| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Sne panik? Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-05 18:50 |  
  |   
            Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne og 
 politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 
 Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv 
 time siden.
 
 Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på hele 
 kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem 
 Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og 
 pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive en 
 del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og 
 snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 
 Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på vejbanen 
 og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt unødig 
 kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger sne på 
 vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande kører det 
 skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der måske ligger 
 5 cm. sammentrygt sne! Måske man skulle fraråde kørsel på mindre veje, 
 specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut ingen problemer 
 at køre på!
 
 Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke 
 det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav! 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Martin Johansen [600~ (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  28-12-05 19:04 |  
  |  
 
            "Jesper" <-> wrote in
 news:43b2d04c$0$1743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe
 > ruterne og politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 Fordi Hr. og Fru Jensen kan køre i grøften på en dag med overskyet vejr og 
 15 grader.
 -- 
 Martin Johansen [6000]
 "Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"
 Billigt brugt crap til salg:
 http://tuxx.dk/rodekassen.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Ingsø Laursen (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen | 
  Dato :  28-12-05 19:35 |  
  |  
 
            "Jesper" <-> skrev i en meddelelse 
 news:43b2d04c$0$1743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne 
 > og politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 Ind i mellem kan jeg ikke lade være at tænke på, hvor meget dette sne- og 
 øvrige vejrhysteri er medieskabt.
 Prøv at lægge mærke til (året rundt), hvordan tv-medierne gejler enhver (!) 
 vejr-"begivenhed" op! Bare det blæser en smule fra vest, sender de straks en 
 journalistelev til Esbjerg Havn, hvor han så kan sige: "Hu hej, hvor det 
 blæser. Vi er nu en halv meter over normal vandstand". Herefter følger et 
 otte minutter langt interview med den lokale beredskabschef, der ikke 
 rigtigt kan få øje på den fantastiske nyhed!
 Hmmmm, lidt ligesom (kvinde-)håndbold. Under to procent af de organiserede 
 idrætsudøvere i Danmark spiller håndbold. Det er ikke det indtryk, man får, 
 hvis man studere dansk tv's sendeflade   
-- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
 http://www.cafecrema.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars | 
  Dato :  28-12-05 19:53 |  
  |   
            
 "Jesper" <-> skrev i en meddelelse
 news:43b2d04c$0$1743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne
 og
 > politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 >
 > Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en
 halv
 > time siden.
 >
 > Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på
 hele
 > kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem
 > Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og
 > pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive
 en
 > del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning
 og
 > snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 >
 > Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på
 vejbanen
 > og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt unødig
 > kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger sne på
 > vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande kører det
 > skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der måske
 ligger
 > 5 cm. sammentrygt sne! Måske man skulle fraråde kørsel på mindre veje,
 > specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut ingen
 problemer
 > at køre på!
 >
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man
 ikke
 > det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 
 Først synes du det er dumt at fraråde udkørsel, derefter fraråder du selv
 udkørsel. Hvad mener du egentlig?
 
 - Lars
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jens (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  28-12-05 20:11 |  
  |   
            Jesper <-> wrote:
 
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
 > det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav! 
 
 Subscribe!
 
 De sidste par dage har der ligget sne - og efterhånden is - på de små
 villaveje her på Amager. På åbne stræk ligger der lidt fygefaner, men
 hovedparten af vejene er rene, omend lidt våde.
 
 Og hvad ser man så? Pludselig er det så farligt at køre, at venstre spor
 skal bruges, selv om man holder sig under 40 km/t. Som om bilerne
 spontant skulle blive grebet af en kæmpehånd og slynget bort fra vejen,
 hvis man et øjeblik mistede fuldt vejgreb på bare ét hjul.
 
 Folk, der ikke kan håndtere bilen i glat føre - eller som ikke har
 udrustet den med dæk, passende til årstiden - skulle lade kræet blive i
 carporten indtil sneen er smeltet og vi igen har temperaturer over 2
 grader hele døgnet.
 -- 
 
 Jens F
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Bagdad Bob (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bagdad Bob | 
  Dato :  29-12-05 16:14 |  
  |   
            
 "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1h8ao6u.aujeyg151q9qsN%spam@finds.dk...
 > Jesper <-> wrote:
 >
 >> Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
 >> under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man 
 >> ikke
 >> det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 >
 > Subscribe!
 >
 > De sidste par dage har der ligget sne - og efterhånden is - på de små
 > villaveje her på Amager. På åbne stræk ligger der lidt fygefaner, men
 > hovedparten af vejene er rene, omend lidt våde.
 >
 > Og hvad ser man så? Pludselig er det så farligt at køre, at venstre spor
 > skal bruges, selv om man holder sig under 40 km/t. Som om bilerne
 > spontant skulle blive grebet af en kæmpehånd og slynget bort fra vejen,
 > hvis man et øjeblik mistede fuldt vejgreb på bare ét hjul.
 >
 > Folk, der ikke kan håndtere bilen i glat føre - eller som ikke har
 > udrustet den med dæk, passende til årstiden - skulle lade kræet blive i
 > carporten indtil sneen er smeltet og vi igen har temperaturer over 2
 > grader hele døgnet.
 > -- 
 >
 > Jens F
 
 Hørt - og til de, der ikke kan lære det - DØD VED KØLLE! (har idag sneglet 
 mig afsted i alenlange køer bag en forskrækket lillefar, der med hvide knoer 
 om rattet kører 35 km/t på en fin omend snedækket vej).
 
 /Abildgaard 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Ingsø Laursen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen | 
  Dato :  29-12-05 17:54 |  
  |  
 
            "Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:43b3fd51$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hørt - og til de, der ikke kan lære det - DØD VED KØLLE!
 Det måtte en ung mand så også i dag. 100 km/t er er komplet hjernedødt! 
 Heldigvis overlevede alle andre, inkl. modkørende, indtil videre.
 -- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
 http://www.cafecrema.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jens (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  29-12-05 20:50 |  
  |   
            Peter Ingsø Laursen <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote:
 
 > "Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:43b3fd51$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > 
 > > Hørt - og til de, der ikke kan lære det - DØD VED KØLLE!
 > 
 > Det måtte en ung mand så også i dag. 100 km/t er er komplet hjernedødt!
 > Heldigvis overlevede alle andre, inkl. modkørende, indtil videre.
 
 Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.
 
 Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
 motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100
 km/t da helt i orden. 
 
 Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 linie man tilsigter?
 -- 
 
 Jens F
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Torben Scheel (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  29-12-05 21:04 |  
  |  
 
            Jens wrote:
 > Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.
 > 
 > Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
 > motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100
 > km/t da helt i orden. 
 Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve   
> Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 > linie man tilsigter?
 Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.
 -- 
 vh
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Jens (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  29-12-05 21:53 |  
  |  
 
            Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
 > Jens wrote:
 > > Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.
 > > 
 > > Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
 > > motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100
 > > km/t da helt i orden. 
 > 
 > Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve   
Smiley eller ej: Skulle alle Nordmænd og svenskere til orienterende
 køreprøve efter din opfattelse?
 
 > > Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 > > linie man tilsigter?
 > 
 > Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.
 Læs indenad i det Du svarer på.
 -- 
 Jens F
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Torben Scheel (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  30-12-05 16:48 |  
  |  
 
            Jens wrote:
 > Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
 > 
 > 
 >>Jens wrote:
 >>
 >>>Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.
 >>>
 >>>Hvis man ikke kører tæt på "magnetiske marker" - på en jævnt snedækket
 >>>motorvej, overholder en fornuftig, forlænget sikkerhedsafstand - er 100
 >>>km/t da helt i orden. 
 >>
 >>Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve   
> 
 > 
 > Smiley eller ej: Skulle alle Nordmænd og svenskere til orienterende
 > køreprøve efter din opfattelse?
 Næ - kun dem der kører ca. 100km/t på sne. Det er de færreste.
 Jeg husker godt argumentet fra min barndom : "når Søren kan, så kan jeg 
 også". Jeg er for et meste vokset fra den slags argumenter.
 > 
 > Læs indenad i det Du svarer på.
 Du slipper fint udenom at forholde dig til de eksempler - det er ikke 
 saltsletten vi taler om - de fleste biler kan komme i slinger ved at 
 ramme spor eller små snevolde med 100 km/t (på fast sne). At moster Agda 
   kan komme kørende i accelerationsbanen ved vi alle - ikke en 
 ønskværdig situation med den hastighed.
 Du er i modvind med din holdning, Jens. Tid til selvransagelse.
 -- 
 vh
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Jens (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  30-12-05 20:26 |  
  |   
            Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
 
 > Jens wrote:
 
 ---klip---
 
 > > Læs indenad i det Du svarer på.
 > 
 > Du slipper fint udenom at forholde dig til de eksempler - det er ikke
 > saltsletten vi taler om - de fleste biler kan komme i slinger ved at 
 > ramme spor eller små snevolde med 100 km/t (på fast sne). At moster Agda
 > kan komme kørende i accelerationsbanen ved vi alle - ikke en 
 > ønskværdig situation med den hastighed.
 
 Mit eksempel var: en jævnt snedækket motorvej. Når Du opstiller
 eksempler med flettepligt og varierende snemængder, benytter Du dit eget
 eksempel, som Du endvidere ikke ulejliger dig med at beskrive.
 
 Flettepligt på motorveje forekommer ved tilkørsler (ca. 10 km mellemrum)
 og indsnævringer ved vejarbejder. Det er ikke ligefrem sammenfletninger,
 der er det typiske ved en motorvejsstrækning.
 
 Varierende snemængder er i modstrid med den satte præmis: En jævnt
 snedækket motorvej.
 
 I betragtning af, at dine eksempler er nævnt som svar på, hvilke fysiske
 kræfter, der skulle få bilen til at afvige fra en ret linie, kan jeg
 mistænke dig for at svare på noget andet end det, der står.
  
 > Du er i modvind med din holdning, Jens. Tid til selvransagelse.
 
 Hvis jeg havde skrevet, at 100 km/t er i orden på enhver snedækket
 motorvej, ville jeg finde grund til selvransagelse f.s.v.a. min færden.
 
 I erkendelse af, at enhver kommunikator har ansvaret for det modtagne og
 forståede budskab, må jeg tilpasse skrivestilen til det forum jeg
 skriver i.
 -- 
 
 Jens F
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Peter Weis (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  30-12-05 21:53 |  
  |   
            Jens wrote:
 
 > Varierende snemængder er i modstrid med den satte præmis: En jævnt
 > snedækket motorvej.
 
 Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
 uden interesse.
 
 mvh
 Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Jens (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  30-12-05 22:49 |  
  |   
            Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:
 
 > Jens wrote:
 > 
 > > Varierende snemængder er i modstrid med den satte præmis: En jævnt
 > > snedækket motorvej.
 > 
 > Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
 > uden interesse.
 
 Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
 -- 
 
 Jens F
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Peter Weis (31-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  31-12-05 08:52 |  
  |   
            Jens wrote:
 
 > Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
 
 Nej, jeg taler udelukkende om andre menneskers oplevelser - aldrig om dine.
 
 mvh
 Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jens (31-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  31-12-05 12:37 |  
  |   
            Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:
 
 > Jens wrote:
 > 
 > > Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
 > 
 > Nej, jeg taler udelukkende om andre menneskers oplevelser - aldrig om dine.
 
 Så prøv at slå "hypotetisk" op i en ordbog.
 -- 
 
 Jens F
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                    Kent Oldhøj (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  02-01-06 12:59 |  
  |   
            Den Fri, 30 Dec 2005 22:48:52 +0100, skrev Jens :
 
 >> Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
 >> uden interesse.
 > 
 > Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
 
 Det tror jeg ingen vil bestride. Men de fleste vil nok bestride at man
 kan forudsige at præmisserne er sådan.
 
 Sne er noget lumsk noget. I modsætning til regn kan det finde på at
 samle sig i bunker. Ved den mindste smule vind kan en kantafmærkning
 blive til en begyndende snedrive.
 
 At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
 tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
 med skarpladt køretøj.
 
 -- 
 Kent Oldhøj
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Karsten Andersen (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  02-01-06 13:57 |  
  |   
            Mon, 2 Jan 2006 12:59:13 +0100, skrev Kent Oldhøj, på 20 linier, i
 <1ogifapupc2o4$.dlg@oldhoj.dk>, :
 
 >Den Fri, 30 Dec 2005 22:48:52 +0100, skrev Jens :
 >
 >>> Den satte præmis er til gengæld så hypotetisk at konklusionen bliver
 >>> uden interesse.
 >> 
 >> Vil Du bestride, at jeg har oplevet en strækning som beskrevet?
 >
 >Det tror jeg ingen vil bestride. Men de fleste vil nok bestride at man
 >kan forudsige at præmisserne er sådan.
 >
 >Sne er noget lumsk noget. I modsætning til regn kan det finde på at
 >samle sig i bunker. Ved den mindste smule vind kan en kantafmærkning
 >blive til en begyndende snedrive.
 >
 >At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
 >tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
 >med skarpladt køretøj.
 
 Ja 89-90 køre en lastbil da altid, næsten uanset hvor meget sne.
 
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Kent Oldhøj (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  02-01-06 21:12 |  
  |   
            Den Mon, 02 Jan 2006 13:57:04 +0100, skrev Karsten Andersen :
 
 >>At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
 >>tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
 >>med skarpladt køretøj.
 > 
 > Ja 89-90 køre en lastbil da altid, næsten uanset hvor meget sne.
 
 At det skarpladte køretøj vejer flere tons gør jo ikke risikoen mindre.
 Iøvrigt er det bestemt ikke mit indtryk af truckerfolket.
 
 -- 
 Kent Oldhøj
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                     Jens (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  02-01-06 15:22 |  
  |   
            Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:
 
 > At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej vil jeg i de fleste
 > tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende til hjernedød omgang
 > med skarpladt køretøj.
 
 Hvis Du med "ikke sneryddet" mener ikke renset til ren asfalt, skal Du
 nok afholde dig fra at køre nordpå om vinteren.
 
 Hvad mener Du selv er en passende hastighed på en motorvej, hvor sneen
 er skrællet af en sneplov, så der ligger et fastkørt underlag tilbage?
 -- 
 
 Jens F
 -- 
 
 Jens F 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Kent Oldhøj (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  02-01-06 21:10 |  
  |   
            Den Mon, 2 Jan 2006 15:22:19 +0100, skrev Jens :
 
 > Hvis Du med "ikke sneryddet" mener ikke renset til ren asfalt, skal Du
 > nok afholde dig fra at køre nordpå om vinteren.
 
 Jeg færdes nu ganske hjemmevandt da jeg dels har familie i mellem
 Sverige, dels ynder at stå på langrendski.
 
 > Hvad mener Du selv er en passende hastighed på en motorvej, hvor sneen
 > er skrællet af en sneplov, så der ligger et fastkørt underlag tilbage?
 
 Det afhænger jo af sigtbarhed, vejrforhold, trafiktæthed, lokalkendskab
 osv. Som jeg skrev kunne jeg godt forestille mig tilfælde hvor 100 km/t
 var ok. Men i langt de fleste tilfælde vil jeg stadig mene at der er en
 unødig stor risiko forbundet med den hastighed og snedækket motorvej.
 
 ISÆR hvis der stadig falder nedbør. 
 
 -- 
 Kent Oldhøj
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                       Jens (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  02-01-06 22:12 |  
  |   
            Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:
 
 > Den Mon, 2 Jan 2006 15:22:19 +0100, skrev Jens :
 
 ---klip---
 
 > > Hvad mener Du selv er en passende hastighed på en motorvej, hvor sneen
 > > er skrællet af en sneplov, så der ligger et fastkørt underlag tilbage?
 > 
 > Det afhænger jo af sigtbarhed, vejrforhold, trafiktæthed, lokalkendskab
 > osv. Som jeg skrev kunne jeg godt forestille mig tilfælde hvor 100 km/t
 > var ok. Men i langt de fleste tilfælde vil jeg stadig mene at der er en
 > unødig stor risiko forbundet med den hastighed og snedækket motorvej.
 > 
 > ISÆR hvis der stadig falder nedbør. 
 
 Min holdning til emnet er - og har hele tiden været - at forholdene, der
 dikterer ens kørsel er komplekse - og at sne øger kompleksiteten. Jeg
 reagerede blot på en melding om, at 100 km/t på sne er "hjernedødt". 
 
 Ingen kvalificerende detaljer, ingen forbehold, ingen modifikationer.
 
 Sne er glat at køre på - men sender ikke biler i kast ind over marker.
 Der skal noget andet til, der giver en sideværts påvirkning - og disse
 andre ting skal man passe på med, ligesom man skal passe på alt, hvad
 der er - eller kan komme - i ens bane indenfor en forlænget
 bremseafstand.
 
 P.S. Selv med min bedste vilje er jeg ikke i stand til at finde det
 sted, hvor Du har skrevet, at Du kunne forestille dig tilfælde, hvor 100
 km/t var ok. Medmindre altså, at det er restmængden (alle - "de fleste
 tilfælde") i udsagnet: "At køre 100 km/t på en ikke sneryddet motorvej
 vil jeg i de fleste tilfælde betegne som en unødvendig risiko grænsende
 til hjernedød omgang med skarpladt køretøj."
 -- 
 
 Jens F 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Per Henneberg Kriste~ (03-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ | 
  Dato :  03-01-06 16:19 |  
  |   
            
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:43b4411e$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
 > Vrøvl. Ryk direkte til orienterende køreprøve   
>
 >> Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 >> linie man tilsigter?
 >
 > Flettepligt? Varierende snemængder? Find selv på flere.
 Skæv vejbane plus sidevind.
 Been there, won the T-shirt (didn´t batter the car).
 -- 
 Per, Esbjerg 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Peter Ingsø Laursen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen | 
  Dato :  29-12-05 22:40 |  
  |  
 
            "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1h8clwf.xjtewo17l52ioN%spam@finds.dk...
 >
 > Det kommer da an på hvor de 100 km/t er blevet kørt.
 >
 OK. Jeg lod underforstå, at de 100 km/t ikke var afstemt efter forholdene.
 Sammenstødet med den modkørende skete på toppen af en bakke, hvilket vel 
 udelukker motorvej, og så har det jo sneet en del i dag.
 -- 
 Mvh, Peter Ingsø Laursen
 Bianca 28 sejlere mødes også på:
 http://www.cafecrema.dk 
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hans L. Jørgensen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  29-12-05 22:51 |  
  |   
            
 "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1h8clwf.xjtewo17l52ioN%spam@finds.dk...
 > Peter Ingsø Laursen <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote:
 >
 >
 > Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 > linie man tilsigter?
 
 Måske nogenlunde den tanke de to på Djursland, som i dag kørte frontalt 
 sammen, resultat - 1 død en meget hårdt kvæstet.
 
 Er egentlig nærmest ligeglad med dig, men så sandlig ikke med dem som du 
 evt. inddrager i en ulykke, alene fordi du - kan man fristes til tro, føler 
 dig usårlig.
 
 Møder dagligt den kategori bilister, for nogle år siden kom sådan en karl 
 smart drønene fordi med 80+ fuck finger o.s.v. 2-3 km. længere fremme møder 
 jeg gutten igen, nu liggende på taget i en ret dyb grøft, men - nu kunne 
 hans fuck finger ikke en gang nå seleudløseren, det så faktisk ret grin ud 
 som han hang der i selen.
 
 
 MVH Hans 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jens (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  30-12-05 00:27 |  
  |  
 
            Hans L. Jørgensen <hansjo@get2net.dk> wrote:
 > "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:1h8clwf.xjtewo17l52ioN%spam@finds.dk...
 > > Peter Ingsø Laursen <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote:
 > >
 > >
 > > Hvilke fysiske kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette
 > > linie man tilsigter?
 > 
 > Måske nogenlunde den tanke de to på Djursland, som i dag kørte frontalt
 > sammen, resultat - 1 død en meget hårdt kvæstet.
 > 
 > Er egentlig nærmest ligeglad med dig, men så sandlig ikke med dem som du
 > evt. inddrager i en ulykke, alene fordi du - kan man fristes til tro, føler
 > dig usårlig.
 > 
 > Møder dagligt den kategori bilister, for nogle år siden kom sådan en karl
 > smart drønene fordi med 80+ fuck finger o.s.v. 2-3 km. længere fremme møder
 > jeg gutten igen, nu liggende på taget i en ret dyb grøft, men - nu kunne
 > hans fuck finger ikke en gang nå seleudløseren, det så faktisk ret grin ud
 > som han hang der i selen.
 Kumbel skrev engang:
 "En yndet form for polemik
 Består i det probate trick
 at dutte folk en mening på
 hvis vanvid alle kan forstå."
 Du klipper i det Du svarer på - men på en måde, så det er uklart, hvem
 der skrev hvad. Derudover lader Du et spørgsmål stå - som Du så undlader
 at forholde dig til.
 Mit indlæg indeholdt ordet "motorvej". Hvor i din replik finder jeg det?
 Mit indlæg indeholdt ordet "sikkerhedsafstand". Jeg leder forgæves i
 dit.
 Hvis man kører på en islagt sø, kan man - uden fare - opnå den fart, som
 dækkene kan trække én op på. Hvis man ikke foretager sig noget drastisk
 fortsætter man ligeud. Man kastes ikke pludselig til siden af en
 "magnetisk mark" eller andet. Ligeledes på en lige vej.
 Jeg tager afstand fra vanvittig kørsel - hvadenten det foregår i tørt,
 vådt eller glat føre.
 Jeg tager også afstand fra det synspunkt, at når der ligger sne på
 vejen, så kan man hjemme i dagligstuen dømme en vilkårlig hastighed "for
 høj".
 Ved vinterkørsel i vore nordiske nabolande kan man ved selvsyn
 overbevise sig om, at der i spidsen af enhver langsomtkørende kolonne
 ligger en dansk bil med langt lavere hastighed end de lokale fører sig
 frem med.
 Men det er selvfølgelig bare fordi de ikke følger med i gruppen her   
-- 
 Jens F
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Hans L. Jørgensen (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  30-12-05 14:14 |  
  |   
            
"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 news:1h8cwdg.cv32jl134bzogN%spam@finds.dk...
 >
 > Du klipper i det Du svarer på - men på en måde, så det er uklart, hvem
 > der skrev hvad. Derudover lader Du et spørgsmål stå - som Du så undlader
 > at forholde dig til.
 >
 > Mit indlæg indeholdt ordet "motorvej". Hvor i din replik finder jeg det?
 > Mit indlæg indeholdt ordet "sikkerhedsafstand". Jeg leder forgæves i
 > dit.
 ´Hamm altså - du må gerne pille en en sammenhæng, vi andre (jeg) må ikke.
 > Hvis man kører på en islagt sø, kan man - uden fare - opnå den fart, som
 > dækkene kan trække én op på. Hvis man ikke foretager sig noget drastisk
 > fortsætter man ligeud.
 Nej _overhovedet_ ikke, og det er bedøvende ligegyldigt hvad du fortager dig 
 i den situation, den fremadrettede energi sætter retningen uden hensyn til 
 havd du gør.
 > Man kastes ikke pludselig til siden af en
 > "magnetisk mark" eller andet. Ligeledes på en lige vej.
 >
 Nej - men eksempelvis sporkørt is/sne, eller sågar en der kommer sejlende på 
 skærende kurs af dig, nå men - det er måske fordi du ikke har samme erfaring 
 som agmle rutinerede chaufutter..
 > Jeg tager afstand fra vanvittig kørsel - hvadenten det foregår i tørt,
 > vådt eller glat føre.
 >
 Fint - så er det jo naturligvis blot forskellen i opfattelsen af "vanvittig 
 kørsel".
 > Jeg tager også afstand fra det synspunkt, at når der ligger sne på
 > vejen, så kan man hjemme i dagligstuen dømme en vilkårlig hastighed "for
 > høj".
 >
 Puha bliver sgu' helt svedt, kørte du da du fremsatte ovennævnte påstand ;-/
 > Ved vinterkørsel i vore nordiske nabolande kan man ved selvsyn
 > overbevise sig om, at der i spidsen af enhver langsomtkørende kolonne
 > ligger en dansk bil med langt lavere hastighed end de lokale fører sig
 > frem med.
 >
 Nu er deres klima i Norge og fra Midtsverige absolut heller ikke på mange 
 punkter sammenlignelig med det danske. Burde du da vide, hvis din udtalelse 
 er selvoplevet.
 > Men det er selvfølgelig bare fordi de ikke følger med i gruppen her   
MVH Hans 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Jens (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jens | 
  Dato :  30-12-05 21:56 |  
  |  
 
            Hans L. Jørgensen <hansjo@get2net.dk> wrote:
 > "Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:1h8cwdg.cv32jl134bzogN%spam@finds.dk...
 > >
 > > Du klipper i det Du svarer på - men på en måde, så det er uklart, hvem
 > > der skrev hvad. Derudover lader Du et spørgsmål stå - som Du så undlader
 > > at forholde dig til.
 > >
 > > Mit indlæg indeholdt ordet "motorvej". Hvor i din replik finder jeg det?
 > > Mit indlæg indeholdt ordet "sikkerhedsafstand". Jeg leder forgæves i
 > > dit.
 > 
 > ´Hamm altså - du må gerne pille en en sammenhæng, vi andre (jeg) må ikke.
 I dit svar forekommer en: > "Peter Ingsø Laursen", hvis bidrag var
 klippet væk. Derved blev det uklart, hvem der skrev hvad. 
 Dernæst klippede Du det væk, som jeg må formode var grundlaget for din
 replik. Normen er, at man sletter det, man ikke svarer på, og citerer
 det man svarer på.
 Du inddrager en beskrivelse af en dødsulykke på Djursland - uden at
 beskrive hvordan den hænger sammen med mit indlæg.
 Du "fristes til at tro" at jeg føler mig usårlig. Og fører linien videre
 til "den kategori bilister", beskrevet som karl smart med 80+ fuck
 finger o.s.v.
 Og det eneste Du citerer fra mit indlæg er et spørgsmål: "Hvilke fysiske
 kræfter skulle påvirke bilen til at afvige fra den rette linie man
 tilsigter?" Uanset, at spørgsmålet er taget ud af sin sammenhæng: "Jævnt
 snedækket motorvej" kunne det da fortjene et svar.
 
 > > Hvis man kører på en islagt sø, kan man - uden fare - opnå den fart, som
 > > dækkene kan trække én op på. Hvis man ikke foretager sig noget drastisk
 > > fortsætter man ligeud.
 > 
 > Nej _overhovedet_ ikke, og det er bedøvende ligegyldigt hvad du fortager dig
 > i den situation, den fremadrettede energi sætter retningen uden hensyn til
 > havd du gør.
 Prøv at læse igen. Er Du fortsat uenig i at man fortsætter ligeud?
 
 > > Man kastes ikke pludselig til siden af en
 > > "magnetisk mark" eller andet. Ligeledes på en lige vej.
 > >
 > Nej - men eksempelvis sporkørt is/sne, eller sågar en der kommer sejlende på
 > skærende kurs af dig, nå men - det er måske fordi du ikke har samme erfaring
 > som agmle rutinerede chaufutter..
 Som nævnt før: Mit eksempel er beskrevet - dine indvendinger beskrev
 ikke de fejl, Du så ved det. Med hensyn til rutine er jeg helt med på at
 mine sølle 60 kkm/år ikke rækker til en plads på podiet   
> > Jeg tager afstand fra vanvittig kørsel - hvadenten det foregår i tørt,
 > > vådt eller glat føre.
 > >
 > Fint - så er det jo naturligvis blot forskellen i opfattelsen af "vanvittig
 > kørsel".
 > 
 > > Jeg tager også afstand fra det synspunkt, at når der ligger sne på
 > > vejen, så kan man hjemme i dagligstuen dømme en vilkårlig hastighed "for
 > > høj".
 > >
 > Puha bliver sgu' helt svedt, kørte du da du fremsatte ovennævnte påstand ;-/
 ?
 
 > > Ved vinterkørsel i vore nordiske nabolande kan man ved selvsyn
 > > overbevise sig om, at der i spidsen af enhver langsomtkørende kolonne
 > > ligger en dansk bil med langt lavere hastighed end de lokale fører sig
 > > frem med.
 > >
 > 
 > Nu er deres klima i Norge og fra Midtsverige absolut heller ikke på mange
 > punkter sammenlignelig med det danske. Burde du da vide, hvis din udtalelse
 > er selvoplevet.
 Det ændrer jo ikke på, at langsomste bil på vejen er dansk. Og at den i
 øvrigt ikke gerne lader bagfrakommende passere. Deraf køen.
 -- 
 Jens F
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                  Kent Oldhøj (02-01-2006) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Oldhøj | 
  Dato :  02-01-06 13:11 |  
  |   
            Den Fri, 30 Dec 2005 21:56:17 +0100, skrev Jens :
 
 >> Nu er deres klima i Norge og fra Midtsverige absolut heller ikke på mange
 >> punkter sammenlignelig med det danske. Burde du da vide, hvis din udtalelse
 >> er selvoplevet.
 > 
 > Det ændrer jo ikke på, at langsomste bil på vejen er dansk.
 
 Jeg vil tro at den gennemsnitlige hr. Jensens erfaring med snekørsel er
 betydeligt mindre end den gennemsnitlige hr. Jønssons. Endvidere vil en
 dansk bil på svenske veje oftest være fuldt læsset hvilket yderligere
 bidrager til at begrænse bilistens erfaringsgrundlag. Og så har jeg slet
 ikke nævnt den faktor der hedder manglende lokalkendskab.
 
 -- 
 Kent Oldhøj
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Folmer Rasmussen (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  28-12-05 20:17 |  
  |  
 
            On Wed, 28 Dec 2005 18:50:20 +0100, "Jesper" <-> wrote:
 >Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne og 
 >politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 >
 >Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv 
 >time siden.
 >
 >Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på hele 
 >kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem 
 >Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og 
 >pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive en 
 >del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og 
 >snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 >--
 Hvor var du i geografitimerne?   
Lige nøjagtigt der hvor du beskriver, er der ikke mere Sverige at
 ligge i læ bagved. derfor får det sydligste Sjælland, Falster samt
 Lolland altid en ordentlig tur når skidtet kommer fra øst.
 Når sneen fyger, skal der ikke køre mange biler på vejen før sneen er
 kørt fast, og så er den svær at fjerne igen.
 >--
 >Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på vejbanen 
 >og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt unødig 
 >kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger sne på 
 >vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande kører det 
 >skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der måske ligger 
 >5 cm. sammentrygt sne! Måske man skulle fraråde kørsel på mindre veje, 
 >specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut ingen problemer 
 >at køre på!
 >--
 Nu er der jo ikke kun motorveje i det område at køre på, og de mindre
 biveje kan faktisk hurtigt blive noget alternative at køre på.
 Du kan ikke sammenligne med de øvrige skandinaviske lande, da det for
 det første er påbudt at skifte til vinterdæk i disse lande, og at
 langt over 50% kører med pigdæk.
 Desuden er det meget nemmere at køre på sne når temperaturen kommer
 under ca. 10-12 grader, idet den så er meget tørrere og det føles
 næsten som sand at køre på.
 >--
 >Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 >under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke 
 >det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav! 
 >--
 Jeg er helt enig med dig her. Samtidigt burde det forbydes at
 fremstille de såkaldte helårsdæk. De satans radikale har altid haft
 meget mere at skulle have sagt end de har mandater til.   
Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-05 21:06 |  
  |  
 
            > Hvor var du i geografitimerne?   
Samme sted som dig da I havde fysik
 > Desuden er det meget nemmere at køre på sne når temperaturen kommer
 > under ca. 10-12 grader, idet den så er meget tørrere og det føles
 > næsten som sand at køre på.
 Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?
 Tøhø!
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Folmer Rasmussen (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen | 
  Dato :  28-12-05 21:45 |  
  |  
 
            On Wed, 28 Dec 2005 21:06:26 +0100, "Per A" <s> wrote:
 >> Hvor var du i geografitimerne?   
>
 >Samme sted som dig da I havde fysik
 >
 >> Desuden er det meget nemmere at køre på sne når temperaturen kommer
 >> under ca. 10-12 grader, idet den så er meget tørrere og det føles
 >> næsten som sand at køre på.
 >
 >Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?
 >
 >Tøhø!
 >--
 Jeg er s'gu ikke helt klar over hvad det er du tøhø'er over, men du
 kan jo køre en tur fra Stockholm til Haparanda.
 Der har du i øjeblikket temperaturen det meste af vejen, og så har du
 dejligt mange kilometer til at tøhø'e over de mængder sne der ligger
 på begge sider af vejen.
 Hvis du er flueknepper og farer over tasterne fordi der ikke står
 minus, så har du jo haft din morskab for i dag.
 Venlig hilsen
 Folmer
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-05 22:50 |  
  |   
            > Hvis du er flueknepper og farer over tasterne fordi der ikke står
 > minus, så har du jo haft din morskab for i dag.
 
 Ja, jeg behøver ik mer spas på sådan en gennemsnits onsdag
 
 
 > Venlig hilsen
 > Folmer
 
 Lisså venlig hilsen
 Per 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Torben Scheel (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Scheel | 
  Dato :  29-12-05 13:53 |  
  |  
 
            Per A wrote:
 >>Hvis du er flueknepper og farer over tasterne fordi der ikke står
 >>minus, så har du jo haft din morskab for i dag.
 > 
 > 
 > Ja, jeg behøver ik mer spas på sådan en gennemsnits onsdag
 > 
 Hov hov - ka' du så sige undskyld! Du kan da ikke bare komme og blande 
 humor ind i en så væsentlig og alvorlig diskussion. Sgu'   
-- 
 vh
 Torben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Peter Weis (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Weis | 
  Dato :  28-12-05 21:47 |  
  |   
            Per A wrote:
 
 > Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?
 
 Fahrenheit?
 
 mvh
 Peter
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Ukendt (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  28-12-05 22:49 |  
  |   
            
 "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse 
 news:43b2fd2d$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
 > Per A wrote:
 >
 >> Ved 10-12 grader er der vel ikke meget sne der kan eksistere?
 >
 > Fahrenheit?
 
 Måske kelvin? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Ole Hansen (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Hansen | 
  Dato :  30-12-05 13:31 |  
  |   
            "Per A" <s> writes:
 
 > > Fahrenheit?
 > 
 > Måske kelvin? 
 
 Så ville jeg godt nok blive indendøre.. 
 
 -- 
 Ole Hansen
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Ukendt (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  30-12-05 13:55 |  
  |   
            
"Ole Hansen" <moped@get2net.dk> skrev i en meddelelse 
 news:uoe2yu5qn.fsf@get2net.dk...
 > "Per A" <s> writes:
 >
 >> > Fahrenheit?
 >>
 >> Måske kelvin?
 >
 > Så ville jeg godt nok blive indendøre..
 Der skal vist også en kraftig starter til at turne motoren rundt med olie 
 der har en viskositet på 100.000 el lign    
--
 Tom
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jesper Hedegaard (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jesper Hedegaard | 
  Dato :  28-12-05 21:04 |  
  |   
            
"Jesper" <-> skrev i en meddelelse 
 news:43b2d04c$0$1743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 > Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne 
 > og politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 >
 > Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en 
 > halv time siden.
 >
 > Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på 
 > hele kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem 
 > Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og 
 > pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive 
 > en del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig 
 > saltning og snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 >
 > Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på 
 > vejbanen og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt 
 > unødig kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger 
 > sne på vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande 
 > kører det skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der 
 > måske ligger 5 cm. sammentrygt sne! Måske man skulle fraråde kørsel på 
 > mindre veje, specielt uden for byerne, men det store veje og der absolut 
 > ingen problemer at køre på!
 >
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man 
 > ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 >
 Tja - kender en der får år siden var medarrangør på et større kursus for 
 medarbejdere på hans arbejdsplads.
 Det blev holdt på sydsjælland midt om vinteren og man måtte fordele 
 medarbejderne over 2 hold. Da skiftedag oprandt var vejret skiftet til lige 
 det i har dernede nu, så arrangørerne var jo noget betænkelige; Kan vi 
 virkelig sende folk hjem i det vejr ? Og kan næste hold overhovedet komme 
 frem ?
 På et tidspunkt hørte hotellets oldfrue dem tale om problemet - og hun 
 blandede sig med disse ord: "Jamen de kan da sagtens køre hjem nu - min mand 
 leder snerydningen her i amtet og alt det der med at fraråde al udklørsel er 
 bare noget de siger for at holde folk væk fra vejene så de kan komme til at 
 rydde dem".
 Og sandelig om hun ikke havde ret - alle kom hjem uden problemer.....
 -
 Jesper Hedegaard
 GS500E når vejret spiller   
Volvo når det spilder    
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus D. Mikkelsen (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  28-12-05 21:42 |  
  |  
 
            Jesper skriver:
 >
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke
 > det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 Har været en tur til vesterhavet og retur i dag. Flere steder mødte jeg
 billister der burde have blevet hjemme. 50-60 km/t på våd vej - _INGEN_
 sne før helt ude i grøftekanten og masser af "grip" ved
 "bremseprøvninger.
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Uni Bull (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Uni Bull | 
  Dato :  30-12-05 14:15 |  
  |   
            "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse 
 news:43B2F881.F21F5A0F@du.kan.finde.den...
 
 > Flere steder mødte jeg
 > billister der burde have blevet hjemme. 50-60 km/t på våd vej
 
 Jeg er ikke helt enig i din fremturen. I min verden - og på et eller
 andet plan er det jo den samme vi alle befinder os i - så handler det
 at "køre efter forholdene" ikke *kun* faktiske fysiske forhold som
 "grip", sne, ikke-sne, glat, ikke-glat.
 
 Hvis de bilister som du angiveligt mødte der kørte 50-60 km/t - og
 lad os i den forbindelse glæde os over at du alt til trods dog kom frem
 til din destination - følte at det var *deres* hastighed på det givne sted,
 under de givne forhold, på det givne tidspunkt, med deres erfaring som
 bilister o.s.v., så er det vel i bund og grund bedre end hvis de havde kørt
 som *du* gerne ville have det, nemlig usikkert, nervøst og med følelsen af
 ikke at have styr på sagerne...
 
 Vi kan hurtigt blive enige om at det dælme da er træls at blive "fanget" af
 en af slagsen, men den eneste måde de bliver bedre bilister er dog ved at
 køre bil - langsomt eller ej...
 -- 
 Uni Bull
 Vallensbæk
 MB C220CDI 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Klaus D. Mikkelsen (30-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  30-12-05 15:27 |  
  |  
 
            Uni Bull skriver:
 > 
 > Jeg er ikke helt enig i din fremturen.
 Sikkert ikke.
 > Hvis de bilister som du angiveligt mødte der kørte 50-60 km/t - og
 > lad os i den forbindelse glæde os over at du alt til trods dog kom frem
 > til din destination - følte at det var *deres* hastighed på det givne sted,
 > under de givne forhold, på det givne tidspunkt, med deres erfaring som
 > bilister o.s.v., så er det vel i bund og grund bedre end hvis de havde kørt
 > som *du* gerne ville have det, nemlig usikkert, nervøst og med følelsen af
 > ikke at have styr på sagerne...
 Og vr 50 km/t det de kunnemagte i påældende situation, mener jeg stadigt
 at de burde have efterladt bilen derhjemme.
 
 > Vi kan hurtigt blive enige om at det dælme da er træls at blive "fanget" af
 > en af slagsen, men den eneste måde de bliver bedre bilister er dog ved at
 > køre bil - langsomt eller ej...
 Måske gør de ikke !
 Klaus
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Otto J. (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Otto J. | 
  Dato :  28-12-05 21:50 |  
  |   
            > Nå, men sådan er det, men at fraråde alt unødig kørsel pga. sne på 
 > vejbanen og noget snefyning er da helt til grin. Skulle de så fraråde alt 
 > unødig kørsel i Sverige/Norge/Finland 6 mdr. om året pga. at der ligger 
 > sne på vejene, så ville landene jo gå helt i stå? - Nej i disse lande 
 > kører det skam fint, og typisk ved 80-90 km/t på alm. landeveje hvor der 
 > måske ligger 5 cm. sammentrygt sne!
 
 
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man 
 > ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 
 De to ting hænger jo netop sammen - det ER lovkrav at køre med vinterdæk i 
 Norge og Sverige... Jeg gad godt se en statistik på hvor mange af de 
 havarerede på sneglatte veje der kører på sommerdæk - for jeg synes godt nok 
 der er mange der smutter rundt på deres brede alu'er... Som f.eks. ham jeg 
 så sidste år i en BMW med 18-19" fælge, der havde MEGET svært ved at komme 
 op over en 5 cm høj opkørsel... Bortset fra det så er jeg enig i de ting du 
 siger, omend jeg som ny bilist ikke bryder mig synderligt om at køre i det 
 vejr.
 
 Mvh. Otto 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           jan@stevns.net (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  28-12-05 22:08 |  
  |  
 
            "Jesper" <-> skrev :
 >Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv 
 >time siden.
 Jeg kørte samme vej tidligere idag -  omkring 2 tiden, det var ingen
 dans på roser 
 http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm
>Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på hele 
 >kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem 
 >Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og 
 >pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive en 
 >del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og 
 >snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 Ja - og så var der fygning der ville noget 
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Peter Ingsø Laursen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen | 
  Dato :  29-12-05 00:16 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Jan W Nielsen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan W Nielsen | 
  Dato :  29-12-05 00:53 |  
  |  
 
            >  http://www.dkfritidbil.dk/debatrelevant/marker/index.htm
Med kæder var du kørt lige igennem - i hvert fald i en bil med forhjulstræk.
 Jeg prøvede den på min Vectra, og jeg kunne med lethed køre i 25 cm sne - 
 uden at andre havde kørt der først. Så længe bilen trykker på jorden med 
 hjulene kører bilen - og hvis ikke bakker du bare igen.
 Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.
 -- 
 /Jan W Nielsen 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Martin Johansen [600~ (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  29-12-05 01:07 |  
  |  
 
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in
 news:43b324e7$0$167$edfadb0f@dread11.news.tele.dk: 
 > Med kæder var du kørt lige igennem - i hvert fald i en bil med
 > forhjulstræk. 
 > 
 > Jeg prøvede den på min Vectra, og jeg kunne med lethed køre i 25 cm
 > sne - uden at andre havde kørt der først. Så længe bilen trykker på
 > jorden med hjulene kører bilen - og hvis ikke bakker du bare igen.
 > 
 > Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.
 Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens 
 bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?
 -- 
 Martin Johansen [6000]
 "Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"
 Billigt brugt crap til salg:
 http://tuxx.dk/rodekassen.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             jan@stevns.net (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  29-12-05 06:43 |  
  |   
            "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev :
 
 >Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens 
 >bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?
 
 Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
 amatører, så det lykkedes os ikke.
 
 
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Martin Johansen [600~ (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ | 
  Dato :  29-12-05 18:19 |  
  |  
 
            jan@stevns.net wrote in 
 news:eqt6r1tpvnkc7fih1som1ckdo3rqgpl9so@dtext.news.tele.dk:
 > Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
 > amatører, så det lykkedes os ikke.
 Og da jeg er en endnu større amatør så går det nok helt galt :)
 -- 
 Martin Johansen [6000]
 "Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"
 Billigt brugt crap til salg:
 http://tuxx.dk/rodekassen.php
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hans L. Jørgensen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen | 
  Dato :  29-12-05 22:58 |  
  |   
            
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse 
 news:eqt6r1tpvnkc7fih1som1ckdo3rqgpl9so@dtext.news.tele.dk...
 >
 > Se - det prøvede Brormanden og jeg jo at gøre - men vi er jo kun rene
 > amatører, så det lykkedes os ikke.
 >
 Skulle du komme på disse kanter (Skanderborg/Horsens) skal jeg hjertens 
 gerne indvi dig i tricket med at lægge kæder på et fastkørt køretøj.
 Har gjort det mange gange, da jeg hader at køre med kæder på, det kan gøre 
 ganske hurtigt, ca. 5 minutter når det er besværligt, ellers lidt 
 hurtigere  
MVH Hans
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               jan@stevns.net (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  29-12-05 23:32 |  
  |  
 
            "Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> skrev :
 >Skulle du komme på disse kanter (Skanderborg/Horsens) skal jeg hjertens 
 >gerne indvi dig i tricket med at lægge kæder på et fastkørt køretøj.
 tak skal du ha ;)  - men du skal nok ikke lige regne med jeg er sådan
 på trapperne ;)
 >Har gjort det mange gange, da jeg hader at køre med kæder på, det kan gøre 
 >ganske hurtigt, ca. 5 minutter når det er besværligt, ellers lidt 
 >hurtigere  
Har du ikke en hjælper og et kamera ?
 hint hint :)
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Klaus D. Mikkelsen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen | 
  Dato :  29-12-05 08:34 |  
  |  
 
            "Martin Johansen [6000]" skriver:
 > 
 > Kunne være man skulle få købt et sæt, just in case? Kan de monteres mens
 > bilen er kørt fast, "humøret" højt og sneen dalene?
 Ja, hvis du ellers kan komme til hjulene.
 Ellers kan et sæt "snowgrips" anbefales, men kun til frikørsel.
 Klaus (nu med 99 kr's HN kæder) 
 -- 
  Modelbane Europas hjemmeside:  http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
   Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
                   http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            jan@stevns.net (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : jan@stevns.net | 
  Dato :  29-12-05 06:42 |  
  |   
            "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
 
 >Med kæder var du kørt lige igennem - i hvert fald i en bil med forhjulstræk.
 
 Næppe - problemet er at bilen ryger op på driverne og hjulene bliver
 løftet fri af jorden 
 
 >Kæder giver et UFATTELIGT greb i kombination med gode vinterdæk.
 
 Se - det nåede jeg ikke at prøve.
 
 Nu ryger der lige kæder på Scorpioen, inden jeg triller afsted 
 -- 
 jan@stevns.net 
 Rigtige mænd kører med baghjulstræk ! 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Lars Knudsen (28-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Lars Knudsen | 
  Dato :  28-12-05 22:13 |  
  |  
 
            On Wed, 28 Dec 2005 18:50:20 +0100, "Jesper" <-> wrote:
 >Hvordan kan en gang snevejr og snefyning få busser til at stoppe ruterne og 
 >politiet på Sydsjælland til at fraråde alt unødig kørsel?
 >
 >Jeg har kørt fra arbejde i København og hjem til Sydsjælland her for en halv 
 >time siden.
 >
 >Fra København til imellem Rønnede og Tappenøje var der totalt ryttet på hele 
 >kørebanen, ja der var næsten tørt flere steder, så kommer man imellem 
 >Rønnede og Tappenøje (sikkert deromkring hvor amts grænsen ligger?) og 
 >pludselig er der en del sjap på vejene og ved Bårse begynder der at blive en 
 >del sammentrygt sne på vejen. Er det simpelthen pga. for dårlig saltning og 
 >snerydning fra amtets side, ja det kan man jo kun gætte på?
 Akja.... Jeg bor i Sverige rimelig tæt på Malmö og vi kørte hjem fra
 julefrokost 2. juledag i Danmark om aftenen hvor det sneede heroppe. 
 Sammenkørt sne og knoldet på motorvejen. P*sse irriterende, mest fordi
 det var så knoldet. I dag var motorvejen stort set ryddet men en masse
 fygesne på landevejene. Småveje skrabes kun, det er faktisk intet
 problem før det bliver tøvejr - så er det pludselig spejl-is-glat at
 køre på. 
 Men tørre og snefri veje er nu et særsyn dage heroppe! 
 >Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 >under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man ikke 
 >det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav! 
 Hehe.. Ja jeg kørte ikke gerne turen herop hvor jeg bor på mine 235
 sommerdæk i det her vejr    
Men med et sæt vinterdæk fungerer det da fint selv med baghjulstræk på
 bilen og snedriver på vejene..... Når det så er sagt kan det sgu godt
 være jeg ender med at arbejde hjemme i morgen - de rydder ikke
 ligefrem først herude på landet hvor jeg bor. 
 ** Lars
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Præstegaard (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Præstegaard | 
  Dato :  29-12-05 00:03 |  
  |   
            Jesper wrote:
 
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk
 > med under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og
 > kan man ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være
 > lovkrav!
 Ævl. Dengang i de glade firser, hvor der var vinter til, trillede fleste rundt
 på blankslidte sommer dæk og da sad vi sku ikke mere fast end i dag,
 hvor folk på vinterdæk kan køre fast i rimfrost. Eller så er bilerne blevet
 ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre
 vinterkørsel.
 
 mvh
 Henning 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Karsten Andersen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  29-12-05 06:04 |  
  |   
            Thu, 29 Dec 2005 00:02:55 +0100, skrev Henning Præstegaard, på 16
 linier, i <43b3199e$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :
 
 >Jesper wrote:
 >
 >> Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk
 >> med under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og
 >> kan man ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være
 >> lovkrav!
 >Ævl. Dengang i de glade firser, hvor der var vinter til, trillede fleste rundt
 >på blankslidte sommer dæk og da sad vi sku ikke mere fast end i dag,
 >hvor folk på vinterdæk kan køre fast i rimfrost. Eller så er bilerne blevet
 >ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre
 >vinterkørsel.
 
 Bare du ikke valgte 128 3p
 Den kunne ikke.
 
 -- 
 MVH Karsten 
 Horsens
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Otto J. (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Otto J. | 
  Dato :  29-12-05 10:30 |  
  |   
            > Ævl. Dengang i de glade firser, hvor der var vinter til, trillede fleste
 rundt
 > på blankslidte sommer dæk og da sad vi sku ikke mere fast end i dag,
 > hvor folk på vinterdæk kan køre fast i rimfrost. Eller så er bilerne
 blevet
 > ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre
 > vinterkørsel.
 
 Måske fordi dækkene var 4 cm brede?
 
 Mvh. Otto
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Karsten Andersen (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Karsten Andersen | 
  Dato :  29-12-05 10:35 |  
  |  
 
            Thu, 29 Dec 2005 10:29:33 +0100, skrev Otto J., på 13 linier, i
 <43b3a9e9$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :
 >> Ævl. Dengang i de glade firser, hvor der var vinter til, trillede fleste
 >rundt
 >> på blankslidte sommer dæk og da sad vi sku ikke mere fast end i dag,
 >> hvor folk på vinterdæk kan køre fast i rimfrost. Eller så er bilerne
 >blevet
 >> ringere. Jeg savner stadig min gode gamle fiat128. Den kunne køre
 >> vinterkørsel.
 >
 >Måske fordi dækkene var 4 cm brede?
 >
 >Mvh. Otto
 >
 + 105mm   
-- 
 MVH Karsten 
 Horsens
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Bo Velschow (29-12-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bo Velschow | 
  Dato :  29-12-05 15:31 |  
  |   
            
"Jesper" <-> skrev i en meddelelse 
 news:43b2d04c$0$1743$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >
 > Og en sidste ting: Folk med sommerdæk på deres bil (eller vinterdæk med 
 > under 3 mm. mønster), burde blive helt hjemme i dette vejr, og kan man 
 > ikke det, må man investere i vinterdæk! Det burde være lovkrav!
 For et par år siden var jeg i Californien i februar og skulle fra San 
 Francisco til Lake Tahoe; i ét af passene på vej op i Sierra Nevada stod 
 politi/vejvæsen og stoppede folk for at kontrollere "fodtøjet": Alle biler 
 uden M+S mærkede dæk måtte pænt vende om, mens vi andre fik lov til at køre 
 videre (godt, at Avis havde puttet vintersutter på bilen!).
 Heldigvis havde jeg også anskaffet kæder, og dem blev der brug for, idet de 
 305 HK @ 400 Nm på forhjulene (225 mm brede lavprofil) ellers kunne blive en 
 lidt for "sjov" oplevelse...   
-- 
 Venlig hilsen
 Bo Velschow
 3540 Lynge
 Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for 
 Danmark 
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |