|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Oscar-vinderne 2002 Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  25-03-02 07:33
 | 
 |  | 
 
            Vi må da lige have en liste over alle Oscar-statuetterne, som de blev
 uddelt i nat/morges. Med enkelte kommentarer. Kopieret fra oscar.com.
 BEST PICTURE
 A BEAUTIFUL MIND
 Brian Grazer and Ron Howard
 DIRECTING
 A BEAUTIFUL MIND
 Ron Howard
 Som skrevet andetsteds kan jeg ikke helt forlige mig med tanken om
 denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
 først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man
 for alvor husker fra disse år. Selv holdt jeg på "Ringenes herre:
 Eventyret om ringen" og så "Gosford Park", som helt intuitivt er min
 bedste umiddelbare se-oplevelse siden "Thirteen Days".
 ACTOR -- LEADING
 Denzel Washington
 TRAINING DAY
 En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
 heller ikke set filmen.
 ACTOR -- SUPPORTING
 Jim Broadbent
 IRIS
 Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.
 ACTRESS -- LEADING
 Halle Berry
 MONSTERS BALL
 Yikes, en takketale. For lang efter enhver standard. I orden at hun
 græder, men jeg synes ikke, det er særlig elegant selv at understrege
 sin egen store betydning for andre sorte skuespillerinder, som vist
 var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
 vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva
 i svøb.
 ACTRESS -- SUPPORTING
 Jennifer Connelly
 A BEAUTIFUL MIND
 Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
 kommentatorer sagde.
 ANIMATED FEATURE FILM
 SHREK
 Aron Warner
 ART DIRECTION
 MOULIN ROUGE
 Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)
 CINEMATOGRAPHY
 LORD OF THE RINGS
 Andrew Lesnie
 COSTUME DESIGN
 MOULIN ROUGE
 Catherine Martin and Angus Strathie
 DOCUMENTARY FEATURE
 MURDER ON A SUNDAY MORNING
 Jean-Xavier de Lestrade
 and Denis Poncet
 DOCUMENTARY SHORT
 THOTH
 Sarah Kernochan and Lynn Appelle
 FILM EDITING
 BLACK HAWK DOWN
 Pietro Scalia
 FOREIGN LANGUAGE FILM
 NO MAN'S LAND
 Bosnia & Herzegovina
 Directed by Danis Tanovic
 Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 igen.
 MAKEUP
 LORD OF THE RINGS
 Peter Owen and
 Richard Taylor
 MUSIC (SCORE)
 LORD OF THE RINGS
 Howard Shore
 Var ikke særligt bemærkelsesværdigt i mine ører, da jeg så filmen.
 Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
 til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.
 MUSIC (SONG)
 MONSTERS, INC.
 "If I Didn't Have You"
 Music and Lyric by Randy Newman
 Sympatisk, men forkert rent kvalitativt. Det var da ikke den bedste
 sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
 nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.
 SHORT FILM -- ANIMATED
 FOR THE BIRDS
 Ralph Eggleston
 Yay! Det er jo den, vi har snakket lidt om her i gruppen, så det er
 da positivt, at man har set noget fra den kategori. Ganske charmerende
 lille film, som kan anbefales i fuld længde f.eks. i forbindelse med
 visninger af "Monsters, Inc."
 SHORT FILM -- LIVE ACTION
 THE ACCOUNTANT
 Ray McKinnon and Lisa Blount
 SOUND
 BLACK HAWK DOWN
 Michael Minkler, Myron Nettinga and Chris Munro
 SOUND EDITING
 PEARL HARBOR
 George Watters II and Christopher Boyes
 VISUAL EFFECTS
 THE LORD OF THE RINGS
 Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson
 WRITING (ADAPTED)
 A BEAUTIFUL MIND
 Written by Akiva Goldsman
 WRITING (ORIGINAL)
 GOSFORD PARK
 Written by Julian Fellowes
 Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
 *så* god og vittig.
 --
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
  Jens Thomsen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Thomsen
 | 
 Dato :  25-03-02 10:38
 | 
 |  | 
 "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
 news:a7mgdc$cpt$1@sunsite.dk...
 
 > BEST PICTURE
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Brian Grazer and Ron Howard
 >
 > DIRECTING
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Ron Howard
 >
 > Som skrevet andetsteds kan jeg ikke helt forlige mig med tanken om
 > denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
 > først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man
 > for alvor husker fra disse år.
 
 Måske ikke. Jeg vil nu mene, at den falder fint ind sammen med tidligere
 vinderfilm som Rain Man og Forrest Gump. Gode film, men vel egentligt ikke
 noget helt usædvanligt?
 
 Kigger man på vinderfilmene igennem årene, så er der i øvrigt mange, der har
 fået den skæbne, du spår, og enten er glemte eller i hvert fald har mistet
 det meste af storheden. Hvor mange husker for alvor titler som Ordinary
 People, Chariots of Fire eller Terms of Endearment (alle fra først i
 1980'erne) idag?
 
 MVH
 Jens
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lasse Rimmer (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rimmer
 | 
 Dato :  25-03-02 15:54
 | 
 |  | 
 
            "Jens Thomsen" <jens@groenjord.dk> wrote in
 news:3c9eed56$0$72394$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk: 
 > 
 > "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en meddelelse
 > news:a7mgdc$cpt$1@sunsite.dk...
 > 
 >> BEST PICTURE
 >> A BEAUTIFUL MIND
 >> Brian Grazer and Ron Howard
 >>
 >> DIRECTING
 >> A BEAUTIFUL MIND
 >> Ron Howard
 >>
 >> Som skrevet andetsteds kan jeg ikke helt forlige mig med tanken om
 >> denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
 >> først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man
 >> for alvor husker fra disse år. 
 > 
 > Måske ikke. Jeg vil nu mene, at den falder fint ind sammen med
 > tidligere vinderfilm som Rain Man og Forrest Gump. Gode film, men vel
 > egentligt ikke noget helt usædvanligt?
 William Goldman påpeger korrekt, at akademiets medlemmer er vilde med den 
 slags gimmicky gimp-roller (mentale eller fysiske handicaps eller til nød 
 udtrykt psykisk sygdom), selv om de er barnemads-jobs for gode 
 skuespillere. "Min Venstre Fod", "Shine", "Forrest Gump", "A Beautiful 
 Mind", "I Am Sam", "Elefantmanden", "Sling Blade", "Awakenings", "Rain 
 Man", etc.
 > Kigger man på vinderfilmene igennem årene, så er der i øvrigt mange,
 > der har fået den skæbne, du spår, og enten er glemte eller i hvert fald
 > har mistet det meste af storheden. Hvor mange husker for alvor titler
 > som Ordinary People, Chariots of Fire eller Terms of Endearment (alle
 > fra først i 1980'erne) idag?
 "Ordinary People": mjah, samme år som "Raging Bull" og "Elefantmanden". 
 "The Shining" har sine fans, men det blev betragtet som et flop, da den 
 kom ud (to Razzie-nomineringer, en til Shelley Duvall og en til Kubrick 
 selv).
 "Chariots of Fire" var en joke. Der gættes på, at "On Golden Pond" og 
 "Reds" sloges om de samme stemmer, og så tog COF dem begge to inden om, 
 eller at de to første bare var for politisk blakkede for det rørstrømske 
 "don't rock the boat"-USA (Hanoi Jane henhv. Beattys film om en amerikansk 
 kommunist - "the only American to be buried next to the Kremlin wall". 
 Måske akademiet mente, at det trods alt måtte være nok med al den dårlige 
 samvittighed over fortidens synder med alle "Deer Hunter"-statuetterne).
 Men kald mig bare en kælling; jeg synes stadig, at "Terms of Endearment" 
 holder. Hvad skulle ellers have vundet det år? De andre fire nominerede er 
 heller ikke super-mindeværdige (hvem husker egentlig "The Dresser" og 
 "Tender Mercies", og selv om "The Big Chill" var en rar film, så er den 
 vel mest husket for at "opfinde" soundtracket som sideindtægt?). 1983 var 
 ikke noget godt film-år i Oscar-forstand. Sig nu ikke "King of Comedy" og 
 "Scarface". De er for dystre til akademiet, og alt for meget to gange 
 smagssager.
 -- 
 VH, Lasse Rimmer
 lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com |  |  | 
  Joakim Lauridsen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Joakim Lauridsen
 | 
 Dato :  25-03-02 13:02
 | 
 |  | "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
 news:a7mgdc$cpt$1@sunsite.dk...
 > BEST PICTURE
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Brian Grazer and Ron Howard
 >
 > DIRECTING
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Ron Howard
 
 Jeg kan ikke vurdere i forhold til Gosford Park og In the Bedroom, da jeg
 ikke har set dem, men et eller andet sted kan jeg sagtens følge og forstå at
 det ikke blev hverken MR eller LOTR. LOTR er ikke rigtigt en film i sig
 selv. Det er meget klart føste kapitel, en ikke afsluttet fortælling.
 Desuden ligger den uden for hvad der normalt anses som havende en chance, og
 ville man ikke næsten være nødsaget til at følge efter den næste år og næste
 år igen. Jeg spår at tredie kapitel løber med Oscaren for bedste film, som
 en slags præmie for trilogien samlet.
 
 Moulin rouge er for speciel. Den deler folk i to lejre, dem der elsker den
 og dem der ikke kan lide den, og havde derfor ikke en jordisk chance. + at
 det jo er en meget banal film. som Baz selv sagde: Tag en simpel historie of
 fortæl den på en kompliceret måde.
 
 > ACTOR -- LEADING
 > Denzel Washington
 > TRAINING DAY
 > En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
 > heller ikke set filmen.
 
 En meget stor overraskelese og ikke en positiv en af slagsen. Denne Oscar er
 rent "politisk" IMHO. Han får den ikek på baggrund af sin rolle i TD, men på
 baggrund af hans "karriere", og at Russel Crowe fik en lettere ufortjent
 Oscar sidste år, og han derfor ikke skulel have den han fortjente i år. Nå
 ja, jeg skal ikke være for god til at sige, at det meget vel kunne have
 betydning at han er sort. Ikke for at være racistisk på nogen måde fra mig
 af, men fordi jeg tror det vel kan have haft en betydning for dem der
 stemmer i USA.
 
 > ACTOR -- SUPPORTING
 > Jim Broadbent
 > IRIS
 
 Jeg kan ikke sige om det var en forjent sejr. Jeg har ikke set den og flere
 af de andre, men jeg havde spået ham, fordi han delvist deltog med to
 "lodder" med Moulin Rouge også.
 
 >
 > ACTRESS -- LEADING
 > Halle Berry
 > MONSTERS BALL
 
 Jeg skal ikke kunne sige om den var fortjent. Jeg har kun set MR af de
 nominerede. Men hold kæft hvor var hun pinlig, og musikken skulle have
 startet efter hendes to minutter. Oscaren skulle tages fra hende igen oven
 på den fadæse. Jeg har ingenting imod at hun brydder sammen, men alt resten
 var en gang gylde at lukke ud. Og jeg tror desuden hun glemte at takke sin
 tandlæge, sin frisør, sin healer og sin kat... Hvad får folk til at takke
 deres advokat?
 
 > ACTRESS -- SUPPORTING
 > Jennifer Connelly
 > A BEAUTIFUL MIND
 
 Igen jeg har ikke set mange af de nominerede, men JC gjorde det fremragende
 i ABM i mine øjne. Ikk enogen overraskelse her.
 
 >
 > ANIMATED FEATURE FILM
 > SHREK
 > Aron Warner
 
 Ja den var jo 100% givet på forhånd. Havde feltet været blot lidt svagere i
 år, havde den sikkert være nomineret i bedste film også.
 >
 > ART DIRECTION
 > MOULIN ROUGE
 > Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)
 > CINEMATOGRAPHY
 > LORD OF THE RINGS
 > Andrew Lesnie
 > COSTUME DESIGN
 > MOULIN ROUGE
 > Catherine Martin and Angus Strathie
 
 Ovenstående kan vel ikek komme bag på nogen. Ingen overraskeleser, ingen
 kontroverser. Godt hpndværk belønnes.
 
 > FOREIGN LANGUAGE FILM
 > NO MAN'S LAND
 > Bosnia & Herzegovina
 > Directed by Danis Tanovic
 > Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 > igen.
 
 Men vel en størrer overraskelse at ikke Amelie vandt. Jeg turde have sat
 gode penge. Ikek fordi jeg har set nogen af de nominerede, men med dens
 success, så havde jeg regnet med at den var i hus.
 
 >
 > MAKEUP
 > LORD OF THE RINGS
 > Peter Owen and
 > Richard Taylor
 
 Det var den eneste nominerede der havde en chance. Men hvor var Planet of
 the Apes henne?
 
 > MUSIC (SCORE)
 > LORD OF THE RINGS
 > Howard Shore
 > Var ikke særligt bemærkelsesværdigt i mine ører, da jeg så filmen.
 > Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
 > til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.
 
 Det synes jeg i hvert fald, men om det var det bedste score i år ved jeg
 ikke. Det var måske en måde at belønne LOTR på uden at give dem de store.
 
 >
 > MUSIC (SONG)
 > MONSTERS, INC.
 > "If I Didn't Have You"
 > Music and Lyric by Randy Newman
 >
 > Sympatisk, men forkert rent kvalitativt. Det var da ikke den bedste
 > sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
 > nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.
 
 Jeg synes måske heller ikke det var helt den rigtige i år, men jeg vil ikke
 brokke mig. Feltet var ikke særligt stærkt, og uden en klokkeklar vinder, så
 var det et godt tidspunkt til endelige at give Randy den Oscar.
 
 
 > SOUND EDITING
 > PEARL HARBOR
 > George Watters II and Christopher Boyes
 
 Virkede på mig som om at kategoriens nominerede (kun Monsters Inc. og PH)
 var designet til at Pearl Harbor som er en vaskeægte Hollywood produktion i
 hvert fald skulel kunen sig oscar vinder i fremtiden. Hvor var Black Hawk
 Down i denne kategori?
 
 >
 > VISUAL EFFECTS
 > THE LORD OF THE RINGS
 > Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson
 
 Det var vidst den eneste mulige vinder i år.
 
 >
 > WRITING (ADAPTED)
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Written by Akiva Goldsman
 
 Ikke overraskende, men jeg er ikke sikker på at det var den rigtige vinder.
 Med al den ballade der har været omkring filmens kreativitet med
 virkeligheden, så er det vel ikek så meget filmen men manuskriptet der bør
 skældes ud. En oplagt chance til en trøstepræmie, eller til at give Memento
 en velfortjent oscar, hvis den havde været nomineret iden rigtige kategori.
 Men Nolans novelle var måske aldrig udgivet, desværrre.
 
 >
 > WRITING (ORIGINAL)
 > GOSFORD PARK
 > Written by Julian Fellowes
 >
 > Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
 > *så* god og vittig.
 
 Jeg glæder mig til at se den, andet kan jeg ikke sige. Når den slår Memento,
 så må den være god.
 
 Joakim
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Brandt Nielsen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  25-03-02 15:20
 | 
 |  | 
 
            "Joakim Lauridsen" <agjo@li.is>
 > LOTR er ikke rigtigt en film i sig selv. Det er meget klart føste kapitel, en
 > ikke afsluttet fortælling.
 > Jeg spår at tredie kapitel løber med Oscaren for bedste film, som
 > en slags præmie for trilogien samlet.
 Jeg er helt enig og har tænkt det samme.
 > Moulin rouge er for speciel. Den deler folk i to lejre, dem der elsker den
 > og dem der ikke kan lide den, og havde derfor ikke en jordisk chance. + at
 > det jo er en meget banal film. som Baz selv sagde: Tag en simpel historie of
 > fortæl den på en kompliceret måde.
 Ja, det er givetvis rigtigt. En af de større uretfærdigheder er dog stadig,
 at Luhrmann slet ikke var nomineret som instruktør.
 > Ja den var jo 100% givet på forhånd. Havde feltet været blot lidt svagere i
 > år, havde den sikkert være nomineret i bedste film også.
 Jeg tror nu ikke, den var så tæt på. Sjov er den, og veldrejet og vel-
 oplagt, men historien er jo banal. Oven i at den i detaljen er meget
 intertekstuelt refererende, er den også i helheden én stor reference.
 --
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
  Kevin & Tina (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kevin & Tina
 | 
 Dato :  25-03-02 16:05
 | 
 |  | 
 
 
 Snip
 
 > ACTOR -- LEADING
 > Denzel Washington
 > TRAINING DAY
 >
 > En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
 > heller ikke set filmen.
 >
 Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel ikke
 lige frem en overraskelse
 
 Snip
 
 >
 > FOREIGN LANGUAGE FILM
 > NO MAN'S LAND
 > Bosnia & Herzegovina
 > Directed by Danis Tanovic
 >
 > Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 > igen.
 >
 Har du set denne film?
 Og hvad skulle det have været fra Italien?
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-03-02 17:36
 | 
 |  | Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> writes:
 
 > Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel ikke
 > lige frem en overraskelse
 
 Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
 og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
 negernat.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "når nattehimmelen er mørk bag stjernerne,
 The RockBear.  ((^))   så er det fordi nattehimmelen er dækket
 I speak only  0}._.{0  af 'sorte huller'"
 for myself.    O/ \O                        -POK
 
 
 |  |  | 
   Lasse Rimmer (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lasse Rimmer
 | 
 Dato :  25-03-02 17:46
 | 
 |  | 
 
            pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in
 news:m3g02omwoz.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk: 
 > Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> writes:
 > 
 >> Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel
 >> ikke lige frem en overraskelse 
 > 
 > Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
 > og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
 > negernat.
 Det blev i hvert fald meget pludseligt til et skidt øjeblik, da Berry
 havde samlet sig og forlangte at John Williams holdt dirigent-stokken i
 ro, fordi dette øjeblik havde været 74 år undervejs - hvorefter hun
 takker sin advokat for at have forhandlet hendes kontrakt på plads.
 Nydeligt. 
 -- 
 VH, Lasse Rimmer
 lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com |  |  | 
    Anders Houmark (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Anders Houmark
 | 
 Dato :  25-03-02 23:56
 | 
 |  | 
 Lasse Rimmer skrev i meddelelsen ...
 
 >> Kevin & Tina <kevin.v@mail.dk> writes:
 >>
 >>> Efter den bebat der har været om forbigåelse af farvede var det vel
 >>> ikke lige frem en overraskelse
 >>
 >> Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
 >> og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
 >> negernat.
 
 At Poitier fik æresoscar var iorden med mig, han fik jo også stor
 anerkendelse fra salen som rejse sig op to gange.
 
 
 >Det blev i hvert fald meget pludseligt til et skidt øjeblik, da Berry
 >havde samlet sig og forlangte at John Williams holdt dirigent-stokken i
 >ro, fordi dette øjeblik havde været 74 år undervejs - hvorefter hun
 >takker sin advokat for at have forhandlet hendes kontrakt på plads.
 >Nydeligt.
 
 Jeg fik også en dårlig smag i munden af det. Også at /hun/ vandt. Jamen for
 pokker.. Jeg ved ikke hvor mange af jer som har set Monsters Ball, men min
 mening om den film er at den får 5 af 10 i karakter.. ikke særlig god
 historie, og ikke særlig god præstation af Halle Berry..  Eller jov, det er
 nok hendes bedste, men at hun så skal vinde oscar'en foran næsen på de andre
 damer, er det jeg ikke kan lide..
 
 --
 Anders Houmark
 Life is a garden - dig it!
 
 
 
 
 
 |  |  | 
   CybaMerc (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : CybaMerc
 | 
 Dato :  25-03-02 18:23
 | 
 |  | A long time ago in a galaxy far, far away....
 Peter B. Juul wrote:
 
 
 >Næh, jeg synes nu også nok at med Poitier's æresoscar og Washington's
 >og Berry's leading act{or,ress} blev der dømt lige lovlig meget
 >negernat.
 
 Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
 det - det er jo dygtige skuespillere. Og det er jo ikke fordi, det bør
 komme som en overraskelse for nogen, at der til tider går politik i
 priserne. I år var det så det de sorte amerikanernes tur - det er sgu
 da ok.
 
 Jeg var godt tilfreds.
 
 
 |  |  | 
    Peter B. Juul (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-03-02 20:26
 | 
 |  | CybaMerc <CybaMerc@image.dk> writes:
 
 > Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
 > det - det er jo dygtige skuespillere.
 
 Så vent til de har gjort noget exceptionelt.
 
 Halle Barry's Oscar var nok fortjent, og Sydney Poitier's var et
 velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?
 
 Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
 The RockBear.  ((^))
 I speak only  0}._.{0
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
     Peter Bjerre Rosa (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Bjerre Rosa
 | 
 Dato :  25-03-02 20:38
 | 
 |  | Peter B. Juul skrev:
 
 > [...] men Denzel Washington?
 >
 > Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder
 > overhovedet.
 
 Jeg synes nu, hans Oscar var fortjent. Han spillede møggodt i The
 Hurricane. Og lad nu være med at påstå, at Oscaren uddeles på baggrund
 af den film, skuespillerne er nomineret til. Det er vist forlængst
 blevet afkræftet.
 
 --
 Mvh. Peter
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter B. Juul (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-03-02 21:32
 | 
 |  | "Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> writes:
 
 > Jeg synes nu, hans Oscar var fortjent. Han spillede møggodt i The
 > Hurricane. Og lad nu være med at påstå, at Oscaren uddeles på baggrund
 > af den film, skuespillerne er nomineret til. Det er vist forlængst
 > blevet afkræftet.
 
 Det gør den nu engang alligevel officielt. Hele denne debat handler jo
 om de virkelige bevæggrunde for at give Denzel et al Oscars, ikke? Så
 må det jo netop være i kontrast til den aktuelle præsentation.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
 The RockBear.  ((^))   da de kun kan amme en af gangen."
 I speak only  0}._.{0                                    -POK
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
     Wertigo (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wertigo
 | 
 Dato :  25-03-02 21:53
 | 
 |  | 
 Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:m3d6xsmouf.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
 > CybaMerc <CybaMerc@image.dk> writes:
 >
 > > Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
 > > det - det er jo dygtige skuespillere.
 >
 > Så vent til de har gjort noget exceptionelt.
 >
 > Halle Barry's Oscar var nok fortjent, og Sydney Poitier's var et
 > velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?
 >
 > Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.
 Jeg har ikke set Training Day, så jeg skal ikke kommentere hvorvidt den er
 fortjent (det samme gælder for Halle Berry). Men at sige at det var en kæmpe
 overraskelse er at strække sandheden ret langt. Washington har vundet masser
 af priser for rollen - fx fik han den nystartede AFI pris og de
 indflydelsesrige kritikere i fx Boston og Los Angeles har også begge kåret
 ham som årets bedste.
 Så selvfølgelig er der mange, som har tippet ham som vinder af denne Oscar.
 Der har været en ret intens kamp mellem Washington og Crowe i hele
 optaktsforløbet - der som det hele tiden blev antydet under showet har været
 usædvanligt hård i år. Fx er A Beautiful Mind blevet beskyldt for at fuske
 ret meget med sandheden om Nash' liv, og Crowe er kommet i søgelyset for at
 slå en producer ned efter BAFTA-uddelingen. Hele tiden er det blevet
 påpeget, hvordan lignende beskyldninger om sandheden skadede Washingtons The
 Hurricane i 1999, ligesom en række vigtige personer har støttet Washington.
 Fx Julia Roberts, der udtalte, at det var pinligt, at hun havde en Oscar for
 bedste hovedrolle, mens "The best actor of his generation" og hendes gode
 ven ingen havde.
 En af 'eksperterne' mht. Oscar-uddelingen Tom O'Neill, der fx var citeret på
 Tv 2's ttv så sent som i søndags sagde det egentligt meget godt op til
 uddelingen: Taget fra
 <http://www.goldderby.com/pundents/Oscars2002/TomOneil.asp> BEST ACTOR
 Russell Crowe, "A Beautiful Mind"
 Sean Penn, "I Am Sam"
 Will Smith, "Ali"
 * Denzel Washington, "Training Day"
 Tom Wilkinson, "In the Bedroom"
 Can the Gladiator slay TWO Golden Boys? It helps that he portrays someone
 with a mental handicap in "Beautiful Mind" (think Tom Hanks in "Forrest
 Gump," Dustin Hoffman in "Rain Man") and stars in the Best Picture
 frontrunner. Oscar voters luv to give a top acting trophy to the film that
 wins best pic(again, think Hanks/"Forrest Gump," Hoffman/"Rain Man" -- and,
 oh, yeah, Crowe in "Gladiator"). But Crowe has an obvious 'tude problem and
 isn't widely beloved like the stars who've pulled off back-to-back wins in
 the past -- Luise Rainer, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Jason Robards
 and Tom Hanks.
 In fact, I think that 'tude just cost him his big chance in this kudos
 coliseum. At the recent BAFTA awards, the Gladiator fell on his sword of
 hubris.
 Variety reported that the BAFTA Best Actor champ chewed out the awardscast
 producer for cutting out part of his acceptance speech (a gooey poem
 recitation) when the show was edited for a delayed airing. "Who on Earth had
 the f----ing audacity to take out the Best Actor's poem?" Crowe shrieked at
 him. "You f----ing piece of s--t, I'll make sure you never work in
 Hollywood." His flare-up ignited a firestorm of public outrage, but Crowe
 just shrugged it off. He later crowed arrogantly to the Sydney Morning
 Herald and to "Entertainment Tonight," "I have very little remorse for what
 I said." A few days later, when it was clear that he was throwing an Oscar
 away, he flipflopped and apologized publicly, but he gave the year's Worst
 Performance by a Repentant Bully.
 Memo to Denzel: get your acceptance speech ready.
 Denzel is the likely beneficiary of Crowe's Oscar suicide for four reasons:
 1.) Denzel has already won two other major trophies this year: L.A. Film
 Critics and American Film Institute
 2.) Denzel may already have a statuette in the supporting category for
 "Glory," but he's overdue for a Best Actor trophy (Julia Roberts told us so)
 3.) GoldDerby guru Anne tells us that Denzel was robbed in this race two
 years ago during that tempest over "Hurricane" -- and she's right
 4.) historically, all black actors have been robbed at the Oscars and are
 overdue for recognition in the top slots.
 Nu troede Tom O'Neill godt nok også på Moulin Rouge som bedste film og
 Nicole Kidman som bedste skuespillerinde, men han er altså også langt fra
 den eneste, der har peget på Washington. Se også her
 <http://www.thefilmexperience.net/Awards/01oarticle3.html> MvH Mikkel
 P.S Jeg troede også selv, at Crowe ville tage den hjem.
            
             |  |  | 
     Per Goetterup (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Goetterup
 | 
 Dato :  26-03-02 09:11
 | 
 |  | On 25 Mar 2002 20:25:44 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:
 
 >CybaMerc <CybaMerc@image.dk> writes:
 >
 >> Uanset hvad motiverne har været, så kan man da ikke andet end unde dem
 >> det - det er jo dygtige skuespillere.
 >
 >Så vent til de har gjort noget exceptionelt.
 >
 >Halle Barry's Oscar var nok fortjent, og Sydney Poitier's var et
 >velovervejet politisk budskab, men Denzel Washington?
 >
 >Jeg har ikke hørt nogen tippe ham som vinder overhovedet.
 
 Det bedste tegn på at end ikke filmselskabet troede på det er at "Training Day" netop
 er kommet på video/DVD i USA - normalt vil alle film som har bare den mindste chance
 for at vinde den allermindste Oscar blive holdt tilbage sådan at man har mulighed for
 at blære sig umådeholdent med Oscarhøsten på coveret. Nu har den vundet en af de
 store Oscars og det står ikke på coveret... Surt sjov for dem!
 
 - Per.
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Brandt Nielsen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  25-03-02 18:55
 | 
 |  | 
 
            "Kevin & Tina" <kevin.v@mail.dk>
 > > FOREIGN LANGUAGE FILM
 > > NO MAN'S LAND
 > > Bosnia & Herzegovina
 > > Directed by Danis Tanovic
 > >
 > > Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 > > igen.
 >
 > Har du set denne film?
 > Og hvad skulle det have været fra Italien?
 Nej, jeg har ikke set Ingenmandsland og i øvrigt heller ingen af de
 andre i kategorien. Måske derfor skriver jeg i stedet, at jeg stadig
 synes, det var ærgerligt, at den danske film "Italiensk for begyndere"
 ikke blev nomineret. Blot ikke med så mange ord    --
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
  Per Goetterup (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Goetterup
 | 
 Dato :  25-03-02 18:05
 | 
 |  | On Mon, 25 Mar 2002 07:33:17 +0100, "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk>
 wrote:
 
 >BEST PICTURE
 >A BEAUTIFUL MIND
 >Brian Grazer and Ron Howard
 
 Klart en topfilm. Den er markant bedre end f.eks. Moulin Rouge.
 
 Men jeg synes dog som mange andre før mig at LOtR burde have vundet.
 
 >DIRECTING
 >A BEAUTIFUL MIND
 >Ron Howard
 
 Det var vist mere personen end hans værk som vandt her... Bedste instruktion er klart
 Peter Jackson blandt de nominerede, og generelt Spielberg for A.I.
 
 >ACTOR -- LEADING
 >Denzel Washington
 >TRAINING DAY
 
 Ikke enig. Det her er nok den kategori hvor jeg var mest sikker på at "A Beautiful
 Mind" og Russell Crowe ville have vundet.
 
 Valget her lugter lidt af aflad overfor de mange sorte mestere som gennem tiden er
 blevet forbigået. Denzel er en fantastisk skuespiller men han nåede altså ikke
 Russell Crowe til sokkeholderne IMHO.
 
 >ACTOR -- SUPPORTING
 >Jim Broadbent
 >IRIS
 >
 >Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.
 
 Jeg har ikke set den så jeg kan ikke rigtig udtale mig.
 
 >ACTRESS -- LEADING
 >Halle Berry
 >MONSTERS BALL
 >
 >Yikes, en takketale. For lang efter enhver standard. I orden at hun
 >græder, men jeg synes ikke, det er særlig elegant selv at understrege
 >sin egen store betydning for andre sorte skuespillerinder, som vist
 >var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
 >vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva
 >i svøb.
 
 Mon ikke hun vandt fordi så mange sorte før hende var blevet forbigået?
 
 >ACTRESS -- SUPPORTING
 >Jennifer Connelly
 >A BEAUTIFUL MIND
 >
 >Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
 >kommentatorer sagde.
 
 Der er vi helt uenige! - Hun har længe skullet have en Oscar og her er så en oplagt
 mulighed, som heldigvis blev udnyttet. Hun vandt iøvrigt også en Golden Globe for
 denne rolle.
 
 >ART DIRECTION
 >MOULIN ROUGE
 >Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)
 
 Den er OK... Nok det eneste som Moulin Rouge egentligt var berettiget til.
 
 >CINEMATOGRAPHY
 >LORD OF THE RINGS
 >Andrew Lesnie
 
 Yes! - Ingen tvivl.
 
 >COSTUME DESIGN
 >MOULIN ROUGE
 >Catherine Martin and Angus Strathie
 
 Absolut ikke enig. Her er LOtR yderst overlegen!
 
 >FOREIGN LANGUAGE FILM
 >NO MAN'S LAND
 >Bosnia & Herzegovina
 >Directed by Danis Tanovic
 >
 >Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 >igen.
 
 Jeg synes klart at det var godt at vi ikke fik Italiensk med for den er da direkte
 pinlig!
 
 >MAKEUP
 >LORD OF THE RINGS
 >Peter Owen and
 >Richard Taylor
 
 Ingen tvivl!
 
 >MUSIC (SCORE)
 >LORD OF THE RINGS
 >Howard Shore
 >
 >Var ikke særligt bemærkelsesværdigt i mine ører, da jeg så filmen.
 >Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
 >til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.
 
 Enig - og dog. Jeg er nu meget glad for musikken til A.I.
 
 >VISUAL EFFECTS
 >THE LORD OF THE RINGS
 >Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson
 
 Heller ingen tvivl.
 
 - Per.
 
 
 
 |  |  | 
  Peter Brandt Nielsen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Brandt Nielsen
 | 
 Dato :  25-03-02 19:24
 | 
 |  | 
 
            "Per Goetterup" <per@netgroup.dk>
 [Halle Berry]
 > Mon ikke hun vandt fordi så mange sorte før hende var blevet forbigået?
 Nu synes jeg altså heller ikke, man skal overdrive. At sorte skue-
 spillerinder ikke har vundet hovedrolleoscars har, så vidt jeg kan
 gennemskue, mere at gøre med udbuddet af film med kvindelige
 sorte hovedroller end med Oscar-akademiets præferencer af den
 ene eller den anden art. I de sidste mange år i hvert fald. Dette
 støttes måske også af, at mindst én sort skuespillerinde har vundet
 en (birolle-)Oscar: Whoopi Goldberg.
 Desuden har der været nomineringer til sorte hovedroller, hvor
 man jo ikke behøver at lægge noget videre i, at nogle andre har
 vundet.
 --
 Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk |  |  | 
   Wertigo (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wertigo
 | 
 Dato :  25-03-02 21:29
 | 
 |  | 
 Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:a7nq1i$poa$1@sunsite.dk...
 > "Per Goetterup" <per@netgroup.dk>
 > [Halle Berry]
 > > Mon ikke hun vandt fordi så mange sorte før hende var blevet forbigået?
 >
 > Nu synes jeg altså heller ikke, man skal overdrive. At sorte skue-
 > spillerinder ikke har vundet hovedrolleoscars har, så vidt jeg kan
 > gennemskue, mere at gøre med udbuddet af film med kvindelige
 > sorte hovedroller end med Oscar-akademiets præferencer af den
 > ene eller den anden art. I de sidste mange år i hvert fald. Dette
 > støttes måske også af, at mindst én sort skuespillerinde har vundet
 > en (birolle-)Oscar: Whoopi Goldberg.
 >
 
 Hattie McDaniel vandt også en så langt tilbage som i 1939 for Borte med
 blæsten - givet et ret kontroversielt valg dengang. Jeg er generelt enig i
 dine betragtninger, omend der givet kunne have været et par vindere igennem
 årene (fx mener jeg Angela Bassett skulle have vundet for What's Love Got To
 Do With It? i 1993). Men spørgsmålet er, om det ikke også har en
 selvforstærkende effekt? Dvs. ingen sorte skuespillerinder har store
 roller -> ingen sorte kvinder vinder. Hvis nu én sort kvinde vinder og
 bliver anerkendt, mon så ikke hun (og andre) kan få større og bedre roller i
 fremtiden?
 
 > Desuden har der været nomineringer til sorte hovedroller, hvor
 > man jo ikke behøver at lægge noget videre i, at nogle andre har
 > vundet.
 >
 
 Et eksempel mange har brugt er, at Denzel Washington blev overset for The
 Hurricane i 1999. Det er muligt, at han var bedre end Spacey, men jeg ville
 da langt foretrække Russell Crowe for The Insider og især Richard Farnsworth
 for The Straight Story. Og det har _intet_ at gøre med hudfarven.
 
 Til gengæld burde Washington have haft den i 1992 for hans fremragende
 præstation i Malcolm X. Men at Pacino vandt det år, var bare et eksempel på
 en pris givet for karrieren frem for den enkelte rolle - lidt a la
 Washington selv i år...
 
 MvH Mikkel
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Peter B. Juul (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-03-02 20:28
 | 
 |  | per@netgroup.dk (Per Goetterup) writes:
 
 > Men jeg synes dog som mange andre før mig at LOtR burde have vundet.
 [..]
 > Det var vist mere personen end hans værk som vandt her... Bedste instruktion er klart
 > Peter Jackson blandt de nominerede, og generelt Spielberg for A.I.
 
 Peter Jackson skulle have en hat, skulle han.
 
 HAns instruktion af FotR er stiv og kedelig. Produktionen FotR er
 fantastisk flot og med en utrolig detaljegrad, men instruktøren har
 intet fået ud af skuespillerne, som de ikke kunn have gjort mindst
 lige så godt alene.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "Mennesker kan ikke få nå at få mere end 6 børn,
 The RockBear.  ((^))   da de kun kan amme en af gangen."
 I speak only  0}._.{0                                    -POK
 for myself.    O/ \O
 
 
 |  |  | 
   Andreas N Rasmussen (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas N Rasmussen
 | 
 Dato :  25-03-02 20:39
 | 
 |  | Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote:
 
 > per@netgroup.dk (Per Goetterup) writes:
 >
 > > Men jeg synes dog som mange andre før mig at LOtR burde have vundet.
 > [..] > Det var vist mere personen end hans værk som vandt her... Bedste
 > instruktion er klart > Peter Jackson blandt de nominerede, og generelt
 > Spielberg for A.I.
 >
 > Peter Jackson skulle have en hat, skulle han.
 >
 > HAns instruktion af FotR er stiv og kedelig. Produktionen FotR er
 > fantastisk flot og med en utrolig detaljegrad, men instruktøren har
 > intet fået ud af skuespillerne, som de ikke kunn have gjort mindst
 > lige så godt alene.
 
 Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?
 Den eneste måde jeg kan vurdere om en skuespiller er god eller dårlig er
 om jeg tror på karakteren eller ej - instruktørens invirking på denne
 kan vel ikke direkte spores?
 
 Du tænker på de samme skuespilleres præstationer i andre film?
 
 anr
 
 "Ohh! A trillion-dollar bill! That's a spicy meatball!"
 -Homer Simpson
 
 
 |  |  | 
    Peter B. Juul (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter B. Juul
 | 
 Dato :  25-03-02 21:30
 | 
 |  | anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:
 
 > Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?
 
 Det kan jeg heller ikke. Det er en vurderingssag. Jeg synes ikke, at
 jeg får det mindste glemt af mennesket/elveren/hobbitten bag
 overfladekarakteren.
 
 Jeg tror ikke på, at så store navne, som Jackson har trukket ind her
 ikke kunne have leveret meget mere med bedre instruktion.
 
 --
 Peter B. Juul, o.-.o  "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
 The RockBear.  ((^))  Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.
 I speak only  0}._.{0 "The Queen has been meddling with the environment,
 for myself.    O/ \O  and now it's always winter and never Christmas,
 Hannukkah, Ramadan, Diwali, Solstice or Tashfest."
 
 
 |  |  | 
     Lars H. (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars H.
 | 
 Dato :  26-03-02 08:40
 | 
 |  | On 25 Mar 2002 21:29:58 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
 wrote:
 
 >anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:
 >
 >> Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?
 >
 >Det kan jeg heller ikke. Det er en vurderingssag. Jeg synes ikke, at
 >jeg får det mindste glemt af mennesket/elveren/hobbitten bag
 >overfladekarakteren.
 >
 
 Præcis! Det er den samme følelse, jeg sad med. Alt for overfladisk
 personskildring. I hvert fald til at man kan snakke om Oscars.
 
 
 |  |  | 
      Andreas N Rasmussen (26-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Andreas N Rasmussen
 | 
 Dato :  26-03-02 17:48
 | 
 |  | Lars H. <largo2@hotmail.com> wrote:
 
 > On 25 Mar 2002 21:29:58 +0100, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
 > wrote:
 >
 > >anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) writes:
 > >
 > >> Og så er det at jeg igen sidder og undrer mig. Hvordan kan du se det?
 > >
 > >Det kan jeg heller ikke. Det er en vurderingssag. Jeg synes ikke, at
 > >jeg får det mindste glemt af mennesket/elveren/hobbitten bag
 > >overfladekarakteren.
 > >
 > Præcis! Det er den samme følelse, jeg sad med. Alt for overfladisk
 > personskildring. I hvert fald til at man kan snakke om Oscars.
 
 Jamen er det ikke i høj grad båret af dialogen? Jeg mener de arbejder jo
 kraftigt med mimikken, men uden en tale til at specificere noget må man
 da uungåeligt miste noget dybde. Mon ikke der har været noget mere af
 dette, men det er blevet cuttet væk af tidshensyn?
 (Men ellers har I jo ret - det ændrer jo ikke slutresultatet det
 mindste. Har bare altid svært ved at definere skuespilleres
 præstationer.)
 
 anr
 
 "I didn't get drunk, I just went to a strange fantasy world."
 -Homer Simpson
 
 
 |  |  | 
  Wertigo (25-03-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wertigo
 | 
 Dato :  25-03-02 20:09
 | 
 |  | 
 Peter Brandt Nielsen <brandt@etklikherfra.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:a7mgdc$cpt$1@sunsite.dk...
 > Vi må da lige have en liste over alle Oscar-statuetterne, som de blev
 > uddelt i nat/morges. Med enkelte kommentarer. Kopieret fra oscar.com.
 >
 > BEST PICTURE
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Brian Grazer and Ron Howard
 >
 > DIRECTING
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Ron Howard
 >
 > Som skrevet andetsteds kan jeg ikke helt forlige mig med tanken om
 > denne film som den store vinder. Ikke at det var helt uventet, men
 > først og fremmest tror jeg ikke, den vil stå tilbage som en film, man
 > for alvor husker fra disse år. Selv holdt jeg på "Ringenes herre:
 > Eventyret om ringen" og så "Gosford Park", som helt intuitivt er min
 > bedste umiddelbare se-oplevelse siden "Thirteen Days".
 >
 
 Jeg syntes, det var en udmærket film, men den havde altså visse problemer.
 Fx var det kun Connelly og Crowes karakterer, der virkede som rigtige
 mennesker (Princeton-vennerne var til tider pinlige), og når alt kommer til
 alt, så aner jeg stadigt _intet_ om de to personer. Der synes jeg, filmen
 svigtede. Når man samtidig læser om alt det, som filmfolkene har udeladt, så
 bliver det ikke bedre. Faktisk synes jeg, det var den svageste af defem
 'Bedste film' - har dog endnu ikke set In The Bedroom. Jeg havde foretrukket
 Moulin Rouge. Ron Howard er altså heller ikke nogen specielt stor
 instruktør - du ville fx aldrig kunne udpege en film som instrueret af ham
 på samme måde som ved Tarantino, Lynch, Altman, Kubrick & Scorsese etc.
 Robert Altman havde efterhånden fortjent én, når nu Baz Luhrman ikke var
 nomineret.
 
 > ACTOR -- LEADING
 > Denzel Washington
 > TRAINING DAY
 >
 > En overraskelse (havde ikke været specielt hypet), men jeg har nu
 > heller ikke set filmen.
 
 Præstationen har været utroligt hypet; det stod hele tiden mellem ham og
 Crowe. Mange prominente navne har været fremme at støtte ham, fx udtalte
 Julia Roberts sig bramfrit om det urimelige i, at hun havde en Oscar for en
 hovedrolle, mens "The best actor of his generation" ikke havde det. Nu er
 Roberts og Washington vist også gode venner (hvilket også kunne ses på
 skærmen), men hun er ikke den eneste med den type udtalelser. At man valgte
 at honorere Washingtons store idol Sidney Poitier samme aften, gjorde ikke
 hypen mindre. Måske har medlemmerne af Akademiet også fået nok af den
 dårlige omtale mht. Crowe (fx overfaldet ved BAFTA) og stemt på en vellidt,
 respekteret amerikaner - og set chancen for at skrive historie samtidigt.
 
 >
 > ACTOR -- SUPPORTING
 > Jim Broadbent
 > IRIS
 >
 > Lidt skuffet over takketalen, men givetvis fortjent.
 
 Han var også formidabel i Moulin Rouge, og han er en glimrende skuespiller
 (også vist fx i Bridget Jones, Topsy Turvy og Smilla's fornemmelser for
 sne!). Men Iris lyder lige lovligt rørstrømsk til min smag.
 
 >
 > ACTRESS -- LEADING
 > Halle Berry
 > MONSTERS BALL
 >
 > Yikes, en takketale. For lang efter enhver standard. I orden at hun
 > græder, men jeg synes ikke, det er særlig elegant selv at understrege
 > sin egen store betydning for andre sorte skuespillerinder, som vist
 > var det, hun gjorde. Men jeg sad faktisk og forventede, at hun ville
 > vinde, for hun ligner sgu rent udseende- og opførselsmæssigt en diva
 > i svøb.
 
 Hun har definitvivt stjernepotentiale - både mht. udseende og tilsyneladende
 nu også mht. præstationerne. Jeg har desværre aldrig set hende i en god
 film, men hun skulle være formidabel i Monster's Ball, der også ser rigtigt
 interessant ud. Takketalen var ikke specielt god - havde hun blot stoppet,
 da hun havde fået takket alle de store kvindelige sorte skuespillere som
 Dorothy Dandridge, som ikke blot var den første til at få en Oscarnominering
 som bedste hovedrolle, men som også er Berrys store idol, så ville det have
 været aftenens højdepunkt (jeg hader, når folk trækker papirer oop af lommen
 og blot læser thank-you's op). Da hun begyndte og snakke om, at hun havde
 ventet 74 år, og så takkede advokaten blev det pinligt.
 
 >
 > ACTRESS -- SUPPORTING
 > Jennifer Connelly
 > A BEAUTIFUL MIND
 >
 > Jeg synes nu ikke, hun var så bragende i filmen, som de danske
 > kommentatorer sagde.
 
 Også stjernepotentiale - på alle måder. Men nej, jeg havde hellere have set
 den formidable Maggie Smith vinde. Connelly var lige som resten af filmen
 god - men uden at være Oscarvindere værdigt.
 
 >
 > ANIMATED FEATURE FILM
 > SHREK
 > Aron Warner
 
 Fortjent
 
 >
 > ART DIRECTION
 > MOULIN ROUGE
 > Catherine Martin (Art Direction) and Brigitte Broch (Set Decoration)
 
 Også fortjent.
 
 > CINEMATOGRAPHY
 > LORD OF THE RINGS
 > Andrew Lesnie
 
 Jeg havde håbet på Roger Deakins for The Man Who Wasn't There. Den ser
 formidabelt ud (har dog ikke set filmen endnu), og så er Deakins generelt
 fremragende.
 
 > COSTUME DESIGN
 > MOULIN ROUGE
 > Catherine Martin and Angus Strathie
 
 Endnu engang fortjent. Og så gav det anledning til at se fru Martins
 nedringede kjole flere gange:)
 
 > FILM EDITING
 > BLACK HAWK DOWN
 > Pietro Scalia
 
 JFK er blandt verdens allerbedst klippede film, så Scalia har en stor
 stjerne hos mig. Uden at have set filmen kan jeg ikke bedømme, hvorvidt det
 er fortjent (Moulin Rouge og Memento var fantastisk klippet sammen), men det
 ser imponerende ud.
 
 > FOREIGN LANGUAGE FILM
 > NO MAN'S LAND
 > Bosnia & Herzegovina
 > Directed by Danis Tanovic
 >
 > Skuffelsen over, at Italiensk ikke var med, dukkede op til overfladen
 > igen.
 
 Helt sikkert. Selv om den havde IMO ikke fortjent det, så er det da
 ærgerligt. Overrasket over at den charmerende Amelie ikke vandt.
 
 > MAKEUP
 > LORD OF THE RINGS
 > Peter Owen and
 > Richard Taylor
 
 Andet havde været meget mystisk.
 
 > MUSIC (SCORE)
 > LORD OF THE RINGS
 > Howard Shore
 >
 > Var ikke særligt bemærkelsesværdigt i mine ører, da jeg så filmen.
 > Det var i hvert fald ikke musikken, jeg lagde mest positivt mærke
 > til, men det kan selvfølgelig være en værdi i sig selv.
 
 Dog var IMO det bedste af de nomirede. Jeg har dog endnu ikke set A.I, hvis
 score skulle være rigtigt godt. Jeg er i hvert fald glad James Horner ikke
 vandt igen.
 
 > MUSIC (SONG)
 > MONSTERS, INC.
 > "If I Didn't Have You"
 > Music and Lyric by Randy Newman
 >
 > Sympatisk, men forkert rent kvalitativt. Det var da ikke den bedste
 > sang! - Slet ikke efter den gode mulighed for at sammenligne de
 > nominerede sange, eftersom de kom lige efter hinanden.
 
 Alle sangene i år var forfærdelige (Enyas den bedste) - i modsætning til
 sidste år med både Björk og Dylan - og så synes jeg, det er i orden, at
 Newman får den. Det var begyndt at blive synd for ham...
 
 > SHORT FILM -- ANIMATED
 > FOR THE BIRDS
 > Ralph Eggleston
 >
 > Yay! Det er jo den, vi har snakket lidt om her i gruppen, så det er
 > da positivt, at man har set noget fra den kategori. Ganske charmerende
 > lille film, som kan anbefales i fuld længde f.eks. i forbindelse med
 > visninger af "Monsters, Inc."
 
 Se også Fifty Percent Grey på ifilm.com. Jeg faldt lige over den, og den er
 vidunderlig. At Pixar vinder var dog ikke den store overraskelse:)
 
 >
 > SOUND
 > BLACK HAWK DOWN
 > Michael Minkler, Myron Nettinga and Chris Munro
 
 Havde regnet med LOTR, men okay - jeg har ikke set Black Hawk Down
 
 > SOUND EDITING
 > PEARL HARBOR
 > George Watters II and Christopher Boyes
 
 Underlig kategori med kun 2 nominerede. Derfor er det sikkert fortjent
 
 > VISUAL EFFECTS
 > THE LORD OF THE RINGS
 > Jim Rygiel, Randall William Cook, Richard Taylor and Mark Stetson
 >
 
 Kunne det blive andre?
 
 > WRITING (ADAPTED)
 > A BEAUTIFUL MIND
 > Written by Akiva Goldsman
 
 Af de grunde jeg har anført under de første kategorier, synes jeg, dette er
 meget ufortjnet: Filmens klart svageste element var netop manuskriptet, der
 var så middle-of-the-road, at filmen mistede sin kant og aldrig blev så
 rørende som, det, og det var i sig selv alt for tydeligt, var planlagt. At
 han også har udelukket alle de detaljer, der ikke lige passer ind i en
 Hollywood-film, ikke formå at skildre mennesker, så det ligner mennesker og
 lader filmen strække sig ud over længere tid end den kan bære, gør det ikke
 meget bedre. Men hey, hvad kan man forvente af manuskriptforfatteren bag
 storfilmene Batman & Robin og Lost In Space?
 
 > WRITING (ORIGINAL)
 > GOSFORD PARK
 > Written by Julian Fellowes
 >
 > Dét er jeg glad for. En dialogstyret film bør belønnes, når dialogen er
 > *så* god og vittig.
 
 Helt enig. Men jeg havde gerne set Memento på tavlen, og hvis Maggie Smith
 og Altman havde taget deres fortjente priser hjem, kunne set jo passende
 have været her.
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |