriksmonterede er så vidt jeg er informeret på 4300K på de fleste 
 biler.
 -- 
 John Sahl,
 http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                            BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 19:43 |  
  |   
            
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b9706c$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
 KLIP
 >> Helt ok. Mangler blot stadig at se én eneste bil med fabriksmonteret
 >> HiD på 4.100K. De ligger alle og hælder mod det blålige.
 >
 > De fabriksmonterede er så vidt jeg er informeret på 4300K på de fleste 
 > biler.
 Min info går på mellem 4.100 og 4.300K.
 Jeg foretrækker 4.200K som en "gylden" middelvej..  
-- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                       Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 18:40 |  
  |   
            >> Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 
 > Nej, men at det ekstra strølys gør!
 > Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 
 Det er jeg klar over - men hvis dette strølys ikke blænder, har udsagnet 
 samme relevans som at nævne Toyota og ordet "mondæn" i samme sætning.
 
 Absolutely none.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 19:09 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b964e1$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 >
 >> Nej, men at det ekstra strølys gør!
 >> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >
 > Det er jeg klar over - men hvis dette strølys ikke blænder, har udsagnet
 
 Det er netop det det gør.
 
 -- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 19:29 |  
  |   
            >> Det er jeg klar over - men hvis dette strølys ikke blænder, har udsagnet
 >> samme relevans som at nævne Toyota og ordet "mondæn" i samme sætning.
 >> Absolutly none.
 
 > Det er netop det det gør.
 
 Du ved jo ikke en skid om, hvorvidt mine lygter blænder - hvofor sidder du 
 og fyrer sådan en omgang gøgl af - trænger du til at høre dig selv igen..?
 
 I så fald så skriv noget om Saab.
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 19:18 |  
  |   
            
 "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b9623a$0$1761$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b95f53$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>>> Det er et faktum, der kommer mere lys - men det er ikke et faktum, at 
 >>>> den nødvendigvis blænder mere.
 >>
 >>> Jo, for mere strølys = mere blænding.
 >>
 >> Det er IKKE et faktum, at den givne lysmængde blænder.
 >
 > Nej, men at det ekstra strølys gør!
 >
 > Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 
 Hvordan det?
 Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da 
 altid placeret samme sted
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 19:32 |  
  |   
            >> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 
 > Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da 
 > altid placeret samme sted
 
 Strølyset er det, der sende i forkerte retninger - ved atmosfæriske 
 forstyrrelser, ridser i glasset mv.
 
 Der SKAL i øvrigt være en fordeling af lyset i mange retninger - fordelingen 
 skal bare ikke være for stor - således at lyset står i vejen for, at andre 
 efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".
 
 -- 
 /Jan W Nielsen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                         Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 19:41 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b97114$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >
 >> Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da 
 >> altid placeret samme sted
 >
 > Strølyset er det, der sende i forkerte retninger - ved atmosfæriske 
 > forstyrrelser, ridser i glasset mv.
 >
 > Der SKAL i øvrigt være en fordeling af lyset i mange retninger - 
 > fordelingen skal bare ikke være for stor - således at lyset står i vejen 
 > for, at andre efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".
 Jeg er bare ikke stødt på betegnelse andre steder end her i gruppen
 http://www.osram.se/Bilder/PDF/Fordonsbelysning/64212.pdf
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r037r4e.pdf
--
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                         BJ (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : BJ | 
  Dato :  02-01-06 19:46 |  
  |   
            
 "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b97114$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 
 KLIP
 
 >>> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >
 >> Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da 
 >> altid placeret samme sted
 >
 > Strølyset er det, der sende i forkerte retninger - ved atmosfæriske 
 > forstyrrelser, ridser i glasset mv.
 >
 > Der SKAL i øvrigt være en fordeling af lyset i mange retninger - 
 > fordelingen skal bare ikke være for stor - således at lyset står i vejen 
 > for, at andre efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".
 
 På en moderne lygte, er det parabolet, der bestemmer udstrålingen, der er 
 ingen "optik" i glasset.
 
 Således kan samtlige plastikXenonlygter komme til at blænde noget så grusom 
 grundet sandblæsning.
 
 De er bekostelige at udskifte, hvor i mod os med glaslygter blot skifter ... 
 glasset.
 
 -- 
             Bjørn J.
 ~~wear sunscreen~~ 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                          Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 19:58 |  
  |   
            
 "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b974e0$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b97114$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > KLIP
 >
 >>>> Strølys er det lys der havner alle andre steder end ønsket.
 >>
 >>> Det eneste der lyser i en pære er da selve glødetråden og den sidder da 
 >>> altid placeret samme sted
 >>
 >> Strølyset er det, der sende i forkerte retninger - ved atmosfæriske 
 >> forstyrrelser, ridser i glasset mv.
 >>
 >> Der SKAL i øvrigt være en fordeling af lyset i mange retninger - 
 >> fordelingen skal bare ikke være for stor - således at lyset står i vejen 
 >> for, at andre efter en forbikørsel stadig har en del af deres "nattesyn".
 >
 > På en moderne lygte, er det parabolet, der bestemmer udstrålingen, der er 
 > ingen "optik" i glasset.
 >
 > Således kan samtlige plastikXenonlygter komme til at blænde noget så 
 > grusom grundet sandblæsning.
 >
 > De er bekostelige at udskifte, hvor i mod os med glaslygter blot skifter 
 > ... glasset.
 
 Du kan da også sagtens skifte "glasset" selv om det er af plastic. Min deo 
 har det lavet af plastic og var fuld af ridser. Jeg valgte at købe 2 nye 
 komplette paraboler á ca. 450,- ....de er bare klipset sammen med nogle 
 bøjler og en silikone til at tætne med.....men ok jeg skiftede så det hele 
 da det var lettere end at udskifte "glasset" alene.
 
 --
 Tom
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 jan@stevns.net (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  02-01-06 08:12 |  
  |   
            "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :
 
 >Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert. Der er nok en grund til 
 >de ikke er godkendte, så de gavner ikke den samlede trafiksikkerhed. 
 
 Åehhh - hvis det færdige resultat er godt, og der ikke for andre
 trafikanter er gener (andet end lysstyrken) - er løsningen da iorden
 
 Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
 eller HID lamper. 
 
 At man så med nye (bedre) paraboler måske kunne opnår samme gode lys,
 er noget andet - Vectra'ens lygter er ab fabrik værre end Mondeo's -
 når plastlinserne er blevet gule 
 
 
 
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Ukendt (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  02-01-06 08:34 |  
  |   
            
 <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
 
 > Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
 > eller HID lamper.
 >
 
 Det er da rigtigt. Hvof' er de så ikke godkendte?.
 
 > At man så med nye (bedre) paraboler måske kunne opnår samme gode lys,
 > er noget andet - Vectra'ens lygter er ab fabrik værre end Mondeo's -
 > når plastlinserne er blevet gule
 >
 Kunne det skyldes at de for ikke at skade andre, mere end de gavner ejeren, 
 krævede bedre fx. paraboler, linser/ lygteglas ;)). Jeg har også kørt med 
 dem, men holdt op, for jeg syntes resultatet var pauert, ifht. de var 2* de 
 godkendte +30,50 lamper, +  lygterne blev VARME..
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Henrik B. (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henrik B. | 
  Dato :  02-01-06 11:55 |  
  |  
 
            <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:5ekhr1dp967o6bf48n0nhp2c6m7c6d18h8@dtext.news.tele.dk...
 >>Så har du ikke tænkt noget videre, vurderet forkert. Der er nok en grund 
 >>til
 >>de ikke er godkendte, så de gavner ikke den samlede trafiksikkerhed.
 >
 > Åehhh - hvis det færdige resultat er godt, og der ikke for andre
 > trafikanter er gener (andet end lysstyrken) - er løsningen da iorden
 Det gør der netop.    
> Hvordan man opnår lysstyrken er da ligemeget, om det er 100/90 pærer
 > eller HID lamper.
 Jep.    
-- 
 -----------------------------------
 Dyrlægebiler - Det intelligente valg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Bo Velschow (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Velschow | 
  Dato :  02-01-06 09:47 |  
  |   
            
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b87c72$0$191$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >> Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de 
 >> ikke er lovlige i DK?
 >
 > Naturligvis - men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje 
 > vurdering, der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den 
 > samlede trafiksikkerhed.
 >
 For dig måske   
- men for os andre, der får dobbelt så meget spredt diffust + reflekteret 
 lys sendt i hovedet, når vi møder dem med for meget blus på lampen, har det 
 nok nærmest den modsatte effekt for trafiksikkerheden   
Det er jo diskussionen om (ulovligt/forkert) brug af tåbelygter om igen - så 
 den er "tabt" på forhånd! Nå jo, man kan jo bare lade være med at kigge ind 
 i de modkørendes lygter - "for så blænder de jo ikke".   
PS! Jeg bruger i øvrigt mit fjernlys langt mere end andre bilister typisk 
 gør - det styrker komforten for mig, og gavner trafiksikkerheden for mig. 
 /Ironi ON "Hvis det så generer andre, er det jo bare deres problem!" /Ironi 
 OFF
 -- 
 Venlig hilsen
 Bo Velschow
 3540 Lynge
 Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for 
 Danmark 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Broegger (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Broegger | 
  Dato :  02-01-06 09:54 |  
  |  
 
            "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev
 news:43b8e884$0$15785$14726298@news.sunsite.dk: 
 > PS! Jeg bruger i øvrigt mit fjernlys langt mere end andre bilister
 > typisk gør - det styrker komforten for mig, og gavner
 > trafiksikkerheden for mig. /Ironi ON "Hvis det så generer andre, er
 > det jo bare deres problem!" /Ironi OFF
 Og så kan jeg anbefale dig at tænde tågelygterne også, for så får du også 
 oplyst vejen lige foran bilen. Hvis du så også kombinerer det med en lus 
 på stoplyset, så er man også sikker på at alle dem der kommer bagfra kan 
 se en. Det kan nok med fordel kombineres med konstant brug af 
 advarselsblink!
  
Og hvad de andre føler/tænker/generes af... Det betyder da ikke noget. Så 
 længe JEG har det godt   
-- 
 Hilsen Thomas
 du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...
 http://www.broeggerklanen.dk
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jan W Nielsen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  02-01-06 10:08 |  
  |  
 
            >> Naturligvis - men jeg har valgt den nævnte løsning efter en nøje 
 >> vurdering, der har overbevist mig om, at det styrker komforten samt den 
 >> samlede trafiksikkerhed.
 > For dig måske   
Nej - jeg skriver jo netop "den samlede trafiksikkerhed".
 > - men for os andre, der får dobbelt så meget spredt diffust + reflekteret 
 > lys sendt i hovedet, når vi møder dem med for meget blus på lampen, har 
 > det nok nærmest den modsatte effekt for trafiksikkerheden   
Det får du ikke af mine lygter, og jeg har ALTID været til syn med 2*100W i 
 lygterne.
 > PS! Jeg bruger i øvrigt mit fjernlys langt mere end andre bilister typisk 
 > gør - det styrker komforten for mig, og gavner trafiksikkerheden for mig.
 Det er helt positivt, at godt lys højner trafiksikkerheden voldsomt. Hvis 
 lyset sendes ud i den rigtige retning, og hvis der ikke er for meget lys - 
 og det dermed ikke blænder - så vil det alt andet lige forbedre 
 trafiksikkerheden - så let er det.
 Spørgsmålet er altså alene, og ovenstående præmisser er opfyldt - og det er 
 de.
 Ret beset er lysmængden formentlig mindre end på nye biler - men den er 
 større end fra tilsvarende gamle biler - og med lyset sendt den rette vej ud 
 foran bilen er trafiksikkerheden øget - både for mig - og for miljø, som jeg 
 kører rundt i.
 Man skal passe lidt på med, hvor meget man mener at kunne sige, om en anden 
 mands konkrete bil, når man ikke har set den - det kommer hurtigt til at 
 lyde lidt hult.
 Det vil derimod give mere mening, om man nævte, at det kraftigere lys jo 
 naturligt nok stillede større krav til opmærksomhed på lygterne stand og 
 justering.
 /Jan W Nielsen
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  ct (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : ct | 
  Dato :  07-01-06 22:53 |  
  |  
 
            > Det er helt positivt, at godt lys højner trafiksikkerheden voldsomt. Hvis 
 > lyset sendes ud i den rigtige retning, og hvis der ikke er for meget lys - 
 > og det dermed ikke blænder - så vil det alt andet lige forbedre 
 > trafiksikkerheden - så let er det.
 >
 > Spørgsmålet er altså alene, og ovenstående præmisser er opfyldt - og det 
 > er de.
 Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at 
 tilsidesætte loven idet du mener at du er klogere end landets love, og så 
 kan man jo tænke lidt over det   
Interesseant scenarie hvis alt for mange valgte dit syn på tingene.
 Claus 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   jan@stevns.net (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-01-06 22:57 |  
  |  
 
            "ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev :
 >Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at 
 >tilsidesætte loven.......... snip idet du mener at du er klogere end landets love, og så 
 >kan man jo tænke lidt over det   
Åehh - spis lige brød til , der står ingen steder skrevet hvilken
 effekt lamperne må være på 
 Ej heller sidder der noget godkendelsesmærke på pærene (oftest!)
 >....idet du mener at du er klogere end landets love, og så 
 >kan man jo tænke lidt over det ;-
 Kan Jan's tekst udledes sådan ?
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                    Folmer Rasmussen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  07-01-06 23:15 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Jan 2006 22:57:10 +0100, jan@stevns.net wrote:
 >"ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev :
 >
 >>Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at 
 >>tilsidesætte loven.......... snip idet du mener at du er klogere end landets love, og så 
 >>kan man jo tænke lidt over det   
>
 >Åehh - spis lige brød til , der står ingen steder skrevet hvilken
 >effekt lamperne må være på 
 >--
 Der tager du fejl. En krakilsk synsmand kan godt finde på at måle
 sådan noget.
 Hedder det ikke noget med candela - eller hur?
 >--
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     jan@stevns.net (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-01-06 23:23 |  
  |   
            Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
 
 >Der tager du fejl. En krakilsk synsmand kan godt finde på at måle
 >sådan noget.
 
 Det kan han ikke, effekten altså  - han kan måle lysstyrken ud af
 lygten - og nok konstatere at der er knald på læggehønen ( i givet
 fald )
 
 >Hedder det ikke noget med candela - eller hur?
 
 jep - men tror du ikke en pære på 100watt, giver sådan cirka samme
 lysudbytte, som en forlygte + en fjernspot ? 
 
 Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
 ikke overstige 225.000 cd ~ Ergo lovlig lysstyrke 
 
 (de fleste lygtekontrolindretninger har en måler påmonteret)
 
 
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Folmer Rasmussen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  07-01-06 23:37 |  
  |   
            On Sat, 07 Jan 2006 23:23:18 +0100, jan@stevns.net wrote:
 
 >Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
 >
 >>Der tager du fejl. En krakilsk synsmand kan godt finde på at måle
 >>sådan noget.
 >
 >Det kan han ikke, effekten altså  - han kan måle lysstyrken ud af
 >lygten - og nok konstatere at der er knald på læggehønen ( i givet
 >fald )
 >
 >>Hedder det ikke noget med candela - eller hur?
 >
 >jep - men tror du ikke en pære på 100watt, giver sådan cirka samme
 >lysudbytte, som en forlygte + en fjernspot ? 
 >
 >Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må
 >ikke overstige 225.000 cd ~ Ergo lovlig lysstyrke 
 >
 >(de fleste lygtekontrolindretninger har en måler påmonteret)
 
 >--
 
 Alt det du der fremfører, er rigtigt, og jeg er s'gu lidt loren ved
 det her emne.
 
 Sagen er jo den at jeg mener de pærer er ulovlige, men jeg kan ikke
 huske begrundelsen for det.
 
 Venlig hilsen
 Folmer 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       jan@stevns.net (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  07-01-06 23:44 |  
  |   
            Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
 
 >Alt det du der fremfører, er rigtigt, og jeg er s'gu lidt loren ved
 >det her emne.
 
 Jeg prøver da også ihærdigt at undlade vås ;)
 
 >Sagen er jo den at jeg mener de pærer er ulovlige, men jeg kan ikke
 >huske begrundelsen for det.
 
 Jeg kender begrundelsen, men vil holde dig lidt på pinebænken endnu ;)
 
 Se - noget sjovt er jo at f.eks Ford-bilerne har lygter med dobbelt
 pærebestykning, så når man skifter til fjernlys, er der 60+55 vatt i
 hver side af bilen - det er jo endnu mere end de dersens 90/100 pærer 
 
 Og så er vi jo snart helt ude i hampen  
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                        Folmer Rasmussen (08-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  08-01-06 00:07 |  
  |  
 
            On Sat, 07 Jan 2006 23:44:28 +0100, jan@stevns.net wrote:
 >Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
 >
 >>Alt det du der fremfører, er rigtigt, og jeg er s'gu lidt loren ved
 >>det her emne.
 >
 >Jeg prøver da også ihærdigt at undlade vås ;)
 >
 >>Sagen er jo den at jeg mener de pærer er ulovlige, men jeg kan ikke
 >>huske begrundelsen for det.
 >
 >Jeg kender begrundelsen, men vil holde dig lidt på pinebænken endnu ;)
 >
 >Se - noget sjovt er jo at f.eks Ford-bilerne har lygter med dobbelt
 >pærebestykning, så når man skifter til fjernlys, er der 60+55 vatt i
 >hver side af bilen - det er jo endnu mere end de dersens 90/100 pærer 
 >
 >Og så er vi jo snart helt ude i hampen  
 >--
 Ja, men noget meningsfyldt skal vi da beskæftige os med i gruppen.   
Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Jan W Nielsen (07-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  07-01-06 23:18 |  
  |  
 
            > Uanset om du har ret eller ej, kan man jo sige at du har valgt at 
 > tilsidesætte loven idet du mener at du er klogere end landets love.
 Korrekt.
 > og så kan man jo tænke lidt over det   
Ja, der er mange gange, hvor man kan agere smartere, end det er tilladt. Så 
 længe det gavner det fælles bedste, og så længe lovløs adfærd ikke præger de 
 store linier i ens adfærd, har jeg intet problem med det.
 Kan jeg se mig selv i spejlet om aftenen og vide, at jeg ikke har gjort 
 nogen noget, der ikke er godt - ja, det kan jeg.
 -- 
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Michael Lund (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Lund | 
  Dato :  02-01-06 16:36 |  
  |   
            
"ct" <claus@fjerndettekjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse 
 news:lgYtf.750$VM3.451@news.get2net.dk...
 > Godt nytår til dig også.
 >
 > Er der ingen af jer der tænker over at der måske er en _grund_ til at de 
 > ikke er lovlige i DK?
 >
 Jeg anede ikke at der var et muligt "problem" her. Har haft Galant'en et ½ 
 år og gik sådan set bare ind på en tank og ville have en pære magen til den 
 der var sprunget.
 Der er aldrig nogen der i den periode har blinket, med mindre de ved en fejl 
 fik "det lange" først   
Mvh.
 Michael
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |