|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Gøgereden 2002 *spoiler* Fra : Morten Bowman Hansen
 | 
 Dato :  26-03-02 00:55
 | 
 |  | Hejsa
 Well så fik jeg også set A beautiful mind, endda før Oscar.
 Jeg må sige at jeg er imponeret. Det er en glimrende fremstilling af
 en paranoid skizofren og måden den er fortalt på virker godt. USA har
 altid haft svært ved at illustrere især skizofrene i film, men her er
 det lykkedes meget godt. Men selvfølgelig ikke helt. Jeg vil dog også
 mene at det må være svært at lave film om netop skizofrene.
 
 Èt af problemerne er at han i filmen kan styre det paranoide i meget
 høj udstrækning. Det er ikke særlig realistisk så syg som han er.
 En anden ting er relationerne. Det vil meget sjældent være muligt for
 en skizofren at have så tætte reationer som han har, at forstå og
 håndtere ironi som han gør. Ingen mennesker, heller ikke skizofrene,
 er ens men det virker ikke særlig plausibelt at han kan have de
 relationer. Men jeg kender heller ikke den rigtige historie, så...
 
 Men Crowe's præstation kan der ikke siges så meget til. Han spiller
 fremragende. Men var Nash sådan i virkeligheden med den "accent" og
 kropsmimik? Hvis ikke så er det endnu et eksempel på Hollywood's evne
 til at bruge stereotyper om psykisk syge.
 Måden Nash lever sig ind i sin verden på er fremragende spillet og
 meget tæt på virkeligheden.
 At den så også virker godt med den måde Ron har valgt at fortælle
 historien på gør den ikke ringere.
 Men som sædvanlig er slutningen noget lort når det kommer fra USA. Imo
 skulle de have stoppet før Nobel og blot lavet en efterskrift. Det var
 vel næppe den tale Nash holdt til overrækkelsen!?
 
 Det er jo klart at jeg har set den med mine faglige øjne og ser derfor
 andet end så mange andre. Men absolut én af årets film!
 
 Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!?
 
 Morten
 morten@NOSPAMbowman.dk
 
 
 |  |  | 
  Ronny Nielsen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronny Nielsen
 | 
 Dato :  26-03-02 04:43
 | 
 |  | > At den så også virker godt med den måde Ron har valgt at fortælle
 > historien på gør den ikke ringere.
 > Men som sædvanlig er slutningen noget lort når det kommer fra USA. Imo
 > skulle de have stoppet før Nobel og blot lavet en efterskrift. Det var
 > vel næppe den tale Nash holdt til overrækkelsen!?
 >
 > Det er jo klart at jeg har set den med mine faglige øjne og ser derfor
 > andet end så mange andre. Men absolut én af årets film!
 
 Du har ret i meget af det du siger. Den har netop fået meget kritik for at
 lave meget om på forlægget, og tegnet virkeligheden langt mere rosenrødt end
 det var. John Nash selv skulle endda være ret utilfreds med det.
 
 Det samme må siges at være tilfældet med Black hawk down og Pearl Harbor.
 Det er en sørgelig udvikling at de amerikanere i den grad er ligeglad med
 autencitet, da alle disse film vandt oscars :(
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Thomsen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Thomsen
 | 
 Dato :  26-03-02 18:36
 | 
 |  | 
 "Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3c9fee3a$0$88668$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 
 > Det samme må siges at være tilfældet med Black hawk down og Pearl Harbor.
 > Det er en sørgelig udvikling at de amerikanere i den grad er ligeglad med
 > autencitet, da alle disse film vandt oscars :(
 
 Som den store overraskelse kan jeg så afsløre, at det hverken er en ny eller
 specielt amerikansk opfindelse. Du kan nemt finde eksempler fra tilbage til
 starten af forrige århundrede og i de fleste filmproducerende lande. Jeg vil
 endda tro, at du næsten får svært ved at finde en eneste ren "historisk"
 film, der holder sig bare rimeligt til fakta.
 
 Det skyldes ganske simpelt, at fakta er en irriterende størrelse, der
 lynhurtigt kan blive kedelig. Det vil normalt være mest hensigtsmæssigt at
 sammenskrive, undlade og ændre i historien for at gøre indholdet mest
 dramatisk spændende og undgå, at publikum forlader salen i utide.
 
 At det så alligevel er problematisk, selvom processen er hundrede år gammel
 bare alene indenfor dette medie, skyldes måske, at folk er tilbøjlige til at
 tro på, at film nødvendigvis må afspejle sandheden. Men er det
 filmindustriens skyld, et spørgsmål om en stigende grad af manglende
 indsigt/uddannelse hos modtagerne eller måske en kombination af begge?
 
 MVH
 Jens
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ronny Nielsen (27-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ronny Nielsen
 | 
 Dato :  27-03-02 00:33
 | 
 |  | > Som den store overraskelse kan jeg så afsløre, at det hverken er en ny
 eller
 > specielt amerikansk opfindelse. Du kan nemt finde eksempler fra tilbage
 til
 > starten af forrige århundrede og i de fleste filmproducerende lande. Jeg
 vil
 
 *Gisp* Er det rigtigt?
 
 Nej det er ikke nyt, for man kan ikke afspejle det 100% ægte, men graden af
 fordrejningen er vokset efter min opfattelse.
 
 > filmindustriens skyld, et spørgsmål om en stigende grad af manglende
 > indsigt/uddannelse hos modtagerne eller måske en kombination af begge?
 
 Min holdning er helt klart at det primært at filmskaberne der har skylden.
 Man kan ikke forvente at modtageren skal have viden og indsigt til at kunne
 gennemskue når noget er dramatiseret eller ren fiktion. Jeg kunne sagtens
 gennemskue Gladiator, men havde ingen forudsætninger for at vide at ABM var
 humbug, var det ikke for pressen.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Bundgaard (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Bundgaard
 | 
 Dato :  26-03-02 08:12
 | 
 |  | > Èt af problemerne er at han i filmen kan styre det paranoide i meget
 > høj udstrækning. Det er ikke særlig realistisk så syg som han er.
 
 Hvor syg er han da? Han er vel lige så syg som det portræteres i filmen...
 medmindre du kender ham?
 
 -mb
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Bowman Hansen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bowman Hansen
 | 
 Dato :  26-03-02 15:28
 | 
 |  | On Tue, 26 Mar 2002 08:12:08 +0100, "Martin Bundgaard" <mb@imf.au.dk>
 wrote:
 
 >> Èt af problemerne er at han i filmen kan styre det paranoide i meget
 >> høj udstrækning. Det er ikke særlig realistisk så syg som han er.
 >
 >Hvor syg er han da? Han er vel lige så syg som det portræteres i filmen...
 >medmindre du kender ham?
 
 At dømme ud fra det psykotiske: meget syg. Hvilket også illustreres af
 at han ikke bliver apsykotisk på noget tidspunkt.
 Her er det iøvrigt meget realistisk den måde han bearbejder/erkender
 sine hallucinationer på. Lige efter bogen.
 
 Morten
 morten@NOSPAMbowman.dk
 
 
 |  |  | 
  Iggy Pop (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Iggy Pop
 | 
 Dato :  26-03-02 10:27
 | 
 |  | Morten Bowman Hansen wrote in message
 > Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!?
 
 Jamen, det gør han ikke. Han er ok, men slet ikke på niveau med Crowes
 præstation. Men det var jo heller ikke pga den aktuelle
 skuespilspræstation, at han vandt, vel? :)
 
 
 |  |  | 
  Morten Bowman Hansen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bowman Hansen
 | 
 Dato :  26-03-02 15:29
 | 
 |  | 
 
            On 26 Mar 2002 01:27:02 -0800, iggypop1@hotmail.com (Iggy Pop) wrote:
 >Morten Bowman Hansen wrote in message 
 >> Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!? 
 >
 >Jamen, det gør han ikke. Han er ok, men slet ikke på niveau med Crowes
 >præstation. Men det var jo heller ikke pga den aktuelle
 >skuespilspræstation, at han vandt, vel? :)
 Næste det var i snadhed en sort aften   Morten
 morten@NOSPAMbowman.dk
            
             |  |  | 
  "sBL (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : "sBL
 | 
 Dato :  26-03-02 15:18
 | 
 |  | 
 >
 > Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!?
 >
 > Morten
 > morten@NOSPAMbowman.dk
 
 Ja, det gør han bestemt også, det samme gør Ethan Hawke.
 
 Begge er efter min mening, langt bedre skuespillere end Russel Crowe.
 
 /Simon
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Bowman Hansen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Bowman Hansen
 | 
 Dato :  26-03-02 15:26
 | 
 |  | On Tue, 26 Mar 2002 15:17:34 +0100, "sBL <tv basher \\>"
 <slarsen@gmx.net> wrote:
 
 >
 >>
 >> Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!?
 >>
 >> Morten
 >> morten@NOSPAMbowman.dk
 >
 >Ja, det gør han bestemt også, det samme gør Ethan Hawke.
 >
 >Begge er efter min mening, langt bedre skuespillere end Russel Crowe.
 
 Bedre ved jeg ikke rigtigt, men jeg har en fornemmelse af at han har
 færre strenge at spille på?
 
 Morten
 morten@NOSPAMbowman.dk
 
 
 |  |  | 
  Wertigo (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wertigo
 | 
 Dato :  26-03-02 16:12
 | 
 |  | 
 Morten Bowman Hansen <morten@NOSPAMbowman.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:44dv9us6ufpe32c6hhi713ued5jt4s9dh2@4ax.com...
 > Hejsa
 > Well så fik jeg også set A beautiful mind, endda før Oscar.
 > Jeg må sige at jeg er imponeret. Det er en glimrende fremstilling af
 > en paranoid skizofren og måden den er fortalt på virker godt. USA har
 > altid haft svært ved at illustrere især skizofrene i film, men her er
 > det lykkedes meget godt. Men selvfølgelig ikke helt. Jeg vil dog også
 > mene at det må være svært at lave film om netop skizofrene.
 >
 > Èt af problemerne er at han i filmen kan styre det paranoide i meget
 > høj udstrækning. Det er ikke særlig realistisk så syg som han er.
 > En anden ting er relationerne. Det vil meget sjældent være muligt for
 > en skizofren at have så tætte reationer som han har, at forstå og
 > håndtere ironi som han gør. Ingen mennesker, heller ikke skizofrene,
 > er ens men det virker ikke særlig plausibelt at han kan have de
 > relationer. Men jeg kender heller ikke den rigtige historie, så...
 >
 > Men Crowe's præstation kan der ikke siges så meget til. Han spiller
 > fremragende. Men var Nash sådan i virkeligheden med den "accent" og
 > kropsmimik? Hvis ikke så er det endnu et eksempel på Hollywood's evne
 > til at bruge stereotyper om psykisk syge.
 > Måden Nash lever sig ind i sin verden på er fremragende spillet og
 > meget tæt på virkeligheden.
 > At den så også virker godt med den måde Ron har valgt at fortælle
 > historien på gør den ikke ringere.
 > Men som sædvanlig er slutningen noget lort når det kommer fra USA. Imo
 > skulle de have stoppet før Nobel og blot lavet en efterskrift. Det var
 > vel næppe den tale Nash holdt til overrækkelsen!?
 >
 > Det er jo klart at jeg har set den med mine faglige øjne og ser derfor
 > andet end så mange andre. Men absolut én af årets film!
 >
 
 Først vil jeg sige, at jeg _intet_ aner om skizofreni. Men umiddelbart synes
 jeg, at filmen virkede lidt for letkøbt. Filmens største problem var IMO, at
 alle Nash' venner - de virkelige altså - slet ikke mindede om rigtige
 mennesker. De eneste to personer, der virkeligt var i stand til at røre mig,
 var således John og Alicia Nash.
 
 Så synes jeg altså, at det er problematisk, når man læser om alle de
 kompromiser, som filmen har indgået mht. de to personer. Fx nævner filmen
 slet ikke at Nash var biseksuel, og at han har et barn uden for ægteskabet.
 Dette strider åbenlyst med den kærlighed, der i filmen [delvist] kurerer
 Nash. Og så kan man spekulere i, hvorfor at filmen portrætterer Alicia som
 en billedskøn, all-american hvid kvinde, når hun i virkeligheden er hispanic
 med rødder i El Salvador. Dette harmonerer i øvrigt ikke særligt godt med
 det anti-racistiske budskab, der ellers blev sendt ved Oscaruddelingen i
 søndags. Men det gælder måske kun, når det er sorte?
 
 Men filmen er ganske underholdende og til tider ganske rørende (mine absolut
 favoritscener er med Christopher Plummer på sindsygehospitalet - især første
 gang Nash bliver indlagt). Skuespillerne er gode, og nomineringerne var
 klart fortjente, men IMO var de ikke helt værdige til at vinde. Manuskriptet
 derimod skulle aldrig have været i nærheden af blot en nominering. At det
 vinder over meget bedre kandidater er en skandale.
 
 MvH Mikkel
 P.S Gøgereden er en meget, meget bedre film, så din overskrift grænser til
 det fornærmende:)
 
 
 
 
 > Denzel må _virkelig_ spille røven ud af bukserne i Training day !?!?
 >
 > Morten
 > morten@NOSPAMbowman.dk
 
 
 
 
 |  |  | 
  Martin Moller Peders~ (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Moller Peders~
 | 
 Dato :  26-03-02 21:02
 | 
 |  | In <3ca08ffc$0$39556$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Wertigo" <MS_Knudsen@yahoo.com> writes:
 
 >Fx nævner filmen
 >slet ikke at Nash var biseksuel, og at han har et barn uden for ægteskabet.
 
 1.
 Nash er ikke biseksuel. Han har ihvertfalde aldrig haft et
 dokumenteret homoseksuelt forhold til nogen.
 
 2.
 Nash har aldrig vaeret dokumenteret utro til nogen kvinde. Han fik et barn
 med en anden kvinden, aar foer han moedte Alicia, men han oenskede ikke at
 gifte sig med den kvinde.
 
 Men det er rigtigt at meget mangler i filmen, som jo bygger paa en meget tyk
 bog med lille skift (som jeg p.t. er ved at laese).
 
 Mvh
 Martin
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   Joakim Lauridsen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Joakim Lauridsen
 | 
 Dato :  26-03-02 21:45
 | 
 |  | "Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
 news:a7qk3a$dto$1@news.net.uni-c.dk...
 > >Fx nævner filmen
 > >slet ikke at Nash var biseksuel, og at han har et barn uden for
 ægteskabet.
 >
 > 1.
 > Nash er ikke biseksuel. Han har ihvertfalde aldrig haft et
 > dokumenteret homoseksuelt forhold til nogen.
 >
 > 2.
 > Nash har aldrig vaeret dokumenteret utro til nogen kvinde. Han fik et barn
 > med en anden kvinden, aar foer han moedte Alicia, men han oenskede ikke at
 > gifte sig med den kvinde.
 >
 > Men det er rigtigt at meget mangler i filmen, som jo bygger paa en meget
 tyk
 > bog med lille skift (som jeg p.t. er ved at laese).
 
 Og med hensyn til hans antisemitiske udtalelser, så kan det vel være lidt
 svært at holde en metal forstyrret mand til ansvar for sine egne handlinger
 og udtalelser på lige fod med "raskes".
 
 ABM er ikke en dokumentar, det er fiktion, bygget over en virkelig person,
 på samme måde som Black Hawk Down heller ikke er dokumentar men fiktion. Det
 er der åbenbart nogle mennesker der har svært ved at skelne imellem og
 forstå forskellen på.
 
 Joakim
 
 
 
 
 |  |  | 
    Peter Brandt Nielsen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  26-03-02 23:11
 | 
 |  | 
 
            "Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>
 > ABM er ikke en dokumentar, det er fiktion, bygget over en virkelig person,
 > på samme måde som Black Hawk Down heller ikke er dokumentar men fiktion. Det
 > er der åbenbart nogle mennesker der har svært ved at skelne imellem og
 > forstå forskellen på.
 Det er et forståeligt synspunkt, men samtidig synes jeg, det er
 væsentligt at forstå, at der en lang række varianter mellem det
 fiktionære og det dokumentariske. Jeg synes, det ville være
 trist, hvis man ikke kunne kritisere film, der hævder at være
 baseret på autentiske begivenheder, for deres biografiske og
 historiske skildringer!
 At "Et smukt sind" så næppe er et særligt alvorligt tilfælde af
 historieforfalskning er så en anden sag.
 --
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
    Wertigo (27-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wertigo
 | 
 Dato :  27-03-02 12:54
 | 
 |  | 
 Joakim Lauridsen <agjo@li.is> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:a7qml2$mih9o$1@ID-81106.news.dfncis.de...
 
 > ABM er ikke en dokumentar, det er fiktion, bygget over en virkelig person,
 > på samme måde som Black Hawk Down heller ikke er dokumentar men fiktion.
 Det
 > er der åbenbart nogle mennesker der har svært ved at skelne imellem og
 > forstå forskellen på.
 >
 
 Jeg forstår det såmænd udemærket. Men der er altså nogle film, der virkeligt
 bruger det "based on a true story" i en sådan grad, at det fiktive element
 skader min opfattelse af filmen. ABM er sådan en film. Den havde IMO i høj
 grad sin berettigelse netop i, at det var en sand historie, og at Nash
 overvandt forhindringerne og fik Nobelprisen. Derfor skader det for mig
 filmen, når den angiveligt (og jeg indrømmer gerne, at jeg ikke har læst
 bogen, den er bygget over) ikke er særligt tro mod sandheden.
 
 Dernæst så synes jeg egentligt, at jeg er meget god til at se film på deres
 egne premisser. Tre af mine absolutte favoritter fra 90'erne var således
 Schindler's liste, Dead Man Walking og The Insider. De er alle biopics, og
 mon ikke de alle har fravalgt sandheden i mange scener. De 3 film var bare
 meget bedre (og meget mere troværdige) til at begynde med. Da jeg så ABM,
 tænkte jeg ofte, at "det der er sgu for godt til at være sandt". Når mit
 udsagn viser sig at være (delvist) rigtigt, så bliver min oplevelse af
 filmen ringere.
 
 Mht. Black Hawk Down så har Scott og Bruckheimer også i lanceringen slået på
 realismen i filmen. Her har jeg faktisk læst den meget anbefalelsesværdige
 bog, og hvis filmen fraviger det udsagn om realisme, som dens skabere igen
 og igen har pointeret, så tror jeg også, at det vil skade min oplevelse af
 den. Medmindre at det er en dødgod film, der formår at holde mig
 koncentreret gennem hele filmen, så jeg slet ikke vil bekymre mig om
 detaljerne. Det formåede ABM aldrig.
 
 MvH Mikkel
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |